Kilder til sjøfolk

Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg

Svar
dn28860
Sted: BODØ

Kilder til sjøfolk

Legg inn av dn28860 » 19. august 2013 kl. 14.50

Jeg er på jakt etter opplysninger om en slektning som var mannskap på godsskip på 20- og 30-tallet. Jeg har funnet noe på ancestry.com, men de ser ut til å konsentrere seg mest om passasjerlister og ikke så mye når det gjelder mannskapslister, så det er sparsomt med opplysninger å finne. Jeg lurer derfor på om dere vet noen andre nettsteder eller arkiver jeg bør henvende meg til? Jeg har til nå funnet ut at han var mannskap på en båt som gikk på de store sjøene i midtvesten i USA og Canada, pluss at han var på minst to skip som gikk internasjonalt, men som var innom i alle fall New York og i Canada.
Alle tips mottas med stor takk.

Vennlig hilsen
Jan Roger

gj20019
Sted: Oslo

Re: Kilder til sjøfolk

Legg inn av gj20019 » 26. august 2013 kl. 21.44

En mulig kilde er mønstringsregistre. Alle sjøfolk måtte mønstre av og på skip og så lenge det gjaldt norske skip kunne det skje på arbeidskontorer og på norske konsulater. Søker man på http://www.arkivportalen.no vil man finne noen få mønstringsregistre og mønstringsprotokoller. Om Statsarkivene har flere enn dette vet jeg ikke, men det kan være verd å undersøke. En ufordring her vil imidlertid være at man må ha litt peiling på hvor mønstringene kan ha skjedd. Et godt utgangspunkt er vel hans hjemsted. Konsulater i USA er andre steder han kan ha mønstret av og på, men i Arkivportalen finner jeg bare mønstringsprotokoller fra San Fransisco innen USA.

Jeg har ikke gjort denne typen ettersøkning selv, jeg bare kjenner til mønstringsprotokollene som system fra annet arkivarbeid. Du kan jo dele dine erfaringer her etterhvert. Selv hadde jeg en oldefar som var skipsfører så jeg er lutter øre......

Svar

Gå tilbake til «Kilder og metode»