proffe slektsforskere?

Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg

Svar
dn26632
Sted: STADSBYGD

proffe slektsforskere?

Legg inn av dn26632 » 6. april 2011 kl. 20.34

hei,lurer på om noen vet hva det ca koster å bruke en slektsforsker,til å nøste opp i anene bakover,så langt det går an.
har lyst til å finne alle mine hovedaner,eller hva man kaller det,men er vel litt for dårlig på data,samtidlig med kanskje ikke alt for mye tålmodighet.
sikkert ikke alt for mye jobb for en som holder på med dette.
noen formeninger?

dn21993
Sted: TOLVSRØD

Re: proffe slektsforskere?

Legg inn av dn21993 » 6. april 2011 kl. 22.05

Hei

Vel, jeg vet nok ikke det. Men du får jo ytrolig masse hjelp av mange etterforskere her på dette forumet, bare du legger ut etterlysning om hvem du vil finne. Det er helt gratis. Men da er det viktig og legge ut alle opplysninger du har, men ikke på nålevende personer.

Hilsen
Grethe Aud

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Sted: REKDAL
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 6. april 2011 kl. 23.42

sikkert ikke alt for mye jobb for en som holder på med dette.
noen formeninger

Om du har en slekt der store deler av den ikke er utforsket fra før, så er dette ikke noen liten jobb. Skal du en 6-7 ledd tilbake i gjennomsnitt til ca 1700 så er det en masse data som må gjennomgås. Og en "proff" slektsforsker må gå til primærkildene og sjekke disse. Det holder ikke med å skrive av bygdebøker. Arbeidet er her å sjekke kirkebøker, skifter, justisprotokoller, folketellinger, manntall osv for å kunne levere et produkt en kan ta seg betalt for.

Jeg vet ikke hvor mye en profesjonell slektsforsker vil ta for dette. Men skal jeg driste meg til å tippe så vil jeg nok tro at om en regner antall timer og en timelønn en skal leve av så er vel ikke kr 100 000,- for lite.

Hadde et enkelt regnskap inne til revidering og som kom tilbake ferdig i retur etter et par dager til kr 10 000,- og da kan en jo sammenligne :)

Dette var altså mine løse formeninger. Andre har sikkert langt andre betraktninger.

Brukeravatar
Eva Helene Erntsen
Sted: SKIEN

Legg inn av Eva Helene Erntsen » 7. april 2011 kl. 21.57

Leie noen til å gjøre jobben er sikkert lettvint, men vil nok koste endel kroner.

Men tenk på all gleden du går glipp av! Det å lete og endelig finne det du søker gir en viss tilfredstillelse. Å se tilbake på det en har funnet og kunne si: Dette har jeg greid. Det gir en glede. Samt at jeg synes stille stunder med søking virker nedstressende, en blir noen ganger sittende og filosofere over livets gang - før og nå.

At du synes du har manglende datakunnskap bør ikke være noe hinder. Øvelse gjør mester. Jeg vet om flere medlemmer som har lært seg det grunnleggende og som er langt opp i 80 årene. Finn deg et slektsprogram som er lett å legge inn på, f.eks. Legacy eller Brother Keeper (finnes mange flere). Programmet ordner det meste for deg, bare du putter inn nok opplysninger.

DIS-Sør Trøndelag er et aktivt lag, følg med på det de tilbyr sine medlemmer. Så vidt jeg vet har de nå flyttet sine møter til Statsarkivet.

Lykke til med en utrolig givende hobby!

Brukeravatar
gj00026
Sted: LARVIK

Legg inn av gj00026 » 7. april 2011 kl. 23.23

Forenklet regnestykke: Hvis vi tenker oss at en profesjonell slektsgransker kan fakturere 1500 timer i året og synes 450000 kr er en passende årslønn, blir det 300 kr pr time (eks mva) eller 375 kr pr time (inkl mva). Men så vil jo vedkommende ha utgifter som selvstendig næringsdrivende, for eksempel reiser til arkiv. Slikt vil gjøre at timeprisen øker.

Og som Helge skriver: Hvis ei slektstavle skal utarbeides i seks-sju generasjoner, og hvis arbeidet skal gjøres så grundig som en bør forvente av en profesjonell slektsforsker, så blir det fort mange timer ut av det. Så jeg ville nok forsøkt å komme så langt som mulig selv, eventuelt med hjelp gjennom diskusjonsfora på internett.

dn26632

Legg inn av dn26632 » 9. april 2011 kl. 17.47

ok,takk for hjelpa,skjønner at dette blir dyrt ja,får bare brette opp erma og prøve selv.
øvelse gjør mester,og det er selvsakt riktig at det blir morro å finne ut ting selv.
skal prøve og lære meg dette,bruke forumet,osv.

Brukeravatar
Leif Bjørn Mathiesen
Sted: FJERDINGBY

Legg inn av Leif Bjørn Mathiesen » 9. april 2011 kl. 23.43

Meld deg inn i DIS-Norge og få hjelp til å starte.
Les her.
http://www.disnorge.no/cms/nybegynner.html
Mvh
Leif B.

dn20182
Sted: FYRESDAL

Legg inn av dn20182 » 9. april 2011 kl. 23.47

Og, Frode, du kan glede deg til en spennende reise i fortiden, hvor du har mulighet til å få en fornemmelse av hvordan de som gikk foran oss levde og strevde. Temmlig fort blir du nok bitt av "basillen" og vil synes det er interessant det du finner underveis. Husk at om du strever, kan du alltid legge inn konkrete spørsmål her i slektsforum, så står det helt sikkert et kobbel av villige hjelpere parat! Lykke til!
Venleg helsing Kjetil

dn17109
Sted: ALGARHEIM

Legg inn av dn17109 » 10. april 2011 kl. 10.53

Hei

Hvis du ikke er kommet ordentlig i gang så kan du kanksje få noen til å hjelpe deg med det. Det er greit å komme ordentlig igang med en gren av familien først. Kanskje den du vet mest om fra før? Når du først er i gang går det vel med deg som de fleste av oss andre. Du har fått deg en ny og spennende hobby

mvh
Kristina

Brukeravatar
Marit Hegsvold Nyhus
Sted: BRUMUNDDAL

Legg inn av Marit Hegsvold Nyhus » 10. april 2011 kl. 11.05

Og ikke minst, snakk med eldre folk i slekta di, har du besteforeldre i live kan de sikkert fortelle deg mye fra sin barndom og om eldre slektninger.
Ta gjerne opp det de forteller, kan komme et godt stykke på veien ved å høre på hva de eldre i slekta har å fortelle.
Og når du en gang blir ferdig kan du føre navnene inn i et slektstre og være stolt av at dette har du gjort selv.

Lykke til.

Marit

Anne Lise Hovdal
Sted: STJØRDAL

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 10. april 2011 kl. 14.40

Jeg er enig i at det er viktig å spørre bedsteforeldre eller andre eldre slektninger angående deres barndom, slekt osv. Min farmor fortalte mye, men det ble dessverre aldri skrevet ned. Det har jeg angret på, etter at jeg begynte med slektsforskning i 1996(hun døde i 1980. Min mormor levde helt til i 2006, så der vet jeg jo mye mer om nær familie. Nå har jeg jo også etterhvert selv funnet noe av det min farmor fortalte.

Jeg har selv drevet en del med slektsforsknig for andre, og har aldri fått meg til å ta betalt for det. Jeg har likevel fått noen kroner fra enkelte, og blomsterbukett på døra i tillegg fra en jeg forsket for. I mitt tilfelle har jeg ofte forsket på steder jeg selv har mye slekt, og faktisk kommet inn på noen av mine med slektsforskning på andre. Det har da vært slik at jeg har fått mer informasjon på mine enn jeg hadde fra før, og også kommet videre på grener jeg hadde stoppet opp da. Jeg syns det blir vanskelig å ta betalt da. Jeg liker å jobbe i mitt eget tempo, og har også sykdom som jeg må ta hensyn til. Skulle jeg ha tatt betalt så hadde det stilt større krav til når jeg skulle bli ferdig, og da kan jeg ikke bruke flere måneder på et oppdrag som jeg har gjort. For meg er det lønn nok å kunne hjelpe andre. Jeg tar også stort sett mest på meg oppdrag i områder jeg selv har slekt(mye Helgeland og strekningen Trondheim-Levanger i Trøndelag), og hvor jeg har bygdebøker og andre bøker jeg kan slå opp i her hjemme. Det kan jo bli annerledes nå som jeg bor 3 minutters gange fra biblioteket da. Da kan jeg kanskje etterhvert ta på meg for andre steder også senere(jeg må avslutte noen prosjekter først).

Anne Lise Hovdal
Sted: STJØRDAL

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 10. april 2011 kl. 14.45

Nå var det vel spørsmål om profesjonell slektsforsker her, og jeg kan vel heller kalle meg amatør selv om jeg jo etter 15 år med denne hobyyen begynner å få en viss erfaring.

Bjørg Lunde
Sted: KONGSBERG

Legg inn av Bjørg Lunde » 12. april 2011 kl. 11.22

Kjetil skrev:Husk at om du strever, kan du alltid legge inn konkrete spørsmål her i slektsforum, så står det helt sikkert et kobbel av villige hjelpere parat! Lykke til!

Men det er viktig at du selv er litt aktiv og kommer med tilbakemeldinger. Ellers er jeg redd hjelpsomheten avtar raskt. Ingen liker å "snakke ut i et tomt rom". :wink:

Et tips er å ikke starte for mange tema på en gang, så mister man ikke så lett oversikt over hva som skjer.

mvh Bjørg :)

dn26632

Legg inn av dn26632 » 16. april 2011 kl. 16.25

Anne skrev:Nå var det vel spørsmål om profesjonell slektsforsker her, og jeg kan vel heller kalle meg amatør selv om jeg jo etter 15 år med denne hobyyen begynner å få en viss erfaring.

15 år med slektsforskning,da er du proff nok for meg :D men går det under hobby,så blir det selvfølgelig ikke de samme summene,som er nevnt her.
har sett litt på kirkebøker som er lagt ut,problemet er at skrifta er veldig uleselig,for min del,og med så mye lopper i blodet som jeg har :cry:,blir det fort til at jeg går lei.
ja ja,vi er forskjellig.
så derfor så kan det godt hende,jeg får en hobbyslektsforsker til å jobbe litt for meg,hvis det ikke koster skjorta da,og da er kanskje du den rette :D

17887
Sted: OPPHAUG

Legg inn av 17887 » 16. april 2011 kl. 17.42

Hei Frode
Du er jo kommet godt igang selv. Når det gjelder slekta di fra Meldal har vi jo gode bygdebøker for Meldal - det samme gjelder Røros. Vi som "holder til" her på slektsforum hjelper også gjerne når vi kan; bare legg inn spørsmål, du.

Bygdebøker kan du låne på fjernlån fra biblioteket.

Jeg er fra Meldal, har selv slekt på Bjørnli og tilbrakte mye tid der som barn og i ungdomstida; har ennå slekt der, forresten. Jeg kjenner flere av slekta di, men de bor vel ikke lenger på Bjørnli/Løkken Verk ...

Lykke til videre med interessant hobby.

mvh Aud M

Svar

Gå tilbake til «Kilder og metode»