Ole Andersen Harbo f. ca 1660 på Toten

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Oppland

Svar
Jan Owe Zetterstrøm
Innlegg: 59
Registrert: 5. desember 2004 kl. 2.58
Sted: STAVANGER

Ole Andersen Harbo f. ca 1660 på Toten

Legg inn av Jan Owe Zetterstrøm » 3. januar 2007 kl. 9.26

Hei. Jeg leser i en slektsbok av Solveig K.J.Johannesen fra 1987 om "Gjerdefamilien fra Bjørheimsbygd i Strand" og kommer over min 7-tippoldefar ved navn Ole Andersen Harbo f. ca 1660 på Toten og døde i 1727 i Rogaland. Han var gift på Forsand med enken Sissel Danielsdtr. Ullestad f. ca 1670, gift 1694. De hadde barna Torstein, Anders og Tormod. Hun var datter av Daniel Andersson Ullestad og Udbjørg Bjørnsdtr. Mele i Høgsfjorden. Spørsmålet er hvor Ole kom fra ?
I en artikkel Rogaland Historielags årsbok i 1937 sier Ola Aurenes at: "Ole Andersen Harbo er den første Harbo på mannssiden vi kjenner til. Han ble født på Toten og var Løyntnant. Skiftet etter han skal være fra 30 April 1728. Opphavet hans er vanskelig å finne og man kommer ikke pr. dags dato lengre tilbake (1937). Navnet kan komme fra Danmark."

Jeg finner mange Harboe rundt omkring, men opphavet til Ole er en nøtt. Finnes det noe av nyere forskning eller teorier som kan belyse noe mer enn denne artikkelen fra 1937 av Ola Aurenes?
Mvh
Jan Owe Zetterstrøm

Svar

Gå tilbake til «Toten - ukjent kommune»