Wiigen, Viken, Vika

Hvor du skal plassere din etterlysning? Spør her

Moderator: MOD_ukjent_fylke

Låst
gj12975
Innlegg: 83
Registrert: 1. februar 2016 kl. 21.40
Sted: Hundhamaren

Wiigen, Viken, Vika

Legg inn av gj12975 » 29. februar 2016 kl. 22.00

Hei!
Jeg lurer på et stedsnavn som ligger på Bjarkøy i Troms. I bygdebok for Bjarkøy finner jeg folk jeg har lett etter,- boende i Viken. Jeg har fått bekreftet at det de omtalte som stedsnavnet " Viken" , på midten av 1800-tallet- er samme sted som idag heter Vika. Trondenes/ Sandsøy i kirkebøer og folketellinger.

I min mangel på siste brikke i et puslespill - fant jeg en Andreas Hansen i folketelling 1801, Troms, Trondenes. Her står sted/plass skrevet som Wiigen.
Med dårlig lokalkunnskap så lurer jeg på om noen her kan ha en formening om Viken, Vika og Wiigen kan være samme plass.

Jeg ser at dette blir svært lokalt, men kanskje slumper det til at noen har vært borti plassen. :-)

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Wiigen, Viken, Vika

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 29. februar 2016 kl. 22.11

Vil foreslå at vi flytter denne til "Troms ukjent sted". Da vil det bli lettere for lokalkjente å fange opp etterlysningen
mvh Helge Bjerkevoll
http://www.bjerkevoll.net/

Brukeravatar
Paul Johan Hals
Innlegg: 13030
Registrert: 17. oktober 2007 kl. 20.33

Re: Wiigen, Viken, Vika

Legg inn av Paul Johan Hals » 29. februar 2016 kl. 22.43

Du finner Viken som G.nr. 14 i Bjarkøy, og som G.nr. 77 i Trondenes.

Siden du har info fra folketelling i Trondenes, er det vel sistnevnte gård det er snakk om.

Men altså; det er to forskjellige gårder.

Mvh Paul

gj12975
Innlegg: 83
Registrert: 1. februar 2016 kl. 21.40
Sted: Hundhamaren

Re: Wiigen, Viken, Vika

Legg inn av gj12975 » 29. februar 2016 kl. 23.01

Mange takk Paul! Du følger meg i min leting etter siste svar på om mulig å finne løsning på noe som betyr veldig mye for en eldre dame i vår familie.
Kan dette bety at Andreas Hansen, i folketelling 1801, Trondenes, bosted Wiigen her.(bare ett menneske med det navn i Trondenes da) Kan altså Wiigen den gang i 1801 - være samme sted som Viken eller Vika i dag på Bjarkøy?

Veldig takknemlig for din hjelp! :-)

Brukeravatar
Paul Johan Hals
Innlegg: 13030
Registrert: 17. oktober 2007 kl. 20.33

Re: Wiigen, Viken, Vika

Legg inn av Paul Johan Hals » 29. februar 2016 kl. 23.10

Nei. Det er to forskjellige gårder, på to forskjellige øyer.

Mvh Paul

gj12975
Innlegg: 83
Registrert: 1. februar 2016 kl. 21.40
Sted: Hundhamaren

Re: Wiigen, Viken, Vika

Legg inn av gj12975 » 29. februar 2016 kl. 23.13

Takk igjen! På hvilken øy ligger Wiigen? Er det Grytøya?

Brukeravatar
Paul Johan Hals
Innlegg: 13030
Registrert: 17. oktober 2007 kl. 20.33

Re: Wiigen, Viken, Vika

Legg inn av Paul Johan Hals » 29. februar 2016 kl. 23.45

Den ene gården (G.nr. 14 i Bjarkøy) ligger på Bjarkøya, et par kilometer nord for Bjarkøy kirke, på østsiden av øya. Den andre (G.nr 77 i Trondenes) Ligger på Hinnøya, litt nord for stedet Trondenes.

NB! Jeg kan ikke utelukke at det finnes gårder/bruk på Grytøya også med samme navn. Tross alt er dette øyer med mange bukter og viker og mange navn slutter på -vika/-viken.

Mvh Paul

dn13862
Innlegg: 444
Registrert: 7. januar 2007 kl. 14.58
Sted: HARSTAD

Re: Wiigen, Viken, Vika

Legg inn av dn13862 » 1. mars 2016 kl. 1.47

I en annen tråd har du fått svar på hvor Vika i Bjarkøy er -med kart.
Synes du skal samle alle dine 7-8 innlegg om samme emne så folk slipper å lete etter det du allerede har fått svar på.

Rita

gj12975
Innlegg: 83
Registrert: 1. februar 2016 kl. 21.40
Sted: Hundhamaren

Re: Wiigen, Viken, Vika

Legg inn av gj12975 » 1. mars 2016 kl. 2.52

Takk igjen! Har forstått det slik at Viken/Vika på Bjarkøy er et område på Bjarkøy - ikke et gårdsnavn. Dette har jeg fått vite gjennom nålevende på Bjarkøy. Når jeg spør etter Wiigen- i Trondenes, ( f.t. 1801, Andreas Hansen, Trondenes, - bosted Wiigen) så lurer jeg på om denne Wiigen (prester skrev ofte dansk da) - kan være samme området på Bjarkøy,- som i dag kalles Viken/Vika
Du henviser til Hinnøy, men uten å referere til hvilken familie der. Er det Andreas Hansen som befinner seg der i 1801?
Er lei for at jeg maser her. Veldig takknemlig for fantastiske hjelpere på alle plan! Har funnet mye, takket være dette forum. :-) Mangler en liten brikke i dette søken, men takker alle flotte hjelpere her!

Brukeravatar
Paul Johan Hals
Innlegg: 13030
Registrert: 17. oktober 2007 kl. 20.33

Re: Wiigen, Viken, Vika

Legg inn av Paul Johan Hals » 1. mars 2016 kl. 9.46

Gunn skrev:Har forstått det slik at Viken/Vika på Bjarkøy er et område på Bjarkøy - ikke et gårdsnavn. Dette har jeg fått vite gjennom nålevende på Bjarkøy. Når jeg spør etter Wiigen- i Trondenes, ( f.t. 1801, Andreas Hansen, Trondenes, - bosted Wiigen) så lurer jeg på om denne Wiigen (prester skrev ofte dansk da) - kan være samme området på Bjarkøy,- som i dag kalles Viken/Vika
Du henviser til Hinnøy, men uten å referere til hvilken familie der. Er det Andreas Hansen som befinner seg der i 1801?
!


De gårdsnr. jeg refererte til er hentet fra matrikkelutkastet av 1950.
http://www.dokpro.uio.no/cgi-bin/stad/m ... 653&gnr=14 og http://www.dokpro.uio.no/cgi-bin/stad/m ... 683&gnr=77

Etter kommunereformen på 1960 tallet kan Gårdsnr. være endret i forbindelse med sammenslåinger. Det er derfor mulig at disse gårdene ikke eksisterer som egne gårder i dag, eller har fått andre navn.

Det er tiden først på 1800-tallet som er av interesse for dette problemet. Før kommunene ble etablert. Da var det prestegjeldene som tellet. Den første kommuneinndelingen fulgte forøvrig stort sett grensene til prestegjeldene. Om presten noterte et gårdsnavn ville han normalt også skrive navnet på prestegjeldet dersom det var et annet enn hva han selv betjente.
Bjarkøy og Trondenes var to forskjellige prestegjeld.

Mvh Paul

Ivar Ståle Ertesvåg
Innlegg: 5509
Registrert: 12. desember 2004 kl. 13.08
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Re: Wiigen, Viken, Vika

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 1. mars 2016 kl. 17.27

Gunn skrev:Hei!
Jeg lurer på et stedsnavn som ligger på Bjarkøy i Troms. I bygdebok for Bjarkøy finner jeg folk jeg har lett etter,- boende i Viken. Jeg har fått bekreftet at det de omtalte som stedsnavnet " Viken" , på midten av 1800-tallet- er samme sted som idag heter Vika. Trondenes/ Sandsøy i kirkebøer og folketellinger.

I min mangel på siste brikke i et puslespill - fant jeg en Andreas Hansen i folketelling 1801, Troms, Trondenes. Her står sted/plass skrevet som Wiigen.
Med dårlig lokalkunnskap så lurer jeg på om noen her kan ha en formening om Viken, Vika og Wiigen kan være samme plass.

Jeg ser at dette blir svært lokalt, men kanskje slumper det til at noen har vært borti plassen.


Eg er ikkje lokalkjend.... så dette er basert på kart, dokument og nettsider. (Men vérfar min var sokneprest på Bjarkøy nokre år på 1960-talet, og kona mi var barn der... - om det hjelper på kvalifiseringa.)
Spørsmålet er ikkje så enkelt som det ser ut til. Eller: er kanskje meir innvikla enn det ser ut til.

Først: spørsmål og opplysningar er upresise. Fann du desse folka under kapitlet om garden Vika (Viken) i Bjarkøy bygdebok? Eller fann du dei omtala ein annan stad (annan gard), der det stod at dei budde i Vika?
for det andre: Det hender at folk er feilplasserte i bygdebøker, særleg når det er fleire gardar som heiter det same i same området.

Den geografiske inndelinga er ikkje utan vidare enkel....
Soknehistorikken http://arkivverket.no/arkivverket/Bruk- ... rikk/Troms
fortel at Sand (eller Sands) prestegjeld vart skilt frå Trondenes i 1731, men innlemma på nytt i 1813, skilt ut att i 1875, og så gjeninnlemma i 1970. I 1886 skifta Sands prestegjeld namn til Bjarkøy prestegjeld.
Til ekstra forvirring vart det skilt ut eit annekssokn kalla Sandsøy i Bjarkøy prg. i 1909 (kapell der frå 1888).
Men altså: I 1801 var Sand (=Bjarkøy) eige prestegjeld, med eitt sokn.

Litt meir: Den verdslege inndelinga (altså for fut, lensmann; skatt og rettsvesen) var ikkje lik den kyrkjelege. Så seint som i 1838 er matrikkelen delt inn etter tinglag, som kvart omfattar delar av ulike sokn og prestegjeld. På Sunnmøre varte dette til 1822; men tydelegvis lenger i Troms.
Eg vil tru at (men veit ikkje) dette vart revidert kort tid etter kommunereformen 1837.
Som Paul Johan seier, skulle kommunene vere lik prestegjelda (nokre få unnatak, der kommuna var eit sokn). Men på 1830-talet var Bjarkøy/Sand ein del av Trondenes, og kom dermed i Trondenes kommune (så sant det ikkje var eitt av unnataka - dette veit eg ikkje).

Det vart laga ein ny matrikkel i 1886, der Viken fekk gardsnr. 14 i Bjarkøy (som då var eige prestegjeld og herad/kommune). Etter ymse kommunesamanslåingar i mellomtida, har Viken/Vika fått gardsnr. 124 (og då er det vel i Harstad kommune). I nord låg gardsnr. 13 Sundsvoll (no gnr. 123) og i sør Nergård gnr. 15 (no gnr.123).
1886-matrikkelen fortel at det var 4 (nesten) like store bruk i 1886, og at det var to bruk i den "gamle" matrikkelen frå 1838 - også nær like store (med matrikkelnr. 13 og løpenr. 113 og 114).

Matrikkelen 1838, Sands tinglag, med Viken i Sands annekssokn, matr.nr. 13 ("nytt" i 1838), løpenr. 113 og 114, er skanna her: http://arkivverket.no/URN:db_read/db/35491/52/

Vika/Viken i/på Bjarkøy har eit nokså stort areal med mange bustadar, så det kan godt vere at det i dag vert oppfatta som eit "område" meir enn ein "gard". I tillegg er det naturnamn som Sandvika og Breivika under garden Vika, og Nordvika rett nord (under Sundvoll), som kan forsterke inntrykket av "område"/grend.

Tilbake til Trondenes sokn og prestegjeld: I 1886-matrikkelen fekk garden Viken gnr. 77, og hadde seks bruk, tre større og tre mindre. Denne matrikkelen fortel at det gamle matrikkelnr. (altså 1838) var mnr. 54, og at alle dei seks bruka var delte frå eitt bruk etter 1838, med løpenr. 15.
Denne Viken finn vi i matrikkelen her: http://arkivverket.no/URN:db_read/db/35491/54/
Legg merke til at denne delen av Trondenes hovudsokn (i den kyrkjelege inndelinga) også høyrer til Sands tinglag (i den verdslege inndelinga).

Forvirra..... tja. Iallfall kan nokon ha gått seg bort i dei ulike vikene.

Folketeljinga 1801 vart utført av prestane og delt inn etter prestegjeld. Om du finn nokon i Sands prestegjeld (Bjarkøy) så høyrer dei til i Bjarkøy. Finn du nokon i Trondenes, så høyrer dei til der.

"Wigen" i Trondenes, FT1801: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 8493000053

I Sand (Bjarkøy) er det ikkje nokon gard kalla "Viken" e.l.; liste her: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 8494000001
Men ifl. "Norske Gaardnavne" vert garden også kalla "Nergårdvika", og det ("Nedergaardsviig") er eit namn som står på lista i 1801: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 8494000275

Andreas Hansen finn vi i FT1801 på "Wigen" i Trondenes. Altså ikkje i Bjarkøy.

gj12975
Innlegg: 83
Registrert: 1. februar 2016 kl. 21.40
Sted: Hundhamaren

Re: Wiigen, Viken, Vika

Legg inn av gj12975 » 1. mars 2016 kl. 22.21

Takker Ivar for en grundig utredning av spørsmålet om Wiigen. Har nok ikke klart å få soretert alle opplysninger du har kommet med enda, men veldig interessant, Jeg må lese flere ganger - før jeg vil henge helt med på de ulike endringer som har skjedd gjennom årenes løp der.

Så kommer likevel et spørsmål. Vet du hvor Wiigen i Trondenes ligger? Jeg er totalt ukjent i dette området. Kan du fortelle meg omtrent hvor denne plassen ligger?

Nå snakket jeg med en lokalhistoriker i dag fra Harstad.
Han mente han hadde sett Viken (Bjarkøy) skrevet som Wiigen i kirkebøker fra gammelt av.
Det danske språket var vel sterkt tilstedeværende blandt prester i Norge i 1800.

Nå mener du at vi kan utelukke denne muligheten - og at Wiigen ligger en annen plass. Skulle bare så gjerne få vite hvor denne plassen kunne ha ligget

Veldig glad hvis du vet - og kan fortelle det.

Mvh Gunn S

dn13862
Innlegg: 444
Registrert: 7. januar 2007 kl. 14.58
Sted: HARSTAD

Re: Wiigen, Viken, Vika

Legg inn av dn13862 » 1. mars 2016 kl. 22.51

Det er to forskjellige Viken/Wiken/Wigen/Vika osv. Vika i Trondenes er dagens Ervik. Vika i Bjarkøy/Sand ligger på Bjarkøya. Sand lå under Trondenes fra gammelt av. Det er i Vika i Bjarkøy Salomon bodde. Familien er også listet i Bjarkøy bygdebok under Vika i Bjarkøy.

Rita

gj12975
Innlegg: 83
Registrert: 1. februar 2016 kl. 21.40
Sted: Hundhamaren

Re: Wiigen, Viken, Vika

Legg inn av gj12975 » 2. mars 2016 kl. 0.12

Takk for opplysninger. Du sier ar Wiigen i dag kalles Ervik. Det er litt pussig da at man finner Ervik i folketellinger på slutten av 1700-tallet også. (ved Harstad)
Da kan det vel ikke ha skiftet navn fra Wiigen til Ervik i nyere tid?
Jeg tror de lærde strides litt her.

Ja Rita, jeg vet at Salamon levde mye av sitt liv i Viken/Vika , Bjarkøy,
Men at han i en alder av over 40 år plutselig skulle ta et helt annet etternavn, samtidig som han oppgir til presten at Andreas Hansen er hans nærmeste pårørende, - nei det tror jeg ikke er tilfeldig.
Slike ting er ingen feilskrift av en prest.

Her ligger det andre forklaringer bak.

Ivar Ståle Ertesvåg
Innlegg: 5509
Registrert: 12. desember 2004 kl. 13.08
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Re: Wiigen, Viken, Vika

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 2. mars 2016 kl. 7.58

Gunn skrev:Så kommer likevel et spørsmål. Vet du hvor Wiigen i Trondenes ligger? Jeg er totalt ukjent i dette området. Kan du fortelle meg omtrent hvor denne plassen ligger?

"Wigen"/"Viken"/Vika i Trondenes ligg inne i Bergsvågen rett nord for Harstad sentrum, litt vest for Indre Bergsvågen og eit byområde kalla Berg eller Bergseng (lest frå kartet).

Denne garden har gnr. 77 i Harstad i dag, og hadde også gnr.77 i Trondenes i 1886.
Det var her Andreas Hansen i FT1801 budde.
Vika i Trondenes hovudsokn hadde matrikkelnr. 54 i 1838-matrikkelen (sjå lenkje i går) og brukaren var Jens Sparboe. Han står også som hovudperson der i FT1801.


Til Rita: Vika er ikkje Ervik, berre nesten. Ervik er gnr. 79, Gamnes (gnr.78) ligg mellom Vika og Ervik. Gamnes ligg vest for Vika, og Ervik vest for Gamnes inst i Bergsvågen
norgeskart.no (frå Statkart) viser gards og bruksnr. (t.d. 77/3, med raud skrift) når du zoomar langt nok inn.


Nå snakket jeg med en lokalhistoriker i dag fra Harstad.
Han mente han hadde sett Viken (Bjarkøy) skrevet som Wiigen i kirkebøker fra gammelt av.
Det danske språket var vel sterkt tilstedeværende blandt prester i Norge i 1800.

Dette er ikkje eit spørsmål i det heile. Einsarta stavemåte for namn er eit nymotens påfunn.
Wigen/Wiigen/Wiken/Wiiken/Vigen/Viigen/Viiken/Viken er det same som Vika. Kva skrift form som er valt i det einskilde tilfellet er nokså tilfeldig - og vi kan t.d. sjå ulike former i ei og same innførsle. (Eg har sett fire former av Steinsvik i éi og same dåpsinnførsle).

gj12975
Innlegg: 83
Registrert: 1. februar 2016 kl. 21.40
Sted: Hundhamaren

Re: Wiigen, Viken, Vika

Legg inn av gj12975 » 2. mars 2016 kl. 22.11

Mange takk for svar Ivar Ertesvåg! Det er veldig vanskelig å lete i ukjent område, - og særlig når det finnes flere plasser med samme navn i samme områder.
Jeg har funnet personen jeg lette etter nå, - Andreas Hansen Linn.
Det står at han er innsitter og fisker. Hva menes med innsitter?
Kunne noen referere til en bygdebok hvor denne mannen er omtalt?


















M

Brukeravatar
Else Berit Rustad
Innlegg: 18145
Registrert: 3. november 2006 kl. 9.10

Re: Wiigen, Viken, Vika

Legg inn av Else Berit Rustad » 3. mars 2016 kl. 0.00

Gunn skrev: Hva menes med innsitter?



Se:

https://lokalhistoriewiki.no/index.php/Leksikon:Innerst


Mvh
Else B.

dn13862
Innlegg: 444
Registrert: 7. januar 2007 kl. 14.58
Sted: HARSTAD

Re: Wiigen, Viken, Vika

Legg inn av dn13862 » 3. mars 2016 kl. 10.07

Den Andreas Lind du leter etter har ikke noe annet med Salomon å gjøre enn at han var forlover i andre ekteskap. Andreas ble gift med ei fra Vika i Bjarkøy så det er sikkert der fra de kjenner hverandre. Salamons far er Abraham Andreassen. Det er ført under vielsen i 1831 i Trondenes.

Rita

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Wiigen, Viken, Vika

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 3. mars 2016 kl. 12.30

Spørsmålet her var hvor i Norge ligger "Wiigen, Viken, Vika.

Spørsmålet er besvart og tråden stenges.

Personer relatert til dette emnet besvares her:

https://slektsforum.slektogdata.no/view ... ht=#704071

https://slektsforum.slektogdata.no/view ... ht=#703821

eller det opprettes nytt emne i riktig geografisk område.
mvh Helge Bjerkevoll
http://www.bjerkevoll.net/

Låst

Gå tilbake til «Hvor i Norge ligger stedet?»