Utenomekteskapelige barn

Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg

Svar
Brukeravatar
Torill Enge
Sted: TØNSBERG

Utenomekteskapelige barn

Legg inn av Torill Enge » 1. mai 2018 kl. 17.12

Jeg er ikke sikker på om dette er riktig plassering av spørsmålene mine, men lar det stå til ...

- Var det i praksis straff for leiermål i Kristiania for barn født mellom 1866 -1888?

Straff for 3. (osv.) leiermål ble først opphevet ved lov i 1902, men var det mulig å "snike seg unna" straff før dette, evt. ved at presten ikke undersøkte realitetene? Noen som vet?

- Jeg har lest meg til at kong Oscar sørget godt for alle sine utenomekteskapelige barn gjennom engangsapanasjer. Men hva med kirkebøkene - hvem ble oppført som barnefar i disse tilfellene, hvis disse barna i det hele tatt ble registrert her?

Vil en DNA-test kunne avsløre slektsskap til kong Oscar (i tilfelle hvilken test er best egnet) - eller er eventuelle følger av kongens eskapader hemmeligstemplet?

vennlig hilsen
Torill

gj12185
Sted: OSLO

Re: Utenomekteskapelige barn

Legg inn av gj12185 » 1. mai 2018 kl. 19.04

Hei Torill, emnet straff og leiermål ble belyst i denne tråden, der er det mange fine lenker til materiale om emnet.

Leiermål, tidsrammer og reaksjonsmønster gjennom tidene
Med vennlig hilsen, Olaf Larsen.

Brukeravatar
Torill Enge
Sted: TØNSBERG

Re: Utenomekteskapelige barn

Legg inn av Torill Enge » 1. mai 2018 kl. 19.29

Takk for svar og lenker.
I mitt tilfelle tror jeg kanskje jeg skal prøve å lete i forhørsprotokollene for Kristiania i det aktuelle tidsrommet, skjønner jeg av et identisk tilfelle rundt 1900 du henviser til.

Jeg kan ikke se noe av slektshistorien som skal tilsi at de har fått fengselsstraff, men at mannen har fått bot er en mulighet.

Mvh
Torill

Svar

Gå tilbake til «Kilder og metode»