FT 1870 Kongsberg

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Slektsfaglig

Svar
Kjell Halvorsen
Innlegg: 1951
Registrert: 8. mars 2005 kl. 23.58
Sted: ÅMOT

FT 1870 Kongsberg

Legg inn av Kjell Halvorsen » 18. november 2018 kl. 19.36

Hei,

Er på leit etter folketelling 1870. Har søkt i Arkivportalen uten hell. Hvor finner jeg folketelling 1870 Kongsberg - i Riksarkivet eller Statsarkivet Kongsberg ? Noen som vet ?

Mvh Kjell Halvorsen

Brukeravatar
Else Berit Rustad
Innlegg: 18145
Registrert: 3. november 2006 kl. 9.10

Re: FT 1870 Kongsberg

Legg inn av Else Berit Rustad » 18. november 2018 kl. 19.48

Tilgjengelige FT 1870 er Kongsvinger, Lillehammer og Gjøvik.

De ligger under "Statistisk sentralbyrå, Sosioøkonomiske emner, Folketellinger, boliger og boforhold" (i Riksarkivet)

Mvh
Else B.

Kjell Halvorsen
Innlegg: 1951
Registrert: 8. mars 2005 kl. 23.58
Sted: ÅMOT

Re: FT 1870 Kongsberg

Legg inn av Kjell Halvorsen » 18. november 2018 kl. 20.06

Takk for det, Else B. Jeg har oppfattet at byene du nevner er de hvor FT er digitalisert, men hva med befolkningen i de øvrige norske byer i 1870 ? Jeg leser denne infosiden til Arkivverket som om at FT 1870 omfattet alle norske byer, sjekk avsnitt 'Folketellinger inntil 1910', men kan jeg ha tolket dette feil ?

Folketellinger - Arkivverket https://www.arkivverket.no/slektsgransk ... etellinger

Kjell H.

Kjell Halvorsen
Innlegg: 1951
Registrert: 8. mars 2005 kl. 23.58
Sted: ÅMOT

Re: FT 1870 Kongsberg

Legg inn av Kjell Halvorsen » 19. november 2018 kl. 15.22

Etter litt søking på nettsidene til SSB fant jeg følgende

'Summariske Opgaver over Folkemængdens Bevægelse i Aaret 1870'

https://www.ssb.no/a/histstat/div/is/is_99.pdf

En telefonrunde i formiddag til SSB og RA har delvis gitt svar på mitt oppfølgingsspørsmål ovenfor.

Iflg SSB er det originale grunnlagsmaterialet for nevnte folketelling oversendt til RA. En henvendelse til RA ga som resultat en delvis bekreftelse av dette. RA antok at dette materialet ikke var bearbeidet i noen form, mao verken filmet eller scannet - bortsett fra Mjøsbyene Lillehammer og Gjøvik i tillegg til Kongsvinger som nå foreligger i digital søkbar form på Digitalarkivet.

RA lovte å gi tilbakemelding med aktuell arkivreferanse, slik at jeg via Arkivportalen kan gjøre en bestilling og deretter møte opp på RA lesesal for å studere 1870 tellingen for Kongsberg nærmere.

Edit: Rask tilbakemelding fra RA,

'Hei

Viser til telefonsamtale tidligere i dag.

Folketellingen 1870 kan du få se her på Riksarkivet i original.

Katalogen ligger ikke ute på nett, så den må bestilles når du kommer.

Katalognummeret er 1253.2/20 – det kan være greit å ha med til den som sitter i skranken hos oss.'


Kjell H.

Svar

Gå tilbake til «Kilder og metode»