With

Forsøk først å plassere ditt innlegg i et kommune-forum. Dette forumet er beregnet på diskusjon av slekter som er vanskelig å knytte til én bestemt kommune, og som har hatt fast slektsnavn før 1900.

Moderator: MOD_Slekter

Svar
Erik Hov
Innlegg: 1116
Registrert: 19. desember 2005 kl. 13.02
Sted: GJØVIK

With

Legg inn av Erik Hov » 19. mai 2008 kl. 8.59

Hei.

Har litt problemer med Kristen Aalborg ,Tynset og Joris Torsteinsen Withs koner og hvem av dem som er mor til hvilke barn. Kan noen si hva som er riktig om dette? (det er slik jeg foreløpig har registrert det.......)
1 Joris Torsteinsen With skal ifølge Åsskardboka være født 1661 og døde i 1700. Der står
det at han var gift med Gidsken Pedersdatter Schjelderup og at de hadde sønnen
Torstein som bodde i Trondheim.
2 Joris`enke "Kjerstina" ble gift på nytt med Kristen Andersen (?) Aalborg som døde på
Tynset i 1705. Skulle tro at denne Kjerstina er samme som Anne Kristine Pedersdatter
Schjelderup som døde i 1703.
3 Kristen ble gift på nytt med Anne Kristine Christoffersdatter Lossius.
4 Når det kommer til barna til Joris og Kristen har jeg Torstein og Elisabeth som barn til
Joris og Anne Kristine Schjelderup. Anne Kristine`s barn med Kristen var Anders, Mette
og Anne. Kristen`s sønn med Anne K. Lossius har jeg registrert som Joris Kristian
Kristensen Aalborg , født ca 1705.
Men stemmer dette? hva med denne Gidsken Schjelderup. Etter det jeg har sett døde hun etter både Joris og Kristen, så noe "snusk" må det være her. Stemmer liksom ikke helt. Hvorfor skulle Gidsken være mor til Torstein og Elisabeth om de ikke ble "skilt" og han giftet seg på nytt med Anne Kristine Schjelderup ,og hører Gidsken til i denne familien? Døde Joris i 1700 ,og hvem var da mor til Kristen Aalborg`s sønn Anders, født ca 1696?

Mange spørsmål her da men håper noen har litt mer info enn det jeg har.
På forhånd takk for hjelpen.

Mvh Erik

[tittelen endret fra "With og Schjelderup" til "With" 19.5 2008, THV]

dn03022
Innlegg: 1235
Registrert: 14. juli 2004 kl. 19.55
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: With og Schjelderup

Legg inn av dn03022 » 19. mai 2008 kl. 11.03

Jeg har dessverre ingen svar, og jeg ser vanskelighetene i denne saken. Vil kunn gjøre oppmerksom på at det finnes noen tråder fra før av om slekten(e) Schjelderup. Dukker det opp mere stoff om dette Gisken Schjelderup, håper jeg at det også kan tilflyte den andre debattråden. På grunn av fremtidens behov for lett å finne igjen trådene for den enkelte slekt, håper jeg at ikke enda flere slektsnavn trekkes inn i denne samme diskusjonen.
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Innlegg: 1758
Registrert: 7. desember 2004 kl. 4.14
Sted: KONGSBERG

Re: With og Schjelderup

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 19. mai 2008 kl. 13.45

Hei.

Først om slektskapet mellom Anna Christine og Gidsken Schjelderup. De er søsken og begge barn av Peder Jørgensen Schjelderup og Clara Christine Nielsdatter Tausan.

Bare for å få Gidsken helt ut av bildet ditt med en gang: Hun ble gift 1. gang med sogneprest til Tynset, Niels Jensen Friis (hans 3. ekteskap). Et barn: Clara Bolette. Niels J. Friis dør i 1704. Gidsken ble 2. gang gift 8. feb. 1709 med sorenskriver i Østerdalen Bendix Andersen Heyde. Ingen barn som jeg vet om i dette ekteskapet.

Så til Joris Torstensen With og Christen Andersen Aalborg.

Der eksisterer mange skrivemåter på Joris sitt navn: Jørris, Jorris, Joritz. Etternavnet har jeg også sett som With, Witt og White. Joris og Anna Christine Pedersdatter Schjelderup blir gift i Støren den 3. april 1695. På de 5 årene de var gift får Joris og Anna C. trolig 3 barn: Elisabeth, Torsten og mulig en sønn som het Richard. Joris dør i 1700 og Anna C. gifter seg på nytt den 8. jan. 1704 i Støren med Christen Andersen Aalborg. De får et barn sammen, Joris Christian. Christen dør på Tynset i 1705. Christen var 1. gang gift med Anne Christine Christophersdatter Lossius. Jeg vet ikke hvor mange barn de fikk.


Så til moderator Tore vil jeg si: Spørsmålene Erik har stilt er uten tvil spørsmål hovedsaklig om personer i slekten Schjelderup. Så dersom Erik synes det er greit, så hadde det vært fint å få flyttet dette til temaet Schjelderup. Jeg liker best å ha alt om denne slekten under samme tema på Slektsforum. (Da bør du også slette denne siste kommentaren fra meg.)

Hilsen Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

Erik Hov
Innlegg: 1116
Registrert: 19. desember 2005 kl. 13.02
Sted: GJØVIK

Re: With og Schjelderup

Legg inn av Erik Hov » 19. mai 2008 kl. 15.42

Takk for svar!

Det ble jo litt klarere ,og det hjalp litt å "glemme" Gidsken Schjelderup.
Så Anne Kristine var altså mor til Torsten ,Elisabeth og muligens Richard. I bygdeboka for Tynset står det at bl a Elisabeth var født 1688 og Torstein muligens i 1686 ,så om Joris giftet seg i 1695 med Anne Kristine burde vel Torstein og Elisabeth og kanskje Richard ha en annen mor?? Jeg har også sett at Anne Kristine døde i 1703. (Står også i bygdeboka for Tynset) ,men hvordan kan hun da ha giftet seg igjen året etter?? (!!).

Helt greit for meg om dette emnet overflyttes til Schjelderup.

Mvh Erik

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: With og Schjelderup

Legg inn av Tore Kristiansen » 19. mai 2008 kl. 17.38

Når det gjelder Withslekta som stammer fra Sebastian White og inngiftet i Aspaætta på Nordmøre har genealogen Einar Thurn-Christensen (ETC) notert en del om familien i sitt slektsregister. Om ETC kan leses her. Samlinga går under forkortelsen ETC.

Dessverre førte han ikke kildebetegnelser på det han skrev.

Om Jørris Torsteinsdatter Withe har ETC skrevet følgende:

Jørris Torstensen White f. 1661 Aasgaard + 1700. Cand. theol. Bosatt på Tønset?
x Støren 3/4 1695 Anne Christine Schjelderup.
Datter av sogneprest til Støren Peder Jørgensen Schjelderup.
(xx Christen Aalborg

Barn:
1. Torsten Jørrisen White f. 1695 +9/6 1775. Kjøpmann i Trondhjem. Proprietær til Kystad, Byaasen 1732-1775. Var omkr. 1740 eier av næsten halvparten av jordegodset i Flå sogn i Melhus.
x DK 31/3 1727 Ingeborg White f. 13/3 1695 +4/1 1767. Hans kusine
(Her er det noen sider med etterkommere av dette ekteparet.)

2. Elisabeth Jørrisdatter White f. 1688 +1732 Neby, Tønset. "Gastgeberske" på Neby i Tønset.

3. Jens Jørrisen White. Hytteskriver, Røros.

4. Peder Jørrisen White

5. Richard Nicolay White. Hytteskriver ved Svorkmo.
x Elisabeth Marie Junghans

6. Elen Marie White
x Lars Bie. Løitnant. Proviantskriver.

7. Abraham Jørrisen White. Bodde i Molde.

------------------------
Hvor han har alle ungene fra, står ikke. Men siden Jørris som var den norske varianten av det engelske fornavnet George, var cand. theol. bør skiftet etter ham stå i den geistlige skifteprotokollen. Hvis den finnes.
:) Tore

dn03022
Innlegg: 1235
Registrert: 14. juli 2004 kl. 19.55
Sted: OSLO
Kontakt:

With

Legg inn av dn03022 » 19. mai 2008 kl. 20.58

Jeg tror det er for sent å endre navnet på denne tråden til Schjelderup. Da vil jeg i steden oppfordre alle til å velge den andre Schjelderup-tråden for videre diskusjon om personer av slekten Schjelderup og denne tråden for slekten With. I tråd med dette har jeg endret navnet på tråden fra "With og Schjelderup" til kun "With". Men jeg tror ikke det blir nødvendig å flytte på innlegg som allerede finnes her.
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter

Brukeravatar
dn18596
Innlegg: 477
Registrert: 8. desember 2004 kl. 14.49
Sted: Sverige
Kontakt:

Re: With

Legg inn av dn18596 » 29. mars 2010 kl. 16.06

Jeg vil gjøre oppmerksom på att lenke til Einar Thurn-Christensens arkiv er endret. ny lenke april 2010

Svar

Gå tilbake til «Slekter O-Å»