Zinder

Forsøk først å plassere ditt innlegg i et kommune-forum. Dette forumet er beregnet på diskusjon av slekter som er vanskelig å knytte til én bestemt kommune, og som har hatt fast slektsnavn før 1900.

Moderator: MOD_Slekter

Svar
Brukeravatar
6820
Innlegg: 1287
Registrert: 5. januar 2005 kl. 0.47
Sted: ULSTEINVIK

Zinder

Legg inn av 6820 » 11. april 2008 kl. 16.55

Jeg finner etternavnet Zinder i Kragerøområdet, dvs jeg har ikke funnet det enda i kirkebøker, men muntlig at der var en eller flere familier i Telemark med dette etternavnet. Som er inngiftet slekt i vår familie. Er det noen som kjenner til hvor slekter med dette navnet bodde, - og opprinnelse? Har forstått at her var flere forskjellige skrivemåter av dette navnet.

[tittelen endret 11/4 2008, THV]
Hilsen fra Marianne

gj05538
Innlegg: 50
Registrert: 16. september 2007 kl. 4.45
Sted: MANDAL

Re: Zinder

Legg inn av gj05538 » 1. mai 2008 kl. 4.31

Bare et forslag: i FT 1801 for Kongsberg finner du folk med liknende navn som jobber i gruvene,- navnet er stavet Ziener og Zeiner om hverandre, og på IGI har noen lagt inn slekta si (fra Kongsberg på slutten av 1700tallet), men der er navnet skrevet Zinder. Om det er den samme slekten eller 2 ulike, kan vel litt forskning i kirkebøkene fortelle.

Bergverksindustrien ga jobber og trakk jo til seg mye folk fra andre land, spesielt Sverige, og disse svenske bergverksfolka hadde gjerne røtter fra Nord-Europa og innvandret til Sverige i tidligere tider. Bergverksindustrien i Norge blomstret senere enn i Sverige, så folka forflyttet seg etter jobbene. Om Ziener-Zeiner-Zinderslekten kan ha forflyttet seg fra Sverige, er altså en mulighet, men ingen påstand :)

Mvh
Linda

gj04379
Innlegg: 924
Registrert: 31. januar 2007 kl. 14.02
Sted: HORTEN

Re: Zinder

Legg inn av gj04379 » 1. mai 2008 kl. 11.50


Brukeravatar
6820
Innlegg: 1287
Registrert: 5. januar 2005 kl. 0.47
Sted: ULSTEINVIK

Re: Zinder

Legg inn av 6820 » 18. mai 2008 kl. 13.41

Hallo Hanne, takk for svar og artikkel, beklager takken kommer litt sent.

Ja, jeg har holdt på med kb og funnet svært lite med det navnet, enda :) , men mye mark gjenstår å pløye. Men da er det muligens ikke noe generell litteratur på dette slektsnavnet, (tenkte jeg i såfall ikke behøvde å finne opp hjulet på nytt.)
Hilsen fra Marianne

Svar

Gå tilbake til «Slekter O-Å»