Avgjørelse av rett person (Østfold, rundt 1800)

Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg

Svar
gj12148
Sted: Bergen

Avgjørelse av rett person (Østfold, rundt 1800)

Legg inn av gj12148 » 9. februar 2013 kl. 11.40

Hei og beklager lang post, men det trengs. Håper noen kan hjelpe (metodebasert)

Jeg har et par år jobbet med en karakter som heter Torbjørn og er første sikre kilde for etternavnet Schou i min familie. Jeg vet han kalte seg dette i 1809, da han som enkemann gifta seg med Marte Pedersdtr. i Moss. Han står oppført da som fra Halden. Senere dukker han opp som Torbjørn Pedersen Schou (alt. Skou, Skaug, Schoug etc.). Jeg har spurt en del rundt denne personen under Østfold, for dere som frekventerer det forumet (mest Halden). Paret får tre barn i Moss: Petro (1810), Gunhild (1812, dør samme år) og Christian (1815).
Giftemål:

Han flytter fra Moss til Rygge med familien i 1817, og er da skolelærer. Han dukker opp i en setning i Ryggeboka. Han dør i Rygge, 20.06.1842, 66 år. I flytterullene står han oppført som 41 år gammel. Alle kilder tilsier derfor at Torbjørn er født 1775 eller 1776. Sålangt er alt ok.
Død: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-221

Problemet dukker opp om man benytter etternavnet Schou i letingen sin. Dette er en tilsynelatende velstående familie i Halden gjennom hele perioden 1750-1800, som stort sett består av skippere, kjøpmenn og kapteiner, er borgere, og menger seg kun med borgerskapet. INGEN av dem får noe barn kaldt Torbjørn noe sted gjennom hele perioden, eller har noen som helst kontakt (faddere, inngifte etc.) som har det navnet - ei heller på søk i Danmark, hvor navnet opprinnelig stammer fra (eldste borger Schou er født i København f.eks.).

Det blir imidlertid født en Torbjørn, sønn av Peder Iversen Bekken og Kari Torbjørnsdtr. i 1776 i Asaks anneks av Berg, som jo ligger like utenfor Halden. Han konfirmeres i 1791. Det finnes ingen aktuelle Torbjørn Pedersen i 1801, ei heller Torbjørn Schou. Men en ledetråd kan være et uektefødt barn, Marthe Sophia, døpt 1800 i Halden til far Torbjørn Pedersen i 7. Muskettregiment og mor Sophia Pettersdtr, datter av Peter Wigene og Gunhild Hansdtr. Alle fadderene her er av arbeiderklasse, og far Peter er fhv. los av yrke.
Dåp: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-27
Konfirmasjon: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-253
Evt. uekte datter: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-221

Med andre ord, alle de tre oppføringene av dette spesifikke navnet med patronym i Halden-området angår én person, nemlig han i forrige avsnitt.

Et hovedproblem er jo at det på nett finnes BARE dåpsprotokoller for Halden før 1815, bortsett fra sporadiske lister over ymse. og det er derfor umulig å finne ut giftemål, dødslister, konfirmerte osv. Dette var mye info og jeg håper noen tar seg bryet å lese og kanskje komme med opplysende svar. Spørsmålet er egentlig som følger:

*Er det sannsynlig at denne Torbjørn Pedersen Schou som gifter seg i 1809 er samme som er født i Berg i 1776, som får barn utenfor ekteskap med Sophie Pettersdtr. mens han tjenestegjør i regiment i Halden, og at han mellom 1800 og 1809 TAR navnet Schou uten noe som helst tilsynelatende grunnlag? Deretter kan han jo hypotetisk ha gifta seg med denne Sophie, som deretter dør, som gjør ham til enkemann i neste oppføring i 1809? Gjorde folk dette og var det lovlig/mulig, når navnet ellers virker å være tilknyttet en velstående borgerskapsfamilie?

Takk til alle som orker å lese hele argumentasjonsføringen og har noe vettugt å komme med. Jeg heller nok mot at Schou-familien aldri fikk en sønn de kalte Torbjørn og at den rette personen er fyren fra Asak. Jeg finner det veldig usannsynlig at det ble født barn i en så "kjent" familie i Halden som ikke ble oppført i dåpslistene. Men jeg ber altså om en second opinion her :)

Tusen takk for all hjelp!

PS: Det fantes en annen Torbjørn Pedersen, f. 1778, på gården Knold i Aremark, men han er sjekket helt ut av saken.

Erlend Eriksen Mæhlum
Sted: VETTRE

Re: [Hjelp] Avgjørelse av rett person (Østfold, rundt 1800)

Legg inn av Erlend Eriksen Mæhlum » 9. februar 2013 kl. 16.33

Jeg har fotografert innrulleringsprotokollen for Sønnafjeldske infanteriregiment.
Som du ser her: https://plus.google.com/photos/11023578 ... banner=pwa
så er Torbjørn som er innrullert her født i Asak i Bergs sogn.

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Legg inn av Tore Kristiansen » 9. februar 2013 kl. 17.32

og at han mellom 1800 og 1809 TAR navnet Schou uten noe som helst tilsynelatende grunnlag... Gjorde folk dette og var det lovlig/mulig, når navnet ellers virker å være tilknyttet en velstående borgerskapsfamilie?
Ja, dette var ikke noe problem så tidlig. De første rettssakene om slektsnavn kom rundt 1900.

Jeg finner det veldig usannsynlig at det ble født barn i en så "kjent" familie i Halden som ikke ble oppført i dåpslistene. Men jeg ber altså om en second opinion her
Nå har du fått svar om at han ikke var den fra den kjente familien, men metoden er at det var fullt mulig for barn fra kjente familier å ikke bli innført i kirkebøkene.
Presten i Øksendal annekssogn i Sunndal prestegjeld på Nordmøre, Ole Rein, førte ikke inn dåpen til sin egen sønn Jonas i 1760 i kirkeboka. Jonas Rein ble en av de fremtredende medlemmene på Riksforsamlinga på Eidsvoll i 1814, og fødselsdatoen hans er uklar. Sjøl skrev Jonas Rein at han ble født 18. februar, men mora hans døde 11. februar, så det kan ikke stemme.
:) Tore

gj12148

Legg inn av gj12148 » 14. februar 2013 kl. 19.53

Tusen takk begge to for all hjelp og at dere ville se over saken! Selv om det er en mulighet for at Schou-familien fikk et barn som ikke er oppført, er navnet såpass annerledes enn de øvrige i familien, samt det at ingen av navnene fra Schou-familien går igjen i denne personens senere liv, at jeg får falle til ro med at jeg har rett person :)

I tillegg er det vel mulig at hans fravær fra 1801-tellinga har med at han er i regimentet å gjøre. Mens om det hadde vært en person til (fra Schou-familien) hadde i det minste han trolig vært å finne igjen i samme telling.

Igjen, takk!

gj12148

Legg inn av gj12148 » 14. februar 2013 kl. 20.43

På den andre siden er Christian Schou, sønnen, handelsmann i Moss i 1865, eier bygården, og har en sønn som er sjømann, slik mønsteret var med Schou-familien i Halden rundt 1800. Uff, jeg blir helt susete av dette.

Svar

Gå tilbake til «Kilder og metode»