Sommerfeld/ Sommerfelt

Forsøk først å plassere ditt innlegg i et kommune-forum. Dette forumet er beregnet på diskusjon av slekter som er vanskelig å knytte til én bestemt kommune, og som har hatt fast slektsnavn før 1900.

Moderator: MOD_Slekter

Svar
Liv Christin Heggelien-Tetlie
Innlegg: 1327
Registrert: 22. mars 2008 kl. 18.28
Sted: HORTEN

Sommerfeld/ Sommerfelt

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 6. mai 2008 kl. 12.20

Christian Sommerfeld, Amtmann i Christians Amt, er utgangspunktet for min min interesse i Sommerfeld(t)-familien. Jeg ønsker å lære meg familiens historie, både før og etter Christian Sommerfeld. Jeg kan lite om familien, og søker å få tips om litteratur/nettsteder mm hvor jeg kan finne informasjon og tilegne meg kunnskap.
Hilsen Liv Christin :-)

dn03022
Innlegg: 1235
Registrert: 14. juli 2004 kl. 19.55
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Sommerfeld/ sommerfelt

Legg inn av dn03022 » 6. mai 2008 kl. 20.56

Har du forsøkt med Norsk biografisk leksikon og Dansk biografisk lexikon ?

Norsk slektshistorisk forening, http://www.genealogi.no, har et alfabetisk navneregister over personer nevnt i NST.
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter

Liv Christin Heggelien-Tetlie
Innlegg: 1327
Registrert: 22. mars 2008 kl. 18.28
Sted: HORTEN

Re: Sommerfeld/ sommerfelt

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 6. mai 2008 kl. 21.07

Hei !

Nei det har jeg ikke , tusen takk for gode råd. Jeg går på biblioteket i morgen :-)
Hilsen Liv Christin :-)

dn06250
Innlegg: 158
Registrert: 11. april 2005 kl. 18.03
Sted: GRAN

Re: Sommerfeld/ sommerfelt

Legg inn av dn06250 » 6. mai 2008 kl. 22.39

Christian Sommerfeldt ble født på Sukkestad på Toten, 6. januar 1746. Du kan lese mer om han og familien i: Totens bygdebok II, s. 152-157

Hvis du søker på nettet finnes en del sider med informasjon og med henvisning til flere kilder.

Lykke til!
Mvh Grete

Liv Christin Heggelien-Tetlie
Innlegg: 1327
Registrert: 22. mars 2008 kl. 18.28
Sted: HORTEN

Re: Sommerfeld/ sommerfelt

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 7. mai 2008 kl. 7.23

Hei !

Tusen takk for tipset, det blir nok en bok på meg i dag fra biblioteket skjønner jeg :-)

Jeg har søkt litt på nettet, men jeg strever litt med å få den store oversikten må jeg innrømme :oops: så da er det nok godt å lese i noen bøker om familien. Jeg lurer på om alle de ulike Sommerfeldtene jeg finner i fra nord til sør i Norges land ved f.eks FT 1801 og 1865 er av samme familie, jeg og håper på å kunne lese litt mer enn bare "tall" dvs om det er noen persolige karakteristikker å finne. Jeg har begynt å nøste i noen tråder fra nettet nå, så jeg klarer nok å få oversikten etterhvert :-)
Jeg må innrømme at det er en stund siden jeg var student eller brukte biblioteket flittig, så mye har gått i glemmeboka når det gjelder å huske/vite hva slags oppslagsverk som finnes eller hvor en begynner å lete :oops: .
Så takk for at dere "bærer over" med en "grønnskolling" som meg :-)

Ha en riktig god dag :-)
Hilsen Liv Christin :-)

dn03022
Innlegg: 1235
Registrert: 14. juli 2004 kl. 19.55
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Sommerfeld/ sommerfelt

Legg inn av dn03022 » 7. mai 2008 kl. 21.25

Det er vanskelig å vurdere om de alle er av samme slekt eller ulike slekter. Av og til trengs det mye kontrollarbeide for å fastslå det ene eller andre, og av og til står man fast og kan ikke bekrefte eller avkrefte slektskap mellom navnebærerne.
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter

Liv Christin Heggelien-Tetlie
Innlegg: 1327
Registrert: 22. mars 2008 kl. 18.28
Sted: HORTEN

Re: Sommerfeld/ sommerfelt

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 7. mai 2008 kl. 21.43

Hei !

Tusen takk for ditt innspill, tror jeg er i ferd med å erfare det du skriver i innlegget, at det trengs masse kontrollarbeide på ulike data som dukker opp. Som uerfaren bruker jeg nok lenger tid å å se data i forhold til hverandre. Jeg aner konturene av at jeg har en lang vei å gå ennå for å være sikker på at jeg leser og forstår data riktig. Det blir mye "et skritt frem og to tilbake" for meg, men dårlig tid har jeg ikke, og Sommerfeldtene løper ikke fra meg :-). Jeg lærer uansett masse historie :-) Data på Sommerfeldtene tør jeg ikke legge ut her (foreløpig), da jeg føler at de bør presenteres på en litt mer ordnet måte enn hva jeg evner å gjøre i dag.
Hilsen Liv Christin :-)

Liv Christin Heggelien-Tetlie
Innlegg: 1327
Registrert: 22. mars 2008 kl. 18.28
Sted: HORTEN

Re: Sommerfeld/ Sommerfelt

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 18. mai 2008 kl. 20.57

Vil bare fortelle at jeg har funnet veldig fine oversikter over Sommerfeldtslekten i Norge, deriblant i Aschehoug og Gyldendahls Store Norske Leksikon fra 1992, som gir en grei fremstilling av at Sommerfeldt Slekten som lever i Norge i dag stammer fra Sogneprest Hans Sommerfeldt som virket i Vardal (født ca 1640). Han er "stamfar" til to hovedgrener Sommerfeldt som forgrenet seg sørover til Toten, Kristiania, Moss og Kristiansand. Det står godt forklart blant annet i nevnte Leksikon, så jeg går ikke nærmere inn på det her. Videre er denne nettsiden fin og oversiktelig når det gjelder mange av Sommerfeldtene : http://www.granli.org/tng/index.php
Hilsen Liv Christin :-)

Svar

Gå tilbake til «Slekter O-Å»