Dødsannonser og nekrologer

Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg

Svar
gj14758
Sted: Sverige

Dødsannonser og nekrologer

Legg inn av gj14758 » 22. februar 2013 kl. 11.19

Kan en finne dødsannonser og nekrologer på noen måte? Jeg hadde villet finne dødsannonsene til tre personer, av hvilke en døde i Kabelvåg, en i Steinkjer og en på Stjørdalshalsen, men skjønner ikke hvor jeg skal lete.

Ettersom jeg ikke bor i Norge så er de lokale avisene helt ukjente for meg.

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Re: Dødsannonser og nekrologer

Legg inn av Paul Johan Hals » 22. februar 2013 kl. 12.19

for Kabelvåg kan du prøve å kontakte "Lofotposten". Link til deres nettside: http://www.lofotposten.no/
For Stjørdal er vel "Stjørdalens Blad" den mest nærliggende. Har ikke adressen, men de har sikkert nettside.
For Steinkjer vet jeg ikke desverre, men tror den heter "Trønder-avisa".

Mvh Paul

gj14758

Legg inn av gj14758 » 22. februar 2013 kl. 12.28

Hei Paul,

Ja, nå har jeg prøvd å kontakte Lofotpostens redaksjon, og håper at de kan ha noe igjen - jeg tror vel at det er redaksjonen man må kontakte for slikt.

Skal straks prøve å finne Stjørdalens Blad også.

Takk for hjelpen!

Vennlig hilsen,
Johan Lindberg

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Legg inn av Paul Johan Hals » 22. februar 2013 kl. 12.51

Johan skrev:Ja, nå har jeg prøvd å kontakte Lofotpostens redaksjon, og håper at de kan ha noe igjen - jeg tror vel at det er redaksjonen man må kontakte for slikt.

Ja det er nok redaksjonen. Om de har en egen ekspedisjon, er det muligens den. Ialle fall vil de formidle forespørselen videre internt.

Her i Vesterålen er det "Bladet Vesterålen" som har slik annonser. De har vært svært hjelpsomme her.

Mvh Paul

Brukeravatar
Arild Køhl
Sted: STEINKJER

Legg inn av Arild Køhl » 24. februar 2013 kl. 8.02

Jeg kan sjekke opp personen i Trønder-Avisa, Steinkjer.
Send meg navn og dødsdato

gj14758

Legg inn av gj14758 » 24. februar 2013 kl. 12.45

Hei Arild,

Personen jeg søker het Peder Forbord. Han var født 04.12.1897 og døde 27.10.1962, og var gift med Laura Forbord.

Brukeravatar
Arild Køhl
Sted: STEINKJER

Legg inn av Arild Køhl » 24. februar 2013 kl. 20.25

Hei dette var det jeg fant i farten....

Trønder-Avisa Tirsdag 30. oktober 1962

Dødsfall
Mekaniker Peder Forbord, Steinkjer, er død i en alder av 65 år.
Forbord var opprinnelig fra Stjørdal hvor han hadde sitt eget sykkelreparasjonsverksted, og flyttet sammen med sin familie til Steinkjer etter krigen. Her arbeidet han som mekaniker hos sportsforhandler O. Gartland, og ble kjent som en meget dyktig mekaniker. Forbord var en lun og avbalansert mann som bare hadde venner. Han etterlater seg hustru og fire barn.

Trønder-Avisa Fredag 2. november 1962

Peder Forbords gravferd
Fulgt av en stor sørgeskare bestående av slekt og venner ble Peder Forbord ført til siste hvile ved Steinkjer Kapell i går. Organist fru Helga Høin innledet sørgehøgtia i kapellet med «Nenia» av Gotfrid Berg. Forsamlingen sang så salmen «Leid milde ljos». Pastor Krogstad forrettet og tok i sin tale utgangspunkt i Lukas 24, 29, der det blant annet heter: «Bli hos oss, for det stunder til aften, og dagen heller. Og han gikk inn og ble hos dem». Etter talen ble sunget «Så ta da mine hender».
Ved kranspålegginga la pastor Krogstad ned to kranser – en fra hustru, barn og svigerbarn, og en fra svogre og svigerinner. Videre ble det lagt ned krans fra avdødes mor, og kjøpmann Oliver Gartland la ned krans fra Gartland Spårtsforretning der avdøde hadde arbeidet i lengre tid. Båra ble så ført ut på kirkebakken til musikk av fru Høin. Hun spilte «Sursum Korda» av david Ohlen. Ved grava ble det før og etter jordfestinga sunget 1. og 2. vers av «Fred til bot for bittert savn». Til slutt var det minnestund på Breidablikk.

http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=3096236

Svar

Gå tilbake til «Kilder og metode»