Generelt om navneendring

For etterlysninger som ikke kan plasseres i et fylke

Moderator: MOD_ukjent_fylke

Svar
Yngve Brynjulfsen
Innlegg: 23
Registrert: 19. desember 2021 kl. 15.14

Generelt om navneendring

Legg inn av Yngve Brynjulfsen » 22. september 2022 kl. 10.58

Hei der ute,
Jeg undres om navneendringer (etternavn) ble registrert i tiden 1910 1920. I så fall lurer jeg på hvilket arkiv (eller kilde i Digitalverket?) jeg skal søke i.  
 

Brukeravatar
Astrid Mollan
Innlegg: 6466
Registrert: 1. mars 2009 kl. 18.46
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Generelt om navneendring

Legg inn av Astrid Mollan » 22. september 2022 kl. 12.38

Inntil 1923, da navneloven ble innført, kunne du bruke hvilket fornavn og etternavn du selv ønsket. Folk varierte skrivemåter selv også. Da ble det bestemt at alle i familien skulle ha samme faste etternavn. Dessverre fikk ikke kvinnene beholde sitt etternavn, heller ikke som mellomnavn. Jeg fatter ikke at kvinnene fant seg i dette. Tusenårig tradisjon ble strøket, sannsynligvis påvirket av Amerikanerne og for å bli lik overklassen. I 1923 og fremover noen år var det litt blandet bruk. Etterhvert måtte en søke om å få skifte etternavn. Det ble ofte skrevet inn på dåpsoppføringen. Det er stor variasjon i etternavnsbruken i samme familie fram til ca 1900. Noen steder, spesielt ved kysten brukte en tidlig etternavn istedenfor patronym, datter og sen, påvirket av utlendinger som kom til Norge med etternavn. Men kone og mann hadde ofte hvert sitt etternavn.  Du må bare bruke fantasien når du leter etter folk.

Jeg bruker konsekvent fornavn, patronym, etternavn/bosted ved fødsel på alle i mine trær. For kvinnene blander jeg ikke inn mannens/mennenes  etternavn overhode. Det er hennes slekt jeg følger, ikke hvem hun tilfeldigvis bodde sammen med. Først i 1964 fikk kvinnene beholde og bruke kun sitt eget etternavn. (Napoleon innførte bruk av etternavn for sine undersåtter ca 1800. Yrket ble da ofte etternavnet)
https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Navneloven
 
 
Astrid M

Yngve Brynjulfsen
Innlegg: 23
Registrert: 19. desember 2021 kl. 15.14

Re: Generelt om navneendring

Legg inn av Yngve Brynjulfsen » 22. september 2022 kl. 14.52

Takk for nyttig og utfyllende svar

Svar

Gå tilbake til «Norge - ukjent fylke»