Slekt i Sverige

Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg

Svar
Brukeravatar
Torill Enge
Sted: TØNSBERG

Slekt i Sverige

Legg inn av Torill Enge » 21. november 2012 kl. 17.46

Jeg jobber med min svigersønns anetre hvor det viser seg at flere greiner går over landegrensene til Sverige.
Jeg har ikke erfaring med å lete etter slekt i andre land, så lurer på om noen kan tipse meg om hvordan jeg best kan gripe det an.

Er det skrevet noe om dette på DIS som jeg kan lese, vet jo at det var et tema med slekt i Sverige for en tid tilbake, men da var det ikke aktuelt for meg ...

Vet om Anbytarforum og har funnet et nettsted som heter Wiki-rötter, men tenkte kanskje noen kunne tipse meg litt før jeg bruker mange timer på å lete meg fram.

Finnes det søkbare kirkebøker og folketellinger i Sverige, slik som her?

Mvh
Torill

Brukeravatar
dn01013
Sted: SONGE
Kontakt:

Re: Slekt i Sverige

Legg inn av dn01013 » 21. november 2012 kl. 19.54

De nordiske foreningene har en felles tjeneste kalt NordGen som bl.a. vedlikeholder tipslister for slektsforsking i Norden.

Her om Sverige:

http://www.nordgen.com/titips/sverige

Du finner også nettinngang på DIS-Norges hjemmeside under temaet Nybegynner, http://www.disnorge.no/cms/nybegynner.html

En annen tjeneste som kan være nyttig er å ta i bruk DISBYT, hvor du kan søke på konkrete personer i håp om at noen i Sverige har forsket på vedkommende. Har du flaks har kanskje også noen i DIStreff forsket på vedkommende.

Full glede av DISBYT og DIStreff (samt DIStræf) får du om du selv deltar med materiale, dvs. at din lokale bidragskjører ut fra din GEDCOM-fil med din registrerte slekt lager indeks som er klatrebar for også andre bidragsytere. Samtidig får du også tilsendt en oversikt over matchende personer i databasen.

Når du finner noen som passer kan du slå opp i kirkebøker for gjeldende tidsrom (i Sverige er det tre leverandører av slike tjenester) og se om du det du finner der passer. Du bør også tilskrive vedkommende som har registrert slektningen. Kanskje er dere slektninger?

Lykke til videre.

Brukeravatar
Torill Enge

Legg inn av Torill Enge » 21. november 2012 kl. 20.06

Hjertelig takk for nyttig starthjelp!

Mvh
Torill

gj14758
Sted: Sverige

Legg inn av gj14758 » 5. januar 2013 kl. 19.10

Hei Torill,

Gjennom bestemora til meg har jeg norske aner, men driver ellers med slektsgransking i Sverige. Hvis du ønsker så kan jeg hjelpe deg å begynne å forske.

Brukeravatar
Torill Enge

Legg inn av Torill Enge » 8. januar 2013 kl. 0.13

Takk for det!

Mvh
Torill

Svar

Gå tilbake til «Kilder og metode»