Røraas
Moderator: MOD_ukjent_fylke
Re: Røraas
Hei Knut Henning..
Røraas kan vel være flere steder i landet, men i dette tilfeldet holder jeg en knapp på byen Røros. Se forøvrig stavemåten på byen under kommuneoversikten på Sør-Trøndelag. Her skrives den Røraas i 1801 og 1865, men Røros i 1875 og 1900.
Kan det være noen andre kommuner med samme navn kanskje?
Mvh Anne-Lise
Røraas kan vel være flere steder i landet, men i dette tilfeldet holder jeg en knapp på byen Røros. Se forøvrig stavemåten på byen under kommuneoversikten på Sør-Trøndelag. Her skrives den Røraas i 1801 og 1865, men Røros i 1875 og 1900.
Mvh Anne-Lise
- Vidar Sigurd Øverlie
- Sted: LARVIK
I DIS-Norges oversikt over genealogiske ressurser er det gitt opplysninger om hvilke kirkebøker som er søkbare på internett. For Røros finnes blant annet dåp for den aktuelle perioden og et søk der (FamilySearch) gir deg en mulig kandidat for den personen du etterlyser. Så det er meget mulig at det er Røros i Sør-Trøndelag som er det rette stedet.
mvh
Vidar
mvh
Vidar
-
- Sted: TRONDHEIM
Anne-Lise Skillinghaug skrev:Hei Knut Henning..
Mvh Anne-Lise
Hvordan går det? Har du funnet flere Røros i Norge? Hvorfor ikke gå inn på Statens Kartverk (Norgesglasset,), før du skriver ditt svar her ???
- Laila Normann Christiansen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Astrid Ryen skrev:[quote=Hvordan går det? Har du funnet flere Røros i Norge? Hvorfor ikke gå inn på Statens Kartverk (Norgesglasset,), før du skriver ditt svar her ???
Astrid - den synes jeg faktisk var direkte usympatisk den kommentaren. helt unødvendig i et forum som dette.
Mulig moderator bør fjerne faktisk
Her prøver vi å hjelpe hverandre, og det var det Anne-Lise prøvde å gjøre her?
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
-
Astrid - den synes jeg faktisk var direkte usympatisk den kommentaren. helt unødvendig i et forum som dette.
Enig - fjern den! Jeg skal vite å holde meg vekk fra dette forum for ettertiden.
Enig - fjern den! Jeg skal vite å holde meg vekk fra dette forum for ettertiden.
-
De tre første linjene skulle være sitat - noe gikk galt.
For det andre,
Hvorfor skulle man gå til Statens Kartverk og Norgesglasset med navnesøking fra 1800-tallet. Jeg har tilgode å finne noe som helst der med mindre jeg har oversett en skjult søkermulighet.
Om gamle stedsnavn er samlet der, skulle jeg gjerne vite hvor. I motsatt fall er den vel på det nærmeste ubrukelig genealogisk sett. Jeg fant ikke engang Kristiania eller Christiania der.
Hvorfor skulle man gå til Statens Kartverk og Norgesglasset med navnesøking fra 1800-tallet. Jeg har tilgode å finne noe som helst der med mindre jeg har oversett en skjult søkermulighet.
Om gamle stedsnavn er samlet der, skulle jeg gjerne vite hvor. I motsatt fall er den vel på det nærmeste ubrukelig genealogisk sett. Jeg fant ikke engang Kristiania eller Christiania der.
Litt mye polemikk her, muligens. Jeg synes ikke det er noen som helst tvil om at det dreier seg om bergstaden Røros.
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter
-
Til Anne-Lise Skillinghaug.
Jeg ber om unnskyldning for formen og tonen i min kommentar til ditt innlegg (nr. 4 ovenfra med sitat). Jeg har idag gått og tenkt på at slikt gjør man ikke mot andre, og jeg er virkelig lei meg.
Hilsen Astrid Ryen
Jeg ber om unnskyldning for formen og tonen i min kommentar til ditt innlegg (nr. 4 ovenfra med sitat). Jeg har idag gått og tenkt på at slikt gjør man ikke mot andre, og jeg er virkelig lei meg.
Hilsen Astrid Ryen
Til Astrid Ryen
Tusen takk for denne hyggelige tilb.meldigen. Det satte jeg utrolig stor pris på.
Kanskje noen hver av oss bør ta dette til etterretning, vi forsøker jo bare å hjelpe hverandre til å komme videre etter "fattig" evne, og kanskje ikke all hjelp er like god hjelp.
Men et blikk med noen andres øyne kan jo åpen noen nye glugger.
Takker igjen Astrid for hennes omtanke.
Med hilsen fra Anne-Lise i Holmestrand
Tusen takk for denne hyggelige tilb.meldigen. Det satte jeg utrolig stor pris på.
Kanskje noen hver av oss bør ta dette til etterretning, vi forsøker jo bare å hjelpe hverandre til å komme videre etter "fattig" evne, og kanskje ikke all hjelp er like god hjelp.
Men et blikk med noen andres øyne kan jo åpen noen nye glugger.

Takker igjen Astrid for hennes omtanke.
Med hilsen fra Anne-Lise i Holmestrand
Kanskje litt på siden av debatten, men...
Jeg har funnet at min tippoldefar het Røraas. Han kom fra Kongsberg. Så da tenker jeg at sansynligheten at dette er et gårdsnavn er til stede. Noe som igjen er med på å øke sansynligheten for at det finnes flere steder som heter Røraas.
Jeg har funnet at min tippoldefar het Røraas. Han kom fra Kongsberg. Så da tenker jeg at sansynligheten at dette er et gårdsnavn er til stede. Noe som igjen er med på å øke sansynligheten for at det finnes flere steder som heter Røraas.
Hallo.
Helt klart at det finnes flere steder i Norge som heter Røraas. Kanskje nettopp derfor at jeg ikke var så selvsikker når jeg svarte i første runde.
Her bodde f.eks. min tippoldefar Peder Larsen:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... felt=skjul
og i dette tilfellet er det snakk om gårdsnavn.
Spørsmålet i innlegg nr 1. var jo ment som kommunen Røraas
Hilsen Anne-Lise
Helt klart at det finnes flere steder i Norge som heter Røraas. Kanskje nettopp derfor at jeg ikke var så selvsikker når jeg svarte i første runde.
Her bodde f.eks. min tippoldefar Peder Larsen:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... felt=skjul
og i dette tilfellet er det snakk om gårdsnavn.
Spørsmålet i innlegg nr 1. var jo ment som kommunen Røraas

Hilsen Anne-Lise
-
- Sted: HORTEN
Hei !
Lenge siden det ble startet dette innlegget her, jeg legger allikevel inn en tanke fra meg : Jeg har ingen god kildedokumentasjon å henvise til, men det har blitt meg fortalt at det på 1800 tallet fantes en gård/plass som ble kalt for Røraas/Røreaas her i Horten.
Jeg har dog denne linken til FT 1900 og noen Røraas gårder på Sem i vestfold. Desverre har jeg ikke gårdshistorikk eller lignende.
Nok en mulighet i Røraasnavnet for den som skulle trenge det
Lenge siden det ble startet dette innlegget her, jeg legger allikevel inn en tanke fra meg : Jeg har ingen god kildedokumentasjon å henvise til, men det har blitt meg fortalt at det på 1800 tallet fantes en gård/plass som ble kalt for Røraas/Røreaas her i Horten.
Jeg har dog denne linken til FT 1900 og noen Røraas gårder på Sem i vestfold. Desverre har jeg ikke gårdshistorikk eller lignende.
Nok en mulighet i Røraasnavnet for den som skulle trenge det

Hilsen Liv Christin 

Rørås (Røraas) er som sagt også en gård ved Saltkopp mellom Åsgårdstrand og Tønsberg i Vestfold. "Den gangen" var dette Sem, i dag Tønsberg kommune.
Tror ikke det er gardsnavn men et kirkesogn/sted som er oppgitt som fødested. Han er ikke født i 1832 på Røros/Røras/Røraas i S. Trøndelag men det hender at det oppgitte sted er feil. Du nø nok lete både før og etter 1832. Hva med 1865 da? Har du funnet han der?