Stabel(l)

Forsøk først å plassere ditt innlegg i et kommune-forum. Dette forumet er beregnet på diskusjon av slekter som er vanskelig å knytte til én bestemt kommune, og som har hatt fast slektsnavn før 1900.

Moderator: MOD_Slekter

Svar
Nina Rose

Re: Stabel(l)

Legg inn av Nina Rose » 11. juli 2003 kl. 18.35

Min mann er av Stabel(l) slekt, og da hans far døde fant vi en grov slektsoversikt tilbake til ca 1600.
Har sett at det finnes en Stabel-Stabell slektsbok av Castberg. Denne ønsker vi å kjøpe. Noen som vet hvor man kan få tak i den?
Ønsker også å komme i kontakt med andre av Stabel(l) slekten.

dn07221
Innlegg: 190
Registrert: 2. april 2005 kl. 17.47
Sted: JAKOBSLI

Re: Stabel(l)

Legg inn av dn07221 » 12. juli 2003 kl. 1.38

Fra Christian F. Scheel fant jeg en del referanser til Stabel(l) litteratur:
http://home.online.no/~cfscheel/SL-ST.HTM

* Stabel Castberg, Aage Stabell: Slekten Stabel - Stabell ca 1200 til 1950. Oslo 1955. 251pp. [db][bb][fb].

* Stabel NN: 1-III-1882 s. 398. PHT. [A].

* Stabell Brandt, W. A.: Tabellarisk oversigt over familien Bruenech og Stabell. Bergen 1872[MH]

* Stabell Castberg, A. St.: Stabell-ættens ældste ledd (forts. ). NST 1951_XIII_1, 2. [A].

* Stabell Dahl, E. og E.: Fredrikstad-linjen av Stabell-slekten. NST v. 11 s. 366. [A].

* Stabell NN: 11-V-1944 s. 91. PHT. [A].

* Stabell NN: Efterkommere efter Nikolaj Stabell og Katrine Elisabet Bruner. DK [30*fb]

(noen) forkortelser:
NST - Norsk Slektshistorisk Tidsskrift
PHT - Personalhistorisk Tidsskrift
[A] = Artikkel, ikke bok
[db] = dbo (Deichmanske bibliotek, Oslo)

Jeg ser at spørsmålet ditt angår kjøp av Castbergs bok. Der har jeg ikke noe bedre forslag enn å forsøke å etterlyse denne på noen av de landsdekkende kanalene for slektsforskere ; Digitalarkivets debattforum eller en av nyhetsgruppene for slektsforskning i Norge.

Følgende bøker står per dags dato på hylla ved Trondheim Folkebibliotek:
* Slekten Stabel-Stabell ca. 1200 til 1950
* Slekten Castberg gjennom 300 år

NST og PHT finner du også på større biblioteker, men som regel ikke for utlån. I Trondheim har vel både Folkebiblioteket og Universitetsbiblioteket disse tidsskriftene. Flere hefter av NST er fremdeles til salgs. For mere informasjon om NST se følgende lenke:
http://genealogi.no/NST/NST.htm

mvh EAa

Nina Rose

Re: Stabel(l)

Legg inn av Nina Rose » 13. juli 2003 kl. 14.08

Tusen takk for tips :O)

nina@brataas.no

dn07221
Innlegg: 190
Registrert: 2. april 2005 kl. 17.47
Sted: JAKOBSLI

Re: Stabel(l)

Legg inn av dn07221 » 17. juli 2003 kl. 9.32

På den ene nyhetsgruppen for slektsforskning i Norge fremkom det en lenke som var aktuell for søk etter gamle bøker. Fant ikke Stabel(l) der, men lenken er lagt til i menyen til venstre på denne siden:

"Antikvariske Bøker i Skandinavia"

mvh EAa

Per Vidar Barth Lilje
Innlegg: 224
Registrert: 2. mars 2005 kl. 23.22
Sted: OSLO

Re: Stabel(l)

Legg inn av Per Vidar Barth Lilje » 24. mars 2009 kl. 22.58

Han er nok av samme slekt som han Johan Herman Wessel skrev dette gravskriftet over:

Her ligger løytnant Stabel,
O ve, helt miserabel
I veiret med sin snabel,
Og er ei nu kapabel
At bruge mer sin sabel,
Som var ham mest aimabel
Næst brændevin og fabel.

Brukeravatar
dn05930
Innlegg: 6
Registrert: 4. desember 2004 kl. 13.58
Sted: SOKNEDAL
Kontakt:

Re: Stabel(l)

Legg inn av dn05930 » 23. oktober 2013 kl. 6.14

Hei prøver og svare selv om dette er ett innlegg noen år siden, jeg er av Stabell slekt og kan være vi kan matche treene våre??? send meg en mld på fjellrosa@mail.com
MVH GURLI HOLTE :lol:

Svar

Gå tilbake til «Slekter O-Å»