Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Forsøk først å plassere ditt innlegg i et kommune-forum. Dette forumet er beregnet på diskusjon av slekter som er vanskelig å knytte til én bestemt kommune, og som har hatt fast slektsnavn før 1900.

Moderator: MOD_Slekter

Odd Roar Aalborg
Innlegg: 604
Registrert: 4. desember 2004 kl. 11.01
Sted: LONEVÅG

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 25. juli 2009 kl. 11.45

Denne Sten Skogfut kan jo også tenkes å være opphav til Iver Jensen Nergaard og Marit Jensd. Storeng (med mor Maren Iversd. Prytz), siden begge disse har en sønn Sten (og hver sin Anders), men det finnes i tillegg et fåtall andre kandidater i strøket.

Brukeravatar
dn24061
Innlegg: 218
Registrert: 1. august 2009 kl. 8.37
Sted: RØROS

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av dn24061 » 7. august 2009 kl. 10.45

Det ser da ut som det er feil i Snorre Prytz' bind 1, s. 45, hvor han sier at Paal/Paal Johansen Prytz f. ca. 1630 var gift med Elisabeth Knutsdtr. Den riktige rekkefølgen må da være(?):

Paul Johansen Paulsmo (Prytz?) f. ca. 1600, g.m. ?, Johan Paulsen Prytz 1630-1657(?) g.m. ?, Paul Johansen Prytz f. 1657, g.m. Elisabeth Knutsdtr. Dalsegg.

Vet noen om hustruene til de 2 første "Paulsmo"?

Kunne f.eks. den første Paul/Paal Paulsmo være kviknebygg og gift med en Prytz, f.eks. søster av Johann Prytzer?

Ser at det brukes både Paul og Paal i forskjellige kilder, det er vel samme navnet, men det heter da vel Paulsmo. Hva er mest korrekt?

dn03296
Innlegg: 122
Registrert: 2. desember 2004 kl. 8.42
Sted: BODØ
Kontakt:

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av dn03296 » 10. august 2009 kl. 13.41

INNSET II 1975
Paulsmo side 471

Paulsmo var Seierdalsplass nr. 12. Dens opprinnelige navn i folkenemninga var Pålsplassen, som fikk sin nåværende form ved skyldleggingen i 1703.
Pålsplassen brukes dog i stor utstrekning den dag i dag.
Plassen fikk, som de vil skjønnes, sit navn etter den første bygsleren, Paul Johansen. NB SE MIN HJEMMESIDE

Paul Johansen var kullbrenner ved Verket, Han hadde 3 sønner:
Johan som ble bruker på Stranden
Anders som overtok Paulsmoen i 1670
Hans som reiste til Løkken Verk

Anders var gift med Kari Ingebrigtsdatter og fikk 4 barn:
Johan Reist ut ?
Ingebrigt Overtok bruket, Kullbrenner
Karen
Randi
Ingebrigt ble gift med Anne Nilsdatter 1695-1779. De sitter trangt i det. De fikk 6 barn

Slekten videre finnes på min Hjemmeside

dn03296
Innlegg: 122
Registrert: 2. desember 2004 kl. 8.42
Sted: BODØ
Kontakt:

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av dn03296 » 10. august 2009 kl. 21.11

Gå til
Paul Johansen Paulsmo (Prytz)
http://leskjerv.seria.no/aner/0010/14017.htm
og bli vis.

Det foreligger 2 Innset-bøker:

Innset. En bygdebok. Bind II. Gardsbruk. Utgitt 1975.
Vil bli omtalt som Innset 1975

Innset bygdebok. Bind I. Kultur. Utgitt 1997
Vil bli ontalt som Innset 1997

Brukeravatar
dn24061
Innlegg: 218
Registrert: 1. august 2009 kl. 8.37
Sted: RØROS

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av dn24061 » 23. august 2009 kl. 20.35

Var på Riksarkivet 2 dager denne uka og bladde i de to boksene 10 og 11 i R. Størens Privatarkiv (PA 335), slik som Tore Vigerust anbefalte - utrolig mye interessant! Men rakk slett ikke gå igjennom alt i de to boksene dessverre.

Bl.a. fantes en mappe med en mengde brev fra 1930/40-tallet fra en John Prytz i Oslo til R. Støren. Også korresp. til Mikkel Didrikshaug og Olav Trygve Hagen er nevnt. Omhandler mange personalia og herkomst vedr. Kvikne, men svært lite om Prytz. Han hevder imidlertid bestemt at den første Elias Prytz var sønn av Anders Joensen Prytz, ikke bror slik som det står i Store Norske Leksikon. Dette er også i overenstemmelse med det Snorre Prytz også sier i sine hefter. Han har også endel info. fra Sächsische Hauptstaatsarchiev i Dresden og fra Oberbergamt Clausthal i Harz/Braunschweig, men han beklager seg over at det er vanskelig å få tilgang.

I boks 11 ligger en masse kladder/notater skrevet med blyant på datidens "gulgrå" kladdpapir. Jeg tror det må være Størens kladder. Noterte bl.a. fra et av kladdarkene:

- Johann Prytzer, Fossum 1630, Kvikne 1640-52
- Jacob Prytz, født 1670, muligens sønn av Anders Prytz f. 1640, stiger Røros 1701, ertzscheider Hestklætten 1698
- Johan Prytz f. 1650, begravd barn i Meldalen 1712
- Anders Johnsen Prytz f. 1683, var i Trondheim 1750
- Johanna Iversdtr. Prytz f. 1659, d. 1745
- Johan Prys d. 1740
- Lars Prytz f. 1645
- Daniel Pritz, Kongsberg 1696

Skal sjekke ut disse mot mine data ellers, men ser umiddelbart at ikke alt stemmer helt. Men det er vel ikke noe nytt.

Kom til å tenke på Bjørg Lundes flotte oversikt (15. juli) fra folketellingene på Kongsberg og hvor Ole Johannsen Printz er nevnt, 15 år gammel i 1711, altså født i 1696. Odd Roar Aalborg mener han ikke kan utelukkes som en "Prytz". En Daniel Pritz (f.? 1696) er antakelig ikke nevnt i folketellingen på Kongsberg i 1711(?), men det var da litt av et sammentreff! Er vel ikke samme person, men bror eller......? Jeg har ingen Daniel i mine data, så det navnet må han evt. ha fra morsiden.

Noen som vet noe/kan hjelpe videre med disse personene fra "kladden"?
Sist redigert av dn24061 den 24. august 2009 kl. 9.49, redigert 1 gang totalt.

Odd Roar Aalborg
Innlegg: 604
Registrert: 4. desember 2004 kl. 11.01
Sted: LONEVÅG

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 24. august 2009 kl. 9.27

Vet fra mitt tema DA 28533 om slekten Schaar for noen år siden at navnet Daniel brukes en del i verksmiljøet på Kongsberg på 16- og 1700-tallet, bl.a. i slektene Bautz og Schaar. Dette personmiljøet rommer minst en verksbyggmester, en stiger (i Meldal), samt diverse verkssmeder, smeltere, hyttemestere etc., så en eller annen forbindelse mellom disse og Daniel Pritz er vel en ikke helt utenkelig mulighet.

Tror ikke navnet Daniel er særlig mye brukt i Kvikne, så en evt. "Daniel Prytz" har derfor gjerne en eller annen slektstilknytning ved sølvverket, som ellers har mange personforbindelser til / fra verkene i Nord-Østerdalen og Trøndelag.

(Til slutt: Foretrekker at etternavnet mitt skrives med dobbel A. Ingen med dette navnet her i landet bruker Å, heller ikke den norske slekten fra Eidsvoll, noe som vel muligens litt kan skyldes danskenes evne til å reklamere internasjonalt for dette "merkenavnet".)

Odd Roar Aalborg
Innlegg: 604
Registrert: 4. desember 2004 kl. 11.01
Sted: LONEVÅG

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 24. august 2009 kl. 9.55

Litt til:

Det finnes faktisk en (eller kanskje to?) Daniel smelter i Kvikne på 1600-tallet, vel av svensk opphav. Navnet forekommer også i min slekt på Stuesjøen (på Kvikneskogen mellom Kvikne og Tynset) på samme tid (Ole Danielsen, f. 1638), og siden folket der da driver med smedvirksomhet (bl.a. produksjon av belgpiper på nabobruket), er det gjerne en ganske nær slektssammenheng mellom disse to miljøene. Daniel-navnet er vel ikke brukt på Tynset utenom denne slekten.

En evt. Daniel Prytz på Kongsberg kan dermed tenkes å ha en mor av Daniel-slekt i Kvikne, men siden Prytz-grenene på Røros og i Kvikne ikke bruker navnet, ætter vel ingen av disse fra noen Kvikne-Daniel -- hvis da ikke navnet bare er oppkalt i første ledd og ikke brukt senere. Det er jo en mulighet.

Brukeravatar
dn24061
Innlegg: 218
Registrert: 1. august 2009 kl. 8.37
Sted: RØROS

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av dn24061 » 30. august 2009 kl. 16.49

Takk for bidrag, det er nok en del som ikke er helt klarlagt av tidligere "historieskrivere" vedr. Prytzslekten.

Jeg har prøvd å finne ut av "kladden" fra Størens privatarkiv (innlegg av 23. aug.), men ikke alt lar seg forklare:
- Johan Prytzer: Er ok.
- Jacob Andersen Prytz f. 1670: Det må være feil fødselsår, andre kilder oppgir ca. 1637 og videre at han var gift med Johann Prytzers datter(?) Karen Joensdtr.Prytz, altså evt. svigersønn av Johann og ikke sønn av Anders Joensen.
- Johan Prydtz f. 1650 begravde barn i Meldalen 1712: Kan være Johan Iversen Prytz (her har jeg ytterligere 2 mulige fødselsår, nemlig 1660 og 1675) g.m. Anne Olsdtr. Seter. Jeg finner ihvertfall ingen annen Johan som kunne passe.
- Anders Johnsen Prytz f. 1683, var i Trondheim 1750: Denne finner jeg ikke igjen noe sted!
- Johanna Iversdtr. Prytz 1659-1745: Er ok.
- Johan Prys d. 1740: Iflg. Østigaards "Kongens Kobberverk": Johan Iversen Prytz 1665-1740, det må vel være ham.
- Lars Prytz f. 1645: Har ikke funnet ut hvem han kan være!
- Daniel Pritz: Se Odd Roar Aalborgs foregående innlegg. Det skal vel godt gjøres å finne ut mer om dette med Daniel Pritz og Ole Johansen Printz på Kongsberg 1696?

Hvis noen har innspill til overstående ville det være fint!

Astrid Ryen
Innlegg: 3770
Registrert: 2. desember 2004 kl. 19.04
Sted: TRONDHEIM

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av Astrid Ryen » 30. august 2009 kl. 17.44

Jacob Prytz var i manntallet 1701 61 år og stiger, ført opp under Flechvig. Jacob Andersen Prytz døde 1/1-1722, begravet 8/3, 84 1/2 år ringer 5 Uger og 2 Dage.

Skifte etter ham 30/5-1722:
Enken Karen Jonsdatter.

Barn:

Anders Jacobsen Prytz, død, etterlatende seg tre sønner Jacob, Christian og Anders, og tre døtre Marit, Karen og Margrethe.
Maren Jacobsdatter Prytz, Ole Jonsen Jamts enke.
Karen Jacobsdatter Prytz, Ditlef Pedersens hustru.
Margrete Jacobsdatter Prytz, Peder Kuråsens hustru.
Cornelia Jacobsdatter Prytz, Iver Kuråsens hustru.
Jacob Prytz' enke Karen Jonsdatter, begravet 20/8-1730 82 1/4 år.

Jacob Andersen Prytz døde nok den 1. mars, til høyre:

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Røros, Ministerialbok nr. 681A02 (1720-1731), Kronologisk liste 1722, side 52-53.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-28
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 660029.jpg

Astrid Ryen
Innlegg: 3770
Registrert: 2. desember 2004 kl. 19.04
Sted: TRONDHEIM

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av Astrid Ryen » 31. august 2009 kl. 16.32

At Jacob Andersen var gift med Johan Prytzers datter Karen, og derved ervervet navnet Prytz, er jo ikke helt usannsynlig?

Men det er som mye annet vanskelig å belegge....

Brukeravatar
dn24061
Innlegg: 218
Registrert: 1. august 2009 kl. 8.37
Sted: RØROS

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av dn24061 » 31. august 2009 kl. 17.59

At Jacobs kone het Karen Johnsdtr. Prytz har jeg faktisk lest et sted, husker ikke i farten hvor. Ut fra fødselsår må hun være Johanns datter, så langt vi kjenner til i dag er det ingen andre kandidater til farskapet.

"Rørosslegten Prytz" har Karen Johnsdtr. (uten årstall), "Snorre Prytz " har Karen Joensdtr. f. 00-05-1648 som Jacobs hustru. Men han har ingen Karen som Johanns datter.

Forøvrig har jeg sett at Karen og Maren brukes litt om hverandre i andre tilfeller. Men Johann Prytzer har en datter Malene som kanskje feilaktig er blitt til Berndt Krauses hustru fordi hennes bror omtales som Krauses svoger. Krauses kone (den siste iallefall) er Malene Simensdtr. (Hertel?). Kan evt. Malene Prytz være den her omtalte Karen Joensdtr. Prytz eller har hun en søster Karen som ikke er omtalt tidligere (ikke uvanlig behandling av kvinnekjønn i folketellinger etc. på den tiden)?

Brukeravatar
dn24061
Innlegg: 218
Registrert: 1. august 2009 kl. 8.37
Sted: RØROS

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av dn24061 » 31. august 2009 kl. 19.00

Beklager, men husken begynner visst å bli dårlig, overstående har vi vært igjennom i tidligere innlegg:

- Kilden til Karen Johnsdtr. Prytz, datter av Johann Prytzer, som Jacob Andersen Prytz' hustru: Roger S. de Robelin/Tyska släkter vid Røros/Fjellfolk nr. 12 - 1987.

- Maren Johansdtr. Prytzer var iflg. Østigaard/Kongens Kobberverk gift med Johan. Kvekne 1657

Astrid Ryen
Innlegg: 3770
Registrert: 2. desember 2004 kl. 19.04
Sted: TRONDHEIM

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av Astrid Ryen » 31. august 2009 kl. 19.37

Odd, jeg kjenner så absolutt til fenomenet dårlig husk hos meg selv!

Ved transkripsjonen av kirkebøkene for Røros i RHD (finnes også på DA) er Karen blitt til Maren. Men det står tydelig Karen i kirkeboka, se nr 29 til venstre:

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Røros, Ministerialbok nr. 681A03 (1727-1766), Døde og begravede 1729-1733, side 74.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-72
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 660222.jpg

Det står også Karen i skiftet etter Jacob Andersen Prytz.

Som nr 1 1730 på samme kirkebokside står Malene Hertel Peter Grubes Enke.

I en annens avskrift har jeg skifte etter Berendt Kruse ved Røros Bergrett 7/9-1697. Enken var Malene Siemensdatter, da gift med Peter Grue (kullfogden).

Brukeravatar
dn24061
Innlegg: 218
Registrert: 1. august 2009 kl. 8.37
Sted: RØROS

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av dn24061 » 31. august 2009 kl. 21.01

Ja, der ser du, da stemmer vel dette allikevel!

Men vet noen om Berendt Krause var gift 2 ganger, først med Malene Johansdtr. Prytzer og så med Malene Simensdtr. Hertel? Vi har vel tidligere kommet frem til at det eneste sikre er at han var gift med Simensdtr.

Hvis Krause ikke var gift med Malene Johansdtr. så øker sannsynligheten for at Malene=Maren=Karen Johansdtr. Prytzer g.m. Jacob Andersen Prytz (som tok etternavn etter kona?). Hvis det ikke er henne som er kona - så må hun ha en søster Karen!

Brukeravatar
dn24061
Innlegg: 218
Registrert: 1. august 2009 kl. 8.37
Sted: RØROS

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av dn24061 » 8. september 2009 kl. 16.48

For meg ser det da ut som Johann Prytzer hadde to døtre:

- Malene=Maren og gift med Johan Kvekne (i?) 1657 (iflg. Østigaard) og
- Karen g.m. Jacob Andersen Prytz (iflg. de Robelin)

Berndt Krauses kone var Malene Simonsdtr. Hertel og ikke Malene Prytzer.

Men her er et spørsmål til våre Rørosvenner:

Iflg. http://www.bjornnyheim.com/slektssider.php "Oversikt over personer med tilknytning til Røros Bergverk på 1600-tallet" dukker det opp en Jens Andersen Pryds, under Nils Hansen (proviantskriveren?min anm.) står:

"2.sep. 1695 møtte Anders Johnsen, Jens Andersen Pryds, Ole Olsen Sagmester og Anders Halvorsen i Viken v. Aursund for å dele 3 voller mellom Henrik Pedersen og Nils Hansen."

En Jens Pryds er også på "Utdrag fra Røros bergverks lønningsprotokoll av 1687" under "Storwartz Gruffuis Afflønings Register Første Maanit Beregnit til d 29 Janv: Ao 1687".

Den første Jens Prytz jeg finner i mine slektskilder er Jens Amundsen Prytz f. 1779. Jens kan vel heller ikke være en omskriving av Joen (har sett slike tilfeller), finner ingen aktuell Joen/John Andersen Prytz på det tidspunktet. Den nærmeste er Joen Andersen Prytz f. 1685 hvis far Anders Joensen Prytz (sønn av Johann Prytzer) var født 1645, men han er for ung.

Så hvem er Jens Andersen Pryds nevnt på Røros i 1687 og 1695?

Brukeravatar
dn24061
Innlegg: 218
Registrert: 1. august 2009 kl. 8.37
Sted: RØROS

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av dn24061 » 22. september 2009 kl. 19.51

Et skudd i blinde, men kan Jens Anderssen Prydz i forrige innlegg være den samme som Jens Nergaard f. 1660. Sistnevnte var gift med Maren Iversdtr. Prytz 1657-1746 og hadde en sønn som skrev seg Iver Jenssen Prytz g.m. Kirsti Knudsdtr. Bagge 1700-76 (iflg. slektstre til Odd Roar Aalborg (PhpGedView) skrev han seg også for Iver Jenssen Nergaard Quickne; hans far: Jens, etternavn ukjent; hans mor: Maren Iversdtr. Prytz).

Dette er den nærmeste Jens til Prytz-familien jeg finner i dette aktuelle tidsrommet.

Vet noen om denne Jens kunne oppholdt seg på Røros på denne tiden? Jens har i allefall et barnebarn Steen Iversen Nergaard (Quickne) på Røros. Her, som vi også har sett ellers, kunne vel Jens også ha brukt konas etternavn?

For å gjøre forvirringen total (eller bildet komplett), er dette samme Maren (Malene) 1657 g.m. Johan Kvekne som Østigaard nevner, jfr. forrige innlegg? Er Johan Kvekne den samme som Jens Quickne? Men jeg mener Østigaard skrev at denne Maren var Johanns datter.

Kan noen hjelpe til å rydde opp?

PS! Det må vel igjen bli våre Kviknevenner, har ikke sett stort til Rørosingene ennå, men utfordres herved!

Odd Roar Aalborg
Innlegg: 604
Registrert: 4. desember 2004 kl. 11.01
Sted: LONEVÅG

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 23. september 2009 kl. 9.15

Til orientering henter jeg en kopi av mitt innlegg (271) i DA 35514 (om Hals i Kvikne):


---Jeg har tatt en rask titt på navneskikken i Iver Jenssen Nergård og Marit Jensd. Storeng sine familier, kfr. tidligere innlegg i dette temaet:

På Nergård (NKB s. 153) har Iver (Jenssen) og Kirsti Knutsd. (Bagge): Knut, Anders, Iver, Maren og ifølge Robelin (s. 134) også Jens og Sten.

På Storeng (NKB s. 471) har Brynild Larssen Storeng og Marit Jensd.: Lars, Jens, Sten, Anders, Benjamin, Maren, Malena.

På Stai (NKB s. 429) har Per Larssen Storeng (Brynilds bror) og Anne Kristensd. Aalborg: Lars, Malena, Kirsten, Ane Kjerstine.

Her fremgår det at både Brynild og Per har datteren Malena. Deres ukjente mor på Storeng er altså sannsynligvis en Malena. Pers to siste døtre har nok navn etter morens foreldre, Kristen og Anne Kristine (Aalborg og Lossius). Også hennes stemor heter Anne Kristine (Schjelderup).

Da ser vi at Marit Jensd. sin mor antagelig heter Maren, og siden hun utenom Jens også har sønnene Anders og Sten, som Iver Jenssen også har, er det vel nokså sannsynlig at begge disse har Maren Iversd. Prytz som mor. Hun er altså gift med en Jens. Hvordan Anders og Sten kommer inn i bildet er foreløpig ukjent, men disse navnene er en god indikator for å løse opp resten av 'systemet'.---

(NKB betegner den nyeste Kvikneboka fra 2001.)


Dette viser at den uidentifiserte Jens, som er gift med Maren Iversd. Prytz, muligens har Anders og Sten som ganske nære aner, siden Maren vel ikke har det.

Brukeravatar
dn24061
Innlegg: 218
Registrert: 1. august 2009 kl. 8.37
Sted: RØROS

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av dn24061 » 2. oktober 2009 kl. 15.09

Må ennå en gang tilbake til Johan(n) Prytz(er)s (ca. 1600- 1673, evt. 1657?) alder og når/om han kom til Røros (1670/71?), se innledingsinnlegget av 14 april og div. kommentarer ultimo april 09.

Flere kilder oppgir at han flyttet til Røros rundt 1671, bl.a. Innsetboka s. 88 og Rørosboka s. 74. Og R. Støren skriver på s. 50:

"Ved Kvikneverket var følgende bergofficerer og betjenter (Kvegeiere ved tellingen 1657) ansatt: Direktøren eller forvalteren Jørgen Nielsen Brandt (1655-63), skiktmester Niels Ibsen (1640-1687), overstiger Bernt Krause (1657-72), seigerstiger d.e. skaktstiger Johan Prydtzer (1636-1669), understiger Jørgen Prydtzer (----). Av bergfolk gesellene:.....".

Leste et sted at en mulig forklaring på at enkelte kilder oppgir hans kone Maren som enke under kvegtellingen i 1657 er at hun møtte på hans vegne fordi han ikke var tilgjengelig/bortreist.

Nå er det vel slik at de enkelte kilder bygger på hverandre og at heller ikke alt er til å stole på. Men kan ikke finne noe sted en annen Johan(n) Prytz(er) som kan "erstatte" den opprinnelige Johan Prytzer "som flyttet til Røros først i 1670-årene" (s. 74 Rørosboka bind 4, hus nr. 84). Noen som har mulige alternativer?

Og så leter jeg forsatt etter hans sønn Anders Joensen Prytz' (1645-1714) kone Marit Eliasdatters opphav. Er det noen som har forslag til mulige opphav Elias.... som vi kunne undersøke videre så ville det vært fint!

Odd Roar Aalborg
Innlegg: 604
Registrert: 4. desember 2004 kl. 11.01
Sted: LONEVÅG

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 2. oktober 2009 kl. 15.29

Manntallet 1663-66 for Dalane, Fosen og Innherad nevner to Elias i Størens sokn, hhv. Elias Øyen (48 år) og Elias "Skieliend" (49 år). Tidsmessig kan begge disse passe som en mulig far til Marit Eliasd. Om så skulle være, har vel Anders J. Prytz vært innom et annet verk før han kommer til Røros, eller Marit har flyttet dit fra Støren for å få seg en eller annen tjeneste. Begge disse variantene er tenkelige. Særlig mange andre passende Elias ser ikke ut til å finnes i distriktet i denne tellingen. (Men Marits far kan jo evt. være død før dette manntallet er nedtegnet.)

I Gudbrandsdalen og Hedmark finner jeg ingen mulig Elias på 1660-tallet.

Brukeravatar
dn24061
Innlegg: 218
Registrert: 1. august 2009 kl. 8.37
Sted: RØROS

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av dn24061 » 3. oktober 2009 kl. 13.15

Nei, navnet Elias var nok ikke brukt i trakten fra før. Finner kun én på oversikten "Personer med tilknytning til Røros Bergverk på 1600-tallet" ( http://www.bjornnyheim.com/personer_roros1600t.pdf ): "Elias Olsen; 2 mndr. 1692 (RKA 8.1.10) Røstvender ved Røros Hytte 19 skift". Kunne Elias Olsen være en av de 2 Elias som O.R. Aalborg nevner i forrige innlegg?

Hvis vi ser på Anders Joensens sønn Elias Andersen Prytz' (1694-1750) og Karen Evensdtr. Bjørgums (1694-1780) etterkommere så dukker det plutselig opp en Ole:
Sønner:
Anders f. 1719 oppk. e. farfar
Even f. 1728 oppk. e. morfar
Elias f. 1731 oppk. e. farmors far
Ole f. 1733 oppk. e. farmors farfar?
John f. 1735 oppk. e. farfars far (Johann Prytzer)?
Døtre:
Marit f. 1719 oppk. e. farmor
Maren f. 1723 oppk.e. ? (mormor?) (evt. farfars mor Maren Iversdtr. Brattbost?)
Brynhild f 1725 oppk. e. ? (mormor?) (evt. stefarmor?, hun het Brynhild)

Alt her er vel ikke helt etter "navnereglene", men det er mange Prytz på den tiden som kaller opp, så det kan jo være praktiske årsaker til "avvik".

Hvis man antar at røstvender Elias Olsen kan være en av de to Elias i forrige innlegg, så har han hatt en far Ole/Ola/Olluf og kanskje en kone eller mor eller andre i familien som het Maren el. Brynhild. Da spørs det om det i noen kilder finnes opplysninger om Elias Øyen eller Elias "Skieliend" i Støren sokn som kan bekrefte eller avsanne noe av dette, f.eks. i bygdebok for Støren? Noen som har denne eller andre kilder/opplysninger som kan bringe oss videre?

Astrid Ryen
Innlegg: 3770
Registrert: 2. desember 2004 kl. 19.04
Sted: TRONDHEIM

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av Astrid Ryen » 3. oktober 2009 kl. 13.52

Skifte etter Elias Prytz 26/5-1755:

Enken Karen Evensdatter Bjørgum

Even Eliassen Prytz 27, på Kongsberg
Elias Eliassen Prytz 24, hos moderen
Ole Eliassen Prytz 23, på Kongsberg
Maren Eliasdatter, gift med Svend Smideknegt
Brynelle Eliasdatter, gift med Ole Caspersen Feragen

Jon er ikke nevnt, for han døde som liten.

Hva med Anders født 1719 og Marit født 1719? Døde de også før skiftet, siden de ikke er nevnt der? Jeg har ikke funnet disse død på Røros.

Brukeravatar
dn24061
Innlegg: 218
Registrert: 1. august 2009 kl. 8.37
Sted: RØROS

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av dn24061 » 3. oktober 2009 kl. 16.15

I "Rørosslegten Prytz" står det at Marit døde som liten. Snorre Prytz sier 1719-1739? (altså med ?). Dødssted ikke oppgitt hos noen.

Om Anders sier Snorre Prytz bind 1, s. 64: Anders Eliassen 00.12.1719-05.07.1739 og at han omkom ved en skyteulykke på Kongsberg.

Astrid Ryen
Innlegg: 3770
Registrert: 2. desember 2004 kl. 19.04
Sted: TRONDHEIM

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av Astrid Ryen » 3. oktober 2009 kl. 16.46

Takk for informasjonen. Da fant jeg Anders i skifteregistret for Kongsberg:

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =5062#ovre

Odd Roar Aalborg
Innlegg: 604
Registrert: 4. desember 2004 kl. 11.01
Sted: LONEVÅG

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 3. oktober 2009 kl. 18.50

Har sjekket Jon Krokmoens "Folk og buplasser i Nord-Østerdalen":

På s. 123 nevnes i 1657 Elias Mogensen som tjener hos hr. Hans (Lauritzen) på Tynset. 16. sept. dette året representeres denne Elias av sin kones bror, som heter Mikkel Mikkelsen.

Tatt i betraktning at hr. Hans er en viktig figur ved etableringen av verkene i Kvikne og på Røros, kan det vel ikke helt utelukkes at Elias Mogensen kan være svigerfar til Anders J. Prytz, men navneskikken hos Prytz tyder vel ikke spesielt mye på det.

Brukeravatar
dn24061
Innlegg: 218
Registrert: 1. august 2009 kl. 8.37
Sted: RØROS

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av dn24061 » 3. oktober 2009 kl. 21.06

Det kan være meget sannsynlig at Anders Joensen hadde med seg kone og førstefødte (John f. ca 1670) fra Kvikne hvis han kom til Røros samtidig med faren ca 1671. Han var da 25-26 år gammel. Snorre Prytz sier imidlertid han kom først i 1677. I så tilfelle er det helt sikkert at han hadde familien med, dvs. at Marit Eliasdatter mest sannsynlig ikke var rørosing.

Men Anders Joensen ble ihvertfall hentet til Røros (av faren?) i 1669/70 for å (være med å) skrive klagen til kongen og deltok i 4-mannsdelegasjonen som dro til København (sammen med Spell-Ola) i forbindelse med det første arbeideropprøret. Han var skrivekyndig og snakket sikkert noenlunde bra tysk (Snorre Prytz s. 51).

Da har vi 4 potensielle fedre til Marit Eliasdatter på strekningen Støren-Kvikne-Tynset-Røros. Hun kan naturligvis ha hatt en farmor eller mormor som het Marit, foruten navnene på døtrene.

Har vi noen mulighet til å sjekke disse videre?

PS! Det kan jo ha vært Anders' kone Marit "som mistet sitt foster" og ikke Johanns kone (de måtte vel være litt for gamle), da proviantskriveren Claus Sommer hugget ut 4 vinduer i huset. Anders bodde helt sikkert hos sin far, enten han hadde flyttet eller bare var på gjesteopptreden.

Odd Roar Aalborg
Innlegg: 604
Registrert: 4. desember 2004 kl. 11.01
Sted: LONEVÅG

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 4. oktober 2009 kl. 9.48

Tar med denne til orientering:

http://no.wikipedia.org/wiki/Prytz

Fabuleringen om Andreas Dichter som slektens "norske" stamfar bør vel kanskje lukes ut?

Her nevnes en rekke mer eller mindre berømte personer med etternavnet Prytz. I tillegg finnes nok en god del andre ætlinger via ett eller flere kvinneledd, som også bør være av interesse. (Bl. a. i min egen gren fra verksmed Esten Knudsen d.y. i Kvikne, som jeg ut fra diverse data regner med er svigersønn av Johan Iversen Prytz, noe navneskikken i familien også tyder på.)

Slektens eldste medlemmer benevnes "bergverksarbeidere", men i egenskap av stigere er de arbeidsledere ved gruvedelen av virksomheten. Tror nok deres posisjon i samfunnet på den tid ligger noe over det mest proletære nivå -- i likhet med f.eks. garmakere, smeltere og kullbrennere, som er kyndige fagfolk og nok mer å sammenligne med teknikere eller ingeniører av i dag. (Mens stigerne og understigerne er ledere "ute i felten", tilhører overstigerne det administrative personskiktet og er nok mer å regne blant de "kondisjonerte". Prytz'ene er altså vanlige stigere, og tilhører nok da betjentdelen av verkspersonalet, dvs. dem vi i nyere tid betegner som funksjonærer.)

Her er Store Norskes versjon:

http://www.snl.no/Prytz

Denne varianten er kvalitetssikret, men har likevel ikke oppdaget tilknytningen til Kvikne.
Men det er jo lov å forbedre seg!

Brukeravatar
dn24061
Innlegg: 218
Registrert: 1. august 2009 kl. 8.37
Sted: RØROS

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av dn24061 » 4. oktober 2009 kl. 14.00

Ja, noe av hensikten med dette temaet var jo nettopp å få litt mer informasjon om de som ble igjen på Kvikne - og evt. reiste ut derfra senere. Samt prøve å finne ut av en del uklarheter og manglende informasjon om både Kvikne- og Rørosgrenene.

Hadde håpet at fler ville engasjere seg. Selv opplysninger som kan synes ubetydelig isolert sett, kan vise seg viktige i den store sammenhengen! Så kom med innspill!

For å korrigere opplysninger om Prytzslekten i leksika så må vi være rimelig sikre på at opplysningene er mer korrekt enn det som allerede står der. For Wikipedia er det vel ikke så nøye med dokumentasjonen, for Store Norske forlanges det vel kanskje mer (men man kan jo lure....?).

Er vi enige om dette forleløpige korte resyméet av korrigeringer for de aller første?:

- Andreas Dichter kan ikke, etter de fakta som foreligger, vært Johann Prytzers far
- Johann Prytzer kom sannsyligvis fra gruvedistriktene i Sachsen, sannsynligvis Priesa eller Priester, navnene på disse stedene i middlealderen oversstemmer med de tidligste skrevne variantene av Prytznavnet. Disse stedene er mer sannsynlige enn Pyritz/Proch i Pommern/Polen
- Paul Johansen Paulsmo (Prytz?) kan være en bror eller svoger av Johann, hvis etterkommere tok i bruk navnet Prytz. Han er ikke sønn av Johann Prytzer
- Johanns datter Malene var gift med Johan Kvekne, ikke med Berndt Krause (som var gift med Malene Simonsdtr. Hertel)
- Jacob Andersen Prytz var gift med Johann Prytzers datter Karen. Hans opprinnelige etternavn kjennes ikke, det kunne vært Prytz, men han kan også ha tatt sin kones etternavn
- Den første Elias Anderssen Prytz er sønn av Anders Joensen Prytz og ikke bror
- Flere?

Føler kanskje det er for tidlig å prøve å påvirke Store Norske, Wikipedia kan vi vel gjøre noe med selv. Uansett må vi da bli enige om endringer og tillegg som vi synes skal med!

Noen som føler seg kallet?

Odd Roar Aalborg
Innlegg: 604
Registrert: 4. desember 2004 kl. 11.01
Sted: LONEVÅG

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 4. oktober 2009 kl. 17.36

I listen over verkspersonell bakerst i "Kongens kopperverk" nevner Østigaard kun at Malene Johansd. Prytzer er gift med en Johan i Kvikne i 1657. Johan har altså ikke Kvikne som etternavn.

Men Østigaard påstår også at Johan Prytzer er gift med Barbro Iversd. og at det finnes en Elias Johansen Prytz. Det hele virker derfor ikke helt oppdatert, men ser mest ut til å være hentet fra eldre kilder. Er derfor noe usikker på hvor presis denne boken er i ett og alt.

I samme liste nevnes også Elias Jakobsen Kuffler som berggesell i Kvikne i 1632. Ifølge Størens verkshistoriemanus s. 101 er Elias sønn av Jakob Kuffler, som innvandrer fra Harz til Kongsberg i 1624 (da sølvverket starter opp). Dette er jo enda en mulig svigerfar til Anders J. Prytz. Her passer også patronymet med navnet til Anders sin sønn! Siden berggesellene nok arbeider sammen med stigeren i gruven, er dette en meget sannsynlig forbindelse ut fra vanlig ekteskapsmønster i verksfamiliene. (Elias Kuffler er vel gjerne død før 1660-tallet, siden han ikke nevnes i manntallet da.)

Odd Roar Aalborg
Innlegg: 604
Registrert: 4. desember 2004 kl. 11.01
Sted: LONEVÅG

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 4. oktober 2009 kl. 17.49

Litt til:

Mulig jeg roter litt her -- har ikke full oversikt over Røros-delen av dette.

Argumentasjonen ovenfor ang. Anders J. Prytz sin svigerfar Elias forutsetter at Jakob Anderssen Prytz er sønn av denne Anders Johansen Prytz og ikke av en annen Anders, som evt. gifter seg til navnet. Viser til ditt innlegg 23. aug. i år ang. Størens arkiverte kladdeark.

Brukeravatar
dn24061
Innlegg: 218
Registrert: 1. august 2009 kl. 8.37
Sted: RØROS

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av dn24061 » 5. oktober 2009 kl. 12.59

Først om Malene Johansdatter, det ser jeg nå, du har rettt, et punktum mellom Johan og Kvekne 1657. Men hvem var denne Johan? Uansett, hun kunne vel da ikke være gift med Berndt Krause samtidig!

Så til Marit Eliasdatter. Det er vel som du sier mest sannsynlig at hun kom fra bergverksmiljøet på Kvikne og gjerne av tysk avstamming på farssiden. Disse familiene hadde sikker nær omgang. Navnet Marit høres veldig norsk ut, så hun hadde vel en norsk mor.

I tillegg til Elias Kuffler nevner Støren en Elias Kichler i fotnote 1 på side 101: "Andreas Kolberger kom til Kvikne i 1636, hvor han sammen med 3 andre tyske berggesseller dannet et akkordlag i Gabe Gottes grube (Det var Johan Prytzer, Elias Kichler og Hans Zreiner (Schreiner) 1638." Elias Kuffler og Elias Kichler kunne kanskje vært samme mann (når vi ser alle forskjellige stavemåter på andre også)?

Finnes det noe som kan si oss om Kuffler el. Kichler var gift med en norsk kvinne med Marit i slekten?

Jakob Andersen Prytz var iflg. folketellingen på Røros 1701 61 år, altså født ca 1640 (andre kilder sier 1637). Hans barn var født i perioden 1670-84, så det kan vel stemme. Altså kunne han ikke være Anders J. Prytz' (f. ca 1640) sønn. Men Jakob-navnet må vel også komme fra noen og kanskje fra Jacob Kuffler? Men her er det kanskje noen personer som mangler i de dataene vi har, jfr. Jakob Prytz født 1670 (Størens privatarkiv).

Brukeravatar
dn24061
Innlegg: 218
Registrert: 1. august 2009 kl. 8.37
Sted: RØROS

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av dn24061 » 12. oktober 2009 kl. 14.41

Ser ut som vi kjører oss litt fast både på Elias Andersen Prytz' mor og Jacob Andersen Prytz' herkomst. Da gjelder det vel å sjekke ut mulige forbindelser også i de "fakta" som vi allerede har.

Når det gjelder Jakob Andersen Prytz:

Vi har ennå ikke helt klart å finne forbindelsen mellom Paul Johansen Paulsmo (Prytz) og Johann Prytzer. I Kvikneboka mener jeg det sto at Paul kom sammen med sin bestefar fra Tyskland via Kongsberg til Kvikne. Kunne det vært samme Paul som var født ca. 1600?

Når vi samtidig vet at Johann Prytzer også var født ca. 1600 så kunne de kanskje vært søskenbarn, svogre eller slektninger - når etterkommerne het Prytz. Eller de var ikke i nær slekt. Vi antar vel at Johanns far het Andreas/Anders og Pauls far Johan, altså var de ikke brødre.

For meg virker i hvertfall fødselsåret for Johann Prytzer, ca. 1600, å være litt sent hvis han kom til Fossum allerede i 1617 (iflg. Snorre Prytz), eller om han kom til Fossum i 1619 sammen med Tobias Kupfer og hans "15 berggeseller" (se innlegg 11.mai). Regner med det var bergkyndige folk som kom til Norge på den tiden, måtte vel ha noen års opplæring/praksis? Kanskje var også den første Paul på Paulsmo født litt tidligere enn år 1600?

Det som da er litt interessant er å se på navnene til Pauls barn (har dessverre kun guttenavn og ingen årstall på disse): Andreas, Jacob, Anders, Johan og Hans.

Johann Prytzers barn som vi kjenner til het: Iver, Jørgen, Anders, Karen og Malene (Maren?).

Paul hadde bl.a. sønner Jacob, Anders og Johan, navn som også går igjen hos etterkommerne til Johann Prytzer. Hvis stiger Jakob Anderssen Prytz på Røros var født ca 1640 så kunne han vel teoretisk være sønn av Anders Johansen Paulsmo Prytz, altså barnebarn av Paul Johansen Paulsmo. Han var gift med Karen Johansdtr. Prytz, da kunne de vel neppe vært søskenbarn.

Hadde vi visst noe om fødselsår for barna til Paul Johansen Paulsmo kunne vi kanskje ha hatt noe mer å gå på? I hvertfall har vi her en opprinnelig Jakob med nær forbindelse til de øvrige Prytz. Finnes det noen informasjon vedr. Paul Johansen Paulsmos barn?

Odd Roar Aalborg
Innlegg: 604
Registrert: 4. desember 2004 kl. 11.01
Sted: LONEVÅG

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 18. oktober 2009 kl. 10.44

Har dessverre ikke hatt tid til å studere de seneste innleggene her særlig grundig ennå, siden det fine høstværet må benyttes til utendørs sysler som er noe forsinket etter måneder med regn.

Etter hvert begynner jeg å lure på om DIS Slektsforum egentlig er rette sted for dette viktige temaet. Oppslutningen her er jo såpass tafatt at det kanskje er mer å hente på DA's Brukerforum? Der er det heller ikke nødvendig å betale medlemsavgift for å skrive, så antall mulige innleggsforfattere er gjerne en god del større. I Brukerforum kan det jo legges lenke til debatten her, slik at den ikke trenger å gjentas.

Er problemet egentlig at mange av medlemmene i DIS ikke har kunnskap nok om 1600-tallet til å bidra konstruktivt her -- og evt. at en del som har bra oversikt ikke er medlemmer, og dermed ikke har adgang til å skrive innlegg i Slektsforum? I så fall bør Brukerforums miljø være å foretrekke, selv om Slektsforum utvilsomt har enkelte fordeler, som muligheten for å korrigere egne innlegg direkte i teksten, en vesentlig mangel hos DA, som imidlertid har en mye bedre nummerering av innleggene. Det siste er viktig for å kunne gi enkle henvisninger til tidligere data.

Tar med at jeg har gode erfaringer med oppslutningen på Brukerforum fra egne temaer om en bergverksslekt i Meldal og Kongsberg (Schaar) og en presteslekt i Hemne (inngiftet med Aspa), samt enkelte andre jeg har deltatt i der (f.eks. Tostrup-slekten fra Meldal og Hals-slekten fra Kvikne). Til dels har det kommet vesentlige bidrag for å få oversikt over slektsmiljøer på 1500- og 1600-tallet, som i alle fall øker kunnskapen om disse godt fra det som tidligere har vært kjent. Det er kanskje mulig med Prytz også?

Brukeravatar
dn24061
Innlegg: 218
Registrert: 1. august 2009 kl. 8.37
Sted: RØROS

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av dn24061 » 29. oktober 2009 kl. 11.02

Nei, det var ikke mye respons på dette temaet i det siste. Heller laber aktivitet ellers også synes jeg.

Er enig i at det er viktig å få svar på en del spørsmål her, selv om de kan synes vanskelige. Lansering av hypoteser, der det ikke finnes klare svar, kan bringe oss et godt steg videre. Noen drevne slektsforskere o.l. må da kunne se muligheter her.

Jeg kan prøve å legge ut noen av de uavklarte problemstillingene på DA/BF, slik som foreslått. Det er ihvertfall forsøket verdt!

Astrid Ryen
Innlegg: 3770
Registrert: 2. desember 2004 kl. 19.04
Sted: TRONDHEIM

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av Astrid Ryen » 29. oktober 2009 kl. 12.07

Snorre Prytz referer et sted skiftet etter Jacob Andersen Prytz 30/5-1722. Ifølge dette skulle Karen Jonsdatter ha en sønn Christopher Kuråsen (han var 32 år og smed i manntallet for Røros 1701).

Nå er skiftene skannet, og en del av disse ble lagt ut på Digitalarkivet i går, blant annet skiftene ved Røros Bergrett og Gauldal fogderi. Jeg fant skiftet etter Jacob Prytz hvor Christopher Kuråsen nevnes som avdødes "Stifsøn" og "Lagverge for sin gamle Moder".

Det betyr vel at Karen Jonsdatter hadde vært gift før med NN eller at hun hadde Christopher med en NN før hun ble gift. Jeg kjenner ikke Christopher Kuråsens farsnavn, og jeg vet ikke hvor han oppholdt seg senere, annet enn at han er nevnt flere steder i bygdebok for Ålen. På 1740-tallet dukker han opp som fadder på en av Anders Jonsen Kuråsens barn. Det er alt jeg vet om ham.

Det finnes kanskje mer informasjon i skiftet. Det tar tid å lese gjennom og få med seg alt.

Odd Roar Aalborg
Innlegg: 604
Registrert: 4. desember 2004 kl. 11.01
Sted: LONEVÅG

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 30. oktober 2009 kl. 7.45

Til Odd:

For å få respons i BF er det kanskje lurest å begynne med enkelte mer detaljerte problemer for senere evt. å "kanalisere" den mulige gryende interessen mot et mer generelt tema der om Prytz? Er interessen da til stede hos et visst antall aktører, så kan en slik debatt bli omfattende nok, men det avhenger av at også folk med litt arkivinnsikt deltar, ellers blir det jo mest luftige teorier som ikke lar seg etterprøve.

Interessen for Røros-slekter er jo til stede i andre temaer og sammenhenger, så den bør jo kunne livne til her også. Ser for øvrig at det om kort tid blir utgitt en bok om slekten Tax, der gjerne en del andre folk i verksmiljøene også blir nevnt. Men nok en gang er problemet at ingen har brydd seg særlig med å granske tyske arkiver, som visstnok skal inneholde en bra mengde data fra trettiårskrigens dager. Men slikt bør jo gjøres av folk som er godt trent med å finne nødvendige opplysninger uten unødig bruk av tid. (Det sier seg vel selv.)

Kanskje det kunne være en idé å opprette en ny medlemsorganisasjon av personer som vil betale et passende årlig beløp i kontingent for at aktuelle utenlandske arkiver skal bli "fagmessig saumfart"? Altså et spleiselag av interessenter som er villige til å "ofre litt i kollektbøssen" for en gang for alle å få avklart en del forhold som nå bare "svever i luften" og hindrer enhver videre utvikling av kunnskapen om en rekke viktige slekter som i ganske stor grad utgjør et stort felles nettverk. Regner en timelønn for all den tiden som i år etter år går med til å fantasere om mulige løsninger, så blir jo det også ganske kostnadskrevende!

Om det hadde kostet en tusenlapp eller litt mer i året for å få tilgang til slike nye, interessante data, så ville det likevel være rimelig i forhold til hva innkjøp av et par bygdebøker eller slektsbøker vil utgjøre, og de sistnevnte inneholder gjerne ikke særlig mye av det en egentlig er ute etter. Hvis tilstrekkelig mange ville betale litt mer enn en vanlig foreningskontingent, så kunne det bli nok til å lønne arkivkyndige personer normalt skikkelig for å gjøre en viktig jobb i verksslektenes opphavsland, som er flere forskjellige. (I "vårt" område kommer det i alle fall folk fra Sverige, Tyskland, Belgia og vel også England og gjerne noen flere.)

Rimeligvis kan ikke noen få hundrelapper i årspenger til dagens "klubber" gi samme uttelling, da denne i så fall må komme fra "dugnadsarbeid" av amatører. Vi ser jo hele tiden hva det fører til -- svært lite utvikling av noe som helst. F.eks. er vel opphavet til Prytz i dag i det store og det hele like gjennomgransket som for hundre år siden eller så...

Jeg mener altså at litt flere helt eksakte og kontrollerte grunnlagsdata fra eldre århundrer må til for å "avklare situasjonen".

Brukeravatar
dn24061
Innlegg: 218
Registrert: 1. august 2009 kl. 8.37
Sted: RØROS

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av dn24061 » 5. november 2009 kl. 17.50

Astrid og Odd Roar:

Har vært litt opptatt siste tiden, så jeg har ikke fått sett så mye på de siste innleggene.

Astrid:

Har ikke Ålenboka, men Christopher Kuråsen er ikke nevnt i Rørosboka, i hvertfall ikke under noen av Kuråsengårdene.

Derimot er to av Karen Joensdtr. og Jakobs Prytz' døtre gift på hver sin Kuråsen gård, Ane Margrethe (1679-1758) g.m. Peder Olsen Kuråsen og Cornelia (1681-1743) med Iver Olsen Kuråsen.

Christopher-navnet går heller ikke igjen hos noen på disse gårdene, så han bodde vel der en tid hos en av halvsøstrene og tok navnet Kuråsen.

Derimot har den eldste datteren Karen Jakobsdtr. (iflg. Rørosboka 1676-1774) (hos Snorre Prytz er hun født 1670, altså like etter sin halvbror Christopher!) g.m. Ditlev Pedersen Viken (1671-?) på Flekvigen bl.a. en sønn som heter Christoffer Ditlefsen, uten at det trenger være noen navnemessig sammenheng med halvbroren. Christoffer er ikke brukt som arvenavn i Prytzslekten.

Hvis Karen Joensdtr. (1648-1730) er datter av Johann Prytzer, som tidligere er nevnt som en mulighet, så kom også hun fra Kvikne til Røros, enten sammen med sin far Johann, bror Anders eller med sin ektemann Jacob.

Vi må vel da kanskje tilbake til Kvikne/Innset for å finne en mulig far til Christopher Kuråsen (f. ca. 1668-69)?

Vet noen ihuga forskere om det kan finnes kilder som kan avsløre dette?

Odd Roar:

Skulle vært svært interessant å vite hvilke muligheter til opplysninger det i dag finnes i tyske arkiver. Husker at lokalhistorikeren John Prytz beklaget seg over vanskelig tilgang til arkiver under det 3. rike i 30-årene, jfr. brevvekslingen med R. Støren i Riksarkivet. Dette gjelder ikke bare Prytz'ene, er jo i slekt med svært mange av de som kom derfra til de norske bergverkene på 1600-tallet.

Odd Roar Aalborg
Innlegg: 604
Registrert: 4. desember 2004 kl. 11.01
Sted: LONEVÅG

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 5. november 2009 kl. 20.47

Ang. siste avsnitt ovenfor:

Har nylig sett i et eller annet tema, enten her eller i DA, at kildetilfanget rundt trettiårskrigen ikke er så lite, vel også når det gjelder de tyske bergverkene, men har ikke klart å finne igjen dette ved søk nå. Men muligheten for at arkivkyndige folk kan finne et og annet er da muligens til stede?

Kanskje vi kunne bruke en bitte liten del av oljefondet til dette? (Det har vi vel som vanlig ikke råd til, selv om "slektskapet" mellom bergverkene og den langt senere geskjeften med å pumpe opp "det sorte gull" egentlig ikke er særlig fjernt. Begge deler har ført til utenlandsk innflytelse og gode inntekter her i landet. Men det blir nok for dyrt å utforske den tidligere historien her, siden så mye bl.a. går med til å dekke de skyhøye lønningene til de som disponerer oljepengene.)

dn03022
Innlegg: 1235
Registrert: 14. juli 2004 kl. 19.55
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av dn03022 » 5. november 2009 kl. 22.47

Kilder finnes i massevis i tyske arkiver. Og arkivene er tilgjengelige. Problemet er imidlertid mangelen på folk som er kompetente til å bruke arkivene.
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter

Brukeravatar
dn24061
Innlegg: 218
Registrert: 1. august 2009 kl. 8.37
Sted: RØROS

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av dn24061 » 5. november 2009 kl. 22.55

Tore
Vet du om noe ligger på nett, evt. indekser over hva som finnes i hvilke arkiver?

Og kjenner noen til noen som kunne være til hjelp videre?

dn03022
Innlegg: 1235
Registrert: 14. juli 2004 kl. 19.55
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av dn03022 » 6. november 2009 kl. 0.50

Du finner svært lite på internett. Arkivene har i store trekk ennå ikke publisert så mye som en hovedkatalog på internett. Mange arkiver mangler egen hjemmeside.

Angående spørsmålet om hvem som kan bidra videre, så kommer det an på hva du mener og hva slags bidrag du har i tankene. De personer som disse slektsresultatene vedkommer, står nærmest til å utføre arbeidet, eventuelt finansiere det.

Man får ikke motivert de få i Norge som er kompetent til å arbeide selvstendig med eldre arkivstoff i tyske arkiver, til selv å finansiere arbeidet helt privat, så lenge slekten(e) ikke vedkommer dem selv.

Tyske arkiver (i f eks Thüringen og Sachsen-Anhalt) er sterkt underbemannede. Mange mindre arkiver har nok med å redde nyere arkiver (etter 1945), og mangler personale som er kompetent til å arbeide med det gamle stoffet.

Det enkleste er at nordmenn som er interessert i at de tyske arkivundersøkelsene blir utført, engasjerer tyske genealoger til å gjøre arbeidet - mot betaling. Jeg kan godt vederlagsfritt bidra til å skape kontakt mellom norske interessenter og aktuelle kandidater blant tyske genealoger, hvis det kommer på tale.
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter

Odd Roar Aalborg
Innlegg: 604
Registrert: 4. desember 2004 kl. 11.01
Sted: LONEVÅG

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 6. november 2009 kl. 9.20

Det er jo litt ubestemmelig hvilke slekter som faktisk er av interesse for hvilke granskere, siden hele verksmiljøet jo er et større nettverk av slekter og inngiftede forbindelser. Derfor kan nye data om en slekt også gjerne få betydning for oppfatningen av en annen.

Ville det ikke da være det greieste om det enten ble opprettet en egen forening av interessenter som er villige til å bidra med litt mer enn normalt i kontingent, alternativt en gruppe innenfor en av de to eksisterende landsomfattende organisasjonene med tilleggsbetaling i forhold til hva et vanlig medlemskap koster? Dette kunne så finansiere oppdrag til tyske genealoger, som da først og fremst bør fremskaffe data av generell interesse for mange. Så kan disse fortolkes videre "her oppe i steinrøysa", og via det forhåpentligvis bidra en god del til et nytt og forbedret syn på slektsssammenhengene.

I tillegg bør norske data sjekkes litt grundigere, så fortsettelsen her i landet etter innvandringen blir oppfattet riktig. Ofte vet en jo bare at en med all sannsynlighet ætter fra bestemte slekter uten helt å vite via hvilke mellomledd, og ikke sjelden er verksfolk helt utpå 1700-tallet ikke identifisert (selv i kirkebøkenes tid). Enkelte slekter har også et tett inngiftemiljø med en rekke parallelle grener med mye av det samme opphavet (da gjerne med flere forskjellige felles aner) og de samme nedarvede fornavnene. Da blir det vanskelig å holde oversikten!

Brukeravatar
dn24061
Innlegg: 218
Registrert: 1. august 2009 kl. 8.37
Sted: RØROS

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av dn24061 » 6. november 2009 kl. 10.14

Som påpekt av Odd Roar tidligere er tysk innvandring på 15-16-1700-tallet en viktig del av Norges industrihistorie. Bergverkene var jo den første industrien av noe omfang her i landet og hadde stor betydning for utviklingen av landets kompetanse og økonomi.

Der sies f.eks. at oppblomstringen av Trondheim på 1700-tallet skyldtes bergverkene, ikke minst Røros Kobberverk, som i tiden etter at rike Trondheimsborgere ble eiere opplevde sin gullalder, med stor avkastning og inntekter til byen og staten.

Volker Seresse skriver i sin magisteravhandling "Tysk bergverkstradisjon ved Røros Kobberverk 1671-1685" (Kiel 1992) at hans kilder var begrenset og var hovedsakelig norske. Han sier videre på s. 12 "...arkivene i det tidligere DDR (Staatsarchiv Dresden, Staatsarchiv Magdeburg, Bergarchiv Freiberg) kunne det ikke tas hensyn til".

Når vi samtidig vet at lokalhistorikeren John Prytz måtte gi opp p.g.a. "Das dritte Reich" på 1930-tallet, så ligger det mye uutforsket materiale og venter!

Det gis støtte/forskningsmidler til mange gode formål her i landet. Et slikt godt formål burde også dette temaet være. Er naturligvis villig til å betale litt ekstra selv også hvis de 2 foreningene som nevnt kunne starte opp et prosjekt sammen.

Et annet alternativ er å gå videre der Seresse stoppet i sin magisteravhandling, men litt bredere enn bare Røros i det nevnte tidsrom. Dette kunne vel vært et veldig interessant tema for en hovedoppgave/doktoravhandling for en norsk student eller stipendiat innen historie eller arkiv, i samarbeid med et universitet i det aktuelle området (tidl. Sachsen)!

En slik avhandling/stipendiat burde kunne få offentlig støtte på en eller annen måte!

Noen som tar hansken videre?

dn03022
Innlegg: 1235
Registrert: 14. juli 2004 kl. 19.55
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av dn03022 » 6. november 2009 kl. 16.52

arkivportal for Thüringen: http://www.archive-in-thueringen.de/
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter

Brukeravatar
dn24061
Innlegg: 218
Registrert: 1. august 2009 kl. 8.37
Sted: RØROS

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av dn24061 » 19. november 2009 kl. 10.30

Venter spent på om en (hobby-)forsker melder seg til forfølge temaet/arven etter Volker Seresse og røttene til de tyske bergverksfolkene!

Har vært i kontakt med Erik Roll v. Rørosmuseet (også av Prytz-slekt), de har andre prioriterte oppgaver nå, men kanskje senere......? Kunne kanskje bli et samarbeidsprosjekt med feks. NTNU?

I mellomtiden kom det opp et gammelt ubesvart spørsmål på DA Brukerforum som jeg ikke har vært oppmerksom på, under temaet Benjamin Pettersen Grube http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe ... aak=#anker

Der "drukner" det litt under alle nye innlegg, repeterer mitt innlegg der, kanskje noen her kan hjelpe?

Innlegg:

"Odd Prytz, Røros, 17.11.2009 23:02 (20)
Ble forleden gjort oppmerksom på dette temaet, bedre sent enn aldri!
Til Marie Tollans spørsmål vedr. Anne Iverdtr. Prytz i innlegg nr. 15:

Jeg har notert følgende hos meg:

Ad. Anne Iversdtr. så påstår både Snorre Prytz b.2 s. 45 '...Anne Iversdtr. Prytz finner vi igjen på Røros der hun ble gift 2. påskedag 1698 med bergmester ved Tolga hytte, Benjamin Pettersen Grue....' og hos Robelin (Tyska Släkter vid Røros) Fjellfolk nr. 12 1987 s. 48 '....och vars dotter Anne Iverdtr Prytz gift 1698 med hyttmästaren vid Tolgen smälthytta Benjamin Petersen Grue....'

Ikke vet jeg hvor de tar det fra, men en kilde må de vel ha, begge sier at denne Anne var datter av Iver Johansen Prytz. Den første sier moren hennes het Johanne, den andre sier N.N. Simensdtr Hertel, da kan hun vel hett Johanne Simonsdtr. Hertel?

Ministerialbok Røros 1691-1700 ligger scannet på nettet, men jeg kan ikke finne dette giftemålet, er ikke særlig flink i gammel håndskrift. Noen som kan?

Mvh Odd Prytz "

Er det noen ellers som har fakta vedr. Benjamin og Anne?

Hans Arne Cappelen
Innlegg: 2
Registrert: 25. november 2009 kl. 10.14
Sted: OSLO

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av Hans Arne Cappelen » 25. november 2009 kl. 10.23

Jeg har dessverre ikke så mye å bidra med selv, men er glad for å være en Prytz etterkommer gjennom min kjære mormor. Det er meg som dristet meg til å skrive den korte omtalen av slekten på wikipedia. Jeg ser veldig gjerne at dere som er mer kyndige om slekten, kommer med rettelser og tilføyelser. Vil dere ikke gjøre det selv, så skriv her eller kontakt meg.
Hilsen Hans (med mellomnavn Torolf fra Prytz'ene) Cappelen

Brukeravatar
dn24061
Innlegg: 218
Registrert: 1. august 2009 kl. 8.37
Sted: RØROS

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av dn24061 » 25. november 2009 kl. 13.25

Hei Hans!

Det var hyggelig med en ny deltaker her, vi kan jo se på dette sammen etterhvert. Kanskje andre også kan bidra, feks. Odd Roar når det gjelder Kviknedelen som tidligere har kommet litt i bakgrunnen.

Denne diskusjonen kan vi kanskje ta pr. email og så legge ut et utkast til "høring" her før vi evt. endrer i Wikipedia (og Store Norske?).

Vil gjerne legge deg inn i mitt familietre på http://www.genebase.com , men da må jeg ha "tråden"/anene fra Torolf Prytz og frem til deg, så kan du få tilgang hvis du er interessert.

Min emailadresse er odd.prytz@gmail.com

Hører fra deg!

Mvh Odd

Brukeravatar
dn24061
Innlegg: 218
Registrert: 1. august 2009 kl. 8.37
Sted: RØROS

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av dn24061 » 29. november 2009 kl. 15.53

Da er en ny versjon av "Prytz" lagt ut på Wikipedia.

Bidrag fra Odd Roar Aalborg, Hans Cappelen og undertegnede:

http://no.wikipedia.org/wiki/Prytz

Planlegger å supplere med flere kjente personer fra slekten, også kjente etterkommere som ikke nødvendigvis er født Prytz, men som har aner i slekten. Vil gjerne ha forslag hvis noen i Slektsforum vet om personer som bør omtales!

Mottar også kommentarer og innspill til det som nå er lagt ut der, vi vil gjerne ha alt så korrekt som mulig! Kan postes her, eller på email til odd.prytz@gmail.com

Odd Roar Aalborg
Innlegg: 604
Registrert: 4. desember 2004 kl. 11.01
Sted: LONEVÅG

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 14. desember 2009 kl. 11.07

Flere opplysninger om slekten Prytz og dens nærmiljø i Kvikne finnes her:

http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe ... aak=#anker

Se bl.a. innleggene (12), (13) og (14).

Brukeravatar
dn24061
Innlegg: 218
Registrert: 1. august 2009 kl. 8.37
Sted: RØROS

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av dn24061 » 17. desember 2009 kl. 11.41

I "Oversikt over personer med tilknytning til Røros Kobberverk på 1600-tallet" http://www.bjornnyheim.com/personer_roros1600t.pdf
står det under Anders Jonsen Prytz: 14/11 1722 (RS) Skifte. Enken: Maren Kristiansdatter Witpott og deres barn: Jacob (15), Kristian (12), Anders (2), Marit (10), Kari (8) og Margrethe (5).

Denne opplysningen må vel være plassert under feil person, Maren Kristiansdatter Witpott var gift med Anders Jacobsen Prytz (1684 - 1720) og ikke Anders Jonsen Prytz (1645-1714).

Brukeravatar
dn24061
Innlegg: 218
Registrert: 1. august 2009 kl. 8.37
Sted: RØROS

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av dn24061 » 23. desember 2009 kl. 10.32

På samme oversikt som i forrige innlegg dukker det opp en Peder Nilsen Prytz som har levert kull-lester og setteved i hhv 1683 og 1690. Skifte år 1700.

Denne Peder er ukjent for meg, men kanskje noen vet hvem han var?

Odd Roar Aalborg
Innlegg: 604
Registrert: 4. desember 2004 kl. 11.01
Sted: LONEVÅG

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 23. desember 2009 kl. 22.21

Kanskje en dattersønn av eldste Johan eller gift med et barnebarn? Paul Johansens etterslekt er vel også en mulighet.

---

Har i dag (27.12) sjekket manntallet 1701 for Røros. Der finnes kun en aktuell -- Peder Nilssen Schief (69) på Dalen. Ingen flere er nevnt med dette etternavnet.

Skal han være en "Prytz", må han vel helst være gift med en datter av stamfaren, dvs. Johan Prytz d.e. Vet ikke om det er noen "ledige"?

Rørosboka 3 s. 125 forteller at Peder Schief er 86 år allerede i 1710 (han blir altså 17 år eldre i løpet av 9 år) og har vært kullbrenner i 50 år. Ingen etterslekt er kjent.

Odd Roar Aalborg
Innlegg: 604
Registrert: 4. desember 2004 kl. 11.01
Sted: LONEVÅG

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 28. desember 2009 kl. 8.58

Se innlegg (36) i http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe ... dag=#anker
om enda en meget sannsynlig Prytz-linje i Kvikne.

Brukeravatar
dn24061
Innlegg: 218
Registrert: 1. august 2009 kl. 8.37
Sted: RØROS

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av dn24061 » 9. januar 2010 kl. 15.22

Vi kan vel også bevege oss litt utenfor de tradisjonelle bergverksmiljøene rundt Kvikne, Kongsberg og Røros. Prytz-etterkommere finnes i dag spredt over hele landet og også utenlands.

Jeg fant ved en tilfeldighet en navnebror 1.betjent (lensmannsbetjent?) Odd Prytz som ifølge http://www.vagan.historielag.org/Storgata.pdf bodde i Svarholtgården i Storgata i Kabelvåg etter krigen (på 1950/60-tallet?).

Noen som vet noe om ham og hans aner - og om han evt. tilhører vår Prytzslekt?

Brukeravatar
dn24061
Innlegg: 218
Registrert: 1. august 2009 kl. 8.37
Sted: RØROS

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av dn24061 » 21. januar 2010 kl. 23.05

Leste i dagens aviser at slektsforsker og forfatter av heftene om Prytzfamilien, Snorre Prytz (07.11.1933 - 18.01.2010), er død.

Han har nedlagt et utrolig stort arbeide med kartlegging av Prytzslektens historie og persongalleri, og vi er ham stor takk skyldig for det.

Som vi har sett av innleggene her er det fortsatt en del uoppklart som vi må prøve å få kartlagt etterhvert. Jeg har hørt at Snorre fortsatt hadde en del upublisert materiale. Hvis noen vet noe om dette så ville dette naturligvis vært av stor interesse også for oss andre som "forsker" i slekten vår.

Har denne uken vært i Riksarkivet og gått igjennom R. Størens privatarkiv boks 11 på nytt. Bl.a. har jeg lest en del brev som John Prytz i Oslo skrev til R. Støren og til bygdehistorikeren M. Didrikshaug i 1930-40årene. Her er det mye av interesse, både om Prytz og andre kjente bergverksnavn. Vet det skal finnes privatarkiver også etter John Prytz, bl.a. i Statsarkivet i Trondheim og hos Rørosmuseet (?), men også en del i privat eie. Hvis noen vet mer om dette, evt. kunne formidle kontakt, ville det vært flott!

Fikk også tilgang til Rentekammerets Regnskaber 1 - Fossum Jernverk 1623-33. Her finnes lønningslister som viser Johan Prytzer ihvertfall i 1630-31, den siste 1931 NO 9 (mnd.?): "Kost (?) Johan Prytzer fugitt (?) bettallt 5-0-i5".
NB! Er dessverre ikke særlig god til å lese gammel håndskrift så jeg kan både ha oversett og misforstått, men navnet hans sto tydelig skrevet i 1630-31.

Men hvor kan jeg finne tidligere dokumentasjon fra Fossum? Snorre Prytz har funnet data på Johan fra omkring 1618 på Fossum.

Og så skulle jeg gjerne visst både hvem Snorre Prytz og John Prytz (f. 1871?) var etterkommere etter (foreldre/besteforeldre). Jeg antar at John var sønn av Rasmus Rasmussen Prytz (1822-1907), men sikker er jeg ikke. (har dessverre ikke heftet om "Galåen-grenen, men skulle gjerne hatt den!).

Som sagt, vil gjerne ha tips og hjelp til overstående!

dn03022
Innlegg: 1235
Registrert: 14. juli 2004 kl. 19.55
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av dn03022 » 22. januar 2010 kl. 4.32

Pengebeløpet var kanskje 5-0-15

Din kildereferanse for regnskapene fra Fossum er ufullstendige. De kan ikke gjenfinnes når du bare skriver Rentekammerets regnskaper 1. Har du mere enn dette ? Hvis du har en nøyere referanse, er det kanskje mulig å anslå hvor regnskapet fra 1618 som du etterspør, befinner seg. (Jeg antar det kan finnes i Rentekammerets lensregnskaper for Bratsberg len.)
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter

Per-Olav Broback Rasch
Innlegg: 1655
Registrert: 12. november 2005 kl. 20.11
Sted: BODØ

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av Per-Olav Broback Rasch » 22. januar 2010 kl. 14.15

Skulle det finnes noe på statsarkivet i Trondhjem ang. Prytz på Røros kan jeg være behjelpelig med oppslag litt fremover, men har ikke tid til å lete for dere. Noen kilder dere ønsker fotografert, så er det også mulig å få til.

Brukeravatar
dn24061
Innlegg: 218
Registrert: 1. august 2009 kl. 8.37
Sted: RØROS

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av dn24061 » 23. januar 2010 kl. 18.13

Til Per Olav:
Jeg takker for tilbudet! Jeg har fått denne henvisningen fra Erik Roll ved Rørosmuseet ang. lokalhistorikeren John Prytz' private arkiver: http://sites.google.com/site/erikroll2/ ... sept06.pdf

Hvis du har anlendning til å sjekke om dette fortsatt er tilgjengelig på Dora, og om det finnes en innholdsoversikt, så er det flott! Er i Trondheim av og til så da kan jeg ta en tur dit senere.

Til Tore:
Da jeg var på Riksarkivet spurte jeg om de hadde noe vedr. Fossum Jernverk i perioden 1618-31. Fikk da en eske som het "5 Fossum Jernverk 4A 06 245/40", men fant ikke ut noe av den. Må innrømme at jeg skjønte ikke stort av det som var skrevet der. Mens jeg satt og fortvilte over dette kom en hyggelig kvinnelig arkivar med en pakke dokumenter innpakket i gråpapir og hyssing, og i den sto det som nevnt (men utydelig) "Rentekammerets Regnskaber - Bergverks .....(?), 1 Fossum Jernverk 1623-1633". Her fant jeg bl.a. lønnsregnskaper med Johan Prÿtser (ts var skrevet nesten som en opp-ned &, antar det betyr ts eller ss? Mrk. også at her var fornavnet skrevet med kun én n).

Hos Støren boks 11 er etternavnet også skrevet Prytzer, Pryser, Preister, Prydzer, Prisser og Prytz i forskjellige dokumenter.

Jeg er naturligvis interessert hvis noen som er god i gotisk håndskrift kunne si meg det er noe interessant informasjon om den nevnte boksen og om andre evt. underlag/arkiver som kunne si noe om vår stamfar på Fossum i perioden 1618-31. Er også i Oslo en gang i blant - og Riksarkivet er jo et spennende sted å tilbringe ledig tid!

dn03022
Innlegg: 1235
Registrert: 14. juli 2004 kl. 19.55
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av dn03022 » 23. januar 2010 kl. 18.35

I Rentekammerets reviderte regnskaper er det en egen serie som heter Forskjellige regnskaper, og her er det en enda mindre serie som heter Bergverksregnskaper. Pakken du fikk kan komme derfra.
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter

Odd Roar Aalborg
Innlegg: 604
Registrert: 4. desember 2004 kl. 11.01
Sted: LONEVÅG

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 25. januar 2010 kl. 11.56

Viser til tidligere innlegg her 7.- 10- aug. 2009:

I forbindelse med å "avduke" Prytz-ætlinger i Kvikne og personmiljøet rundt disse har jeg oppdaget at gården Gisnås i Rennebu synes å ha nær tilknytning til verksmiljøet. (Har mistanke om at opphavet til smedslekten på Estensplass, dvs. Esten Knutsen -- Knut Estensen i rekke, og til Esten Olsen Plassen, som er svigersønn av kunstmester Kristoffer Ellefsen på Røros og i Kvikne, kan være å finne på Gisnås, der Knut Estensen og Ole Estensen er hhv. 7 og 12 år gamle i 1666. I tillegg er Anders Skredder og en Daniel (60 år) da nevnt som brukere der. Dette er typiske verksnavn.)

Tar med at Ole Arntsen Gisnås (vel sønn av Arnt Knutsen, som gjerne er en eldre bror av Even og Esten Knutsen på samme gården), via sin datter Lisbet på Sundset er morfar til Kirsti Eriksd. Sundset, først gift på Havdal, senere på Botnan i Kvikne, hvor hun blir svigermor til sønnen til Knut Estensen Estensplass. De er for øvrig mitt opphav. (Kirstis manns niese på Haugen gifter seg også med en ætling av Ole Arntsen Gisnås.)

En av brukerne på Gisnås i 1666 er Ellind Olsen. Normalt er vel dette navnet det samme som Erlend eller Elling, men siden det ikke er i vanlig bruk i dette strøket, er det her kanskje en dialektform av Ellef?

Ellind Olsen Gisnås har i 1666 sønnene Ole, Jon, Paul og Anders, hhv. 11, 9, 7 og 4 år gamle. De tre siste av disse har typiske navn fra Paulsmo, så det er nærliggende å anta at Ellind kan være svigersønn av kullbrenner Paul Johansen der, som passer noenlunde i tid. Siden Paulsmo-folket også bruker navnet Prytz, har dette interesse i forbindelse med Iver Johansen Prytz sine ætlinger i strøket, som altså synes å ha familiær forbindelse med Gisnås. (En del av Gisnås, dvs,. Jehanåsen, eies av Johan Andreassen Francke eller Schwanner i Innset. Både Skjerves nettside og Innsetboka nevner dette. For øvrig er Ingebrigt Anderssen Paulsmo svigersønn av Nils Jonassen Räfvel ved Grutseter, som har nær forbindelse med familien Schwanner der.)

Hittil er bare sønner av Paul Johansen Paulsmo nevnt, men sannsynligheten taler jo for at han også har døtre, så at en slik kan være gift på Gisnås er ingen utenkelig tanke.

Tar med litt til om Paulsmo og etternavnet Prytz:

Både stiger Johan Prytz og den nær jevnaldrende kullbrenner Paul Johansen har hver sin sønn Anders. Siden også Pauls etterslekt bruker Prytz-navnet, er disse gjerne i familie med hverandre. En mulighet for slektskap her kan da (som også før nevnt) være at Johan Prytz er en Andreassen og at han har en søster som er gift med Paul Johansen. (Jeg mener jo at Johan Prytz sine sønner Iver og Jørgen kan være kalt opp fra Brattbost-slekten i Kvikne, som bruker disse to navnene gjennom diverse generasjoner, og vel opprinnelig er bortimot alene i Kvikne om det. I så fall er Andreas gjerne navnet til Johan Prytz sin far i Tyskland! Også andre verksslekter bruker i stor grad navnene Johan og Andreas, f.eks. Schwanner og Francke, så de later til å være vanlige i tysk verksmiljø.)
Sist redigert av Odd Roar Aalborg den 26. januar 2010 kl. 8.08, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
dn24061
Innlegg: 218
Registrert: 1. august 2009 kl. 8.37
Sted: RØROS

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av dn24061 » 25. januar 2010 kl. 14.44

Til Tore:
Takk for tipset, det kan kanskje ligge mer der. Skal spørre ved neste besøk på RA.

Til Odd Roar:
Dette var spennende! Har jo lett etter linken mellom Johann og Paul. Kunne Paul ha vært gift med Johanns søster Malene (mener å ha lest et sted (Østigaard?) at Johann hadde en søster Malene gift med Berndt Kruse - men det må vel være en sammenblanding med påstanden om at datteren Malene var gift med Kruse, noe som kanskje også er feil?)?

I konas slekt har jeg lett etter opphavet til Ane Arntsdtr. (1682-1750), gift med Andreas Johansen Franck Kalstad (1668-1743), sønn av Johan Johansen Swan(ner) og Barbro Christina Pettersdtr. Franck. Kan denne Ane Arntsdtr. ha noe med Arnt Knutsen Gisnås å gjøre?

Odd Roar Aalborg
Innlegg: 604
Registrert: 4. desember 2004 kl. 11.01
Sted: LONEVÅG

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 25. januar 2010 kl. 16.46

For å finne navnet til Paul Johansen Paulsmos kone bør en studere hvilke navn nær etterslekt gir døtrene sine, siden oppkalling er sannsynlig. Anders Paulsen har ifølge Skjerves slektsside døtrene Karen og Randi, og disses bror har Anne, Marit og Malene, i tillegg til Kari kalt etter mormoren. Flere er ikke nevnt der. Ikke mye å slutte ut fra dette foreløpig, men en sammenligning med døtres navn hos etterslekten til Johan Prytz er kanskje på sin plass.

Navnet Arnt er så vanlig i strøket at det ikke umiddelbart tilsier noen kontakt mellom Gisnås og lensmannskonen på Kalstad.

Så vil jeg arrestere enn inni evigheten gjentatt feil, som bl.a. Skjerves nettside ikke har oppdaget pga. gal aldersangivelse for Petter Frantzen Francke. Folketellingen 1701 for Orkdal forteller at postbonde Petter Frantzen (Francke) Tallerås da er 70 år og sønnen, garmaker Pe(tte)r Pettersen (Francke) Hongslo, 42 år. Sistnevnte har sønnen Petter Pettersen, 14 år. Da er det jo helt klart at Petter F. Francke ikke kan ha noen datter født på 1630-tallet som er mor til lensmannen på Kalstad. Imidlertid divergerer fødselsår litt for sistnevnte -- fra 1668 til 1672 er det vel. Helt teoretisk kan jo da Petter ha en datter født like etter 1650, som kan være mor til Andreas J. Frank på Kalstad, men så veldig sannsynlig er vel dette ikke, siden han muligens har en eldre bror Johan Johansen i Soknedal. Jeg har i stedet for lengst foreslått at lensmannens mor heller kan være datter av Petters godt eldre bror Andreas Francke i Innset, noe navnet også utvilsomt tyder på!

Ikke mer om dette her -- i så fall må det tas i andre temaer, og der har jeg sagt mer enn nok om det allerede, vel knapt uten å ha fått en eneste konstruktiv kommentar om det fra noen som helst. Begynner rett og slett å bli lei av av det skal være så forb----- umulig å avklare litt mer ang. dette!

Velger heller å bruke tiden på bl.a. Prytz, der det i alle fall er litt utvikling å spore.

Brukeravatar
dn24061
Innlegg: 218
Registrert: 1. august 2009 kl. 8.37
Sted: RØROS

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av dn24061 » 25. januar 2010 kl. 21.13

Jeg vet ikke om noe av dette kan sette noen på spor av noe, men jeg har notert fra kladdelapper i Støren boks 11 (NB! Lite sammenhengene og ufullstendig, papirer i boksen som opprinnelig kan ha hørt sammen er nok stokket godt om i årenes løp, burde vært ryddet):

- Johan Johansen Frank, sønn av Johan Olufsen Svan
-Jonas Nielsen Räfvel fra Falun (datter Margrethe g.m. Niels, datter Lisbeth gift med Andreas). Han var gift med: 1) Datter av Andreas Franke 2) Margrethe Johansdtr. Räfvel 3) Barbro Petersdtr. Franche
- Ankommet fra Kongsberg: Heinr. Hasse, Andreas Schwanner, Christopher Siebert, Andreas Kohlberger, Loretz Lossius.....
- Ankommet fra Sverige: Jonas Dägel, Jonas Räfvel, .....
- Ankommet fra Sangerhausen des. 1635: Tobias Fogtmann, Chr. Haen, Hans Siegler, Franz Franche, Johan Prytzer, Hans Hoffmann, Weinert, Tiele, Hans Junghans 1638
- Franz Franke, Kvikne 1636-39/40, 1665, Selsverket 1645, 1656
- Johan Svan 1636 ikke 1645, 1648 ikke 1639/40, død Meldal 1688
- Smeltere: Christen Christophersen 1645, Ernst Christophersen, søn av Christopher Siebert.
- Andreas Kolberger, søn av Wenzel Kolberger på Kongsberg 1636, Daniel Kolberger, Peter Kolberger
- Andreas Dichter 1636 fra Kongsberg, på Løkken 1664, sønnen Christian kullbrennerknekt på Meldalen i 1664. Etterslekt i Meldalen

PS! For egen regning tilføyer jeg at det siste notatet ytterligere avkrefter Andreas Dichter som opphav til Prytz!

Dessuten kan det vel ha blitt sammenblanding av personer fra de svenske Svan og de tyske Schwanner og som kanskje hadde samme fornavn?

Odd Roar Aalborg
Innlegg: 604
Registrert: 4. desember 2004 kl. 11.01
Sted: LONEVÅG

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 25. januar 2010 kl. 22.55

Takk for interessant info.

Aller først: Schwanner er nok det samme som det mer svensklydende Svan. Men navnet er nok tysk. Fuglefangst er et gammelt privilegium for bergverkene, og da kan navnet kanskje ha en lignende opprinnelse som det hollandske Falck (Falkonér).

Dette dreier seg jo om kladd, så da må manus til verkshistorien fra 1946 antas å være riktigere. Der opplyser Støren at Johan Johansen smelter ved Grutseter andre gang er gift med Margrete Jonasd. Räfvel, og at hennes far, Jonas Nilssen Räfvel, er svigersønn av Andreas Frantzen Francke. Forutsatt at Andreas er godt eldre enn broren Petter så går dette i tid. Jonas Räfvel er antagelig sønn av Nils Nilssen Räfvel fra Falun og er voksen og får barn rundt 1660. Dette er tidlig nok til at datteren Margrete kan være mor til Johan smelters barn på 1680-tallet. (Hun dør høsten 1683, gjerne i barsel med mitt opphav Petter Johansen, som overlever, men omstendighetene rundt dette er ikke endelig klarlagt. Petter blir døpt noen måneder etter senvinteren 1684. Begge disse hendingene er dokumentert i kirkeboken, som begynner meget tidlig her.)

Støren tar feil i at Jonas Räfvel kommer fra Falun -- det gjelder nok den antatte faren Nils Nilssen Räfvel, og han kommer muligens sammen med belgmaker Jonas Dägel, som jeg har gjettet på kan være svigerfaren, siden han kun nevnes få år etter det, og derfor gjerne er noe oppe i årene. (I så fall har Jonas Räfvel, som ikke nevnes før på 1660-tallet, navn etter sin morfar.) Det er nære relasjoner mellom familiene Schwanner og Räfvel ved Grutseter, og det skyldes gjerne det antatte svogerskapet i tillegg til felles tilknytning til slekten Francke.

Det du nevner i andre setning, dvs. punktene 1, 2 og 3, er jo svært likt min teori fra slektsfora, og den står vel neppe i Størens notater! Dette er de ektefellene jeg har gjettet på at Johan J. Schwanner evt. kan ha, men forklaringen kan like gjerne være at det finnes to påfølgende Johan smelter av samme familie ved Grutseter, slik at han på 1690-tallet er en annen enn han på 1670 / 80-tallet (men i så fall en nær slektning, f.eks. far og sønn eller to fettere med samme navn kalt etter sin felles bestefar). Tar forbehold om at hvis min antagelse om Johan smelters evt. tre koner faktisk skulle være riktig, så kan jo Støren langt tidligere faktisk ha oppdaget dette!

Det er dette evigvarende villniset jeg ønsker å "kartfeste" litt bedre, og da er det rimelig irriterende at andre "debattanter" ikke har annet å bidra med enn en nærmest uendelig messing om at "en eller annen skrev det og det for nær hundre år siden, og da må det alltid være slik, for vi har ikke egne hoder til å tenke med, bare gamle notater å lese fra".

Det første en bør gjøre er i alle fall å fastlegge leveårene til de enkelte slektsleddene, og da stoler jeg mer f. eks. på folketellingen 1701 fra Orkdal, som er en noenlunde primær kilde, enn på private nettsider som ikke noensinne oppdateres med nye data. Det beklagelige er at slike sider ofte blir utgangspunkt for andre granskeres egne betraktninger, som dermed er nødt til å bli feil i mange år etter at tingene egentlig er på vei til å bli klarlagt. (Minner også om at Kvikne-slekten Hals sitt for lengst motbeviste opphav fortsatt figurerer på diverse nettsider fordi det ble skrevet slik på tidlig 1900-tall. Slikt er jo ikke forskning, men etterplapring uten selvstendig tankevirksomhet!)

Til slutt presiserer jeg at det jeg hevder ang. deler av Schwanner og Francke er hypoteser og selvsagt ikke må oppfattes som endelig fastlagt. Men det gir i alle fall grunnlag for videre utvikling av "systemet", som fortsatt mest er et kaudervelsk rot -- og det har det vært litt for lenge!
Sist redigert av Odd Roar Aalborg den 25. januar 2010 kl. 23.17, redigert 3 ganger totalt.

Brukeravatar
dn24061
Innlegg: 218
Registrert: 1. august 2009 kl. 8.37
Sted: RØROS

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av dn24061 » 25. januar 2010 kl. 23.12

Her er mer fra kladdene i samme boks:

Otte Lorcks brev:
Hendrich Haes ble også sendt til Kvikne av stattholder Urne (og visstnok samtidig med Daniel Jacobsen) etter Tobias Kupfers begjæring for å være smelter. Han hadde vært smelter ved Kobberverket på Sandsvær. Lorck karakteriserer ham som den beste smelter som har vært ved verket.

Andreas Siewert kalles Sivertsen

Bergfolk i 1636 var der:
- Lorentz Lossius skiktmester
- Hans Hop stiger
- 4 tyske berggeseller: Kichler, Preister, Kohlberger, Schreiner
Disse hadde "Gedingearbeide"(= akkord)
- 2 norske berggeseller
- 6 bergknechter på daglønn

I 1650 var
Christen Rülen bergskriver på Kvikne
Schichtmeister Georg Celius
Stiger Hans Junghans
Tysk seiger Johan Prisser
Tysk bergknecht Jörgen Prisser

Kvikne. Mandskab 5te Bermnd 1652
- Seiger: Johan Preister (Pryser-Prytz-Prydzer)
- Grubeknechte: Jørgen Prydzer (død 1669)

Stigere:
- Johan Pryser 1652, d. 1689?
- Iver Prytz 1677

Andreas Kolberger 1650
Stiger David Kolberger 1698
Hans Kolberger, berglege -1689, lever enn 1716

Krigsskatt 1719: Setter, Ole Olsen, svoger av Johan Iversen Prytz?

Døde Kvikne/Inset:
- 14/3. 1790 Jørgen Johansen Svan 45 år gml.
- 18/10. 1795 Gunhild Pedersdtr. Franck 73 år
- 6/1. 1799 Johan Johansen Franck 81 år
- 18/11. 1804 Marit Pedersdtr. Prytz 86 år

Brukeravatar
dn24061
Innlegg: 218
Registrert: 1. august 2009 kl. 8.37
Sted: RØROS

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av dn24061 » 25. januar 2010 kl. 23.31

Odd Roar:
Jonas Räfvels 3 koner sto faktisk på en lapp i Størens boks, så hvis det ikke er ham som har skrevet det må det være en annen. Du?

Odd Roar Aalborg
Innlegg: 604
Registrert: 4. desember 2004 kl. 11.01
Sted: LONEVÅG

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 26. januar 2010 kl. 8.05

Takk for mer info. Mye av dette er vel kjent, men det er greit å se Størens forutsetninger for det han skriver.

Her har jeg ikke så mye å bemerke, men tar med at mitt aktuelle opphav i Meldal heter Gunhild Pettersd. (på Espås i Orkdal og Voll i Meldal) og er født omtrent på samme tid som Gunhild Pettersd. Francke her. De er nok to forskjellige personer, men ikke særlig fjerne slektninger. Navnet Gunhild kommer vel fra norsk miljø, og har helst to ulike kilder hos disse. (Min Gunhild har en datter Barbro kalt fra farssiden og søsken Johanna (ant.), Johan og Andreas. Deres mor er ukjent, men hun kan tenkes å være fra Nordvoll, og i så fall kommer navnene Gunhild og Andreas helst derfra. Skjerves nettside påstår at Petter Johansen bor ved Grutseter, men det gjør han bevislig ikke!)

Kommenterer siste innlegg:

Det vil vel fremgå av håndskriften om den faktisk er Størens. (Alternativt kan det jo være en som har lest dette på nettet og lagt inn en ekstra lapp der i langt nyere tid.)

Noen Margrete Johansd. Räfvel har vel neppe eksistert, så her rotes det nok litt, og da gjelder de tre konene kanskje heller Johan smelter ved Grutseter? (Forutsatt at det er Størens egen skrift.) Støren sier i alle fall selv i sitt manus i 1946 (altså senere enn disse lappene!) at Margrete Jonasd. Räfvel blir Johan Grutsetersmelters andre kone. Forøvrig er nok Jonas N. Räfvel født på 1630-tallet og er da av samme generasjon som Petter F. Francke.

At dette er kladdelapper kan jo bety at de er skrevet litt etter hukommelsen, med de mange muligheter for feil som det gir. Vet utmerket godt hvor lett slike oppstår! Manus 1946 er vel derimot mer gjennomgått, og da er det påfallende at Johan smelters da påståtte andre kone i listen her nevnes før og etter nettopp de jeg har hevdet kan være hans første og siste av tre! Støren visste kanskje dette uten å ha fått det med i verkshistorien?

Ang. dette så går det jo også an å sjekke i kirkeboken hvor lenge Jonas Räfvel lever. Den nevner for øvrig sønnene Andreas og Nils, og det viser antagelig at Jonas Nilssen er gift med en Andreasdatter.

Tar med noen klipp fra Torkild Knudsens innlegg (29) i den innkopierte delen i DA 67720 (gjelder Plassen eller Grutseter i Meldal):

1688 Trolovet Nils Jonasen med Kari Jakobsdatter forlovere Jørgen hyttemester, Johan smelter

1688 Trolovet Andreas Jonasen og hans festemø forlovere Johan smelter og N.N.

1710 Trolovet Jonas Johansen med Anne Toresdatter Lo forlovere Johan smelter og Arn Jørgensen

(Faddere til aktuelle barn er ikke nevnt i listen.)

Nils og Andreas er sønner av Jonas Nilssen Räfvel og Jonas Johansen er Johan smelters egen sønn, men han er født flere år etter Margrete Jonasd. sin død, så han er gjerne etter skikk oppkalt etter Johans tidligere svigerfar.
Sist redigert av Odd Roar Aalborg den 26. januar 2010 kl. 12.22, redigert 6 ganger totalt.

Brukeravatar
dn24061
Innlegg: 218
Registrert: 1. august 2009 kl. 8.37
Sted: RØROS

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av dn24061 » 26. januar 2010 kl. 8.23

Enig med Odd Roar, det var så mange lapper der. Jeg kan ikke garantere hvilke som var skrevet av Støren. De fleste vil jeg tro, for de var ganske like, men det var også en del som ikke lignet på hans. Jeg tok overstående med i tilfelle noe ikke var publisert og således kunne tenne et lys for noen (missing links?). Men om de er historisk riktige, det er en annen sak!

Har også notert noe vedr. Jens Anderssen Bull (prest i Støren), hans to døtre Anna og Sara og deres etterkommere, bl.a. fru Lossius, hvis noen er interessert. Men det er vel kjent stoff.

Odd Roar Aalborg
Innlegg: 604
Registrert: 4. desember 2004 kl. 11.01
Sted: LONEVÅG

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 26. januar 2010 kl. 8.51

Prost Bull på Støren er stamfaren til 200års-jubilanten her på Osterøy om få dager (5. feb.), så han kan jo være verd å nevne akkurat nå! (Han er min 10-tipp. For øvrig var min tippoldefars farbror Anders Heldal, også fra Osterøy, Ole Bulls fiolinmaker i Bergen, som vedlikeholdt de ganske avanserte instrumentene og buene som spilte på dem. Og sengen Bull døde i på Lysøen i 1880 ble gitt som gave til annen ganske nær slekt som i mange år holdt orden på eiendommen der.)

Når det gjelder Jens Andersen Bulls svigerforeldre skal en være oppmerksom på en detalj hos Robelin: I Skanke ätten på s. 403 opplyser han følgende om Anne Jensd. Bull (g.m. Ole Jonsen Skancke Meldal): "Hon hade pantsatt en guldring enligt Anne Arentsdtr och Jens Larsens i Lillefosens skifte 1682 7/8." ("Enligt" betyr etter.) Annes mor er Lucie Jensd., så da er det temmelig sannsynlig at Jens Larssen og Anne Arntsd. er de ukjente svigerforeldrene til Størenprosten. Så nøyaktige navn kombinert med miljøtype bør jo da kunne bidra godt til å avdekke både Lucies og hennes manns uavklarte opphav, men ennå diverse år etter at det ble påpekt har visst svært få andre oppfattet dette.

Per-Olav Broback Rasch
Innlegg: 1655
Registrert: 12. november 2005 kl. 20.11
Sted: BODØ

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av Per-Olav Broback Rasch » 29. januar 2010 kl. 15.09

Odd Prytz skrev:Til Per Olav:
Jeg takker for tilbudet! Jeg har fått denne henvisningen fra Erik Roll ved Rørosmuseet ang. lokalhistorikeren John Prytz' private arkiver: http://sites.google.com/site/erikroll2/ ... sept06.pdf

Hvis du har anlendning til å sjekke om dette fortsatt er tilgjengelig på Dora, og om det finnes en innholdsoversikt, så er det flott! Er i Trondheim av og til så da kan jeg ta en tur dit senere


Her kommer det. Ble litt stor fil.

Brukeravatar
dn24061
Innlegg: 218
Registrert: 1. august 2009 kl. 8.37
Sted: RØROS

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av dn24061 » 29. januar 2010 kl. 16.26

Takk for det, men jeg kan ikke finne noen fil! Kanskje for stor? Kan du evt. prøve å sende den på email odd.prytz@gmail.com

Odd

Per-Olav Broback Rasch
Innlegg: 1655
Registrert: 12. november 2005 kl. 20.11
Sted: BODØ

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av Per-Olav Broback Rasch » 30. januar 2010 kl. 11.07


Brukeravatar
dn24061
Innlegg: 218
Registrert: 1. august 2009 kl. 8.37
Sted: RØROS

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av dn24061 » 30. januar 2010 kl. 11.50

Tusen takk Per-Olav!

Ser meget interessant ut, trenger vel noen dager i Trondheim for å se igjennom alt. Blir jo fort interessant ift fler av mine slektsgrener enn Prytz dette.

Per-Olav Broback Rasch
Innlegg: 1655
Registrert: 12. november 2005 kl. 20.11
Sted: BODØ

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av Per-Olav Broback Rasch » 30. januar 2010 kl. 11.52

Bare hyggelig, Odd. Jeg ble selv litt overrasket over alt innholdet. Du får nyte det når du kommer til byen :)

Brukeravatar
gj09636
Innlegg: 27
Registrert: 2. juli 2009 kl. 16.18
Sted: TRONDHEIM

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av gj09636 » 10. februar 2010 kl. 8.05

Først vil jeg takke for en svært grundig og detaljert gjennomgang av bergverksslekten Prytz, samt noen interessante hypoteser. Så har jeg oppdaget at jeg stammer fra slektene Prytz og Hals, ved at medlemmer flyttet fra Kvikne til Åfjord på begynnelsen av 1800-tallet. Dette er jo ganske nær historie, så jeg regner med at dette er kjent, men legger likevel ved det jeg har.

Iver Tøllefsen (Prytz) og Gisken Evensdatter (Ulset Hals) ble forlovet 29.05.1792 og ekteviet 06.07.1792 i Kvikne kirke.

I Kvikne får de følgende barn, før familien ”forsvinner” fra kirkebøkene:

1. Even - døpt 20.01.1793 (foreldrene bor da på Iverstuen)
2. Johan – døpt 21.12.1794 (foreldrene bor da på Ulset)
3. Kari – døpt 12.02.1797 (foreldrenes bosted ikke oppgitt)
4. Tølløv – døpt 08.06.1800 (foreldrenes bosted ikke oppgitt)
5. Jacob – døpt 25.07.1802 (foreldrenes bosted ikke oppgitt)

Vi finner imidlertid igjen Iver og Gisken på gården Vinnan (Vingen) i Åfjord i Sør-Trøndelag, der de får barna:

6. Maren – født 16.12.1804 og døpt 30.12.1804.
7. Anne Margrethe – født 14.02.1807 og døpt Dom. Oculi (04.03.)1804.

At Iver Tøllefsen og Gisken Evensdatter i Åfjord er identiske med Iver Tøllefsen (Prytz) og Gisken Evensdatter (Ulset Hals) fra Kvikne finner vi indikasjoner på bl.a. ved å se på folketellingen 1865 for Åfjord. Da finnes 6 personer som er oppgitt født i Kvikne, og 4 av disse er bosatt på gårder under hovedmatrikkelen Vinnan (Vingen, gnr. 67):

1. På Vinnan øst (Vingen Østergaarden, 67c) bor føderådsmannen Even Iversen, 73 år gammel, som dermed er identisk med Iver og Giskens eldste sønn.
2. På samme gård bor innerst Jakob Iversen, 64 år gammel, som nok er Iver og Giskens femte barn.
3. På Vinnan vest (Vingen, Vestergaard, 67a) bor føderådsmannen Johan Iversen, 72 år gammel. Dette er Iver og Giskens andre barn.
4. På Vinnan nedre (Undervingen, 67d) bor føderådsmannen Johan Lagesen, 82 år gammel. Dette er formodentlig Lage Tølløfsens sønn som ble døpt i Kvikne 14.03.1784. Johan er altså brorsønn av Iver Tøllefsen som flyttet til Åfjord ca. 1803 (Lage og Iver var begge sønner av Tøllef Halvorsen).

Sammen med Iver og Gisken ser også broren Halvor Tøllefsen ut til å ha blitt med fra Kvikne. 28.08.1804 dør nemlig ungkar Halvard Tøllevsen på Vinnan, 63 år gammel.

Både Iver Tøllefsen og Johan Lagesen får etterslekt i Åfjord, som eksisterer i dag. Bl.a. ble Maren Iversdatter (1804-1875) gift med Klaus Knutsen (1804-1876). Klaus kom for øvrig også fra samme trakter som svigerfaren Iver Tøllefsen; han kom flyttende fra Kvikne til Åfjord sammen med foreldrene noen år etter den kommende hustruens familie. Farfaren, som også het Klaus Knutsen (ca. 1743-1822), var hyttearbeider på Kvikne ved folketellingen 1801, og det er vel neppe helt tilfeldig at Maren og Klaus fant hverandre i Åfjord.

Jeg stammer forresten fra Klaus og Marens datter Gisken Elisabeth (1843-1901), som var min morfars oldemor. Som en kuriositet kan jeg legge til at jeg gjennom min farfars oldemor bl.a. ser ut til å stamme fra bergverksslekter som Richter, Kohlberger og Lossius, men dette hører vel strengt tatt ikke hjemme her.

dn03296
Innlegg: 122
Registrert: 2. desember 2004 kl. 8.42
Sted: BODØ
Kontakt:

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av dn03296 » 10. februar 2010 kl. 10.25

Hei

Farsslekten til Iver Tøllevsen Prytz finner du på min Hjemmeside :

http://leskjerv.seria.no/aner/0014/19322.htm

Leiv

dn03296
Innlegg: 122
Registrert: 2. desember 2004 kl. 8.42
Sted: BODØ
Kontakt:

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av dn03296 » 10. februar 2010 kl. 10.43

Hei

Hans morsslekt finner du øgså på min Hjemmeside :

http://leskjerv.seria.no/aner/0012/16775.htm

Leiv

Odd Roar Aalborg
Innlegg: 604
Registrert: 4. desember 2004 kl. 11.01
Sted: LONEVÅG

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 10. februar 2010 kl. 16.06

Gjør oppmerksom på at de siste innleggene er direkte feil. Begriper ikke helt hvordan Francke-familien kommer inn i dette.

Sammen med Øyvind Holan har jeg i den senere tid gjennomgått fadderlister i Kvikne på 1700-tallet, og disse viser tydelig nok nære forbindelser mellom folket på Iverstuen og bl.a. Amundstuen i Kvikne. (I tillegg til kunstmester Kristoffer Ellefsens familie fra Røros og familiene til Esten Olsen Plassen og Iver Jenssen Nergaard i Kvikne.)

Så langt en må forstå dette har Johan Iversen Prytz og Anne Olsd. Sæter en antagelig eldste datter Gullaug, som er gift på Estensplassen i Kvikne med Esten Knutsen (som gjerne er en slektning av Esten Olsen Plassen). Gullaug og Esten er hittil ikke konkret dokumentert i tilgjengelige kilder, men Esten nevnes i Kvikneboka og Gullaugs navn fremgår av trippel oppkalling hos tre sønners døtre.

Gullaug er muligens født rundt 1694, og er i alle fall godt eldre enn søsteren Karen Johansd. Prytz (f. 1718), som er gift med sin fetter på Iverstuen. Også Ragnvald Støren nevner Tollef Halvorsen Iverstuen som svigersønn av Johan Prytz i sitt verkshistoriemanus fra 1946. Karen er nok oppkalt etter sin mormor Karen Bjørnsd. Grøtli, som er datter av Bjørn Jonsen smelter og søster av Kristoffer Grøtli..

Jeg har hittil ikke annen dokumentasjon for at Tollef Halvorsen på Iverstuen er sønn av en Halvor Iversen Prytz enn det nye Kvikneboka sier, men en får foreløpig bare anta at det stemmer. Minst en Prytz-linje er det i alle fall her, men altså gjerne to.

Det finnes flere Johansdøtre i Kvikne som hverken er noen Schwanner eller noen Francke, og jeg tar med at fadderskap og navnestil også klart tyder på at Nils Hanssen Hals Brevadslis kone Ingeborg Johansd. så visst ikke er noen "prestedatter fra finske Viborg", men derimot enda en datter av Johan Prytz, antagelig ganske jevnaldrende og derfor muligens tvilling med Gullaug. (Regner med at en eller annen i eldre tid har lest Johan "Pryss" som Johan "Prest", men hva slags lokalt navn som kan ha blitt oppfattet som "Viborg" er ikke godt å si. Jeg nevnte min teori om at Ingeborg på Brevadsli er en Prytz alt i Hals-temaet på DA for flere år siden. Stadig mer tyder på at dette er helt riktig.)

Det er alt noen år siden jeg "fastslo" at Estensønnenes mor på Estensplass må hete Gullaug Johansd. Prytz, men senere tids studier har mye bedre underbygget dette, og jeg er ikke lenger i tvil om at det stemmer. Hverken hun eller mannen nevnes som faddere i aktuelt miljø på 1740-tallet, så enten dør de før den tid eller de bor et annet sted. Deres Estensønner og Estensønnene på Plassen opptrer imidlertid svært mye sammen i faddergruppene, så deres slektskap synes å være temmelig nært, muligens på flere vis.

Odd Roar Aalborg
Innlegg: 604
Registrert: 4. desember 2004 kl. 11.01
Sted: LONEVÅG

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 10. februar 2010 kl. 16.26

For ordens skyld legger jeg til at mitt opphav i det jeg skriver om er Gullaug Prytz sin sønn Knut Estensen på Amundstuen, Skåret og Rikardstuen. Han er gift med Ingeborg Kristoffersd. (Nergård), som i likhet med broren Sakarias sin kone Malena Kristoffersd., er sannsynlig, men hittil ikke bevist, datter av kunstmester Kristoffer Ellefsen (f. 1657). Muligens kan de være tvillinger, siden Kristoffer og hans muligens godt yngre kone (f. ca. 1675?) på den tid er et stykke oppe i årene, og tidsavstanden til forrige barn er noen år. Da skjer det helst ikke mer enn en fødsel, og Ingeborg og Malena synes å være nær jevngamle. Kristoffers datter Ildrid (f. 1695 på Røros) er gift med Per Olsen Bagge, som overlater Baggården i Kvikne til Malena Kristoffersd. og hennes mann, Sakarias Estensen Estensplass. (Søsteren Ragnhild eller Randi Kristoffersd. er gift med Esten Olsen Plassen og Guri Kristoffersd. med Ole Knutsen Bakken, begge i Kvikne. De er f. hhv. i 1700 og 1707.)

I tillegg til disse ætter jeg bl.a. fra broren til Hals-stamfarens kone i Kvikne (datter av verksgrunnleggeren hr. Hans) og fra bergstadens grunnlegger Lossius sin prestesønn i Kvikne.

Odd Roar Aalborg
Innlegg: 604
Registrert: 4. desember 2004 kl. 11.01
Sted: LONEVÅG

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 10. februar 2010 kl. 16.47

Tar med et til av mine nyeste funn her:

Gisken Evensd., som Morten nevner ovenfor, er datterdatter av Jakob Kristoffersen Grøtli, som er fetter av Johan Prytz sin kone.

Nye Kvikneboka påstår at Jakob Grøtli er gift med Karen Jensd. "Stuesjøen". Men der er det ingen Jens, og fadderskap og navnestil her viser at Karen Jensd. nok er søster av Iver Jenssen Nergaard og Marit Jensd. Storeng (g.m. Brynild Larssen). De har ifølge Øyvind Holan også en søster Berit g.m. Didrik Olsen Galåen på Røros.

Det betyr at Karens mor er Maren Iversd. Prytz (g.m. en foreløpig uidentifisert Jens), dvs. at Karen er kusine av Johan Prytz, mens hennes mann altså er fetter av dennes kone. Dermed blir slektskapet mellom denne Grøtli-familien, Iverstuen og Estensplass-folket meget nært (dobbelt tremenninger i neste ledd). Men enda nærmere er forholdet til Nergaard-slekten.

dn03296
Innlegg: 122
Registrert: 2. desember 2004 kl. 8.42
Sted: BODØ
Kontakt:

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av dn03296 » 11. februar 2010 kl. 10.37

Fra "KVIKNE II, 1951" side 91 og 92 hentes følgende:

IVERSTUGGU gnr 27

Litt lenger aust stod husa , som vart bygde først i gruvetida, da ein Iver Prytz frå Røros busette seg her (1731).
Han var stiger ved verket.
Iver Prytz hadde fire born som vi veit om:

Johan,

Johanna (d ug 1715, 85 år gml),

Maren (d.ug. 1746, 87 år gml)

Halvor Iversen vart som faren snekker og tømmermann ved verket.

Sonen hans, Tøllev Halvorsen (f 1711) vart i 1740 g m Karen Johansdatter.

Tøllev døde i 1795, 84 år gml.

Eldste sonen, Halvor Tellevson Prytz (f 1740) var ugift

(Om dei andre borna sjå under Prestlia)

"KVIKNE 2001" side 147

NEGÅRD NORDRE PRESTLIA side 148

Tøllev Halvorsen Iverstuggu (1711 - 1795) g 1740 m Karen Johansdattwr

Barn:

Halvor f 1740 ug

Anne g m Jon Eriksen Lykken, Oppdal

John

Lage g 1784 m Ragnhild Simensdatter

Guri g 1784 m Nils Knutsen Ween

Iver g 1792 m Gisken Evensdatter Ulset Barn Even, Tøllev, JOhan, Kari og Jakob

Odd Roar Aalborg
Innlegg: 604
Registrert: 4. desember 2004 kl. 11.01
Sted: LONEVÅG

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 11. februar 2010 kl. 10.51

Tar med en ekstra kommentar til Mortens innlegg ovenfor:

Nye Kvikneboka opplyser på s. 160 at Halvor Iversen (f. 1740) i 1790 selger Iverstuen og et par andre jordstykker til familien på Amundstuen (vel til den godt eldre fetteren Knut Estensen, som da er 70 år, de er i tillegg antagelig også tremenninger). Halvor flytter deretter fra bygden, så da reiser han vel gjerne til Åfjord.

Takk til Morten for interessante opplysninger om slektens fortsettelse, som hittil ikke har vært kjent. (Har selv mye opphav på Hitra, som jo ikke er langt unna. Dit kommer det ganske tidlig flyttende folk fra Alvdal. Også verksmiljøet i Kvikne, Innset og Meldal har ætlinger på Hitra, bl.a. ovennevnte Francke, som altså ikke er ane på Iverstuen. Jeg ætter utenom det alt nevnte bl.a. også fra Francke og Schwanner via Meldal og Hitra.)
Sist redigert av Odd Roar Aalborg den 11. februar 2010 kl. 11.07, redigert 1 gang totalt.

Odd Roar Aalborg
Innlegg: 604
Registrert: 4. desember 2004 kl. 11.01
Sted: LONEVÅG

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 11. februar 2010 kl. 11.03

Navnelisten (hos Tollef og Karen) i Leivs innlegg ovenfor inneholder to døtre:

Anne er nok oppkalt etter sin mormor, Anne Olsd. Sæter. Sistnevntes farsslekt har lenge bodd på Sæter (der vi også finner avgått lensmann Johannes Helgesen Brattbost, som styrker min teori om at den eldste Johan Prytz sin kone Maren Iversd. er datter av Iver Helgesen Brattbost. Dette er vel å merke ikke bevist. På Sæter opptrer også Halvor Jørgensen og kirkeverge Per Jørgensen, gjerne brødre. Navnet Jørgen er ikke særlig vanlig der før verkstiden, så her kan det tenkes en sammenheng med bruken av nettopp dette navnet i flere ledd av Brattbost-slekten og hos Prytz. Hos sistnevnte går det ikke videre fordi Jørgen Prytz ikke ser ut til å ha etterslekt. Begge disse benytter jo også navnet Iver, også det sjeldent i Kvikne før verkstiden.)

Den andre datteren heter Guri. Muligens kan Halvor Iversens ukjente kone da hete dette, men det gjenstår evt. å dokumentere.

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Innlegg: 1268
Registrert: 31. mai 2006 kl. 13.40
Sted: TRONDHEIM

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 11. februar 2010 kl. 11.18

Hei,

Guri g 1784 m Nils Knutsen Ween


Jeg legger en lenke til en etterlysning på Brukerforumet, som omhandler Nils Knudsen og Guri Tollefsdatter, - samt etterkommere.

da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=66326&sok=sterten&nr=21&antinnlegg=10&startnr=&antall=&spraak=#anker

Hilsen Aud
- med aner fra Totlund og Jørgensplassen i Kvikne.

Astrid Ryen
Innlegg: 3770
Registrert: 2. desember 2004 kl. 19.04
Sted: TRONDHEIM

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av Astrid Ryen » 11. februar 2010 kl. 14.10

Anne Ifvers D Pryss er fadder på Jens Jensen Jambts barn Peder døpt på Røros 11 Trin 1696:

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Røros, Ministerialbok nr. 681A01 (1691-1700), Kronologisk liste 1696, side 101.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-106


Muligens den samme Anne Iversdatter som ble gift på Røros 2 påskedag 1698 med Benjamin Pettersen (Grube). To barn døpt før 1700: Petter og Barbro.

Odd Roar Aalborg
Innlegg: 604
Registrert: 4. desember 2004 kl. 11.01
Sted: LONEVÅG

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 11. februar 2010 kl. 14.24

Anne Iversd. er fadder også når Kristoffer Ellefsen 3. søndag i advent 1695 på Røros døper sin datter Ildrid (som nok er hun som senere er g.m. Per Olsen Bagge i Kvikne).

Her deltar også diverse medlemmer av familien Grue og en av dem er dertil med ved neste dåp hos Kristoffer i 1700 (som gjelder Randi, muligens identisk med datteren Ragnhild i Kvikne, der gift med Esten Olsen Plassen).

Takk til Øyvind Holan, som har funnet de nevnte opplysningene.

Kunstmester Kristoffer Ellefsens familie har som før nevnt nær kontakt med Nergaard-slekten i Kvikne, som ætter fra Annes søster, Maren Iversd. Prytz.

Astrid Ryen
Innlegg: 3770
Registrert: 2. desember 2004 kl. 19.04
Sted: TRONDHEIM

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av Astrid Ryen » 11. februar 2010 kl. 14.49

Poenget mitt var å si at her står det PRYSS etter Anne Ifversdatters navn. For det gjør det ellers ikke.

Odd Roar Aalborg
Innlegg: 604
Registrert: 4. desember 2004 kl. 11.01
Sted: LONEVÅG

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 11. februar 2010 kl. 16.35

Fadderen jeg nevner er nok den samme om ikke "Pryss" er nevnt. Det fremgår av sammenhengen.

Kristoffer Ellefsen har jeg med fordi han opptrer i "nærmiljøet" til Prytz'ene. Jeg vet ikke hvem han er gift med, så en eller annet kontakt der til Prytz og / eller Grue er ikke helt utenkelig. Navnestilen hos Kristoffer tyder imidlertid ikke på at hans barn er i nær slekt med Grue. Dessverre er bare en sønn kjent (Ellef, d. 1700, ikke funnet døpt, muligens tvilling med Randi). Han lever ikke opp. Morfarens navn er altså hittil ikke funnet i barneflokken, noe som gjør det litt vanskelig å identifisere moren.

Astrid Ryen
Innlegg: 3770
Registrert: 2. desember 2004 kl. 19.04
Sted: TRONDHEIM

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av Astrid Ryen » 11. februar 2010 kl. 19.19

Jeg er naturligvis enig med deg i at sammenhengen er viktig.

Brukeravatar
dn24061
Innlegg: 218
Registrert: 1. august 2009 kl. 8.37
Sted: RØROS

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av dn24061 » 12. februar 2010 kl. 21.10

Har vært i Statsarkivet/IKA i Trondheim og sett litt i John R. Prytz' privatarkiv. Som vanlig ble det ikke tid til å se på så veldig mye i de 8 arkivboksene. Bladde igjennom 1, 3 og 5, mer ble det ikke denne gangen, men skal tilbake senere. Meget omfattende materiale, men usystematisk i boksene.

Til overstående diskusjonen om Francke kan jeg nevne at det i boks 5, mappe 41, lå et brev fra berging. Ragnvald Støren som omhandlet dette temaet. Men regner vel med at "konklusjonen" står i "Kvikne Kobberverks Historie". Hvis noen har interesse av brevet kan jeg prøve å få det kopiert ved neste besøk.

Når det gjelder Prytz-temaet var det i disse tre boksene ikke så mye nytt, men mye annet vedr. slekt og aner, så for meg var det mye interssant allikevel. Er vel i slekt med de fleste innen bergverksmiljøet på 16-17- hundretallet.

Men under "Mandtal over de fleste av R. Qverks arbeidere i 1684" sto bl.a.:

"Anders Johnsen Prytz var en av de tre mend der i januar 1683 reiste til København for at klage (og) ...vides at han 9/2 1683 sammen med Jacob Andersen Botn og Wincents Olsen underskriver i Kbh. en petition til Statholder Gyldenløve.

Under "Spesification über das(?) Röraasischen Q Werches Officierer 20.12. 1686 af Henning Irgens":

Directeur: Henning Irgens
Bergskr.: Peter Richertsen Hagerup
Hytteskr.:
Røros - Rasmus Schielderup
Feragen - Johannes Schmiedeknecht
Tolgen - Anders Richertsen Hagerup
Tamlaget - Anders Tvedt
Barber: Hans Koolberger
Kolfoged: Peter Grube
Stigere:
Storwartz - Søfren Ibsen Aarøe
Neuer Berg - Hans Koch
Sonnenschein - David Wetzel
Hersjø - Anders Prytz

At Anders var stiger på Hersjø er i hvertfall nytt for meg.

I boks 1 mappe 5 "Manntall/navnelister for Røros 1650-1701"

Her nevnes i 1670 Johan (el. Johannes) Prytz, jfr. vår diskusjon om det var stamfaren Johan Prytzer som kom til Røros først på 1670-årene (iflg. Rørosboka bind 4 s. 74), eller om han døde på Kvikne før 1657, jfr. kvegtellingen der, hvor kun hans kone (el. datter?) nevnes. Det er så langt ikke avdekket at det på denne tiden var noen annen som het Johan Prytz(er), verken på Kvikne eller Røros. Den eneste er Johan Iversen Prytz, men han var iflg. Østigaard bare 5 år den gangen og bodde da på Kvikne.

Litt til med det samme:

I Snorre Prytz' slektshefte Bind 4 lister han opp en mengde "Bormerker", bl.a. Anders Pryss og Jacob Pryss sine. John R. Prytz kaller de "Bomerker". Når en studerer teksten i disse gamle dokumentene ser det ut som det står bormerker, men den gotiske e ser faktisk ut som en r, så egentlig står det vel "Boemerker". Det er vel det vi i dag kaller "Bumerker"? Har noen kommentarer til dette?

dn03022
Innlegg: 1235
Registrert: 14. juli 2004 kl. 19.55
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av dn03022 » 12. februar 2010 kl. 23.43

Originalregnskapene ligger også i Statsarkivet i Trondheim, Røros kobberverk.
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter

dn03296
Innlegg: 122
Registrert: 2. desember 2004 kl. 8.42
Sted: BODØ
Kontakt:

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av dn03296 » 13. februar 2010 kl. 17.54

Fra tema 74126. (06) Løkken Verk (300 år i 1954).

Jeg merket ingen reaksjon på etterfølgende innlegg

'VERKETS HISTORIE I ELDRE TID' side 15 til 139 er skrevet av bergingeniør Støren.

Fra 'FORORD' siteres: 'Under arbeidet med boken er det fremskaffet meget arkivstoff av

lokalhistorisk interesse, som ikke har kunnet få plass i fremstillingen innenfor den ramme

som er trukket opp. Dette arkivstoff vil sammen med bergingeniør Størens første mer

detaljerte utkast til verkshistorien bli oppbevart til bruk for interesserte forskere.'


Det kunde kanskje være av interesse å undersøke dette 'Arkivstoff.'

Brukeravatar
dn24061
Innlegg: 218
Registrert: 1. august 2009 kl. 8.37
Sted: RØROS

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av dn24061 » 13. februar 2010 kl. 18.54

Leiv:

Har ikke sett på Løkkens historie ennå, men vet at en god del personer med røtter fra Kvikne og Røros, inkl. Prytz-etterkommere, var der.

I nyere tid tillater jeg meg å nevne at min morfars søskenbarn, Rasmus Abrahamsen Kojan (1875-1956), var stiger på Løkken. To av hans sønner, Rudolf og Sverre, var kjente skiløpere, den førstnevnte med 10 Holmenkollrenn, VM, NM og landskamper.

Det kunne med tid og stunder vært interessant å se på det materialet du nevner her. Vet du hvor det finnes? I R. Størens privatarkiv i Riksarkivet?

dn03296
Innlegg: 122
Registrert: 2. desember 2004 kl. 8.42
Sted: BODØ
Kontakt:

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av dn03296 » 22. februar 2010 kl. 15.48

Jeg hr gjort noen henvendelser, men savner svar,

Leiv

dn03296
Innlegg: 122
Registrert: 2. desember 2004 kl. 8.42
Sted: BODØ
Kontakt:

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av dn03296 » 22. februar 2010 kl. 16.09

Jeg har arkivert etterfølgende kopi som er påstemplet:
UNIVERSITETSBIBLIOTEKET OSLO
NORSKE AVDELING
Særtrykkavdelingen

Det finnes også ved søk på BIBSYS

Merkelig nok synes dette å være helt ukjent fot forfatterene av

"LØKKEN NVERK 300 ÅR

Fra: Svensk Bergs - och brukstidning, vol.11/1932, s 65-72, 77-82.

KVIKNE KOBBERVERK 1631 - 1931

Av Statsgeolog Rolf Falck. Muus

U T D R A G:

Så kom høsten 1631. Kvikne var anneks under Tynset den gangen
og kapellanen herr Hans Lauridssøn
bodde på på Skogstad i Kvikne, i nærheten av Negård.
Presten setret noen kilometer sydøst for gården hvor setren ennu heter Prestlia.
Her oppe var det at gjetergutten hans fant noen gilde, gule stener, som han ved leilighet synte presten.
Naturligvis trodde gutten at det var gull, men kapellanen skal ha forstått det var kobbermalm.

Kapellanen henvendte sig til den senere i forbindelse med Rørosverket så kjente Lorentz Lossius
for å utnytte forekomsten. Kongen, som hadde fått nyss om saken., lot først en takkegudstjeneste
avholde i alle landets kirker for denne vidunderlige "Gabe Gottes", som blr verkets første navn,
og så satte han sig i bevegelse for å sikre sig herlighetene. Presten blev avspist med en gård kvitt og fritt
i Meldalen, mens Lossius blev skiktmester, la oss kalle det grubestyrer ved det nye verket.
Jeg tror ikke gjetergutten, finneren, fikk så meget som hans besvegne kollega, gjetergutten som fant
sølvet på Kongsberg. Denne fikk i alle fall arbeide for sig og etterkommerne sine i gruben.
Atter hadde Kristian Kvart gjort brudd på sin egen lov om den første finners rett, den fri mutingsretten.

Forholdene ved forekomstene sees best på kartet

NB NB NB NB
Samtidig henvises til Hellands bok

Antagelig har det tatt nogen tid før man kom i drift for alvor. Kongelig bevlgning blev meddelt verket
under 21.oktober 1633.

NB NB NB NB
(I. Fr. V o s s i sin: Forsøg til en norsk bergverkshistorie. Bergverksnytts tillegsbok 1911. S. 103),

hvorpå verket i 1634 og 1635 blev drevet under Iver Prips direksjon, med ham som skiktmester.
Herligheten blev således av kort varighet for Lossius. Han sees imidlertid ennu i 1638
å kvittere på verkets vegne.

Arbeiderne både i hytter og ved gruber var naturligvis den første tiden for det meste tyskere
De skal ha vært fra Thüringen,, Hartz og Sachsen.

Johan Georg ¨Rhäder kom til Kvikneverket, fortelles det, i 1636.

Også danske navn støter man naturligvis på blandt funksjonærer og arbeidere: Nils Ibeson
og Lars Alderup f.eks

Samme året (1639) bestemmer kongen at Østerdalens fogderi av hensyn til verket skal legges i
Trondhjem len.

Vedforbruket var enormt. Dels brente man trekull på " den nye måte", i store miler
ved tyske kullbrennere, som var innkalt udelukkende for å lære bøndene
milebrenningens finesser

Braems tilbud ble vistnokk ikke akseptert; i alle fall ser vi at Iver Prip "ifølge sin kontrakt"
har overtatt kobberproduksjonen for 1635-39, mens hans etterfølger Otte Lorck ifølge sin
kontrakt fikk produksjonen for 1640 til 41.

I disse første årene var det følgende funksjonærer ved verket:
Anders Amundsen var bergskriver med Erik Grue (?) som skogfogd.
Ved øvre smelteverk var Christen Nilsen (Brun) hytteskriver med Frantz Francke som garmaker..
Desuten var det en 7 - 8 tyske smeltere ved hyttene.

Rentemester Henrik Myller i Kjøbenhavn kjøpte verket i 1655.

For de første årene fra 1936 til salget i 1655 er arkivet så nogenlunde i behold.
Det oppbevares blandt bergverksakene i det norske rigsarkivet, hvor det utgjør diverse pakker.
Men for tiden etter salget er praktisk talt alt forsvunnet.
Fra det lille som tilfeldig er reddet er nedenstående hentet

I Myllers første tid var Lauge Jenssøn direktør med Brun som grubeskriver og Nils Ibsen skiktmester med Iver Prytz som stiger


Jeg avslutter her og foreslår at døkumentet blir innlånt og scannet-

Leiv

Brukeravatar
dn24061
Innlegg: 218
Registrert: 1. august 2009 kl. 8.37
Sted: RØROS

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av dn24061 » 22. februar 2010 kl. 16.44

Jeg har kopi av Statsgeolog Rolf Falck-Muus' artikkel i Svensk Bergs- & Brukstidning (juni, juli og augusti 1932).

Jeg kan jo prøve å scanne den på min billige "alt-i-en-skriver". Er redd resultatet kanskje ikke blir overveldende bra.

Hvor skal jeg evt. legge den - og er det tillatt?

Odd Roar Aalborg
Innlegg: 604
Registrert: 4. desember 2004 kl. 11.01
Sted: LONEVÅG

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 23. februar 2010 kl. 12.04

Synes det som presenteres i Leivs innlegg ovenfor blir litt mye vrengebilde av virkeligheten.

Ingen av mine opphav Hans Lauritzen og Lorentz Lossius led vel akkurat noen nød her.

Hr. Hans bad jo selv kongen om å få gården Tislaug ved Hølonda (i Melhus, ikke Meldal) til sin disposisjon, og han fikk også tiende fra Støren og andre inntekter i mange år etterpå. Hr. Hans var vel faktisk ganske lur, siden han slapp svært risikofylte investeringer i videre utvikling av gruveanlegget i Kvikne, og i stedet sikret seg både privat eiendom og faste inntekter gjennom lang tid!

Lossius ble jo svært opptatt med å etablere Røros verk og bergstad, så at han ikke var så lenge i Kvikne har sin naturlige forklaring av det, i tillegg til den evinnelig gjentatte historien om at noen redskaper forsvant fra Kvikne i samme lei. I så måte var vel Lossius likevel en svært så hederlig person i forhold til de mange andre og betydelig større "skurkene" som huserte i dette miljøet. Det kan en lese en god del om i Østigaards "Kongens kopperverk" og til dels også i boken om slekten Tax.

Den alltid gjentatte sytingen om den forsmådde gjetergutten som fant malmen er vel ikke sjelden vel så mye en "avisand" som faktisk virkelighet. Gjentar nok en gang at det krevde mye fagkunnskap og svært risikofylte kapitalplasseringer for i det hele tatt å få noen som helst varig produksjon ut av et metallfunn. Dette er akkurat likedan i dag. (Senest i morges kom det et flott boresultat hos et selskap jeg har aksjer i, men på det har jeg måttet vente i to år med meget sterkt varierende kurser og "hjertet i halsen" gang på gang! Utrolig nok kjøpte jeg meg inn på nytt bare timer før resultatet kom -- like gjerne kunne jeg ha ventet en dag for mye og "tapt" fortjenesten. Et skikkelig sjansespill pleier slikt å være, så en bør ikke være skvetten for å investere i det. Derfor skjønner jeg godt min 7-tipp hr. Hans sitt valg på 1630-tallet. )

Ser gjerne at vi nå snart kan bruke litt mer moderne kilder enn bøker fra tidlig 1900-tall med datidens synsing om hvordan alt var i gamle dager. Tror nok oversikten i dag er vel så god som den var hos datidens forfattere, som vitterlig brukte de samme arkivene som vi i dag har tilgjengelige. (Kfr. Finne-Grøns skildring av opphavet til slekten Hals i Kvikne, som har vist seg å være rimelig galt. Har du noensinne tenkt å oppdatere dette på din slektsside, Leiv?)

Brukeravatar
dn24061
Innlegg: 218
Registrert: 1. august 2009 kl. 8.37
Sted: RØROS

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av dn24061 » 28. februar 2010 kl. 23.23

Var innom Statsarkivet/IKA i Trondheim siste uke og så litt nærmere på Boks VI i J.R. Prytz' Privatarkiv. Fikk ikke tid til å se på alt denne gangen heller.

Fikk også tatt kopi av R. Størens brev til Prytz av 8/1. 1940 vedr. familien Franke. Hvis noen er interessert kan jeg sende kopi eller gjengi resymé her.

Fra Boks VI noterte jeg følgende vedr. Prytz ( i tilfelle noe ikke er kjent fra før)(og usystematisk som i boksen):

- 1648, 11. mai, Heuere (Neuere?) Berg....Johan Prisser....müssen gehalten werden (Kvikne)
- 1701, Peder Nilsen Prytz i Dalsbygden (Røros) (anm., ikke vår slekt?)
- Johan Pryser på Fossum 1630, Kongsberg og Kvikne 1637-1652
- 1651/52, Anders Prytz, tambur ved 1. kompani av Nordenfj. Regiment. I 1654/55 er han korporal og kaldt Anders Henriksen Prytz, sønn av Henrik Hansen i Oslo (anm., ikke vår slekt?)
- 1670, Johan Prytz på Røros
- 1725, Ole Johansen Preutz, sprenger ved Samuels Grube på Kongsberg, mulig sønn av Johan Iversen Prytz g.m. Anne Olsd. Sæter
- Elisabeth Knudsd. Prytz * m. Johan Franck, sønn av garmageren som bodde på Flatmo, faren Knud død 1810 (Stranden Innset). Broren Ingebrigt Knudsen overtok gården og tok navnet Strand.
- 1697, 24. nov., Brynhild Anders Prytzis - vidne (Røros)(anm., dette er Anders Joensens kone nr. 2!)

Evt. kommentarer mottas med takk!

Odd Roar Aalborg
Innlegg: 604
Registrert: 4. desember 2004 kl. 11.01
Sted: LONEVÅG

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 1. mars 2010 kl. 8.58

Takk for oversikten. Er også interessert i Francke. Sistnevnte burde vel heller plasseres i et tema om den slekten, men ta det gjerne med her, siden så mye av dette henger sammen. Så kan en jo evt. deretter kopiere eller lenke innholdet til andre aktuelle steder.

Ang. Anders Henriksen Prytz, så spørs det om han kan være en yngre bror eller på annen måte en slektning av av Hans Henriksen Prytz, som først er kapellan hos sokneprest Mikkel Anderssen Aalborg i Vang (Hamar) -- deretter overtar han presteembetet etter Aalborg og gifter seg etter tidens skikk med dennes enke. Stedatteren kan da muligens være Magnhild Mikkelsd., som er verksgrunnlegger (Kvikne) Hans Lauritzens andre kone. Antar at hr. Hans Henriksen Prytz er bror av den samtidige Ole Henriksen Prytz i Sandefjord, som der er kapellan for prost Peder Vemundsen (Fjellskål) fra Osterøy nær Bergen. Hr. Peder, som er svigersønn av borgermester Holck i Tønsberg, kommer fra min slektsgård her og er muligens et mangedobbelt opphav (i så fall via en datter gift med en lokal velstående lensmannssønn).

Ovenstad nevner Anders Hendrichsen Prydtz som sersjant ved Bergenhus nasj. inf. reg. 1662-75 og deretter som reg.adjutant samme sted til sin død i 1679 "på Gulland" (Jylland?).

Brukeravatar
dn24061
Innlegg: 218
Registrert: 1. august 2009 kl. 8.37
Sted: RØROS

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av dn24061 » 1. mars 2010 kl. 11.07

Har scannet brevet fra R. Støren vedr. Franke, men det ble dessverre uleselig som vedlegg her. Sender det separat på email til Odd Roar.

Her stilles det flere kritiske spørsmål om Mikkel Didrikshougs opplysninger om Franke. Omhandler også forholdet mellom familiene Franke og Svan.

Svaret fra J.R. Prytz finnes kanskje i Størens privatarkiv i RA?

Tydelig at R. Støren har hatt et nært samarbeid med J.R. Prytz vedr. Kvikne Kobberverks Historie.

Hvis fler har interesse av dette brevet så gi meg beskjed.

Odd Roar Aalborg
Innlegg: 604
Registrert: 4. desember 2004 kl. 11.01
Sted: LONEVÅG

Re: Prytz - Bergverksslekten fra Kvikne og Røros

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 2. mars 2010 kl. 7.29

Takk for kopien av dette viktige brevet ang. personmiljøet Schwanner og Francke.

Brevet er å finne i (63) og (64) her:

http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe ... aak=#anker

Svar

Gå tilbake til «Slekter O-Å»