Vielse og attester

Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg

Svar
Sven Olaf Borg
Sted: ÅRNES
Kontakt:

Vielse og attester

Legg inn av Sven Olaf Borg » 18. november 2017 kl. 10.10

Noen ganger kommer jeg over at brudefolket fremlegger attester ved vielsen, som f.eks nr. 1 i denne kirkeboken:
https://media.digitalarkivet.no/kb20051109040527
hvor de har attest på hvor og når de var født. Var det vanlig at det ble fremlagt slik attest dersom man ikke tilhørte den menigheten man giftet seg i?
En person jeg forsøker å finne ut av er nr. 3 på samme side som over. Han er født i Hof i Solør, men det står ingen ting om noen attest for ham. Dersom alle som ikke var født i menigheten måtte legge frem en slik attest, er i så fall disse attestene arkivert og hvor kan man finne disse? Som regel ble det også fremlagt attest for vaksinasjon. Er det mulig å finne disse? Når man flyttet fra ett sogn til ett annet - var det obligatorisk eller påbudt og melde fra om flytting? Ikke bestandig at jeg finner igjen personer under utflyttede i kirkebøkene. I flere tilfeller finner jeg ikke noen oversikt over utflyttede i det hele tatt.

Håper noen kan opplyse meg om praksisen ved slike attester ved vielsen og flytting fra ett sogn til ett annet.

Sven

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Sted: KONGSBERG

Re: Vielse og attester

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 27. november 2017 kl. 0.52

Var det vanlig at det ble fremlagt slik attest dersom man ikke tilhørte den menigheten man giftet seg i?

Ja

attestene arkivert og hvor kan man finne disse?

I sogneprestens arkiv der attesten ble levert. Men langt fra alle er tatt vare på.

Som regel ble det også fremlagt attest for vaksinasjon. Er det mulig å finne disse?

I sogneprestens arkiv der attesten ble levert. Samme problem som over.

Når man flyttet fra ett sogn til ett annet - var det obligatorisk eller påbudt og melde fra om flytting?

Nei, attest var kun påkrevd dersom man trengte en kirkelig handling. F.eks. ikke konfirmert uten attest om dåp, ikke trolovet/viet uten attest om konfirmasjon.

Der er store mangler i flyttelistene til sognepresten og det gjelder både innflyttede og utflyttede.

Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

Sven Olaf Borg
Sted: ÅRNES
Kontakt:

Re: Vielse og attester

Legg inn av Sven Olaf Borg » 27. november 2017 kl. 15.29

Takk skal du ha Remi. Da blir det vel bare tilfeldigheter om jeg finner noen av disse attestene.
Uansett så var det oppklarende å få vite hvordan praksisen var.

Sven

Svar

Gå tilbake til «Kilder og metode»