Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen

For etterlysninger som ikke kan plasseres på ett av undernivåene

Moderator: MOD_Oppland

Svar
Liv Christin Heggelien-Tetlie
Sted: HORTEN

Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 3. juni 2008 kl. 19.32

Ser at det ikke bare var OOS som ble drevet hjemmefra pga kjærligheten :-)
Godt å lese andre slike historier - bekrefter muligheten for det dette faktisk er fakta:
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=61807

Ellers har jeg blitt tipset om å søke opp Gaarder og sjekke ut Faarlund nærmere. Problemet mitt nå er at jeg føler meg "mettet" av anderser og oler og alt slektskape totengårdene mellom. Det er mulig at svaret ligger i alle dataene jeg har og at jeg bare ikke ser svaret selv.

Nok syting fra meg i denne omgang ;-)
Hilsen Liv Christin :-)

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 4. juni 2008 kl. 9.01

God morgen :-)

Jeg har fått hyggelig mail fra barnebarn av OOS. De har fått kontakt med nest siste eier av Neraasen gård, og skal møte denne ved høve for å lete i historien etter spor og opplysninger etter OOS. Hans datter Ovidia Therese huskes godt, vedkommende eier til og med votter som hun strikket til han :-) Håpet er at flere erindringer kommer til syne slik at vi kanskje kan få noen anekdoter eller fakta fra OOS liv eller fra hans barns liv. Jeg er veldig glad og takknemlig for at kontakt med OOS sine barnebarn er opprettet, og at de er minst like ivrige etter å finne ut av historien som meg selv. Det er godt å være flere til å synse, mene og lete, og ikke minst til å korrigere og tørre å være kritiske :-) Barnebarna drar også i en del andre tråder, så det er spennende å følge med i om det fører til noe nytt.

Videre har jeg ikke fått respons på noen av mine henvendelser per mail til lokalhistorikere eller andre med kjennskap til slekter og gårder på Biri, Toten eller Jevnaker. Noen vil gjerne ha betaling for opplysninger/ytelse av hjelp, men foreløpig er jeg såpass ivrig selv og føler jeg har såpass god tid og fantastisk frivillig hjelp at jeg ikke går for det alternativet. Ei heller er kontakt med andre familiegrener etter OOS opprettet.

Lensmannsfamilien og Sukkestadfamiliene på Toten, familiene fra Alm, Hveem, Sukkestad, Sodstad, Gaarder mfl. har alle forbindelser til hverandre. Like navn og stadige inngiftninger gjør det lett å snuble oversikten over hvem som er hvem og hvor de ulike Olene blir av og hvor det evt er plass til en til ;-)

Jeg prøver å snevre meg inn igjen til kjernen jeg leter etter, nemlig Ole Olsen Sukkestad og hvorfor han har Sukkestadnavnet og ikke minst; sannhetsgehalten i familiehistorien han fortalte sine nærmeste. Vanskelig å se at jeg kan klare å finne flere data på OOS nå, men det trodde jeg sist rett før alle hans barn med Marthe dukket opp au. Jeg har gått tilbake til utgangspunktet mit, nemlig at alle konkrete data vi har på OOS kommer fra Biri og Bergen. Ikke et skrevet notat knytter han til Toten. Det må -slik jeg tenker- være en grunn som dro han tilbake til Biri og Neraasen egnet. Dersom hans familie og farsgård var på Toten, er det ikke nærliggende å tro at han ville oppsøkt de ? Eller er jeg håpløst naiv ? Uansett, jeg konsentrerer meg om Biri/Vardal området i håp om å finne noe mer på OOS på bakrgunn avd e eneste sikre fakta vi har.

Slik er altså ståa nå. Er det noen som leser tråden her som har kunnskap eller kan komme med innspill (kritikk mottas også med takk :-) ) så er det fint.

Nok en dag med nydelig vær skal nytes - om enn i skyggen med laptopen på fanget i stadig jakt etter opplysninger :-)

Ha en god dag :-)

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 5. juni 2008 kl. 8.31

Hei igjen :-)

Har fått mail ang Marken og Gaarder fra Astrid:
Sender deg en liten observasjon vedr. Ole Olsen Markeng. Synes å huske at vi har vært innom denne gården tidligere og avskrevet den. Siden du nevnte Gaarder på DIS-forumet, kikket jeg litt raskt innom denne gården. Ser tilfeldigvis at Ole Olsen Markeng d.e. er over på Ø. Toten og finner sin første brud. Han gifter seg nemlig 30.10. 1837 med pige Marte Olsdtr. Gaarder. Hun dør imidlertid i barselseng 5.11. 1839. Tror barnet dør også, men det finnes ikke registrering for dødfødte det året. Ole gifter seg igjen 22.3. 1841 med Oline Andersdtr, pige på Tømmerasen. Markeng gård befinner seg tydeligvis i Snertingdal siden begravelse og vielse er i Seegaard kirke.
Ole og Oline’s sønn Ole ble for øvrig født 14. des. 1841.

Markeng gård har vi avskrevet tidligere, samt at ingen av disse gir oss noen pekepinn på hvorfor Sukkestadnavnet er tatt i bruk.

Det åpenbarer seg fortsatt ingen umiddelbar løsning på hvorfor Sukkestadnavnet er tatt i bruk eller at hsitorien til Ole er sann. Går i dybden igjen på data jeg har samletang sukkestadslektene og husmannsplassene. Føler egentlig jeg biter meg selv i halen her men... er verdt en titt til før jeg avskriver det au :-)

Jeg har tittet på tingslysningspapirene som nå er tilgjengelige på nett i forhold til Sukkestad, men har ikke funnet noe som har gitt meg svar. Men det skal sies at jeg ikke er best på å tyde skrift så det kan være at jeg har gått glipp av noen opplysninger på grunn av det.

Tror jeg avskriver å gå å dybden på de andre nevnte gårdene enn Sukkestad. Poenget i familiehistorien er jo at han (eller faren) ble gjort arveløs fra en Sukkestadgård - derav navnet. Da ser jeg ikke at noen an de andre gårdene kan gi svar på det i alle fall.
Svaret må i så fall ligge i Sukkestadtilknyttede slekter åkke som.

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 5. juni 2008 kl. 12.20

Legger ut den ene kandidaten min(til en ole som kan være OOS sin far og som har tilknytning til et sukkestadnavn): kanskje noen evt kan avkrefte at dette er et spor:

en Ole født i 1801:

Protokoll: Toten A7
Side: 273b
År: 1801
Nr: 188
Kirke: H.K.
Døpt dato: 06.12.1801
Ekte/uekte: E
Introduksjonsdato: !!

Rolle Sivilstand Stilling/
yrke Fornavn Etternavn Bosted Kjønn Døpt Født Fødested
Barn Ole Brøttet* M 06.12.1801
Far Ole Bertelsen Brøttet M
Mor Mari Ols Dr. Brøttet K
Fadder Peder Skougen M
Fadder Xstofer Kaaberstadskougen M
Fadder Xstofers Qv. Kaaberstadskougen K
Fadder Ole Brøttet M
Fadder Birte Rognebye K

giftermål foreldrene:
Protokoll: A7 Toten
Side: %255%256
Nr: 019
Vielsesdato: 22.06.1801
Brudgom fornavn: Ole
Brudgom farsnavn: Berthelsen
Brudgom slektsnavn:
Brudgom bosted: Gihle
Brudgom yrke/stand:
Brudgom sivilstand: Ungekarl
Brudgom alder:
Brudgom far:
Brud fornavn: Mari
Brud farsnavn: Ols Dr.
Brud slektsnavn:
Brud bosted: Gihle
Brud sivilstand: Pigen
Brud alder:
Brud far:
Forlover 1: Mann Even bor Gihle
Forlover 2: Mann Peder bor Gihle
1 lysning dato:
2 lysning dato:
3 lysning dato:
Lysningsforlanger:

en bror anders:
Side: 415b
År: 1808
Nr: 54
Døpt dato: 20.03.1808
Introduksjon side: 415b
Introduksjonsdato: 10.04.1808

Barn Anders Sukkestaddalen* M 20.03.1808
Far Ole Bertelsen Sukkestaddalen M
Mor Mari Ols Dr. Sukkestaddalen K
Fadder Ole Sandager M
Fadder Oles Qv. Sandager K
Fadder Ole Nykleberg M
Fadder Oles Qv. Nykleberg K
Fadder Dorthe Suckestad K

ups jeg glemmer tiden... må løpe for å hente barn :-) flere data på denne familien kommer etterhvert ;-)

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 5. juni 2008 kl. 14.17

konfirmasjon på Ole Olsen Sukkestad, døpt 6.des 1801, konfirmert 1816 nummer 25 ve side:[/u]
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-171
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 620352.jpg

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 5. juni 2008 kl. 14.38

En bror til Ole og Anders:,foreldre Ole Bertelsen og Mari Olsdatter:

Side: 348b
År: 1805
Nr: 37
Døpt dato: 24.02.1805
Introduksjon side: 348b
Introduksjonsdato: 24.03.1805

Barn Christian Suckestadsuen!!* M 24.02.1805
Far Ole Bertelsen Suckestadsuen!! M
Mor Mari Ols Dr. Suckestadsuen!! K
Fadder Johannes Graf M
Fadder Johannes' Qv. Graf K
Fadder Ole Nyckelberg M
Fadder Ole Solberg M
Fadder Marte Biørnstad K

Familien skifter mellom sukkestaddalen og sukkestadstuen. Ole er eldst, så kommer alstå Anders og Christian.

Brukeravatar
Marit Hegsvold Nyhus
Sted: BRUMUNDDAL

Legg inn av Marit Hegsvold Nyhus » 5. juni 2008 kl. 20.41

Hei Liv Christin

Må jammen si du har stått på i sommervarmen, puh :D :D
Tror jammen det kanskje kan være noe her med denne familien. Det stemmer jo med at Ole hadde en bror som het Anders, og at denne Ole du har funnet også kalte seg Ole Olsen Sukkestad ved konfirmasjonen. :)

Fant også en søster av disse brødrene, Anne Marie født i 1814
Barn Anne Marie Sukkestad* K
Far Ole Bertilsen Sukkestad M
Mor Mari Olsdr. Sukkestad K
Fadder Ole Sandager M
Fadder Marthe Sandager K
Fadder Ole Nøkleberg M
Fadder Anne Nøkleberg K
Fadder Ole Sukkestad M

En av fadderene her heter også Ole Sukkestad.
Kan dette være hennes vielse nr 32 høyre side http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-143

Jeg har lett litt etter dødsfall til Ole Bertelsen og Mari Olsdatter, ikke funnet noe foreløpig.
Finner dem ikke i 1865 så de må være døde før det.

Jeg finner en Ole Olsen 63 år i 1865 på Biri født på Toten. Han er gift med ei Guri Evensdatter ca 20 år yngre enn ham. Jeg kan ikke finne noen vielse på dem hvis dette har skjedd i Biri/Snertingdal. Kan være det er i perioden hvor kirkebøkene mangler.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... =2580#ovre

Jeg finner dem i 1875 på Biri på Qværnrud, hun er der oppgitt å være født i Snertingdal, han på Toten
OLE OLSEN HUSFADER GIFT HUSEIER 1803 QVÆRNRUD TOTEN
GURI EVENSDATTER HANS KONE GIFT 1826 QVÆRNRUD SNERTINGDAL

Finner hennes dødsfall i 1879
Død dato: 17-04-79
Begravet dato: 27-04-79
Kirke: BIRI KIRKE
Fornavn: GURI
Etternavn: EVENSDATTER,
Stand: INDERSTKONE (FØDT I REDALEN)
Sted/bopel: KVÆRNERUD U/BJUGVOLDEN
Fødested:
Foreldre:
Født: 00-00-1827
Alder:
Dødsårsak:
Linjenummer: 017
Står ingenting om at hun er enke så jeg går ut fra at Ole fortsatt levde.
Har denne Ole noe felles med Ole født i 1801??

Har foreløpig ikke funnet noe dødsfall til denne Ole på Biri. Kan han ha flyttet?

Marit

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 5. juni 2008 kl. 21.00

Hallo Marit :-D

Jeg må aller først si at du imponerer meg stadig :-) Har fulgt dine hjelpende hender i andre tema og jeg blir like slått hver gang av hvor presis og kjapp du er til å finne data. Superb :-)

Så tilbake til tråden min - tror jammen jeg kommer til å savne den når tiden er omme ;-)

Jeg lurer litt på denne familien, jeg må si det.

Disse dødsfallene har jeg funnet på VestreToten som kan være foreldrene til denne OOS som vi har funnet dåp og konfirmasjon på. Etter FT av 1801 skal både Ole B og Mari O være født i 1779 da de er 22 år ved denne tellingen:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... =1001#ovre

Her er de mulige dødsfallene mine:

Side: 295
Nr: 86
Kirke: AAS
Dødsdato: 12.05.1861
Begravet dato: 26.05.1861
Dødes stilling/stand/yrke: HUUSMAND, ENKEMAND
Fornavn: OLE
Etternavn: BERTELSEN BERG
Alder: 83 AAR 6 MAANEDER
Født dato:
Dødsårsak:

Side Lp.nr. År Gravlagd Kyrkje/sokn
642 167\Lenke 26 1833 28.05 1833 !!

Rolle Stilling Førenamn Etternamn Kjønn Bustad Alder Død dato Død år Årsak
644 avdødd Hmk. Mari Olsdatter k Bergstuen 54 Aar 21.05 1833 Af Slagtilfælde

Spennende at du har funnet data :-) Disse må jeg se nærmere på nå !
Jeg sender deg en pm også ;-)

Brukeravatar
Marit Hegsvold Nyhus

Legg inn av Marit Hegsvold Nyhus » 5. juni 2008 kl. 22.49

Hei igjen

Kan nok være fam. Ole Bertelsen flyttet fra Østre til Vestre Toten.
Finner sønnen Christian gift der i 1827
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=569#ovre

Ser jo ut til at Ole og Mari har vært husmannsfolk som antagelig har bodd på en plass under Sukkestad en periode. Vi har jo til gode å finne ut om det er de rette da. :lol:

Kan dette være Anders selv om alderen ikke stemmer helt?
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =4312#ovre

Får se litt mer etter disse folka i morra.
Har nok en gang dratt på meg forkjølelse, denne gangen er det "aircondition-hoste" :lol:
Er nå engang slik når en overopphetet bil venter etter jobb skrus ac på fullt og kaldlufta blåser en i fjeset. Har bare meg selv å takke for det.

Marit

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 5. juni 2008 kl. 22.57

Hei Marit !

Tusen takk for at du står sånn på :-D ja det skal bli spennende å se om dette er rett familie ja :-) Leter mer i morra je au, nå er det snart natta her :-) God bedring med forkjølelsen, selvforskyldt eller ei så er det ittno stas å være det :-)

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 9. juni 2008 kl. 21.14

Nå har jeg lett og lett etter den Ole Olsen som gifta seg med Guri - men jeg finner hverken vielse eller unger.... merkelig og veldig typisk ;-) Akkurat når en tror at alt kommer rekandes på ei fjøl så stopper det opp.

Fortsetter å lete, hadde vært veldig fint om vi kunne avskrive eller bekrefte denne karen her au :-)

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 10. juni 2008 kl. 8.42

Så kommer Wera med en hjelpende hånd:

Tror dette her er Guri Evensdatter som Ole giftet seg meg(forøvrig i godt voksen alder, har han vært gift før ???):

Protokoll: Land Mini 7
Side: 143
Nr: 67
År: 1826
Kirke: Aamodt
Født dato: 31.04.1826!!
Døpt dato: 04.06.1826

yrke Fornavn Etternavn Bosted Kjønn Født Døpt
Barn Guri Walhovd* K 31.04.1826!! 04.06.1826
Far Even Olsen Walhovd M
Mor Gunild Gulbrd Walhovd K
Fadder Iver Walhovds q Walhovd K
Fadder Ole Walhovd M
Fadder Lars Walhovd M
Fadder Agnete Walhovd K

Sjansen for å finne giftermål under Land er kanskje tilstede :-)

Tusen hjertelig takk Wera :-) :-) :-)

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 11. juni 2008 kl. 7.58

God Morgen :-)

Wera er på hugget igjen og har funnet konfirmasjonen til Guri, nummer ti ve side:

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-141
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 650203.jpg

Men noe giftermål klarer jeg ikke finne :? ...lurer på hvor de giftet seg hen ?!

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 12. juni 2008 kl. 9.01

Heisann :-)

Jeg leter fortsatt etter giftermål mellom denne Guri og denne Ole. Trenger å finne det for å finne ut om denne Ole er den samme som den OOS vi finner konfirmert i 1816.

Ellers avventer jeg fortsatt svar på diverse mailer, regner med at det er som mange andre steder stille også i slektsleterarenaer ;-)

Denne Lauritz Theodor, sønn av Ole og Stine Sukkestad opptar meg også en del. Undrer meg på om denne Ole kan være den samme som den Ole som ble konfimert i 1816. Er bare kul umulig å finne flere data på han og familien :shock:

Har lest og lest på alle de datene vi har funnet til nå, uten å ha blitt det bøss klokere.

Men, men, livet hadde vært ganske kjedelig uten slike "mysterier" :-)

Jeg får titte nok en gang etter opplysninger på herr Sukkestad :-) :roll:

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 12. juni 2008 kl. 9.19

Så roter jeg sikkert alt til nok en gang, men.... Jeg lurer litt på, siden jeg ikke har klart å finne denne Lauritz Theodor Olesen(Olsen) Sukkestad noe sted etter fødselen, om det kan være slik at også han ble satt bort... Dersom mor dør og far reiser vekk for eksempel...

Uansett, jeg har tatt for meg 1865 tellinga og prøver å identifisere /utelukke de ulike Lauritsene jeg finner født i Kristiania i 1840, i håp om å kunne nøste noe tilbake til foreldrene.

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 15. juni 2008 kl. 9.52

Ingen av mine søk har fått med noen steg videre. Aner virkelig ikke hvilken vei jeg skal ta nå. Avventer svar fra slekt og mailer som er sendt, ellers har jeg ingen ideer lenger :-(.

Har sendt mail til SA Hamar med håp om å få lov til å se på de militære rullene selv om ekspertisen ikke er der. Er det liv er det håp ;-)

God søndag :-)

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 15. juni 2008 kl. 22.58

Hei igjen :-)

Som alltid når jeg mister litt av motet får jeg litt drivkraft fra andre :-) I kveld har jeg snakket masse med levende slekt etter OOS og det hjelper på motivasjonen. Tenk at noen andre enn meg vil finne sannheten på OOS sitt liv :-) Og at de attpåtil er hyggelige og det føles som om vi alltid har kjent hverandre , det hjelper godt til på humøret, om jeg aldri finner ut av OOS så har jeg hvertfall funnet verdifull slekt :-).

Mail er allerede sendt fra levende slekt til en som skal hjelpe til med de militære rullene, så dette kan jeg bare lene meg tilbake og vente på svar på. Videre tror levende slekt at det er mye mulig at vi finner svaret på gåten snarere på Biri enn på Toten (noe jeg er enig i ), og at det er mer en tilfeldighet at OOS kalte seg Sukkestad enn at tilhørigheten var stor og nær (jeg er enig her au :-) )

For ikke å gå oss bort i de tusenvis av Ole Olsenene som finnes, skal vi prøve å finne ut av husmannsplasser under Kulsveen og Neeraasen og Bollerud i første om gang. Mye drar til Biri snarere enn Toten. Litt spennende er det at slekten Sommerfeldt på 1700 tallet er borti disse gårdene au, kand et være snev av sannhet i famliliesoga allikevel ???
Videre var både Toten og Biri fulle av militære plasser og folk på 1800 tallet, slik at det ikke er vanskelig å forestille seg miks av familiebånd og ikke minst bortforklaringer på disse senere.

Vel, dette var en ørliten bit av en laaaaang samtale i kveld. Nå skal jeg nyte mitt nye pågangsmot og ta fatt på nye oppgaver i morgen.

Tusen takk :-) :) :) :)

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 16. juni 2008 kl. 21.18

Jeg har ikke funnet noe som helst spennende med noen av husmannsplassene under nevnte gårder i forrige innlegg, jeg er ikke "kar" om å finne igjen fadderen Petra Langset i FT før eller etter Gustavs dåp, ei heller på Gårdene Langset i Oppland, Akershus og Nordland.

Men i dag fant jeg dette :
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-64
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 630567.jpg

Barnets navn: Carl Joseph Oscar Engen
Sted: Østre Toten, Oppland, Norway
født: 21 Aug 1860
Døpt: 28 Sep 1860
Fars navn: Carl W. D. Sommerfeldt
Mors navn: Josephe Matilde Mork Sukkestad

Så er det i alle fall en kobling mellom en Sukkestad og en Sommerfeld, selv om denne hendelsen finner sted lenge etter at OOS blir født ;-)

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 16. juni 2008 kl. 21.59

En Sukkestad med forlover Sommerfeldt, men fortsatt for sen tidsperiode til at betyr noe for OOS:

nummer to 1859:
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-227
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 620048.jpg

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 16. juni 2008 kl. 22.21

Astrid klarte å spore opp Petra Langset for meg. Fire ganger prøvde jeg å finne henne i global søk på dig.arkivet uten hell. Jeg fant bare Ole Tostensen Langsets familie i Dakota. Femte gangen var jeg nær ved å gi opp da hun plutselig åpenbarte seg for meg - hva gjør jeg galt mon tro ? :oops: Her er hun hvertfall:

Nordmenn i Dakota i 1880-teljinga
Førenamn Etternamn Kjønn Alder Yrke Fødestad Far fødestad Mor fødestad Side Herad Fylke Stat
3033 Olaf Langseth m 10 Mn N N 263 Town 137 R 49 Cass Dakota Ter
3034 Ole Langseth m 7 Dak N N 263 Town 137 R 49 Cass Dakota Ter
3035 Nels Langseth m 6 Dak N N 263 Town 137 R 49 Cass Dakota Ter
3036 John Langseth m 3/12 Mar Dak N N 263 Town 137 R 49 Cass Dakota Ter
3037 Louisa Langseth f 12 W N N 263 Town 137 R 49 Cass Dakota Ter
3038 Petra Langseth f 10 Mn N N 263 Town 137 R 49 Cass Dakota Ter
3039 Georgine Langseth f 4 Dak N N 263 Town 137 R 49 Cass Dakota Ter
3040 John Solberg m 46 f N N N 263 Town 137 R 49 Cass Dakota Ter
3041 Anna Solberg f 35 N N N 263 Town 137 R 49 Cass Dakota Ter
3042 Minna Solberg f 4 Dak N N 263 Town 137 R 49 Cass Dakota Ter

Men: Hvorfor var hun i Norge og ble fadder for Gustav Adolf ?? Er det tilfeldighetene som råder nok en gang ??

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 16. juni 2008 kl. 22.39

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 17. juni 2008 kl. 11.46

Så kan det altså være slik at vi har hatt rett svar på OOS sine foreldre hele veien ? !

Dette svaret kom fra Per Sande i dag:

Hei!

Ved Ole Olsens dødsfall den 5/4-1896, oppgis han født i 1843 på Bollerud.
Kirkebok for Biri, 5, 1843-1854, fol. 4b, har jeg funnet:
Ole Olsen født 8/6, døpt 18/6-1843. Uægte.
Foreldre: Marthe Christensdatter, Inderst paa Øvre Bollerud som Fader er opgivet Ungk. og Soldat Ole Gunnersen, Inderst paa Klukeeie; hans 2det hendes 1ste Leiermaal"

Jeg mener sikkert at dette er Ole Olsens foreldre.

Mvh.
Per Sande

hm...... jeg skal ikke bestride de lærde, så jeg godtar nok dette svaret som vi har vært inne på før. Men jammen sitter jeg igjen med tildels maange spm knyttet til OOS og historiene rundt hans liv... Faren hans var da ikke fanejunker, ikke var det noen tilknytning til Sukkestad, bror Anders må jeg lete mer etter, hvorfor streifet han hvileløst om kring ? Har OOS andre hemmeligheter som gjør at han levde slik han gjorde ? Var han rett og slett bare en lurendreier med god fantasi ???

Er jo nesten værre å følge krumspringene til OOS enn å følge tråden i " Hitchikers guide to the galaxy", og ikke har jeg noen fisk i øret som kan si meg svaret, ei heller har jeg noe utimat svar å finne spm til..... Men hva gjør vel det...:-D :lol:

Kan noen si meg om jeg gjør rett eller galt i å akseptere dette svaret ?? Forvirra Vegglus er bare fornavnet mitt i dag ;-) ;-)

Back to basic - får rote frem igjen Soldat Ole Gundersen og lete i familiesoga hans ;-)

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 17. juni 2008 kl. 12.17

Lager en oversikt over tidl data knyttet mellom OOS og Ole Gundersen/Bollerud, så blir det lettere å se :-) :

OLES DØD:
Ole Olsen Sukkestad, dissenter, døde av gulsot den 5.4.1896 på Biri (se tidl innlagt dødsfallsmelding) FØDESTED: BOLLERUD !!!!!!

OLES DÅP:
Ole Olsens dåp, nummer 63:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-8
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 640087.jpg

Jeg har sjekket og dobbeltsjekket Ole Olsener født i 1843 med bostedsadresse Bollerud og har kun denne ene OLE OLSEN ,med far OLE GUNDERSEN som mulighet (han som Marit fant):

Fra slektshistorielaget:
Løpenr: 63
Kirke: Biri kirke
Barnet født: 08.06.1843
Barnet døpt: 18.06.1843
Barnets fornavn: Ole
Barnets etternavn: Olsen
Farens fornavn: Ole
Farens etternavn: Gundersen
Farens stand, stilling: Ungkarl/Soldat/Inderst paa Klukeeie
Morens fornavn: Marthe
Morens etternavn: Christensdatter
Morens stand, stilling: Inderst paa Øvre Bollerud
Foreldrenes bosted:
Faddere: Oline Larsdatter Gloppestuen, Lars og Ole Gloppestuen, Ingeborg Halvorsdatter Berg, Even Larsen Bollerud.
Diverse: Uægte. Hans 2., hendes 1.leiermaal. Opgiven af Marthe Christensdatter.

VIELSE OLES MOR OG STEFAR
Den 7/10-1848 finner jeg en vielse mellom Ole Amundsen og Marthe Christensdatter i Biri.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-216

Hun 29, han 37 1/2 år. En av forloverene heter Ole Gunnersen, sammentreff eller er dette Oles far??

Viet dato: 07-10-1848
Brudgom fornavn: OLE
Brudgom etternavn: AMUNDSEN
Brudgom alder: 37 1/2
Brudgom stilling og sted: ENKEMAND, KLUKEEIE
Brudgoms far: AMUND ..........
Brud fornavn: MARTHE
Brud Etternavn: CHRISTENSDATTER
Brud alder: 29
Brud stilling og sted: PIGE, RINDALSEIE
Bruds far: ..... ........
Forlovere: OLE GUNNERSEN OG TORJER PEDERSEN

GUSTAV ADOLF VOKSTE KANSKJE OPP HOS SIN BESTEMOR:

Det er notert at Marthe Christensdatter døde i 1908 på Kulsveen. Var det ikke der Gustav bodde da han ble konfirmert?? Da bodde han antagelig hos sin bestemor. Very Happy Very Happy

Marthe og Ole Amundsen med sine barn i 1865

Marthe er fra Fåberg.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1963#ovre

I 1875 bor de i/på Bergstuen/Bergseie.
Marthe i 1900
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1009#ovre

Marthes dødsfall 1/3-1908, nådde en høy alder 89 år.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-232

Her gifter ungkar og soldat Ole Gunnersen seg 6/10-1843 med Maria Jensdatter
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-205

Her i 1865 med 4 barn - men ingen bror anders ??????!!!!!!!!
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... rk=67#ovre

Denne Ole fikk i januar 1843 et uekte barn med Maria Jensdatter kalt Gunhild.
Maria var også inderst på Bollerud

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-5

Ole og Maria fikk enda en datter i 1845 kalt Eline
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-22

En datter til, Ingeborg i 1848
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-45

Lisa i 1851
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-87

Finner en Ole Gundersen død i 1871, mulig dette er ham

15-06-1871
Begravet dato:
Kirke:
Etternavn: GUNDERSEN
Stand: HUSMAND
Sted/bopel: FÆGRINGS EIE
Fødested:
Foreldre:
Født: 04-11-1816
Alder:
Dødsårsak:
Linjenummer:

Kan dette være Oles halvsøster Gunhilds vielse med Mathias Andersen fra Ringsaker 6/4- 1872

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-37

Tellingen 1875
MATHIAS ANDERSEN HUSFADER GIFT INDERST/DAGARBEIDER 1843 NYSTUEN (SVENNESEIE) RINGSAGER
GUNHILD OLSDATTER HANS KONE GIFT 1844 NYSTUEN (SVENNESEIE) BIRI
OLAVE MATHIASDATTER DERES DATTER UGIFT 1872 NYSTUEN (SVENNESEIE) BIRI
MINA MATHIASDATTER DERES DATTER UGIFT 1873 NYSTUEN (SVENNESEIE) BIRI

Her i 1900 på samme plassen

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=704#ovre

Var det ikke på Svenneseie Ole Olsen Sukkestad bodde da han meldte seg ut av statskirken i 1892??

Kanskje dette kan være Eline Olsdatter med mann og sønn i 187

SVEND JOHANSEN HANS SØNN GIFT 1843 BRATSTIGENGEN BIRI
ELINE OLSDATTER HANS KONE GIFT 1845 BRATSTIGENGEN BIRI
JOHAN SVENDSEN DERES SØNN UGIFT 1872 BRATSTIGENGEN BIRI

Disse finner jeg igjen idet de utvandrer til Amerika i 1883

Utvandret år: 1883
Fornavn: JOHAN
Etternavn: SVENDSEN
Sted: BRATSTIGENGEN
Født: 1873
Diverse informasjon:
Side i boka: 263
Utvandret fra: B
Far fornavn: SVEND
Far_etternavn: JOHANNESEN
Far diverse info:
Mor fornavn: ELINE
Mor etternavn: OLSDATTER
Mor diverse info:

Tror nok dette må være Oles mor Marthe i 1900

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1009#ovre

Ovidia bor på Neeraasen i 1900 og hun bor også der i 1908 ved konfirmasjonen.
I 1900 var hun utsatt for kommunens regning, og jeg kan foreløpig ikke se noen slektsskap med noen av dem som bor der da.

Fødsel og dåp på Ole Gundersen:

Løpenr: 44
Barnet født: 04.11.1816
Barnet døpt: 08.11.1816
Barnets fornavn: Ole
Barnets etternavn: Gundersen
Farens fornavn: Gunder
Farens etternavn: Olsen
Farens stand, stilling: Inderst paa Feiring
Morens fornavn: Elie
Morens etternavn: Pedersdatter
Morens stand, stilling: Inderstkone
Foreldrenes bosted: Feiringseie
Faddere: Engebret og Berit Myre, Daffind Echerstuen, Marte Pedersdatter og Peder Evensen Myre.
Diverse:

Konfirmasjon Ole Gundersen :
Side: 105
Nr: 24
År: 1831
Konfirmasjon dato: 19.06.1831

yrke Fornavn Etternavn Bosted Kjønn Fødested Født Døpt Alder
Konfirmant Ole Gundersen M Feiringseie 04.11.1816
Far Gunder Olsen M
Mor Hustru Elie Pedersdatter K
Sist redigert av Liv Christin Heggelien-Tetlie den 17. juni 2008 kl. 12.39, redigert 1 gang totalt.

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 17. juni 2008 kl. 12.22

Jeg mangler altså konfirmasjon på Ole, samt flere søsken som mor og far i sine respektive ekteskap kan ha fått. Videre også hvor Ole er i 1865 og hva det er som gjør at han streifer omkring.

Må samtidig få rette enSTOR TAKK til MARIT; ASTRID OG WERA som har vært med på denne ferden og har funnet maaaaange opplysninger for meg. Tusen takk jenter :-)

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 17. juni 2008 kl. 12.26

Astrid fant for en tid siden disse opplysningene i skoleprotokoller for Biri:

skoleprotokoller for Strandfjærdingen (Biristrand): Ole Olsen dukker opp i år 1855, indlæg på Huskelhus. Han var da 13 ¼ år. Som merknad stod det: Forhøret med læsning for klokker Larsen. Tror kanskje det var samme Ole som stod med bosted mittre Huskelhus i 1856. Dessverre var det kun elevenes navn, alder og bosted som stod oppført, ikke noe om foreldre.

Kan dette være samme ole som er sønn av Ole Gundersen ??

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 17. juni 2008 kl. 12.42

HER ER BROR ANDREAS:

Løpenr: 2
Barnet født: 18.12.1849
Barnet døpt: 01.01.1850
Barnets fornavn: Andreas

Farens etternavn: Amundsen
Farens stand, stilling: Inderst paa Kluke
Foreldrenes bosted: Klukeeie
Faddere: Christian og Maria Bratbergseie, Johan og Beate Klugeeie, Mathias Evensen Udal.
Diverse:

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 17. juni 2008 kl. 12.44

en bror til:

Løpenr: 79
Barnet født: 20.09.1853
Barnet døpt: 16.10.1853
Barnets fornavn: Martinus
Farens stand, stilling: Inderst paa Kluge
Foreldrenes bosted: Klugeseie
Faddere: Andreas Kluge og kone, Christian og Johanne Kluge, Mathias Baaberg(?)
Diverse:

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 17. juni 2008 kl. 12.45

konfirmasjon bror Kristian:

Side: 202
Løpenr: 6
Konfirmert dato: 01.10.1882
Konfirmanten født: 16.6.1865
Konfirmanten døpt: 2.7.1865
Når vaksinert: 9.11.1866
Konfirmantens fornavn: Kristian
Konfirmantens etternavn: Olsen
Fødested: Hoffseie
Farens stand, stilling: Inderst
Morens stand, stilling: Hustru
Morens etternavn: Kristensdatter
Diverse: God kristendomskundskab.

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 17. juni 2008 kl. 14.01

dødsfall stefar OOS:

Død dato: 05-11-69
Begravet dato: ......
Etternavn: AMUNDSEN,
Stand: FØDERAADSMAND
Sted/bopel: HUSKELHUS, NORDRE I BIRI H-SOGN
Fødested:
Foreldre:
Født:
Alder: 80 AAR
Dødsårsak:
Linjenummer: 052

stemmer godt at dette her da er OOS sin mor:
Død dato: 01-03-08
Begravet dato: 07-03-08
Kirke:
Fornavn: MARTE
Etternavn: KRISTENSDATTER,
Stand: ENKE/FATTIGLEM./AFD.MAND:DAGARBEIDER
Sted/bopel: KULSVEEN(PRESTEG.EIE)
Fødested: FAABERG(RINDALSEIE)
Foreldre:
Født: 00-00-1819
Alder:
Dødsårsak: ALDERDOM
Linjenummer: 01

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 17. juni 2008 kl. 14.06

er dette halvbror til OOS, sønn av mor og stefar??:

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=252#ovre

41 1 13 Strandfjerdingen Birid Birid Øveraasen 18a 1
Personnr. Hushald Førenamn Etternamn Fam. stilling Yrke Sivilstand Alder Kjønn Fødestad Hestar Stort kveg Får Svin Rug Bygg Blandkorn Erter Poteter
247 15 1 Børre Niels. Husfader Gaardbruger Selveie g 48 m Birid 2 10 18 3 2/8 1 1/2 7 3/8 12
248 16 Ingeborg Larsd. hans Kone g 46 k Birid
249 17 Niels Børres. deres Søn hjemme og hjlper!! F. ug 19 m Birid
250 18 Elie Børresd. deres Datter er hjemme ug 17 k Birid
251 19 Torneta Børresd. deres Datter ug 14 k Birid
[b]252 20 Andreas Ols. Indlæg ug 16 m Birid
253 21 Lisa Syversd. Tjenestepige ug 24 k Birid

eller denne:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =3936#ovre

642 7 183 Segaard Fast Segaard Birid Pederstuen 1
Personnr. Hushald Førenamn Etternamn Fam. stilling Yrke Sivilstand Alder Kjønn Fødestad Stort kveg Får Blandkorn Poteter
3932 11 1 Peder Hans. Husfader Husmand med Jord g 40 m Birid 2 5 1 1/2
3933 12 Siri Paulsd. hans Kone g 40 k Birid
3934 13 Hans Petter Peders. deres Søn ug 13 m Birid
3935 14 Gustav Peders. deres Søn ug 8 m Birid
3936 15 Andreas Ols. Lægdslem hos Ole Jacob Nøss ug 15 m Birid

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 17. juni 2008 kl. 14.14

Kan dette være Ole ?:

Distriktsnr. Side Skuledistrikt Sokn Prestegjeld Gard Overskrift
267 3 72 Sigstadfjerdingen Birid Birid Roland 1
Personnr. Hushald Førenamn Etternamn Fam. stilling Yrke Sivilstand Alder Kjønn Fødestad Stort kveg Blandkorn Poteter
1580 15 Andreas Ols. Husmand med Jord ug 24 m Birid 1 1/2 1/2
1581 16 1 Ole Ols. Logerende Tjenestegut %Dagarbeider% g 33@23 m Birid
1582 17 Maren Nilsd. hans Kone g 25 k Birid

eller denne:

716 7 183 Segaard Fast Segaard Birid Tofsrud nordre 193a, 193b 1
Personnr. Hushald Førenamn Etternamn Fam. stilling Yrke Sivilstand Alder Kjønn Fødestad Hestar Stort kveg Får Svin Bygg Blandkorn Poteter
4356 27 1 Lars Ols. Husfader Gaardbr Selveier g 68 m Birid 5 13 15 1 1 1/4 5 8
4357 28 Agnethe Larsd. hans Kone g 68 k Vardal
4358 29 Ole Lars. deres Søn hjælper Faderen ug 31 m Birid
4359 30 Berthe Larsd. %Olsdatter% deres Datter ug 27 k Birid
4360 31 Elisabet Larsd. deres Datter ug 24 k Birid
4361 32 Ole Ols. Tjenestekarl ug 22 m Birid
4362 33 Maria Evensd. Tjenestepige ug 21 k Birid
4363 34 Martin Lars. Lægdslem ug 11 m Birid
Digitalarkivet 2008. Rettar til databasen: Digitalarkivet. Versjon frå 08.10.1998

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 17. juni 2008 kl. 14.17

OOS sin far, stemor og søsken i 1865:

Distriktsnr. Side Skuledistrikt Sokn Prestegjeld Gard Overskrift
9 1 13 Strandfjerdingen Birid Birid Nordengen 1
Personnr. Hushald Førenamn Etternamn Fam. stilling Yrke Sivilstand Alder Kjønn Fødestad Stort kveg Får Bygg Poteter
60 27 1 Peder Dagfinds. Husfader Husmand med Jord g 65 m Biri 1 2 3/4 2
61 28 Kari Olsd. hans Kone g 64 k Biri
62 29 Ole Peders. deres Søn Dagarbeider ug 20 m Biri
63 30 Christian Svends. Inderst g 28 m Faaberg
64 31 Dorthia Pedersd. hans Kone g 33 k Biri
65 32 Marthinus Christians. deres Søn ug 5 m Biri
66 33 Klara Christiansd. deres Datter ug 3 k Biri
67 34 Ole Gunders. Inderst g 50 m Biri
68 1 Maria Jensd. hans Kone g 45 k Ringsager
69 2 Even Ols. deres Søn ug 8 m Biri
70 3 Otto Ols. deres Søn ug 2 m Biri
71 4 Johanne Olsd. deres Datter ug 12 k Biri
72 5 Olava Olsd. deres Datter ug 6 k Biri

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... rk=67#ovre

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 17. juni 2008 kl. 16.50

HM.

Denne saken OOS er ikke enkel.

Jeg har fått tilbakemelding fra flere om at det ikke umiddelbart behøver å godtas at Ole Gundersen er rett far til OOS.

utdrag av mail fra Astrid som oppsummerer hva flere mener:

Når det gjelder OOS som en eventuell sønn av Ole Gundersen. Jeg er enig i at det er mye som stemmer forbløffende godt, spesielt når det gjelder hans eventuelle mor og oppholdssted for henne og Ole’s barn. Men hvorfor oppgir han Ole Olsen som far når han skal gifte seg? Kan liksom ikke se at det skulle være noen grunn til ikke å vedkjenne seg Ole Gundersen som far. Dessuten faller vel hele historien hans om tilknytning til en storgård på Toten da sammen. Jeg synes det er vanskelig å godta Ole Gundersen uten et helt håndfast bevis.

En annen liten ting: Ved Ole’s død står det et spørsmålstegn ved fødested Bollerud. Jeg lurer fortsatt på om det har vært noe sammenblanding av Ole’r med ca. samme alder. Må jo være en grunn til spørsmålstegnet. Og så er det Ole som kommer flyttende sammen med moren Marthe Nielsdtr. og en bror Niels i 1854 etter at faren, omstreifer Ole Olsen, er død i Vardal i 1852. Denne Ole står det er oppgitt født i 1840 i Indsæt i Kvikne. Kan det være han som dukker opp i skoleprotokollen i 1855? Og kan det være en sammenblanding med han og din Ole når OOS melder seg ut av statskirken? Eller er noe av dette samme Ole? Hvor kommer Sukkestadnavnet inn hvis han er sønn av Ole Gundersen? Føler at det fortsatt er mye å lure på i denne saken.

Tror jeg skal be NN skrive ny maile til Per og be om utfyllende bevis for hvorfor han mener slik, og evt om han har noe som kan fjerne all tvil.

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 17. juni 2008 kl. 17.01

uansett hvordan jeg undersøker slekta til Ole Gundersen, hans kone, mor til denne Ole og hennes manns familie, så finner jeg ingen tilknytning til Sukkestad eller noe som kan verifisere historien.

Videre har jeg fått presisert at familiesoga dreier seg om far til Ole og ikke Ole selv, dvs at Gustav Adolf snakket om at hans bestefar kom fra Sukkestad, IKKE hans far, OOS.

Til sist vil jeg presisere at det er uviktig for meg å få bevist om OOS er en Sukkestad, en Gundersen, en helt vanlig Olsen eller noe annet - det viktigste for meg er å vite HVEM hans foreldre er UANSETT tilhørighet.

Takk for oppmerksomheten, nok en gang :-)

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 17. juni 2008 kl. 22.43

Jeg må smile litt i "barten" au.... den ene timen er jeg sikker på at Ole Gundersen ikke er far til Ole, den neste timen er jeg overbevist....
En del av familiehistorien i min gren av slekta har inneholdt fakta om at Gustav Adolf, sønn av OSS, var i slekt med min oldemors første mann, Ole Larsen fra Huskelhus. Min oldemor fikk som kjent et barn med Gustav Adolf utenfor ekteskap, som ble min mormor.
Jeg har ikke selv funnet familielenken, men det har Astrid - altså bevis på at Ole Larsen er i slekt med Ole Gundersen, og at OOS er i familie med Ole Larsen dersom vi får skikkelig bevis på at OOS er Ole Gundersens sønn: Forvirret ?? Les videre:-)
utdrag av mail:

Jeg tenkte på det du skrev i går om at rykter sa at det skulle være noe slektskap mellom OOS og Karla's mann, Ole Larsen. Derfor har jeg kikket litt nærmere på Ole Larsen. Han var jo født i 1885 av foreldrene Lars Olsen og Mathea Pedersdatter, Huskelhuseie. Faren var født 1712. 1850 på øvre Almseie på Ringsaker. Har ikke lett bakover på han. Moren, Mathea, var langt mer interessant. Hun var født 18.9. 1853 av foreldrene Peder Gundersen, husm. u. Myhre, og Berthe Olsdatter. Ble veldig nysgjerrig når jeg så Gundersen. Peder Gundersen, f. 17.6. 1829 viste seg å være sønn av Gunder Olsen og Elie Pedersdatter og dermed altså bror til Ole Gundersen f. 1816. Så der er det i alle fall noe som skulle underbygge ryktene om slektskap til OOS dersom han er sønn av Ole Gundersen

Juhu.... Jeg har nyss fått vite om intrikate slektsrelasjoner i Trine Birgittes aner, men stemmer OOS og Ole Gundersen overens som far og sønn så er i alle fall min mormor også i slekt med sin halvbror på annet vis enn kun å være halvsøsken ;-)

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 18. juni 2008 kl. 11.00

Jeg har hatt en "vill" ide i hodet en stund om denne saken, og nå har jeg fått hint fra andre om at de har tenkt den samme ideen.

Den ville ideen går ut på at Soldat Ole Gundersen er en kjøpt og betalt far av OOS. I hine hårde dager var det ikke uvanlig at soldater kunne påta seg uønskede farskap for andre fordi de ikke ble straffet på samme vis som meing mann. Jeg har lest flere eksempler på dette, har desverre ikke kildehenvisning nå - skal lete frem i kveld. Jeg har fått hint om en Ole Aas på Toten som giftet seg forholdsvis sent og som kan være en kandidat her. Skal som sagt se senre på hva jeg har av "bevisførsel" for hvem som oppholdt seg i nærheten av "åstedet" på rett tidspunkt ;-)

Dersom denne ville ideen skulle vise seg å være reell, så er det nok ikke bevisbart åkke som :-(
Siste ord er nok ikke skrevet ennå ;-)

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 18. juni 2008 kl. 22.03

kan dette som Astrid har funnet for meg føre oss til noe ?:

Kikket litt på Marthe Christensdatter. Født på Fåberg 26.2. 1819, uekte. Foreldrene var Xsten (ev. Xstian) Gudmundsen (synes det står Toten), ungkar, og pige …….. (family search har Anne) Torgersdatter, Rindal. Har funnet Marthe innflyttet til Biri 4. mars 1843, altså bare måneder før sønnen Ole blir født. Står at hun er innflyttet til Biri Præstegaard for at tjene. Viser attest fra Lyng 11.3.43, Lyng attesterer utflyttinger fra Fåberg. Det burde tilsi at hun har flyttet fra Fåberg, men jeg finner henne ikke under utflyttede. Har lett litt både på utflyttede fra Ø. og V. Toten og Vardal, men finner henne heller ikke der. Hvis hun har flyttet til Biri fra Fåberg, slår det litt sprekker i historien om at Ole’s mor skulle vært tjenestepike på en storgård på Toten. Da kan det tyde på at barnefaren har vært en sving innom Fåberg. Marthe ble konfirmert i Fåberg i 1834. Jeg har lett på utflyttede etter 1834, men ikke funnet henne. Tenkte hun kanskje kunne ha flyttet ut tidligere og så tilbake til Fåberg. Nå er utflyttingene skrevet med til dels veeeeldig liten skrift, så jeg kan jo ha oversett henne.

Nå er det usikkert om historiene gjelder OOS eller hans far, men NN mener at det gjelder OOS sin far og ikke OOS selv, da Gustav som fortalte historiene refererte til Bestefar, noe som barnebarna trodde gjalt sin bestefar altså OOS og ikke Gustav sin bestefar.
Puh.....
OOS har fått liten oppmerksomhet av meg i dag, har vært en del husmannsplikter og husmor plikter å ta seg av :-)

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 18. juni 2008 kl. 22.06

jeg glemte det helt: TUSEN TAKK astrid :-) hadde ikke greid dette uten deg :-)

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 20. juni 2008 kl. 0.06

Kjenner noen til disse blad sukkestad:

Anton Olaus Sukkestad
flyttet fra Vardal i året 1814-1815 til Kristiania og er registrert med borgerbrev som
soldatmannskap for øvre Grytte.

Trompetist Ole eller Anton Sukkestad
flytter fra Vardal til Vestre Toten 1814-1815 , denne oppgis å være 28år ved flytting

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 23. juni 2008 kl. 16.12

Løsningen på OOS sitt opphav er like mye i det blå - eller like nærme - som før. Svar fra Per Sande gav ikke noen flere opplysninger. Det er like sannsynlig at Ole Gundersen er OOS sin far som at han ikke er det. Svar fra militære ruller har vi ikke fått, virker ikke som det er mulig i overskuelig fremtid heller. herfra aner jeg ikke hvor ferden går. En pause fra OOS sitt liv er kanskje nærmest nå. Jeg skal møte levende slekt fra OOS i morgen, og gleder meg veldig til det, og bruker tid og energi på det heller enn på å gi i ring og sikk sakk med OOS alle sine mulige aner...... Anton og Anton Olaus er i familie med lensmann Sukkestad og ikke noen nye tråder.

God sommer til alle som følger tråden her :-)

Har noen opplysninger mottas de gjerne med takk.

Brukeravatar
Egil Sundelius
Sted: STOKKE

Legg inn av Egil Sundelius » 23. juni 2008 kl. 18.16

Hei........ :-)

har du sett på 'disse' sidene ??

http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?i ... Utf%C3%B8r

fra DA 's TEST - Skannede tinglysingsdokumenter

hilsen EGIL.. ha én fin kveld..:-)

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 23. juni 2008 kl. 22.39

Hei Egil :-) :-)

Tusen takk, disse sidene har jeg ikke sjekket ut !!
Trodde jeg hadde vandret i alle søkbare sider, men tydeligvis ikke alle :-)
Flott, setter pris på å få en dytt i ny og ne ;-)

Riktig god kveld til deg og dine au :-)

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 24. juni 2008 kl. 20.36

Tusen takk til alle dere som har hjulpet meg i jakten på OOS !!!!!
Selv om hans opphav fortsatt vaker litt hit og dit, så vet jeg at hans etterkommere er prima vare ;-) I dag møtte jeg og familien min annen etterslekt av OOS, dvs ny tante, ny kusine og nye tremeninger samt en eminent OOS-leter til :-)

Å møte ukjent slekt anbefales virkelig, selv om jeg nok er ekstra heldig siden OOS har superbe gener :lol: :lol: :lol:

Rart å stå ansikt til ansikt med nære etterkommere av OOS, han blir litt mer enn et navn i slektstreet nå :-) Rart også å gjenkjenne ansiktstrekk og fakter, og ikke minst en særegen rå form for humor 8) :lol:

Om all min energi på Herr OOS var borte i går, så er den tilbake i dag for fullt.
Noen nye tråder, noen gamle som ikke passer slik de er satt sammen og et par nye bøker å pløye. OOS, ikke vær trygg, opphavet ditt skal avsløres :-)
Tusen takk igjen til alle dere som har bidratt :-) :-)

Brukeravatar
Marit Hegsvold Nyhus

Legg inn av Marit Hegsvold Nyhus » 24. juni 2008 kl. 22.42

Hei Liv Christin

Så koselig å høre at møtet med slektningene ble vellykket :D :D
Det er jo slike møter som er forbundet med spenning, og for ditt vedkommende gikk det jo strålende :D

Ole Olsen Sukkestads liv har nok ikke til alle tider vært like lett.
Mye av hans livshistorie er utrolig etter det vi har funnet ut, mye omflakking, fem barn utenfor ekteskap og to i ekteskap.

Du har jo mye fjern slekt i Lunner som du bør ta sjansen på å kontakte også :wink:
Tenk om de vet noe om Ole den yngre som skal ha reist til Amerika.

Mye historier underveis har gjort tema utrolig interresant og det beviser jo anntall visninger hvor mange som har fulgt med i tillegg til oss som har lagt inn info.

Hadde vi ikke hatt de utrolige gullgruvene på nett med kirkebøker,folketellinger og annen informasjon hadde nok dette tatt veldig lang tid å finne ut alt dette ettersom de flakket såpass mye rundt i landet.

Det er sant som du sier at opphavet hans kommer nok en gang for dagen :wink:

Mvh
Marit

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 25. juni 2008 kl. 9.08

Hei Marit :-)

Mail er sendt for om mulig å finne flere opplysninger og om ønskelig få kontakt med levende slekt på Jevnaker ;-) Krysser fingrene og håper på svar. Jeg har sendt avsted mange mail i denne saken her som jeg aldri har fått noen tilbakemelding på. Men TTT så jeg har ikke avskrevet muligheten ennå.

Spennende å se om det fører noensteds hen :-) For to dager siden var jeg så lei av OOS at jeg hadde bestemt meg for å legge han fra meg for en god stund, men så blomsterer iveren igjen etter møtet og innlegg av Egil. Mitt problem med pantesidene er at jeg ofte får opp at sidene er utilgjengelige pga personvern, noen ganger får jeg lese dem mens andre ganger får jeg ikke. Mulig dette er en feil ? !

Uansett, ha en flott dag :-)

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 28. juni 2008 kl. 18.50

Hva skulle jeg gjort uten Astrid :-)

To mail fra henne i dag med interessant innhold:
Utdrag som følger:

Nå har jeg kikket litt på to av fadderne ved dåpen til Klara Theoline i Oslo. Det gjelder Guro Olsdtr. og Anders Olsen. Lurer på om dette kan være et søskenpar med tilknytning til gården Maurtveten på Jevnaker (den gården som Slaatland ligger under). I FT 1865 finner jeg ekteparet Ole Andersen og Ingeborg Engebretsdtr. med barna Engebret 17, Anders 12, Gulbrand 10, Peder 6, Mari 14, Goro 8, Ingeborg 4. Som du ser er det både en Anders og Goro (Guro) her. Så tenkte jeg som så at kanskje Ole og Marte var på Jevnaker for eksempel i forbindelse med en barnedåp i FT 1875, kanskje en av barna til Ole og Ingeborg hadde fått barn i 1875. Lette over fadderne i 1875. Helt mot slutten av året dukket det opp en Kristoffer, f. 12. nov., døpt 26. des. 1875. Foreldre er Gulbrand Olsen (IKKE samme som over) og Anne Jacobsdatter, Maurtveten væstre. En av fadderne er oppgitt å være Ole Slaatland. Iflg. FT 1875 er det bare "din" Ole som er oppført på Slaatland. Det har jo ikke noen betydning i den store sammenheng, men kanskje kan det være forklaringen på hvorfor de var på Jevnaker. Jeg vet ikke når på året FT 1875 ble foretatt på Jevnaker.

Mari Olsdatter Maurtvedteje, datter av Ole Andersen og Ingeborg Engebretsdtr. (se forrige mail) giftet seg 3.jan 1874 i Jevnaker. En av forloverne er Ole Olsen, Slaatland. På sivilstand for han står det M, hva nå det måtte bety. Kan vel ikke være Midlertidig (som i FT)? Brudgommen er Brede Olsen, f. 13.3. 1833, sted Opsahl, far Ole Olsen. Fikk litt blod på tann når jeg så Ole Olsen. Brede bor sammen med moren på Slaatland i FT 1865, hun er da enke. Lette for å finne ektemannens dødsfall, tror jeg fant det i okt. 1839. Ole Olsen, Opsahl. Blindspor i og med at han er død før "din" Ole blir født. Men, men.

Spennende dette her, kanskje jeg finner flere svar i kirkebøkene på Jevnaker ;-)

TUSEN TAKK ASTRID; setter stor pris på deg :-)

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 28. juni 2008 kl. 20.37

Lenke til giftermålet hvor Ole Olsen er forlover i 1874:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =3556#ovre

jeg ser også sterk kobling mellom Slaatland og Braastad via folk som flytter mellom disse plassene - om nå det har noen betydning... :roll:

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 28. juni 2008 kl. 20.49

Lenke til dåpen hvor Ole er fadder:

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-88
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 640271.jpg

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 29. juni 2008 kl. 11.05

Det var to slaatland gårder og selvfølgelig fantes det en ole olsen på den andre gården au ;-)
et skritt frem og to tilbake ;-)

Men et lite holdepunkt er det dog at det kan være snakk om at de var faddere for hverandre..hm.... med mindre den ene fadderen er bror av OOS da...

Jaja. God sommer alle sammen - feriemodus her så vi får se å mye hu mor tillate seg å "nerde" med dataen ;-)

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 22. juli 2008 kl. 16.22

Heisann alle som er innom tråden her :-)

Kun en liten sommerlig oppdatering fra meg:

Sommeren har så langt ikke gitt noen klare svar på opphavet til Ole Olsen Sukkestad. Jeg har fått en mail med tips om en mulig far, men har ikke fulgt opp og sjekket ledetråden foreløpig. Jeg avventer svar på noen mailer. Likeledes er det intet nytt fra SA Hamar eller Bergen - jeg skulle vært der selv i løpet av ferien men sykdom hos barna så langt har satt en stopper for det.
Sommerlige aktiviteter setter også en stopper for kildelesing for min del, så det kan bli stillstand fra min side på slektsleter-fronten frem til høstkveldene kommer sigende :-)
Ser noen sammenhenger som jeg ikke har sett hittil eller at noen vet noe om OOS, så gi meg gjerne et hint.

Barnebarna til OOS og ikke minst oldebarna og oss tippoldebarn venter spent på om løsningen noen gang blir funnet.

Fortsatt riktig god sommer til alle :-)

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 20. august 2008 kl. 15.01

Lenke til skannede tinglysningsdokumenter for Slaatland, Theoline Johannesdatter (søster til Marte, første "kone" til OOS) overtar plassen i 1890:

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 320090.jpg
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?i ... x_side=-90

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 20. august 2008 kl. 15.07

lenke til skannede tinglysningsdokumenter for Opsahl, gården hvor Klara Theoline (Lina)(datter av Marte og OOS) bosatte seg med mann og barn:

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 350706.jpg
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?i ... _side=-345

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 20. august 2008 kl. 16.04

Jeg har fått tips om at Niels Olsen som er bruker av Alfstad øvre med Frydenlund og Exexcerplassen Sukkestadsletten i 1865,kan være bror av faren til Ole Olsen Sukkestad som jeg leter etter. Vi har vært borti denne familien før, og i 1801 tellinga finner vi familien bosatt på Sukkestad, hvor faren Ole Hansen er gift på nytt med Rønnaug Johans(joens/jonas) datter, og hvor Niels er yngste (halv)bror. Denne Ole i 1801 tellinga har jeg ikke klart å spore noe sted videre med sikkerhet, verken under tidligere søk eller nå. Er det noen som har god kjennskap til denne Niels og hans opphav, så setter jeg stor pris på å få vite mer. Er dette nok et blindspor eller kan det være riktig antakelse ?

Noen data ang dette sporet:

1865 tellinga, Niels Olsen med familie bosatt på Alfstad:

Distriktsnr. Side Skuledistrikt Sokn Prestegjeld Gard Merknad (gard) Overskrift
753 9 80 Peterstuen Hof østre Toten Alfstad øvre med Frydenlund og Exexcerpladsen Sukkestadsletten 170 1
Personnr. Hushald Førenamn Etternamn Fam. stilling Yrke Sivilstand Alder Kjønn Fødestad Hestar Stort kveg Får Svin Kveite Bygg Blandkorn Havre Erter Poteter
4706 22 1 Niels Ols. Husf Gbr og Selveier g 65 m østre Toten 16 24 20 6 1/4 8 20 8 5 100
4707 23 Karen Larsd. hans Kone g 57 k østre Toten
4708 24 Othilie Nielsd. deres Datter ug 20 k østre Toten
4709 25 Christian Hans. Dagleier ug 35 m østre Toten
4710 26 Carl Gunders. Dagleier ug 16 m østre Toten
4711 27 Johannes Johanness. Dagleier ug 19 m østre Toten
4712 28 Johanne M. Larsd. Tjenestepige ug 20 k væstre Toten
4713 29 Berthe Eriksd. Tjenestepige ug 25 k søndre Ourdal

Fødselsdata på Niels, hentet fra slektshistorielagets sider:

Side: 233b
År: 1800
Nr: 74
Døpt dato: 30.03.1800*
Døpt kirkedag: Marie Bebudelsesdag

Barn Niels Sukkestadst.* M 30.03.1800*
Far Ole Hansen Sukkestadst. M
Mor Rønnov Johansdatter Sukkestadst. K
Fadder Peder Sogstadst. M
Fadder Sigrid Sogstadst. K
Fadder Marte Sukkestad K
Fadder Peder Sukkestad M
Fadder Hans Tømmerhol M

Søster av Niels:

Side: 143b
År: 1797
Nr: 174
Døpt dato: 24.09.1797*
Døpt kirkedag: 15de Sønd. efter Trin.
Introduksjon side: 143b
Introduksjonsdato: 29.10.1797*
Introduksjon kirkedag: 20de Søndag efter Trin

Barn Ane Sophie Suckestad* K 24.09.1797*
Far Ole Hansen Suckestad M
Mor Rønnow Johans Dr. Suckestad K
Fadder Amtmandinde !! Sommerfeldt !! K
Fadder Jomfrue Magdalene Borchgrevink !! K
Fadder Ritmester !! Kræfting !! M
Fadder Lensmand !! Giertz !! M
Fadder Henrich Kiærulff !!

Giftermål Ole Hansen og Rønnaug Johansdatter:

Protokoll: Toten Mini A6
Side: 284
År: 1789
Kirke: !!
Trolovet dato: 20.09.1789
Vielsesdato: 09.10.1789

yrke Fornavn Etternavn Bosted Fødested
Brudgom Enkemand !! Ole Hansen Tømmerhoel Stuen
Brud Pige Rønnov Johans Datter Tømmerhoel Stuen
Forlover Otter Hougen
Forlover Lars Tømmerhoel

1801 tellinga hvor familien bor på Sukkestad:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... k=310#ovre

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 20. august 2008 kl. 21.16

Som alltid kommer hjelpen kjapt og konsist fra Astrid, skulle hatt noen av hennes ryddige gener :-) Tusen takk, her her hennes funn:

1)
Så litt på den Niels Olsen på Alfstad som du nevner. Lurer på om det kan være en liten sammenblanding her. Tror ikke han er sønn av Ole Hansen og Rønnaug Johansdtr. Deres sønn Niels ble jo født 30.3. 1800, og på Alfstad blir det født en Niels 28.6. 1801. Tror kanskje dette er den Niels du nevner. Foreldrene er Ole Christophersen og Anne Evensdtr. Ole Christophersen er enkemann når han gifter seg med Anne 15.1. 1788. Bosted for han da er Gaarder, Anne bor på Gihle. Har funnet følgende barn for dem: Halvor, dpt. 25.1. 1789, Even, dpt. 22.8. 1790, Christian, dpt. 15.1. 1792, Peder, dpt. 1.9. 1793, Maria, dpt. 22.11. 1795, Peder, dpt. 27.8. 1797, Karen, dpt. 19.5. 1799, Ole, dpt. 21.8. 1803, Johan, dpt. 10.11. 1805 og Anders dpt. 17.7. 1808. (Håper jeg ikke har snublet i for mange datoer her).

Niels på Alfstad finner jeg viet 27.3. 1844 m. Karen Margrethe Enger. Niels dør 23. nov. 1867, 66 1/3 år gml. Og da stemmer vel det med Niels født på Alfstad i 1801. Men som du ser, hadde han en bror Ole. Har ikke lett nærmere etter han enda, men dette er da en annen Ole enn han som bor på Sukkestad i 1801.

Når det gjelder familien på Sukkestad, husker du sikkert at faren, Ole Hansen, døde i 1803. Kan det være mulig å kartlegge barna der ut fra et eventuelt skifte etter han, selv om det bare er 2 år etter FT 1801. Er vel egentlig bare lensmannen Anders vi har sikre spor etter av den ”gjengen”. Har funnet en Niels på gården Ekren i FT 1865, kapitalist f. 1799. Vet
ikke om det er riktig Niels.

2)
lette litt på Ole Olsen dpt. 21.8. 1803. Finner en som gifter seg 25.3. 1838 som kan være han. Han bor da på Alfstad og er 34 ½ år. Bruden er pige Pernille Hansdtr., Hval, 23 år. En av forloverne er Niels Alfstad.

Når det gjelder barn, har jeg funnet flg.: Olaus, dpt. 9.9. 1838, Emilie, dpt. 4.7. 1841, Anton, dpt. 1.10.1843, Hans Christian dpt. 24.10. 1847 og Petra Ottilia dpt. 10.4.53. I FT 1865 Ø. Toten finner jeg Pernille som enke bosatt på Peterstuen hos sønnen Olaus. Tror det må være Ole jeg har funnet død 17. sept. 1864: Gaardm. Ole Olsen, 61 år, bost. Sukkestadsletten. Ved alle barnefødsler står han som gbr. Ingen militær tittel.

Mens jeg lette etter hans dødsfall, snublet jeg over flg.: Død 30. juli 1862, begr. 8. aug. 1862, Føderaadsm. Ole Olsen, 79 år, bost. Ekern. Det vil si at han var født i 1783, noe som stemmer overens med Ole sønn av Ole Hansen og Rønnaug Johansdtr. Som jeg nevnte i forrige mail, er det en Niels registrert på Ekern i FT 1865, f. 1799. Kan dette være brødre og altså sønner av Ole og Rønnaug?
-------
Tipset jeg fikk gikk ut på at denne gården i 1865 skulle være den gården som faren til OOS skulle ha hatt rett til. Men... kan det være at det ikke er gården men sønnene til Ole og Rønnaug som er tråden her ?

Takk til den som kom med innspillet om at dette var en mulig løsning :-)

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 2. oktober 2008 kl. 18.01

Jeg har mottat et nytt tips om at jeg bør søke i svenske kilder etter OOS sin far siden han etter sigende skulle være fanejunker. Derfor har jeg nå opprette konto i anbytarforum, men har fått vite at jeg bør bruke Svenske Riksarkivet for å finne ut mest mulig om militærhistorien og militær/soladtregistere.

Etter hva som ble meg fortalt kan OOS sin far ha vært med i en felles styrke som mellom 1800 og 1860 var på ulike oppdrag i både Sverige og Norge, fra Oppdal i nord til Fredrikshald i sør. Var visst mange ulike slags oppdrag disse kunne få, ikke bare direkte militært relaterte. Soldater som frafalt ved døden under tokt,fikk pga kostnadene sjelden fraktet kista hjem, dermed ble de gravlagt der de falt. Jeg har fått hint om å søke i svenske Riksarkivet etter opplysninger om dette. MEn.. det er jo også en betalingstjeneste, har noen prøvd denne tjenesten?

Hm....har noen erfaringer i lignende saker ? Tips til litteratur / søkesteder/ personer som har kunnskap mottas gjerne :-)

Et sted må da svaret på hvem OOS var ligge ....

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 21. oktober 2008 kl. 18.40

"Bevis" for at en Ole Olsen Sukkestad - kanskje han jeg leter etter- var på Ås i Vestre Toten i 1874, som fadder for Hellene:
Kildeinformasjon: Oppland fylke, Ås i Vestre Toten, Klokkerbok nr. 6 (1870-1887), Fødte og døpte 1874, side 28. Øverst ve side.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-30

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 780503.jpg

Hellene døpes den 12 juli og er født den 31.mai 1874. Foreldre er Karl Lauritz Olsen og Petrine (???) som giftet seg i 1869 og som bor på et for meg uleselig sted, muligens Kvarverud eller Kvaserudstuen..

Her er lenke til et annet barn av disse foreldrene, i tilfelle det kan være et spor:
Kildeinformasjon: Oppland fylke, Vestre Toten, Ministerialbok nr. 7 (1862-1869), Fødte og døpte 1869, side 97. Nummer 9 ve side

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-101
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 610631.jpg

Brukeravatar
Marit Hegsvold Nyhus

Legg inn av Marit Hegsvold Nyhus » 21. oktober 2008 kl. 19.28

Hei Liv Christin

Må da være en slags "kobling" her :D
Her er vielse til Karl Lauritz og Petrine, han kaller seg Olsen Sukkestad og en av forloverene er en Sommerfeldt på Sukkestad
Brudgom UNGKARL TJENER CARL LAURITZ OLSEN SUKKESTAD SUKKESTAD, Ø.TH M LAE 24 1/4
Brud PIGE PETRINE PEDERSDATTER MYRENGEN K KARSRUDØDEGAARD 21 1/4
Brudgoms far OLE PEDERSEN M
Bruds far PEDER OLSEN M
Forlover PEDER JOHANNESSEN MYREN
Forlover !! SOMMERFELDT SUKKESTAD

Fra kirkeboka
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-227

Carl Lauritz dåp
Barn Carl Lauritz Laeseye* M 19.11.1845 11.10.1846
Far Inderst Ole Pedersen Laeseye M
Mor Inderst Henrikke Franzdr. Laeseye K
Fadder Herbrand Laeseye M
Fadder Gunerius Hermanrud M
Fadder Hans Lae M
Fadder Henrikka Laeseye K
Fadder Anne Maria Alfstad K

Ole Pedersen og Henrikka Fransdatter bor i 1865 i Farveriet som skal være under Sukkestad iflg. dåp til noen av barna bl.a. Hanna Marie
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =4862#ovre

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=786#ovre

Marit

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 21. oktober 2008 kl. 19.37

Wow... jeg forundres stadig i denne saken :-) :-)

Tusen takk for informasjonen du har skaffet, det må da være en kobling her...?!

Astrid har gjort nok en formidabel jobb for meg, hun dro ned på biblioteket på Gøvik for å finne eksakt kirkebok som Ole Olsen Sukkestads død befinner seg. Denne siden har jeg ikke funnet scannet på digitalarkivets sider og ei heller på slektshistorielaget sine sider.

Dødsfallet hans (samt en til) står ikke sammen med andre dødsfall men på en blank side bak noen blanke sider:

kopi fra mail:
Dødsfallet til OOS fant jeg i avskrift av Klokkerbok for Biri 1900 – 1909, helt bakerst, bak noen blanke sider. Det var to registreringer der, gift fattiglem Ole Olsen Sukkestad, f. 1843, fødested Bollerud?, bopel Neraaseie. Gulsot. Dissenter, død 5.4. 1896, begravet 13.4. 1896. Den andre var gift tømmermand Johannes Johansen (Hamar) f. 1849. Fødested Vang Hedemarken, bopel Heggeeie. Ulykkestilfælde. Druknede under tømmerflødning. Dissenter, død 26.5. 1903, begravet 3.6. 1903.

Dette beviser hvertfall hvor viktig det er at alt blir scannet av sider.... takk Astrid :-) :-)

glemte å skreve det isted: Tusen takk for at du fortsatt er så hjelpsom Marit :-)

Nå må jeg samle hodet og lete etter mer info ;-)

Brukeravatar
Marit Hegsvold Nyhus

Legg inn av Marit Hegsvold Nyhus » 21. oktober 2008 kl. 19.55

Hei igjen

Karl Lauritz og Petrine får en sønn Hans Kristian i Østre Toten i 1876
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-114

Tror det står Sodstad?? som bopel på dem

De får også en sønn i Ås i Vestre Toten i 1885, Frantz Maurits
Barn Frants Maurits Karlsen Kvaksrudeie* M 22.03.1885 25.05.1885
Far Karl Laurits Olsen Kvaksrudeie M 1845
Mor Petrine Pedersdatter Kvaksrudeie K 1847
Fadder Mathias Pedersen Kvaksrud M
Fadder Emma Olsdr. Kvaksrud K
Fadder Severine Pedersd. Kvaksrud K
Fadder Ole Olsen Kaukersrud M
Fadder Ole Gulbrandsen Kaukersrud M

Kan jo være flere barn mellom disse to.

Marit

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 21. oktober 2008 kl. 19.57

fant et barn til av Ole og Hendrikke:

Protokoll: Ø. Toten Mini A2
Side: 39
Nr: 118
År: 1844
Født dato: 07.11.1843
Døpt dato: 01.09.1844
Ekte/uekte: U
Hjemmedøpt: H
Hjemmedåpsdato: !!
Far leiermål nr: !!
Mor leiermål nr: !!
Anmeldt av: Konen Anne Laeseye

yrke Fornavn Etternavn Bosted Kjønn Fødested Født Døpt
Barn Petronelle Fransisca Laeseye* K 07.11.1843 01.09.1844
Far Ungkarl Ole Pedersen Laeseye M
Mor Pigen Henricha Fransdr. Laeseye K
Fadder David Grimstad M
Fadder David Grimstads Kone Marie Grimstad K
Fadder Hellene Grimstad K
Fadder Anders Byttet M
Fadder Herbrand Laeseye M
Hjemmedøper !! !! !!

Håper dette fører rett sted denne gangen ;-)...

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 21. oktober 2008 kl. 20.09

Jeg ble litt opphengt i dette farveriet, er det farveriet som ole og henrikke bodde på det samme som omtales her?
"
Etter å ha gått i fargerlære hos P. Sørensen i Kristiania, kom jeg atter hjem til Sukkestad. Min far var vel forsynt med hus. Jeg fikk av ham en liten bygning og en 2 a 3 mål jord. Der rant en bekk med fall, og en fager bjerkelund var der. Derhen flyttet jeg så mitt hus, som da ble fargeri. Jeg kalte ellers stedet etter mor, som het Lovise, altså Lovisenlund. Jeg fikk en fargersvend fatt, da alt var i noenlunde stand. Min tanke var ikke vedblivende å være farger. Mine tanker gikk i retning av å få min fars gode gård, anlegge stampe ved mitt fargeri, bekken hadde fall, og så la alt dette bli drevet ved siden av gårdsbruket.
...
Jeg drev ikke fargeriet med noen lyst, og den svend jeg hadde fått, snøt meg helt skammelig. Han tok bl.a. klesvarer hos en landhandler på min regning. Da jeg 22 år gammel av min morbror ble betrodd å følge min 12 år gamle søster Marie21) (Vesle Kari) til Bergens stift, Leikanger, styrte nevnte svend Fargeriet og glemte nok ikke å mele sin egen kake. Siden kjøpte bemeldte person hest, slede og pels på kreditt, strøk uten videre ut av bygda og ned til Smålenene hvor han var kommen fra. Om han betalte siden, hva han hadde kjøpt av andre, vet jeg ikke. Men det vet jeg: han snøt meg, og jeg stod der uten hjelp, som jeg høylig trengte, både fordi jeg var begynt å bli legemlig skral, og fordi jeg ingen hug hadde på å være farger. Så dårlig gikk det.

sakset fra Hans Wexelsens minner ( http://home.online.no/~kgroenha/hansminne.htm )

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 21. oktober 2008 kl. 20.16

giftermålet til Ole og Henrikke:

Protokoll: Ø.Toten Mini A2
Side: 187
Nr: 8
År: 1846
1 Lysningsdato: 07.12.1845
2 Lysningsdato: 14.12.1845
3 Lysningsdato: 21.12.1845
Vielsesdato: 06.03.1846
Vaksinasjon brudgom: Vaksinert.
Vaksinasjon brud: Vaksinert.

yrke Fornavn Etternavn Bosted Alder Fødested Kjønn
Brudgom Ungkarl Snedker Ole Andreas Pedersen Laeseye 24 A !! M
Brud Pigen Henrikke Fransdr. Laeseye 28 A !! K
Brudgoms far Peder Olsen M
Bruds far Franz D. M
Forlover Anders Olsen Peterstuen M
Forlover Johannes Lae M
Lysn.forlang Brudg. M

Brukeravatar
Marit Hegsvold Nyhus

Legg inn av Marit Hegsvold Nyhus » 21. oktober 2008 kl. 22.05

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 22. oktober 2008 kl. 7.50

Tusen takk igjen for god hjelp :-) :-)
Jeg er veldig spent på denne koblingen mellom OOS og Denne familien... håper virkelig det er en kobling, hadde vært utrolig moro å finne noen beviser på det.

Jeg så at den ene av de andre fadderne het Ole Pedersen Sukkestad, og at den siste kvinnelige fadderen het Fransiska Olsdatter (og noe jeg ikke klarer å tyde.). Skal undersøke nærmere rundt disse fadderene au, i tilfelle det er noen kobling der.

En riktig god dag så lenge :-)

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 22. oktober 2008 kl. 8.05

Har ikke funnet noen klar kandidat til hvem som er Fransiska, men fant disse to i 1865 tellinga:
http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/We ... =4993#ovre
http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/We ... =1955#ovre

Den øverste er 50 år og heter Fransiska Evenrud og bor på Peterstuen, Lae, og er gift med Ole Siemensen. Den andre er 3 år og heter Fransiske Olsdatter og bor på Neelsterudgrinden. Far heter Ole Jørgensen og mot heter Hellene Larsdatter.

Sikkert flere Fransiskaer i landet som kan passe inn, men disse to var nærmest i navn og sogn, om dog alderen er litt lav for den yngste.

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 22. oktober 2008 kl. 8.11

I 1900 tellinga fant jeg Fransiska Evensdatter bosatt som enke på Lae og denne her:

http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCen ... =2939#ovre
Fransiska Olsdatter, enke, født i 1844 bosatt på Hakenstad, vestre Toten.

Brukeravatar
Marit Hegsvold Nyhus

Legg inn av Marit Hegsvold Nyhus » 22. oktober 2008 kl. 8.44

Hei og god morgen :D

Den Fransiska Olsdatter som er fadder heter Petronelle Fransiska og er datter av Ole og Henrikka, og det er henne du har funnet i 1900.
Her er dåp til hennes datter Petra Hermanna som viser av hun heter Petronelle Fransiska

Barn Petra Hermana Hansdr. Kyseth* K 02.03.1883 06.05.1883
Far Hans Hansen Kyseth M 1846
Mor Petronelle Fransiska Olsdr. Kyseth K 1844
Fadder Kristian Evensen Finstad M
Fadder Johan Martinsen Indal M
Fadder Martin Kristiansen Indal M
Fadder Karine Fredriksdr. Kyseth K
Fadder Kari Martinsdr. Kyseth K

Marit

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 22. oktober 2008 kl. 9.03

Ah... takk Marit, det er godt at noen ser klart her :-)

Tusen tusen takk :-) :-)

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 22. oktober 2008 kl. 9.21

Siden denne Petronelle Fransiska er født i november 1843 så kan vi i alle fall utelukke at OOS kan være en bror av henne ( med samme mor vel og merke) født i 1843 :roll: . Da er det jo mulighet for at han er født mellom 1840 og 1842, men samtidig så er vel sannsynligheten stor for at slekskapet er anderledes dersom det er noe. Får sjekke denne Ole Pedersen Sukkestad au :-)... men denne Ole Pedersen Sukkestad er vel da kanskje far til Fransiska...jamfør innlegg om hennes dåp tidligere.. hm...... jaja, jeg går i ring igjen hehe :-)

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 22. oktober 2008 kl. 9.26

Ref giftermål ole og Henrikke, brudgommens far heter Peder Olsen, kan det være noe slektskap til han, evt en bror som får en sønn som blir kalt Ole... jeg får sjekke det au :-)

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 22. oktober 2008 kl. 9.35

Mulige Ole Andreas Pedersen kandidater: (for å lokalisere hans far og hans familie),jeg har her gått utifra at Ole Pedersen er født mellom 1820 og 1822 siden han ved giftermålet i 1845 er oppgitt å være 24 år.

Protokoll: Toten A10
Side: 009b
År: 1820
Nr: 168
Kirke: Aas K.
Født dato: 16.09.1820
Døpt dato: 08.10.1820
Hjemmedåpsdato: 28.09.1820
Henvisning til
jevnføringsregister: 321
Merknader: Hiemed. d. 28 Septbr. B.F.

yrke Fornavn Etternavn Bosted Kjønn
Barn Ole Ruud* M
Far Peder Olss. Ruud M
Mor Maria Hansdr. Ruud K
Fadder Lars Ælton M
Fadder Berte Ælton K
Fadder Hans Buer M
Fadder Berte Buer K
Fadder Niels Hexum Engen M
Diverse

Side: 028b
År: 1821
Nr: 122
Kirke: B.k.
Født dato: 24.08.1821
Døpt dato: 02.09.1821
Henvisning til
jevnføringsregister: 329
Merknader: B.F. Msk. Hammerstad øv.

Barn Ole Hammerstadst.* M
Far Peder Olsen Hammerstadst. M
Mor Anne Nielsdr. Hammerstadst. K
Fadder Anders Hørlandst. M
Fadder Ole Hørlandst. M
Fadder Maria Hørlandst. K
Fadder Maria Taraldrud K
Fadder Niels Hammerstad M
Diverse

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 22. oktober 2008 kl. 9.56

Giftermål kandidatpar en:

Protokoll: A9 Toten
Side: 210b
Nr: 008
Vielsesdato: 28.12.1819
Lysningsforlanger: 379

yrke Fornavn Etternavn Bosted Kjønn Fødested Alder
Brudgom Ungk. Gdbr. Peder Olss. Ruud M 33 Aar gl.
Brud Pig. Tjener Maria Hansdr. Ruud K 20 Aar gl.
Forlover Ole Præstsæter M
Forlover Lars Gjestrum M

Kandidatpar nummer to har jeg ikke funnet noe giftermål til ennå

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 22. oktober 2008 kl. 11.51

Hei, litt i full fart mellom slaga her:

Har fått gode meninger og tips på mail fra Astrid, deler dem med dere her:

kopi fra mail:
Mulig jeg roter det skikkelig til for deg nå, men jeg kunne ikke dy meg helt på å gå videre på Agnethe Davidsdtr. I FT 1801 finner jeg kun to i landet med det navnet (forutsatt at hun var født før 1801). Den ene finnes på Sukkestad og er 10 år. Hun er datter av David Andersen og Magnild Eriksdtr. Ei Agnete Davidsdtr. gifter seg på Toten 15.4. 1816. Hun står med bosted Sukkestad og gifter seg med tjener Peder Olss., Sukkestad. Forlovere er Lars Gravst. Og Ole Sukkestad. Av barn har jeg funnet Maria Olia, f. 23.6. 1816, Hans, f. 3.3. 1826 og Johannes, f. 19.1. 1828. Finner ikke Ole Andreas. Hvorfor er ikke han i kirkeboka? Og hvorfor finnes det ikke dato for dåpen hans når han blir konfirmert? Hvis han var døpt i kirka, var det vel ikke noen grunn for en attest fra fadderne. Har tatt en lynkikk på konfirmanter, men finner ikke noen av de andre 3 barna konfirmert på Toten. Som sagt bare en lynkikk så jeg kan jo ha oversett noe.

Dette er også det jeg har registrert i min foreløpige leit i kirkebøker i dag. Dette er vel oxo det ene paret jeg har funnet som mulige kandidater.

Kopi fra mail:
Et par ting i full fart: Carl Laurits gir meg umiddelbart en tanke til Lauritz Theodor Olsen Sukkestad, f. 1840 på Rikshospitalet, foreldre Ole og Stine Sukkestad. Tok også en rask titt på konfirmanter i Ø. Toten og fant 6.10. 1839. Konfirmant Ole Andreas Pedersen, bost. Laeseie. Døbt !!!! 1823. Døbt i 1823 efter Attest af Fadderne. Vaks. 1822. Vaksinatør M. Olsen. Foreldre: Peder Olsen/Agnethe Davidsdtr. Sender deg dette så lenge i fall det kan hjelpe deg noe. Litt merkelig med denne attesten fra fadderne. Kan jo da se ut som han ikke er døpt på Toten. Hm.

merkelig dette her... håper vi finenr den røde tråden og ikke minst en sikker kobling til OOS.

Tusen hjertelig takk alle sammen, det er så godt å få hjelp :-)

NB: jeg har lagt ut en forespørsel her om regler/normer for hvem som ble valgt til faddere: https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=74646 jeg synes det var godt å få andre synspunkter og ikke minst regler på hvordan dette var på 1800 tallet, så kanskje jeg kunne skjønne mer av denne OOS ;-)

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 23. oktober 2008 kl. 12.02

En opplysning som har gått meg hus forbi og som egentlig er ganske viktig kom til meg i dag fra Astrid:

Utdrag fra mail:

"ad dåpen til Kara Theoline i Ø. Aker i 1877. Det står en merknad i klokkerboka: ”Opg. Af Pige Karine Johannesdater Slaatteland Jevnaker. Foreldrene viet samme dag”. Den siste setningen står ikke ministerialboka."

Dette har jeg ikke fått med meg før, men nå må jeg allefall sjekke giftermål samme sted og samme tid i håp om at det står noe mer der....

denne saken her er merkelig....

TUSEN TAKK Astrid, er deg evig takknemlig for at du alltid har en hjelpende hånd :-) :-)

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 23. oktober 2008 kl. 12.23

Lenke til opplysningen om at foreldrene gifter seg samme dag, nummer 143:

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Østre Aker, Klokkerbok nr. 3 (1868-1913), Fødte og døpte kvinner 1877, side 226.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-231
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 010639.jpg

jeg har dog ikke funnet giftermålet under gifte - ennå... ;-)

---- kan bety at denne opplysningen gjelder et annet par, men jeg lar dette stå inntil videre allikevel, det er aldri godt å vite sikkert ;-)----

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 27. oktober 2008 kl. 17.52

Giftermålet gjaldt med sikkerhet et annet par som nevnes under viede samme dag, så da er " sannheten" fortsatt at Ole og Marthe ikke giftet seg.

Ellers er det ingen nye opplysninger, familiehistorien som tidligere er nevnt sumemr stadig uten at jeg får noen faste beviser eller ledetråder, jeg har fått et tips om å ta kontakt med en levende Sukkestad som kanskje kan huske et evt besøk av Gustav på Sukkestad gård, mulig det er smart å kontakte vedkommende.

Ei heller har jeg fått svar på diverse mailer til ulike hold.

Men jg gir jo ikke opp ennå for det ;-)

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 31. oktober 2008 kl. 7.27

Jeg har fått et hett tips fra Wera på mulig far til Ole Olsen Sukkestad ( mann til Marte og Trine). Dette blir altså OOS "den første", og er en mulig kandidat siden han har en bror som heter Anders ( tenker her på familietradisjonen på at det finnes en "onkel Anders"). Det er mulig vi har vært innom denne karen før, men her er både en konfirmasjon på Ole Olsen Sukkestad, dåpen hans, dåpen til hans bror og giftermålet til foreldrene, og det er verdt en gjennomgang i håp om å finne flere spor som kan knytte han til OOS som far. Ulempen med alle de ulike Olene med familier jeg har vært igjennom er at det er vanskelig å skille dem fra hverandre og erindre med sikkerhet om de er sjekket ut eller ei.... å lese gjennom alle sidene med opplysninger kan jo ta peppen fra noen og enhver ;-) (Så tilgi meg om dette er gjennom gått og sjekket ut allerede).

Her er opplysningene Wera har sendt meg:

DÅP OLE:

Side: 273b
Nr: 188
Døpt dato: 06.12.1801

Barn Ole Brøttet* M 06.12.1801
Far Ole Bertelsen Brøttet M
Mor Mari Ols Dr. Brøttet K
Fadder Peder Skougen M
Fadder Xstofer Kaaberstadskougen M
Fadder Xstofers Qv. Kaaberstadskougen K
Fadder Ole Brøttet M
Fadder Birte Rognebye K

DÅP BROR ANDERS :

Side: 415b
År: 1808
Døpt dato: 20.03.1808
Introduksjon side: 415b
Introduksjonsdato: 10.04.1808

Barn Anders Sukkestaddalen* M 20.03.1808
Far Ole Bertelsen Sukkestaddalen M
Mor Mari Ols Dr. Sukkestaddalen K
Fadder Ole Sandager M
Fadder Oles Qv. Sandager K
Fadder Ole Nykleberg M
Fadder Oles Qv. Nykleberg K
Fadder Dorthe Suckestad K

GIFTERMÅL FORELDRENE:

Protokoll: A7 Toten
Side: %255%256
Nr: 019
Vielsesdato: 22.06.1801
Brudgom fornavn: Ole
Brudgom farsnavn: Berthelsen
Brudgom slektsnavn:
Brudgom bosted: Gihle
Brudgom yrke/stand:
Brudgom sivilstand: Ungekarl
Brudgom alder:
Brudgom far:
Brud fornavn: Mari
Brud farsnavn: Ols Dr.
Brud slektsnavn:
Brud bosted: Gihle
Brud sivilstand: Pigen
Brud alder:
Brud far:
Forlover 1: Mann Even bor Gihle
Forlover 2: Mann Peder bor Gihle
1 lysning dato:
2 lysning dato:
3 lysning dato:
Lysningsforlanger:

lenke til kirkebok for vielsen:
Toten, Ministerialbok nr. 7 (1794-1809), Kronologisk liste 1801, side 256.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-258
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 740633.jpg

KONFIRMASJON OLE 1816 ( nummer 25):

Kildeinformasjon: Oppland fylke, Toten, Ministerialbok nr. 9 (1814-1820), Konfirmerte 1816, side 251.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-160

Dersom dette er rett Ole Olsen Sukkestad så er han i rett alder til å kunne være den Ole Olsen Sukkestad som er i Garnisonen som fadder i 1838 og han er heller ikke for gammel til å få barn i 1840-1843. Dersom han gjorde en innsats i det militære i flere år kan han ha fått tittelen fanejunker etterhvert, og således vil OOS den yngre sine opplysninger stemme.

Men det gjenstår endel før det kan slås fast hva som er rett spor, men dette virker ganske tilforlaterlig så langt.
Skal sjekke opp hvor bror Anders ender opp ( kan det være noe samsvar med familietradisjonen her ?) og likeledes om det finnes noen flere spor etter Ole etter konfirmasjonen.

TUSEN TAKK Wera :-) :-) :-)

HA en flott dag :-)

--------------

tillater meg å legge inn lenke til dåpen hvor Ole Olsen Sukkestad er fadder:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =4472#ovre

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 31. oktober 2008 kl. 10.06

I den grad det har noe for seg så lister jeg dåpen, søsken og foreldre til Ole Berthelsen:

1) dåp Ole:

Protokoll: Toten A6
Side: 99b
År: 1777
Nr: 198
Døpt dato: 07.12.1777
Døpt kirkedag: DOM. 2. ADV.
Introduksjon side: 99b
Introduksjonsdato: 01.01.1778
Introduksjon kirkedag: FESTO. NOVI ANNI

yrke Fornavn Etternavn Bosted Kjønn Døpt
Barn OLE TAASAAS* M 07.12.1777
Far BERTIL ANDERSEN TAASAAS M
Mor KARI OLSDATTER TAASAAS K
Fadder OLE BRØTE M
Fadder CHRISTIAN KNAPPEN M
Fadder CHRISTIANS QDE. KNAPPEN K
Fadder ANNE BACHE K
Fadder BERTHE BACHE K

2) Søster Marthe:

Side: 131b
År: 1780
Nr: 16
Døpt dato: 16.01.1780
Døpt kirkedag: DOM. 2. P. EPIPH.
Introduksjon side: 131b
Introduksjonsdato: 13.02.1780
Introduksjon kirkedag: DOM. INVOC.
Merknader: INTRODUCTION VED H.K.

Barn MARTHE TAASAAS* K 16.01.1780
Far BERTILD ANDERSEN TAASAAS M
Mor KARI OLSDATTER TAASAAS K
Fadder LARS TAASAAS M
Fadder MARI TAASAAS K
Fadder PEDER HELSET M
Fadder HELENA HELSET K
Fadder LARS BACHE M
Diverse

3) Søster Anne Maria:

Født dato: 24.01.1783
Døpt dato: 26.01.1783
Døpt kirkedag: DOM. 3. P. EPIPH.
Introduksjon side: 177b
Introduksjonsdato: 16.03.1783
Introduksjon kirkedag: DOM. REMINISC.
Merknader: INTRODUCTION VED !!

Barn ANNE MARIA HELSETH ØDEGAARDEN* K 26.01.1783
Far BERTHEL ANDERSEN HELSETH ØDEGAARDEN M
Mor KARI OLSDATTER HELSETH ØDEGAARDEN K
Fadder PEDER HELSET M
Fadder HALVOR MYHREN M
Fadder HALVORS QDE. MYHREN K
Fadder JENS BACHE M
Fadder JENS' QDE. BACHE K
Diverse

4) Vielse foreldre:

Protokoll: Toten Mini A6
Side: 56
Nr: 45
År: 1775
Trolovet dato: 29.09.1775
Vielsesdato: 20.10.1775

yrke Fornavn Etternavn Bosted Fødested
Brudgom !! Drag. Bertil Andersen Bache
Brud Enke Kari Olsdatter Raddum
Forlover Ole Brothe
Forlover Christian Ofren

Grunnen til at jeg legger inn dette er et håp om at det kan bidra til å finne ut mer om dette kan være rett familie og evt om det kan kaste lys over den fremtidige OOS sin lagdnad.

Jeg ser også at vi har vært gjennom denne familien før, men det er ingen endelig konklusjon her, så jeg håper å finne ut nok til å evt legge ballen denne død.

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 31. oktober 2008 kl. 10.43

Så fikk jeg inn et tips om å sjekke ut en teori:

Kan Lauritz Theodor Olesen, sønn av Ole og Stine Sukkestad (fra Hammersborg i Oslo), født den 4. og døpt den 14. desember 1840 på kvinneklinnikken, Rikshospitalet i Oslo, være den samme som den Ole Olsen Sukkestad jeg leter etter ?

Dette har jeg overhodet ingen kjennskap til om skulle være mulig, evt om navneksifte var vanlig i hine hårde dager, evt hvorfor og hvordan og i all verden hvor skal jeg lete for å kunne finne svar på dette ?

Eneste jeg vet så langt om denne karen er at jeg ikke kan finne andre livstegn enn dåpen. Jeg har heller ikke funnet dødsopplysninger på denne karen og ei heller spor etter hans mor og giftermål mellom Ole og Stine.

Dette er kanskje en søkt tankegang som ikke er tilfelle, men i mangel på opplysninger så kan jeg ikke la være å tenke på dette heller...

Her er i alle fall lenka til den eneste opplysningen om denne karen jeg har:
Kildeinformasjon: Oslo fylke, Rikshospitalet, Ministerialbok nr. 2 (1832-1840), Fødte og døpte 1840, side 280-281.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-143

-------------------

jeg prøver å jobbe utifra tanken om at Ole Sukkestad i garnisonen i 1838 er den samme som er gift med Stine og som får barn i 1840. Jeg leter i kirkebøker derfra etter mulige spor.

------------------

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 31. oktober 2008 kl. 11.24

Foreløpige søk i kirkebøker knyttet til Garnisonen og rikshospitalet i Oslo har så langt ikke gitt meg noen spor etter Ole og Stine.

Men jeg fant dette paret på Toten i 1821:

Protokoll: A 1 ØSTRE TOTEN
Side: 187b
Nr: 029
År: 1821
Vielsesdato: 03.01.1821
Lysningsforlanger: 324

yrke Fornavn Etternavn Bosted Kjønn Alder
Brudgom Ungk. Tjener Ole Olsen Listerud M 20 Aar gl
Brud Pig. Tjener Kirstine Johanesd. Listerud K 27 Aar gl
Forlover Peder Listerud M
Forlover Jacob Evenrud

Her stemmer jo alder med den ole med Berthelsen som far, Kristine kan fort bli forkortet til Stine, men om dette er rett par er muligens tvilsomt... da får de i så fall barn nesten 20 år etter at de gifter seg... hm... :roll: Mannen kan o gjerne få barn til han ble (blir) 80, men er det trolig at kvinnen på denne tiden får barn i alder av 40-50 år ? hm... :roll:

Det er mange kandidater til Ole og Stine på Toten (giftermål), men det er ingen vits i å presentere alle her. Jeg får lete videre :-) :(

dn22148
Sted: ÅNDALSNES

Legg inn av dn22148 » 31. oktober 2008 kl. 16.28

Det er fullt mulig at kvinnen kunne føde barn 40-50 års alderen. Mine tippoldeforeldre fikk 12 barn. Siterer fra Vågane bygdebok : " Ellen var fruktbar i høg alder, ho fekk siste barnet 51 år gammel" Mannen var da 61 år gammel. :shock:

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 31. oktober 2008 kl. 17.05

Hei May Kristin !

Tusen hjertelig takk for innspill og opplysninger :-D

Jeg må si at jeg beundrer disse damene som fikk (og får) såpass mange barn og i voksen alder :-)
Spennende å høre dette, det betyr jo at sporet mitt ikke behøver å være så håpløst som jeg tror :shock:

Riktig god kveld til deg og andre som er innom her :-)

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 31. oktober 2008 kl. 20.37

Ad Ole og Christine som jeg har referert til til tidligere har jeg ikke funnet stort annet enn et ekte og et uekte barn. Etter siste barn finner jeg ingen ting om dem......
Her er det lille jeg har:

Side: 004b
Nr: 122
Født dato: 30.06.1820
Døpt dato: 09.07.1820
Far leiermål nr: 1
Mor leiermål nr: 1
Henvisning til
jevnføringsregister: 319
Merknader: Qvindemsk. ... Fad. anm. at være Ungk. ... B.F. Uægte begg. 1ste Leierm.

Barn Johanes Listrud* M
Far Ole Olss. Listrud M
Mor Xstine Johanesdr. Listrud K
Fadder Halvord Listrudst. M
Fadder Hans Listrudst. M
Fadder Kari Listrudst. K
Fadder Agnete Skarten K
Fadder Johanes Snibstadst. M
Diverse

Side: 050b
År: 1823
Nr: 050
Født dato: 23.02.1823
Døpt dato: 09.03.1823
Henvisning til
jevnføringsregister: 340
Merknader: B.F.

Barn Marthin Versliest.* M
Far Ole Olsen Versliest. M
Mor Christine Johannesdr. Versliest. K
Fadder Jens Listrud M
Fadder Maria Listrud K
Fadder Agnethe Skarten K
Fadder Ole Evenrud M
Fadder Ole Verslistuen M
Diverse

Noen feltnavn er utelatt hvis feltet er tomt.

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 31. oktober 2008 kl. 22.44

Jeg har prøvd å spore tilbake alle jeg har funnet i Garnisonen og i Kristiania forøvrig som bruer navnet Sukkestad enten som etternavn eller som referanse på hvor de kommer fra. Dette dreier seg om folk jeg har funnet mellom 1816-1840. Så langt har jeg funnet ut at de som brukte Sukkestad faktisk kom fra Sukkestad gården og dens husmannsplasser. Ingen unntatt den OOS jeg søker brukte dette navnet uten at jeg har funnet ut at de bodde på plassen ved fødsel, dåp eller giftermål. Dette kunne være seg husmanns sønner som feks Niels Olsen Sukkestad, eller gårdmansssønner eller tjenere.
Eks Niels Olsen Sukkestad:

Side: 091a
År: 1825
Nr: 140
Født dato: 06.09.1825
Døpt dato: 23.10.1825
Mor leiermål nr: 1
Henvisning til
jevnføringsregister: 362
Merknader: Fad. anm. Ungk. ... Uægte. Begges 1ste Leiermaal.

Barn Guline Christine Sukkestad* K
Far Niels Olsen Sukkestad nu i Christiania M
Mor Kjerstine Xstiansdr. Sukkestad K
Fadder Hans Alfstadst. M
Fadder Daardi Alfstadst. K
Fadder Johanes Lundenst. M
Fadder Anders Petterud M
Fadder Marthe Hammerstad K
Diverse
- Denne karen finner jeg igjen i garnisonen og jeg finner han igjen i 1801 tellinga:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... k=310#ovre

Derfor finner jeg det merkelig om OOS eller hans far overhodet ikke skulle ha noen tilknytning til gårdene knyttet til Sukkestad navnet.

Det jeg ikke forstår her, sikkert pga manglende kunnskap, er hvorfor det skulle være så viktig for OOS å bruke Sukkestadnavnet dersom det var helt uten betydning for han. Jeg klarer ikke å se hva for slags "goder" det skulle åstedkomme han ved å bruke det .

Vel vel...... jeg får håpe på flaks videre og kanskje det åpenbarer seg et svar før eller siden. Kan jo være at Ole Gundersen fra Bollerud er far til OOS og at han var en notorisk løgnhals....
:roll: :roll: :roll:

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 31. oktober 2008 kl. 22.49

Sakset fra etterlysninger på slektshistorielagets sider:
....Sitter med 3 postkort. 2 av dem er fra samme forlag, P. S. Det ene er fra "Hersjøsæteren, Toten" (Ø. Toten?). Det andre er fra et landhandleri "Hammersborg" med antakeligvis kjøpmannen utenfor. Ø. Toten?. Det 3. er fra "Martin Lunde's Landhandleri..."

Kan dette Hammersborg som nevnes her kanskje være det samme Hammersborg som arbeider OOS og Hustru Stine Sukkestad i Kristiania kom ifra ?

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 1. november 2008 kl. 9.12

Har funnet en Ole Olsen, Sukkestadeie som i 1835 får et uekte barn, Peder med Helene Evensdatter. Ved dåpen står far oppført på Sullestadeie, mens ved konfirmasjonen Sukkestadeie:

Protokoll: Østre Toten Mini A1
Side: 56b
Nr: 63
År: 1835
Kirke: Balke
Født dato: 30.06.1835
Døpt dato: 16.08.1835
Døpt kirkedag: 9 S. eft. Tr.
Hjemmedåpsdato: 30.06.1835
Far leiermål nr: 2
Mor leiermål nr: 2
Merknader: Uægte. Begges 2det Leiermaal

yrke Fornavn Etternavn Bosted Kjønn Født Døpt Alder
Barn Peder Fjørkenstadeie* M 30.06.1835 16.08.1835
Far !! Tjenestedreng Ole Olsen Sullestadeie M
Mor Pige !! Helene Evensdatter Fjørkenstadeie K
Fadder Engebrit Ouren M
Fadder Ole Ouren M
Fadder Peder Skramstad M
Fadder Helene Fjørkenstadstranden K
Fadder Marie Fjørkenstadeie K
Hjemmedøper !! !!
Diverse

Konfirmasjon, nummer 17 :

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-96
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 630335.jpg

------------

Det første leiermålet disse to imellom:

Protokoll: Østre Toten Mini A1
Side: 21
Nr: 66
År: 1831
Kirke: Balke
Født dato: 11.08.1831
Døpt dato: 04.09.1831
Mor leiermål nr: 3
Anmeldt av: Tjenestek. Ole Eriksen Hølstad
Merknader: Faderen opgivet at være Ungk. og Tjener Ole Olsen Sullestad. Uægte qvalific. Hendes 3die Leierm. med Forskjellige, hans 1ste.

yrke Fornavn Etternavn Bosted Kjønn Født Døpt Alder
Barn Birthe Maria Helgestadeie* K 11.08.1831 04.09.1831
Far Ungk. Tjener Ole Olsen Sullestad M
Mor Pige Hsmdsdr. Helene Olsdr. Helgestadeie K
Fadder Ole Sullestad M
Fadder Maria Sullestad K
Fadder Christian Helgestadeie M
Fadder Kari Helgestadeie K
Fadder Peder Helgestad M
Diverse

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 1. november 2008 kl. 12.03

Lurte først på om dette er den OOS som befinner seg på¨Sukkestad i 1801 tellinga som jeg ikke vet livslagnaden på, men det stemmer trolig ikke allikevel :shock: vanskelig å holde disse olene fra hverandre :roll: Åkke som, dette er en Ole som ved fødselen i 1800 bodde på Sukkestadeie:

Protokoll: A 9
Side: 282
Nr: 12
År: 1883
Kirke: Aas
Dødsdato: 08.05.1883
Begravet dato: 18.05.1883
Jordfestet dato: 20.05.1883
Fornavn: Ole
Farsnavn: Olsen
Slektsnavn:
Yrke: Fattiglem
Sivilstand: Gift
Kjønn: M
Født dato: 1800
Fødested: Sukkestadeie Ø Thoten
Oppholdssted:
Dødsårsak:
Legebesøk: N
Anmeldt: J
Far/ektemann fornavn:
Far/ektemann farsnavn:
Far/ektemann slektsnavn:

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 1. november 2008 kl. 12.25

lenke til off.dok ang sukkestad og farveriet, omtalt i et tidligere innlegg:
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 320005.jpg
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?i ... dx_side=-5

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 1. november 2008 kl. 13.11

Jeg har prøvd så godt jeg evner å lese tinglysningsdokumenter for alle plasser under Sukkestad på Toten. Min "konklusjon" utfra scannede papirer er at familiesoga må gjelde for OOS sin far med antakelig samme navn, Ole Olsen Sukkestad. Rundt 1843 skjer det noen skifter som ibefatter Anders Olsen, senere Sukkestad. Senere skjer det au noen skifter fra denne Anders og til andre, og så etter 1900 skjer det noen skifter til en annen Anders O. Sukkestad ."min" OOS var jo på omstreifertokt fra 1874 og helt til han døde på Biri i 1895. Ergo virker det lite trolig at han, siden han ikke aktivt bodde på Toten, skulle ha en "arverett" eller noe i den duren til en gård der. Mer trolig, nesten sikkert, kan det sies at familiesoga må gjelde OOS sin far. Min teori er at denne var i det militære, at han vokste opp på enten selve sukkestad gård (har ingen beviser) eller på en plass under Sukkestad. Alle opplysningene rundt Amtmann Sommerfeldt, juleball på Sukkestad og denne onkel Anders virker som de har et utrpsrung i sannheten, men at sammenhengen har blitt forkludret i årenes løp. Jeg klarer ikke få finne bevis for at det skal være en sønn av en av Somemrfeldtene som ble kaldt Ole og som så skal være far til "min" OOS.

Den eneste uektefødte jeg har funnet er denne Ole her:

Side: 76b
År: 1776
Nr: 90
Døpt dato: 27.05.1776
Døpt kirkedag: FER. 2. PENTEC.
Merknader: UÆGTE BARN OLE FRA GRAF.

Barn OLE !! FRA GRAF M 27.05.1776
Far OLE HANNIBAL SOMMERFELDT !! M
Mor JOHANNE JONSDATTER GRAF* K
Fadder OLE HUUSEBYESTUEN M
Fadder OLES QDE. HUUSEBYESTUEN K
Fadder JACOB GRAF M
Fadder MAGRETHE GRAF STUEN K
Fadder DAVID STEENBERG M
Diverse

Denne karen her har jeg ikke sjekket flere data på ennå, og skulle han fåt en sønn i 1843 så ville han være 67 når gammel... ikke umulig da men....

vel.. dette er bare noen tanker om OOS letinga....

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 1. november 2008 kl. 13.30

Nr 13 ve side omhandler en Ole Olsen og en Anders Olsen. Problemet mitt er at jeg er litt dårlig på å tyde skrift samt at jeg ikke klarer å identifisere de to nærmere:
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 640823.jpg
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?i ... x_side=-20

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 1. november 2008 kl. 13.36

Omhandler Weideman og Sommerfeldt, nr 17:

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 640808.jpg
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?i ... dx_side=-5

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 1. november 2008 kl. 13.45

Nr 14 hø side omhandler en Ole Olsen og kone Marte. Jeg klarer ikke tyde alt men det kan være av interesse:
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 640828.jpg
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?i ... x_side=-25

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 1. november 2008 kl. 13.46

Denne her er interessant, nummer 22 hø side, om Anders Sukkestad :
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 640829.jpg
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?i ... x_side=-26

jeg klarer ikke tyde alt, men i teksten står årstall 1813, 1815, 1825, Bollerud, Sukkestad, Weidemann mm.

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 25. november 2008 kl. 10.35

Det viser seg vanskelig å finne flere fakta om Ole Olsen Sukkestad, i alle fall foreløpig. Min nåværende konklusjon på temaet er

1) OOS var sønn av Ole Gundersen som vi har funnet som mulig far på Bollerud. Helt sikre bevis på at dette er rett har vi ikke.

2) Siden det er umilig å finne dåp/konfirmasjon /foreldre på OOS på Toten eller Biri i hans selvoppgitte tidsrom, er han enten

A) barn av omstreifer Ole Olsen som vi fant innflyttet til Biri fra Kvikne eller

B) han er uekte barn av annet foreldrepar, noe som kan være grunn til manglende dåps og konfirmasjonsopplysninger. Eventuelt har han blitt døpt og konfirmert i voksen alder. Siden han meldte seg ut av statskirken på han ha vært registrert der på et eller annet tidspunkt. Siden han var en selvstendig omstreifer i alle fall fra 1874 og fremover, tyder det på at han ikke hadde sine papirer i orden. De OOS som jeg har funne som faddere kan jeg heller ikke si sikkert er den mannen jeg leter etter.

Jeg tror nok ikke det er mye hold i hans fortellinger om hans fars tilknytning til Sukkestad gårdene, dette på bakgrunn av kilde-bevisene, eller snarere mangel på sådanne.
Jeg tar nå en lang pause fra dette søket, og vil bare takke alle sammen som har bistått meg ved hjelp av innlegg her, mail eller sms :-) :-)
Tusen takk alle sammen og god førjulstid :-)

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 5. desember 2008 kl. 19.27

Liten tilleggsopplysning som ramlet inn:

Den Olaus Barhaugeie som i 1875 tellinga dukker opp som tilreisende sammen med Ole og Marte på Slatsveen gård:
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... &merk=1346 , er den samme Olaus Larsen Barhaug/Borhaug/Bårhaug som omtales i Nannestad Bygdebok:

'..Olaus Larsen Barhaugeie var skomaker. Han var født i 1833(?) og var gift med Berte Marie Eriksdatterfra Eidsvoll, født i 1832. Deres barn: Ludvig (1859), (Hilda 1861-76), Elling (1868), Ole Kristian (1868), Indiane(1871), Karl Martin (1874-75), Herman (1878.)

Aner ikke om det er noen forbindelse til OOS, eneste fellesnevner så langt er at de begge er tilreisende til samme plass, kanskje for samme årsak i 1875.

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 9. desember 2008 kl. 10.18

Noen spor etter Ole Olsen Sukkestads sønn Ole Olsen, født 1888:

1. Utvandret Amerika 1905:
155702 1905 200 18 1 07.06.1905 09.06.1905 Ole Ols. ug arb. m 16 Lunner (V. Aker Fane) New York 40 M. R. Raffel Angelo Prp. tp. farm R.

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... stnr=51#a0

2. Ole Olson (Olsen) i 1920, eneste som matcher å være født i 1888 i Norge og ha utvandret i 1905:
(originalmanifest vedlagt)

1920 United States Federal Census
about Ole Olson
Name: Ole Olson
[Ole Olsons]
Home in 1920: Valhalla, Wells, North Dakota
Estimated Birth Year: abt 1888
Birthplace: Norway
Relation to Head of House: Lodger
Father's Birth Place: Norway
Mother's Birth Place: Norway
Marital Status: Single
Race: White
Sex: Male
Year of Immigration: 1905
Able to read: Yes
Able to Write: Yes
Image: 941
Neighbors: View others on page
Household Members:
Name Age
Tosten T Alfstad 68
Marit Alfstad 76
John Alfstad 33
Anna Alfstad 33
Philliph C Alfstad 1 4/12
Ole Olson 32

3. Ole Oleson(olsen) i 1910, den eneste som matcher alder og utreise i 1905:
(originalmanifest vedlagt)

1910 United States Federal Census
about Ole Oleson
Name: Ole Oleson
Age in 1910: 22
Estimated Birth Year: abt 1888
Birthplace: Norway
Relation to Head of House: Boarder
Father's Birth Place: Norway
Mother's Birth Place: Norway
Home in 1910: Reedy, Koochiching, Minnesota
Marital Status: Single
Race: White
Year of Immigration: 1905
Neighbors: View others on page
Household Members:
Name Age
Edward Dorn 32
John Solheim 29
Anton Johnson 33
Otto Johnson 38
Carl Swanson 23
Axel Helmerson 46
Marton Erickson 30
Albert Person 53
Carl Peterson 30
Allen O Lee 31
Andrew Hagland 24
Samuel Melby 35
Carl Rovelstad 38
John Forseth 50
Ole Garmufson 30
John Humer 37
John Dale 32
Edward Torlson 25
John Sundasl 22
Alvar Smeland 28
Charles J Oss 22
Inez Auge 49
Louis Lofquist 44
John Wesby 44
Lan Schedler 35
Ole Oleson 22
Erick Erickson 33
Andrew Johnson 43
Hermon Christrom 49
Gus Nelson 42
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 6. januar 2009 kl. 12.57

Vil bare informere om at jeg har funnet masse aner av Marthe Johannesdatter fra Slåtland under Maurtvedt, om noen er interessert i disse så gi meg beskjed.

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 20. februar 2009 kl. 20.33

Bilde av Trine Birgitte Olsen og datteren Ovidia Therese Olsen
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Marit Hegsvold Nyhus

Legg inn av Marit Hegsvold Nyhus » 20. februar 2009 kl. 22.05

Hei Liv Christin

Klarer ikke få opp bildet slik at jeg kan se de flotte damene. Kan du lage det større?
Er dette et bilde du har fått tak i nå eller har du hatt det selv?

Du har ikke funnet noe mer om den Ole som reiste til Amerika? Eller fått kontakt med slekta i Lunner?

Det er nok ikke mange temaer som har hatt så mange innlegg og som har hatt så mange funn og ideer som denne. Det ble så man måtte innom hver dag for å se om det var noe nytt siden sist gang.

Regner med du oppdaterer oss hvis du kommer over noe :D

Ha en god helg

Marit

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 20. februar 2009 kl. 23.21

Hei :-)

Jeg skal prøve å gjøre bildet større og putte det inn her :-)

Ang Ole Olsen den yngste som reiste til Amerika, så er det mulig jeg har et spor etter han og kona. Men.... problemet her er at jeg ikke har funnet noen dødsdata eller noen attest på giftermålet som kan gi meg mer presise hint om det er rett Ole jeg har. Jeg leter stadig etter han, og håper utrettelig at jeg en dag kan finne noen som vet noe mer enn meg.

Fra slekta på Lunner har jeg ikke hørt noe, ei heller har jeg fått noe svar på mailene som jeg har sendt til ulike hold. Vil ikke mase, selv om jeg er en utålmodig sjel :-)

Ellers har jeg funnet opplysninger om en selvstendig omstreifer Anders Olsen (jeg tenker da på den nevnte anders/andreas fra familien):

Botsfengslet, konfirmerte 1853-1880, fange nr 599, Carl Fredrik Andreassen, født 02.05.1844 på Biri, døpt 05.05.1844, konfimert 14.05 1865, foreldre omstreifer Andreas Olsen og Agnete Olsdatter

Botsfengslet, konfirmerte 1853-1880, fange nr 480, Carl Johan Olsen, født 06.08.1841 i Vardal døpt 08.08.1841, konfirmert 16.07.1865, foreldre omstreifer og ungkar Ole Christoffersen og uekteviet pike omstreiferske Anne Maria Olsdatter( av Lenafølget)

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-12
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 010012.jpg

men.... å klare å finne flere opplysninger om disse og så igjen å kunne knytte dem familiært til Ole Olsen Sukkestad har jeg ikke klart så langt.

Det er stille fra familien forøvrig også, sykdom og frafall gjør sitt til det. Jeg bare håper at de eldste barnebarna som jeg vet om klarer å få rotet frem flere bilder og papirer som de har tatt vare på angivelig etter/om Ole Olsen Sukkestads liv...

Ellers har jeg fått en spennende slektstavle om Trine Birgitte Olsens familie, som viser at familieforholdene også på den siden er noe innviklet: fritt etter håndskrevet notat:

" Orlog Rolandsdatter Haugebakke gift med Ole Olsen, disse fikk barna:
1.Hans Olsen (1768-), bonde på Hovland fra 1830, gift 1. gang med Julianna Rebekka Tuchsen(1768-1811, datter av sogneprest Johan Fredrik Tuchsen), gift annen gang med Brita Kolbeinsdatter Heggenes ( f.1801,søster til Botolf som giftet seg med Anne Oline)

2. Ole Olsen (ukjent), fikk en datter Helene Olsdatter (1796)

3.Johan Olsen(1795, gift med Ida Hansdatter Heggenes Leitet

4.Anne Oline Olsdatter (1799, gift med Botolf Kolbeinsson Heggeneseie i 1828)

*Hans Olsen Og Brita Kolbeinsdatter fikk datteren:
Orlog Hansdatter (1830) som giftet seg med Andreas Olsen Elde i 1857, fikk barna:
Anne Marie Andersdatter (18.05.1861) som ble mor til Hildur Flo
Bjarne Andreasen
Sigvart Andreasen
Helene Sisilie Andreasdatter
Trine Birgitte Andreasdatter

*Hans Olsen Hovlands bror Ole Olsen Hovland hadde en datter, Helene Olsdatter (f.1796), som giftet seg med Ole Børresen Elde. Disse fikk sønnen Andreas Olsen Elde som giftet seg med Orlog Hansdatter. Hun var altså sin svigermors søskenbarn og hennes datter Trine Birgitte blev tremening til sin far. Orlog var også halvsøster til Anne Oline som giftet seg med hennes onkel, så hun blev tante til sine søskenbarn og svigerinne til sin egen onkel. "

Skal ikke være enkelt :shock:
(har lagt ved notatet i tilfelle noen vil lese det selv )

Riktig god kveld til deg og alle andre au :-)

Svar

Gå tilbake til «Oppland - ukjent sted»