Skotsk kildemateriale fra 16-1700-tallet

For etterlysninger som ikke kan plasseres i et fylke

Moderator: MOD_ukjent_fylke

Svar
vidar Birkeland
Innlegg: 9
Registrert: 8. juli 2021 kl. 14.33

Skotsk kildemateriale fra 16-1700-tallet

Legg inn av vidar Birkeland » 17. februar 2022 kl. 11.51

Har du kunnskap om skotske slektskilder på 16-1700-tallet?
Jeg har oppdaget et slektskap til Campbell klanen via en skipbrudden skipskirurg på 1730 tallet på Jæren, James Campbell, gjennom gen og Y testing bla. Jeg vet at James skal ha vært født i Skottland ca 1707 basert på alderen oppgitt på dødstidspunktet. Ut i fra Y-treffet fremstår det som han hører til Melfort House linjen fra Isle of Islay, men jeg har store problemer med å finne linken i genmaterialet dokumentert med arkivkilder. Er det noen der ute som vet noe om hvor og hva av kilder en bør søke? Svært glad for alle innspill. Hilsen Vidar
Liker
Kommenter :D
 

Brukeravatar
Astrid Mollan
Innlegg: 6438
Registrert: 1. mars 2009 kl. 18.46
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Skotsk kildemateriale fra 16-1700-tallet

Legg inn av Astrid Mollan » 17. februar 2022 kl. 21.25

Det er transkribert mange dåp med hans navn f. ca 1707 i Scotland på Ancestry.com. Men du må være betalende medlem for å lese dem. I hvilket område hører denne øya til? Jeg ser det er Hebridene. Argyll and Bute?
 
 
Astrid M

Kjell Halvorsen
Innlegg: 1951
Registrert: 8. mars 2005 kl. 23.58
Sted: ÅMOT

Re: Skotsk kildemateriale fra 16-1700-tallet

Legg inn av Kjell Halvorsen » 20. februar 2022 kl. 10.56

Da jeg forsøkte å kartlegge de skotske røttene til kvinnesaksforkjemperen Betzy Alexandra Kjelsberg hadde jeg stor nytte av søk i 'Scotland's People'. Som registrert bruker kan en gjøre innledende søk uten kostnad, men dette er en betalingstjeneste hvor en kjøper seg kredittpoeng hvis en ønsker å få innsyn i digitaliserte originaler - altså ikke mnd-/årsabonnement alà Ancestry oa.

ScotlandsPeople | Connecting Generations

https://www.scotlandspeople.gov.uk/
 
 

Svar

Gå tilbake til «Norge - ukjent fylke»