Preus, etter Hans Preus fra Eisfeld

Forsøk først å plassere ditt innlegg i et kommune-forum. Dette forumet er beregnet på diskusjon av slekter som er vanskelig å knytte til én bestemt kommune, og som har hatt fast slektsnavn før 1900.

Moderator: MOD_Slekter

Svar
gj12148
Innlegg: 296
Registrert: 5. januar 2011 kl. 11.48
Sted: Bergen

Preus, etter Hans Preus fra Eisfeld

Legg inn av gj12148 » 9. januar 2011 kl. 22.27

Hoi!

Jeg fant dette utsagnet i tråden om Prytz-slekten:

Odd Prytz skrev:Fra 1765- og 1771-oversiktene er antakelig Caspel Niccolajsen Preuss, Hans Jørgen Niccolaj Prøys, Hans J. Preys, Hendrich Preytz og Michal Preus etterkommere (barnebarn?) av Hans Preus, godseier i Eisfeldt i Sachsen Meiningen og ambassadør i Østerrike, Frankrike og Preussen, hvorved han (iflg. Snorre Prytz b.1 s.100) ødela formuen. Han hadde to sønner i Norge, en i Christiania, Abraham Hanssen Preus f. 1691 og en på Kongsberg, krudtfabriquer Johan Michael Preus f. 1709. Disse er ikke etterkommere av vår slekt i Norge.


Jeg er direkte etterkommer av (Johan) Michael Preus (1709-1789) og Anna Sophia Albertine Wehling (1718-1788) som holdt til på Kongsberg, men såvidt jeg forstår begge kom fra Eisfeld i Sachsen-Meiningen. Johan Michael var altså også sønn av denne godseieren Hans Preus. Dette finnes også i boka om ættetavlene etter familiene Breder, Preus og Arctander (1876) av Jørgen Breder, Martin Arnesen, Ivar Hesselberg Breder.

Det jeg lurer på er om noen har noe informasjon om godseier Hans Preus fra Eisfeld i Tyskland som da skal ha levd på slutten av 1600-tallet, evt. tips til hvordan man kan finne ut mer? Dersom han var godseier og ambassadør, bør det vel være større sjanser til å finne ut noe lengre bakover?

Svar

Gå tilbake til «Slekter O-Å»