Hvor blev Ninna Dagny Josephine Oxbøl Pedersen konfirmert?

Moderator: MOD_Akershus

Svar
Ivan Bjarne Kristensen
Innlegg: 509
Registrert: 3. desember 2010 kl. 21.35
Sted: MJØNDALEN

Hvor blev Ninna Dagny Josephine Oxbøl Pedersen konfirmert?

Legg inn av Ivan Bjarne Kristensen » 11. desember 2022 kl. 14.03

Ninna Dagny Josephine Oxbøl Pedersen ble født 26.04.1904 i Oksbøl i Aal sogn i Ribe amt og hun var på et par steder i Aal sogn i folketellingene i 1906, 1911 og 1916 sammen med sine foreldre.
I folketellingene i 1921 og 1925 var hun på Kommunehospitalet i Ålborg, hvor hun var vaskepige i vaskeriet.
Hun ble gift i 1928 i Vor Frue kirke i Aalborg med Axel Andreas Silius Johansen og var sammen med ham ved folketellingene i 1930 og 1940.
De fikk en sønn - så vidt jeg kan se deres eneste barn, Aage Oxbøl Johansen, i 1933, og han var også hos dem ved folketellingen i 1940.
I folketellingen i 1921 er det anført at Ninna Dagny etc kom til Ålborg i 1918 fra et lokalitet i Aal sogn.

I Danmark ble man vanligvis konfirmert som 14-årig, hvilket skulle tilsi at Ninna Dagny etc. skulle være konfirmert i 1918.
Men var det før hun flyttet fra Aal sogn - eller var det først etter at hun var kommet til Ålborg.
Jeg antar men skulle gå en periode til konfirmasjonsforberedelse for man ble konfirmert, og men en flytting på et ellet annet tidspunkt i 1918, kan Ninna Dagny etc. neppe være konfirmert tidligere enn 1919 om hun da ikke var konfirmert før hun flyttet fra Aal.

Jeg har naturligvis søkt etter hennes konfirmasjon både i Aal og de omliggende sogne, samt i de fleste sogn i Aalborg, men jeg har ikke klart å finne henne.

Er det noen som har gode ideer?

På forhånd takk

Ivan Kristensen
Nellikveien 6
3050  Mjøndalen  
 
 

Svar

Gå tilbake til «Danmark, DIS-Forum Aneefterlysning»