Når døde Olaf Svendsen (Svensen)(E 22)

For etterlysninger som ikke kan plasseres på ett av undernivåene

Moderator: MOD_Oppland

Svar
Else Marie Fjeld
Innlegg: 498
Registrert: 23. mars 2008 kl. 20.25
Sted: OSLO

Når døde Olaf Svendsen (Svensen)(E 22)

Legg inn av Else Marie Fjeld » 26. juni 2008 kl. 23.12

Hei, trenger hjelp til å finne en dødsdato.

Mannen heter Olaf Svendsen født 31.3.1859 i Vardal
gift 10.5.1881 med Karen Marie Jakobsdtr.

Under folketellingen 1900 finner jeg han boene i Gjøvik på Bjørnsveens vaaningshus og gård. Hvor i området lå denne gården?

Her slutter mine spor etter han.

Når kona dør 1.5.1928, er han nevnt i den ene kirkeboken, og henne er oppført som gift.

Fint om noen kan bistå meg med dette hullet.

På forhånd mange takk.

med hilsen

E M Fjeld
Sist redigert av Else Marie Fjeld den 24. november 2011 kl. 22.18, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
Marit Hegsvold Nyhus
Innlegg: 4288
Registrert: 6. januar 2005 kl. 19.44
Sted: BRUMUNDDAL

Re: Når døde Olaf Svendsen (Svensen)

Legg inn av Marit Hegsvold Nyhus » 27. juni 2008 kl. 9.02

Hei

Har du fått tak i Maries dødsfallsmelding? I den vil det stå om hun er enke eller ikke.
Døde hun på Gjøvik? Får ikke sett i kirkeboka da den er sperret for innsyn for det året. :cry:

I telefonkatalogen finner jeg bare et sted som heter noe med Bjørnsveen og det er en ungdomsskole like utenfor Gjøvik. Kan være at denne gården de bodde i lå i samme område.
http://www.gulesider.no/gs/companyDetai ... ameSearch=

Mvh
Marit

Else Marie Fjeld
Innlegg: 498
Registrert: 23. mars 2008 kl. 20.25
Sted: OSLO

Re: Når døde Olaf Svendsen (Svensen)

Legg inn av Else Marie Fjeld » 27. juni 2008 kl. 11.25

Ja, på en måte har jeg det.

Statsarkivet i Hamar har svart meg, og i dødsfallsmeldingen hos sorenskriveren i Toten, Vardal og Biri står det følgende: Arvinger 2 myndige barn ( mannen er ikke nevnt) .

De har ikke funnet Olaf Svendsen `s død verken i Gjøvik. Vardal. Biri eller Hunn i tidsrommet 1927- 1958.

Med hilsen
E M Fjeld
Sist redigert av Else Marie Fjeld den 7. august 2011 kl. 22.28, redigert 1 gang totalt.

Liv Christin Heggelien-Tetlie
Innlegg: 1327
Registrert: 22. mars 2008 kl. 18.28
Sted: HORTEN

Re: Når døde Olaf Svendsen (Svensen)

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 27. juni 2008 kl. 12.58

Hei !
Dette er litt på siden men samtidig så kan det ha relevans til ditt spm. Jeg har en oldefar som ble gravlagt på Gjøvik kirkegård i 1947, jeg har selv sett gravstedet og vet at det stemmer. Men, hans begravelse og dødsfall finnes i flg svar fra Statsarkivet ikke i noen kirkebøker i dette tidsrommet for Gjøvik, Vardal eller Hunn. Kan det være at kirkebøkene de står i fortsatt er i bruk ? Eller mangler det noen kirkebøker fra denne egnen i gitte tidsrom ?
Hilsen Liv Christin :-)

Else Marie Fjeld
Innlegg: 498
Registrert: 23. mars 2008 kl. 20.25
Sted: OSLO

Re: Når døde Olaf Svendsen (Svensen)

Legg inn av Else Marie Fjeld » 27. juni 2008 kl. 14.33

Hei Liv Christin

Det er interesangt det du kommer med, har selv tenkt det som en mulighet, eller at han jobbet et annet sted og av den grunn ikke er å finne der jeg forventer.

Jeg vet han var togsmører i 1900, og det kom ikke noen bane oppover der før i 1902, så hvor jobbet han da med tog.

Takk så lenge.

Med hilsen E M Fjeld

Liv Christin Heggelien-Tetlie
Innlegg: 1327
Registrert: 22. mars 2008 kl. 18.28
Sted: HORTEN

Re: Når døde Olaf Svendsen (Svensen)

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 27. juni 2008 kl. 14.56

Hei igjen :-)

Jeg snublet over dette nettstedet:
http://www.norsk-jernbanemuseum.no/htm/ ... storie.htm
fant også dette stedet:
http://www.jernbaneverket.no/for_skole/ ... ehistorie/

Kan det være en mulighet for at det finnes lister over ansatte eller liknende ?

Ellers blir det en møysommelig jobb å lete seg frem til evt dødsfall langs en av jernbanelinjene ;-)

Kom og til å tenke på at en annen ane av mine ble ført som død i kirkebøka mange år etter sin død (døde 1896, ført 1906) muligens fordi han var uttrådt av Den Norske Kirke. Vet ikke om det er noe som er aktuelt å tenke på i din sak, men verdt å nevne :-)

Jeg har videre funnet en Olaf Svendsen med kone Karen Marie Jacobsen som foreldre til konfirmant Agnete Olafsen i året 1898 i Gjøvik. Er dette samme person som du leter etter ? I så fall ser jeg at denne karen arbeider som blikkenslager au (men det er jo tidligere og sikkert uten betydning..)

Har du sjekket eventuelle barns giftermål ? kan hende det står noe ved giftermålene om hvorvidt foreldrene er i live eller ei :-)
Hilsen Liv Christin :-)

Else Marie Fjeld
Innlegg: 498
Registrert: 23. mars 2008 kl. 20.25
Sted: OSLO

Re: Når døde Olaf Svendsen (Svensen)

Legg inn av Else Marie Fjeld » 27. juni 2008 kl. 20.26

Hei igjen

ja, det er den karen jeg leter etter, Agnette er min oldemor, som ingen har vist om før jeg startet å lete etter dem. har funnet alt om henne. Mangler når Karen ble konfirmert og Olaf sin død. Det stemmer at han var blikkenslager på den tiden.

Skal sjekke de adressene du kom med litt senere.

Bare til orientering så er denne datoen funnet.
Takk så lenge.

Med hilsen
E M Fjeld.

Svar

Gå tilbake til «Oppland - ukjent sted»