Pernille Pedersdatter, Hvem var hun ?

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Oppland

Svar
60867
Innlegg: 81
Registrert: 29. september 2012 kl. 18.06
Sted: GJØVIK

Pernille Pedersdatter, Hvem var hun ?

Legg inn av 60867 » 17. april 2014 kl. 18.41

Jeg har en stor utfordring med å finne ut av hvem min tipp-tipp oldemor Pernille Pedersdatter var.
Hun fikk, etter alt å dømme, min tipp-oldefar Even eller Elling Andreasen utenfor ekteskap på Toten den 04.12.1819 med Andreas Ellingsen.
Link til dåpen til Elling.

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 760625.jpg

De to giftet seg ikke, så det finnes ikke flere holdepunkter i senere dåper. Som dere ser av dåpen til Elling er fadderne: Ole Kobberstadstuen, Hans Kobberstadstuen og Ole Rudstadstuen og Marte Rudstadstuen samt Pernille Rudstad.
Moren Pernille Pedersdatter var bosatt på Rudstadstuen og faren Andreas Ellingsen på Kobberstadstuen. Det oppgis å være hennes 1.leiemål og hans 3.leiemål. Jeg har ikke greid å finne mer enn ett tidligere leiemål på Andreas Ellingsen slik at dette kanskje var hans andre og ikke tredje.
Vi finner konfirmasjonen til Elling Andreasen i Balke Kirke på Toten den 11.10.1835. Her er ingen flere opplysninger om Pernille enn det vi fikk ved dåpen.

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 620576.jpg

Jeg mener at denne Elling må være min tipp-oldefar som senere gikk over til å kalle seg Even Andreasen og ikke Elling.
Vi finner min tipp-oldefars vielse på Toten den 14.06.1847 hvor han står oppført som Even Andreasen, 28 år. Det står videre at faren er Andreas Ellingsen. Både alderen og brudgommens fars navn stemmer med at dette er han som ble døpt Elling.

Link til vielsen (Nr.23)

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 630139.jpg

Vi vet at dersom vi har funnet riktig Even Andreassen, så bodde Pernille Pedersdatter på Rudstadstuen da Even/Elling ble født og at hun da var ugift. Ut over det er det ingen faste holdepunkter for hvem hun var. Ved folketellingen i 1801, var det 10 Pernille Pedersdatter som alle var ugifte på Toten. De er dessuten en liten mulighet for at hun ikke bodde på Toten i 1801 eller at hun kunne være født etter folketellingen i 1801. Da øker jo antallet mulige kandidater ytterligere.
Folketellingen i 1801. Søk på Pernille Pedersdatter på Toten i Oppland

Det er imidlertid noen indikasjoner på at det kan være Pernille Pedersdatter som i en alder av 22 år og dermed født ca. 1797-98, gifter seg med Christian Olsen på 25 år den 28.12.1820, altså ca. 1 år etter at Even/Elling ble født. Det oppgis at Christian bor på Hammerstad og hun på Skjøld. Deres første sønn blir født på Hammerstadeie i 1821 mens de øvrige barna blir født på Skjøldseie i perioden 1823 – 1840.
Link til vielsen (Nr.19)

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 770209.jpg

Det som er interessant er at hvis vi ser på Even Andreassen og Johanne Margrethe Evensdatters barn, så er den førstefødte, Peder Anton, også født på Hammerstadeie i 1847. Det er da flere faddere fra Skjøldstuen og en av dem er Martin Skjøldstuen. Den nevnte Pernille Pedersdatter og Christian Olsen, fikk en sønn Martin i 1831. Det er jo en liten mulighet for at han var fadder for sønnen til den eventuelle halvbroren Even.
Så flytter Even og Johanne til plassen Skaugerud på Vestre Toten i en periode før de flytter til Skjøldseie en gang mellom mars 1856 og oktober 1858. Der bodde de i alle fall under folketellingen i 1875 og også da datteren Josephine ble konfirmert høsten 1881. De flyttet senere til Kiseeie.
Denne Pernille Pedersdatter døde på Skjøldseie den 22.01.1855 og var da enke. Mannen Christian Olsen døde på Skjøldseie bare et halvt år før henne, den 25.06.1854. Pernille ble oppgitt å være 58 år da hun døde og det peker da mot at hun er født ca. 1796.
Spørsmålet er om dette var min tipp-tipp-oldemor?
Videre er det så et spørsmål hvem hun faktisk var? Hvem var foreldrene? All hjelp mottas med takk.

Mvh
Thor Even Brenden

Magne Østhus
Innlegg: 7791
Registrert: 9. mai 2010 kl. 1.22
Sted: LØKKEN VERK

Re: Pernille Pedersdatter, Hvem var hun ?

Legg inn av Magne Østhus » 18. april 2014 kl. 0.37

Hei !

Har du prøvd med leting etter Pernille og Andreas som Konfirmerte og eller som Innflyttet til Toten ?

Mvh. Magne :)

60867
Innlegg: 81
Registrert: 29. september 2012 kl. 18.06
Sted: GJØVIK

Re: Pernille Pedersdatter, Hvem var hun ?

Legg inn av 60867 » 18. april 2014 kl. 10.13

Hei Magne.
Når det gjelder Andreas Ellingsen, så vet jeg hvem han var, så det er ikke behov for å lete mer der.
Jeg har sjekket konfirmasjoner i perioden 1794-1801 og fra 1809-1819. I den perioden ble det konfirmert 4 stk. som het Pernille Pedersdatter. 2 av dem er nok mer aktuelle enn de to andre. Konfirmasjonslistene i perioden fra 1802 til 1808 er borte. Dette er jo år som absolutt er aktuelle. På lista mi over Perniller som levde i 1801, så er det vel bare 1 som var aktuell konfirmant i den perioden, så det snevrer jo absolutt inn en god del. Hun var dessuten gårdmannsdatter så hun er nok lite aktuell uansett.
Når det gjelder flyttelister, så finnes ikke det på Toten før fra 1814 og jeg finner i alle fall ingen Pernille Pedersdatter i den perioden som har flyttet til Toten.
Av de 4 som står igjen da, ser det ut til at 2 stk er gårdmannsdøtre og 2 stk. er husmannsdøtre. Jeg er temmelig sikker på at "min" Pernille var husmannsdatter. Dermed står vel i realiteten 2 stk tilbake og det er Pernille fra Hagerstuen og Pernille fra Skramstadstuen. Ser vi på fadderne ved dåpen, har begge de to aktuelle kandidatene en søster som het Marte, men ingen hadde en bror som het Ole i 1801. Men det kan jo være at en av Martene giftet seg med en Ole og at det paret var faddere ved dåpen til Elling/Even. Jeg får kikke litt etter det.
Takk for tipset.

Svar

Gå tilbake til «Toten - ukjent kommune»