Dette er mine tipp-tipp olderforeldre. Samson er født i 1817 og Britta 1807. De bodde på Ænes (mellom Jondal og Rosendal) da min tippolderfar Peder (Per) Samsonson ble født i 1842. På et eller annet tidspunkt flyttet de til Tjentland i Årdal (Ryfylke). Jeg tror at Bakke var plassen de bodde på i Kvinnherad, men da de kom til Årdal brukte de oftest Tjentland som etternavn. Er det noen som har informasjon om familien, og hvorfor de flyttet fra Ænes? Finnes bygdebøker eller andre kilder som jeg kan få tak i? Noen som har fellesaner med meg, og som kan fortelle litt om slekta?
Mvh Marit F.
Kvinnherad: Samson Godskalkson Bakke og Britta Jensdotter
Moderator: MOD_Hordaland
-
- Sted: ÅRLAND
Re: Kvinnherad: Samson Godskalkson Bakke og Britta Jensdott
Samson Godtskalkson 1817 -, var frå Gjerde, g 1840 m enkja Brita Jensdtr 1808 -.
Brita hadde fire born, to som vart vaksne, og eldste dottera overtok garden på Bakka.
Samson hadde ein eldre bror på Gjerde, så der var heller ikkje gard å overta.
Dei reiste truleg frå Bakka ca 1854, då dottera til Brita, Lisbeth Pedersdtr vart gift.
Du kan finna mykje om desse folka i Kvinnherad gards- og Ættesoga band 2, 1987, av Erling Vaage.
Denne boka kan du fjernlåne på biblioteket, sidan ho er utseld.
Det er stor etterslekt etter Brita sine born.
Til å fylgja etterslekta kan det vera sikrast å bruka Slektsbok for Kvinnherad, band 1, 2010 av Bjarne Hauge. Denne boka er å få kjøpt.
Med helsing Bjarne Hauge
Brita hadde fire born, to som vart vaksne, og eldste dottera overtok garden på Bakka.
Samson hadde ein eldre bror på Gjerde, så der var heller ikkje gard å overta.
Dei reiste truleg frå Bakka ca 1854, då dottera til Brita, Lisbeth Pedersdtr vart gift.
Du kan finna mykje om desse folka i Kvinnherad gards- og Ættesoga band 2, 1987, av Erling Vaage.
Denne boka kan du fjernlåne på biblioteket, sidan ho er utseld.
Det er stor etterslekt etter Brita sine born.
Til å fylgja etterslekta kan det vera sikrast å bruka Slektsbok for Kvinnherad, band 1, 2010 av Bjarne Hauge. Denne boka er å få kjøpt.
Med helsing Bjarne Hauge
I denne bygdeboken for Kvinnherad, side 381 står det bl.a. at Sampson med familie flyttet til Årdal i 1853, og "han vart vide kjend som ein flink naturlekjar, både for folk og krøter".
Han fekk tinglyst vilkårsbrev på Bakka 10.oktober 1854, men jeg fant det ikke i panteboken. Men her er påtegning til samme i 1876:
Kildeinformasjon: Protokollnummer: II.B.d.2, Sted: Sunnhordland sorenskriveri, Kvinnherad tinglag, Oppbevaringssted: SAB
Merknader:
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 370387.jpg
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?i ... _side=-101
Han fekk tinglyst vilkårsbrev på Bakka 10.oktober 1854, men jeg fant det ikke i panteboken. Men her er påtegning til samme i 1876:
Kildeinformasjon: Protokollnummer: II.B.d.2, Sted: Sunnhordland sorenskriveri, Kvinnherad tinglag, Oppbevaringssted: SAB
Merknader:
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 370387.jpg
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?i ... _side=-101
Tusen takk for verdifulle opplysninger. Jeg skal absolutt prøve å få lånt boka du nevner på biblioteket.
Mvh Marit F.
Mvh Marit F.
Det første svaret mitt var tiltenkt Bjarne Hauge.
Marit
Marit
Hei Jostein!
Tusen takk for grundig dokumentasjon. Litt spesielt det du siterer om at Samson var en dyktig naturlege. Hjemme hadde vi et Ferdaskrin som hadde tilhørt ham. Det stod Samson Godskalkson Bakka (Bakke) på med flotte bokstaver, og årstallet 1817. Iflg. min mor ble det brukt når han reiste rundt til folk som trengte hjelp. Mer enn det ble det aldri fortalt om ham. Gleder meg til å finne ut mer. Og litt gøy at han virkelig hadde peiling på naturmedisin
Mvh Marit F.
Tusen takk for grundig dokumentasjon. Litt spesielt det du siterer om at Samson var en dyktig naturlege. Hjemme hadde vi et Ferdaskrin som hadde tilhørt ham. Det stod Samson Godskalkson Bakka (Bakke) på med flotte bokstaver, og årstallet 1817. Iflg. min mor ble det brukt når han reiste rundt til folk som trengte hjelp. Mer enn det ble det aldri fortalt om ham. Gleder meg til å finne ut mer. Og litt gøy at han virkelig hadde peiling på naturmedisin

Mvh Marit F.
Hei Bjarne!
Leste ditt svar om igjen. Det var jo du som hadde forfattet boka som var til salgs. Er interessert i den. Kan du sende meg en pm, eller en e-post med informasjon om boka/pris/leveringsmåte?
Min e-post er [email protected]
Mvh Marit
Leste ditt svar om igjen. Det var jo du som hadde forfattet boka som var til salgs. Er interessert i den. Kan du sende meg en pm, eller en e-post med informasjon om boka/pris/leveringsmåte?
Min e-post er [email protected]
Mvh Marit