Mogens i Ringsaker f.før 1600, eier også gård på Hadeland

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Oppland

Svar
dn27941
Innlegg: 499
Registrert: 9. januar 2012 kl. 20.25
Sted: OSLO

Mogens i Ringsaker f.før 1600, eier også gård på Hadeland

Legg inn av dn27941 » 16. juli 2014 kl. 0.31

Av en gammel tråd har jeg plukket opp at han eide , hele eller deler av en gård som het Jørstad på Hadeland. Gården kan også være skrevet Jostad/Jordstad.skiftekort s. 1122

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/39947/1123/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 611123.jpg


det eneste jeg fant var et skiftekort fra 1661 og navnet på 3 døtre, Maren , Anne og Gudbjør.Det ser ut som enkemannen har vært gift tidligere, og har en sønn som heter Lauridtz. Ragnild Torgersdtr. var død.

Det står også om noe pantegods, kanskje i annen gård, jeg klarer ikke lese det.

Spørsmålet gjelder altså en eller to generasjoner tidligere på denne gården, hvis det ikke fins flere ved samme navn.

Med håp om at noen vet noe om "Jørstad " !

dn05604
Innlegg: 2715
Registrert: 17. november 2004 kl. 23.41
Sted: NES PÅ HEDMARK

Re: Mogens i Ringsaker f.før 1600, eier også gård på Hadelan

Legg inn av dn05604 » 16. juli 2014 kl. 0.51

Det må vel vær Jorstad på Gran (Tingelstad). Men hva mer har du på denne Mogens? Fra hvilken gard og sogn er det skiftekortet fra? Ikke lett når en bare slenger ut et navn uten mer håndgripelig fakta.

dn27941
Innlegg: 499
Registrert: 9. januar 2012 kl. 20.25
Sted: OSLO

Re: Mogens i Ringsaker f.før 1600, eier også gård på Hadelan

Legg inn av dn27941 » 17. juli 2014 kl. 23.38

hei Hans, jeg fant en gammel tråd de ikke hadde kommet helt i mål på !! Jeg tror det var Mogens på Leene, Ringsaker. Tror noen hadde funnet ut at han eide jord( ? )i Jordstad(Jørstad) på Hadeland. Da er det kanskje sånn at man enten arver eller kjøper ? Jeg måtte sjekke kilden, og en Vigerust sier han eide Jørstad i 1627.


OK-så da fant jeg skiftekortet og slo opp, fordi det kanskje var noen kjente navn på kortet. Jeg klarer ikke leste skifter.Tanken var at hvis det går ann å finne ut hvem som eide Jørstad omtrent 30 år før dette skiftet, kunne man se om det var noen kjente navn der !

PÅ kortet ser det ut som en av ektefellene hadde vært gift før, og en eller annen het Lauritz.


Noen kilder "sier " at Mogens kom til Nes, noen kilder sier han het Mogens Hansen og kom fra Randers i Danmark. Er det fastslått at kona til Mogens het Sidsel, eller bare antatt ?Hadde vært arti å vite om han var norsk eller dansk !!

gj21599
Innlegg: 57
Registrert: 15. april 2014 kl. 19.01
Sted: oslo

Re: Mogens i Ringsaker f.før 1600, eier også gård på Hadelan

Legg inn av gj21599 » 18. juli 2014 kl. 14.50

Her tror jeg det er litt blanding av "epler og bananer".

Den Mogens som hadde brukt Jorstad og et jordstykke derunder på Hadeland, var Mogens NN, far til Lars Mogensen Tofte i Hurum. Han levde i et barnløs ekteskap med Ingeborg. I en arvesak i 1620-årene meldte Mogens Leene (Leine) i Ringsaker seg som arving etter Lars Mogensen. Saken ble tatt opp i Herredagen i 1628. Mogens Leene kunne imidlertid ikke regne seg som nærmere i arv og kjønn med Laurits Tofte enn i 8. ledd, og han kom derfor ikke til arv. Det kom imidlertid til forlik. Mogens skulle ha Løken i Ringsaker, Jar i Bærum og Berg i Aker, pantsatt eller fritt, og dertil 30 rdl. til hjelp ved innløsning. Forliket gjør imidlertid at vi ikke vet mer om slektskapet mellom Mogens Leene og Lars Mogensen Tofte i Modum.

Jar i Bærum, som altså var kommet til Laurits Toftes slektslinje, men var Mogens Leenes odel, synes inntil 1440-årene å ha vært kirkegods. Rådmannen i Oslo, Jon Bjørnson, makeskiftet da til seg 12 øresbol i Jar mot like mye i Skulhus i Ringsaker (dvs. Biri) (DN XVI nr. 123, jfr. V nr. 751). Det er mulig at Skulhus var ættens opprinnelige odel.

Se Christian Spangen: "Om Leeneætten og dens merke", Hedmark Slektshistorielags Tidsskrift , 1964

Christian Spangen er vel den som har undersøkt mest rundt Mogens Leene, og ser ut til å ha løftet de fleste steiner.

dn27941
Innlegg: 499
Registrert: 9. januar 2012 kl. 20.25
Sted: OSLO

Re: Mogens i Ringsaker f.før 1600, eier også gård på Hadelan

Legg inn av dn27941 » 29. desember 2014 kl. 23.28

jeg husker ikke nå om jeg har sagt takk for svaret før, men jeg gjør det ihvertfall nå.

Og ja, Hans har litt rett i at jeg kommer med noen rare spørsmål noen ganger. Men jeg lærer utrolig mye av det da !

Og Vigerust antar jeg er en pålitelig kar, det er bare det at diskusjoner i div.fora på nettet forsvinner.men jeg mener å huske årstallet 1627.

Men da har faktisk Mogens kanskje ikke eid noe i Jørstad, men at han eid deler av Løken i Ringsaker,Jar i Bærum og Berg i Aker. Og dette skal være fra 1628.

Jeg kan ikke datidens arveregler, men det høres bra ut med forlik hvis de var i familie i 8 ledd !!!

Svar

Gå tilbake til «Hadeland - ukjent kommune»