Utvandring til Hamarøy i Nordland sist på 1600-tallet

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Oppland

Svar
Odd Sørdal
Innlegg: 282
Registrert: 9. november 2010 kl. 13.52
Sted: OSLO

Utvandring til Hamarøy i Nordland sist på 1600-tallet

Legg inn av Odd Sørdal » 14. juni 2013 kl. 5.01

Hei,

En ikke-spesifisert kilde hevder at en av de første østlendingene som innvandret til Hamarøy og som innledet en større bølge av innvandrere fra Østerdalen og Gudbrandsdalen, var min 6xtippoldefar, Trond Erichsen, som bosatte seg i Vassbotn.

Han levde fra ca 1640 til 1737, og vi finner ham som oppsitter i Wasbotten i Mandtalet for 1701, sammen med fire sønner, hvorav Erich Trondsen er mitt opphav:

Kildeinformasjon: Salten fogderi, Manntall 17 (RA/EA-4070/J/Jb/L0017), 1701-1701, oppb: Riksarkivet.
Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/ft/38464/87/
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 284088.jpg

Men det står ikke noe om hvor han kom fra, og jeg finner ingen kilder som kan bekrefte at han er en innvandrer.

Er det noen Sherlocks her som drar kjensel på navnet?

Mvh,
Odd Sørdal

Brukeravatar
gj02671
Innlegg: 905
Registrert: 19. februar 2006 kl. 21.22
Sted: LOM

Re: Utvandring til Hamarøy i Nordland sist på 1600-tallet

Legg inn av gj02671 » 15. juni 2013 kl. 11.40

Hei!

Utifrå førenamn og patronym trur eg dette vert som å leite etter den kjente nåla i høystakken. Så langt attende i tid vert det vanskelegare å stadfeste opphav, om han ikkje har etterlate seg nokon leietråd i skiftet? Om han hadde nokon jordeigedom der han eventuelt kom ifrå, lyt me tru han har avhendt dette før han reiste nordover - for å setje bu, og grunna vanskelegheita ved å halde på jord så langt unna (oppebera jordleige osb.).

Umogleg er det nok ikkje - men det hadde vore fint og høyrt om skiftet fyrst :)

Odd Sørdal
Innlegg: 282
Registrert: 9. november 2010 kl. 13.52
Sted: OSLO

Re: Utvandring til Hamarøy i Nordland sist på 1600-tallet

Legg inn av Odd Sørdal » 16. juni 2013 kl. 14.29

Vi har ikke noe skifte etter Trond, bare etter sønnen Erich. Så jeg er nok redd det blir nåla og høystakken, ja...

Jeg håpet kanskje noen ved et tilfelle kjente til navnet fra bygdebøker eller tilsvarende. De fleste som utvandret, gjorde jo det fordi det ikke var utkomme nok på gården de kom fra for å fø de store barnekullene etterhvert som de skaffet seg egen familie.

Så det ligger vel nært til å tro at det var en Erich etter 1650 som eide eller leide en gård og hadde mange barn, hvorav en av sønnene het Trond.

Brukeravatar
Arnfinn Kjelland
Innlegg: 427
Registrert: 29. november 2004 kl. 8.56
Sted: VOLDA
Kontakt:

Re: Utvandring til Hamarøy i Nordland sist på 1600-tallet

Legg inn av Arnfinn Kjelland » 16. juni 2013 kl. 14.51

Det går kanskje å snevre inn høystakken litt ved å gå igjennom prestemanntala 1664-66 og leite etter ein Eirik som hadde ein son Trond i 20-25-årsalderen: http://www.arkivverket.no/URN:db_read/ft/35502/ - men enkelt er det ikkje likevel...

Odd Sørdal
Innlegg: 282
Registrert: 9. november 2010 kl. 13.52
Sted: OSLO

Re: Utvandring til Hamarøy i Nordland sist på 1600-tallet

Legg inn av Odd Sørdal » 16. juni 2013 kl. 21.24

Takk for et kreativt forslag! Jeg får sette meg ned på en vakker sommermorgen og ta tyren ved hornene en gang for alle! Sommerdagene er lange her oppe i nord! Men det er jo litt demotiverende at jeg ikke vet med 100 % sikkerhet at han kom fra Gudbrandsdalen, og det kan selvsagt også tenkes at han allerede var reist i 1666... Odd

Svar

Gå tilbake til «Gudbrandsdalen - ukjent kommune»