Hvor er det blitt av Dokumentasjonsprosjektet?

Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg

Svar
Anne Elisabeth Myrvang
Sted: Nærsnes

Hvor er det blitt av Dokumentasjonsprosjektet?

Legg inn av Anne Elisabeth Myrvang » 4. februar 2025 kl. 15.01

Jeg har registrert at sidene til Dokumentasjonsprosjektet, dokpro.uio.no, ikke er aktive lenger. Det er lenket til disse sidene her fra Slekt og Data sine sider bl a. Dokumentasjonsprosjektet inneholdt bl a en landsomfattende base med matrikkelutkastet fra 1950, som ikke finnes noe annet sted, samt masse annet som er av stor verdi for slektsforskere.

Mvh
Anne Elisabeth Myrvang

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Hvor er det blitt av Dokumentasjonsprosjektet?

Legg inn av Tore Kristiansen » 5. februar 2025 kl. 10.59

De fikk problemer før helga. IT-folk jobbet med saken i helga.

Men siden det fremdeles ikke er tilgjengelig, kan det kanskje bety at det er en mer alvorlig it-feil? 
Vi får bare vente og håpe.

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Hvor er det blitt av Dokumentasjonsprosjektet?

Legg inn av Tore Kristiansen » 22. februar 2025 kl. 13.13

Det har fremdeles ikke kommet opp.
I denne debatten på Brukarforumet på Digitalarkivet står det at 1950-matrikkelen og også Norske Gaardnavne finnes på

Stadnamnportalen på Universitetet i Bergen sine sider:  https://stadnamnportalen.uib.no/datasets 

Det er mye fra Dokumentasjonsprosjektet som ikke er med der, men noen kilder er da tilgjengelig der. 1950-matrikkelen, 1838- og1886-matriklene, Norske gaardnavne

Jeg har ikke vært oppmerksom på denne portalen før, og den har enklere (mer moderne) søkemuligheter der enn det var i Dokumentasjonsprosjektet. Man trenger ikke være så nøye på stor forbokstav bl.a. og det er stjerne og ikke prosenttegn.

I møtet i Kristiansundsgruppa i Slekt og Data på mandag skal jeg og en annen ha om hvordan finne gardsnavn. Og i Stadnamnportalen er det flere nye måter å søke på, og også flere baser. Så her må jeg bruke helga på å lære meg disse basene. :D
:) Tore

Svar

Gå tilbake til «Kilder og metode»