Schjelderup

Forsøk først å plassere ditt innlegg i et kommune-forum. Dette forumet er beregnet på diskusjon av slekter som er vanskelig å knytte til én bestemt kommune, og som har hatt fast slektsnavn før 1900.

Moderator: MOD_Slekter

gj05848
Innlegg: 94
Registrert: 18. november 2007 kl. 18.09
Sted: ALTA

Re: Schjelderup

Legg inn av gj05848 » 24. januar 2008 kl. 0.12

Remi Pedersen skrev:
Som du ser er begge uekte barn, det er sikkert noe som er smittsomt i slekten :)

Hilsen Remi

Du skulle bare visst! :wink: :lol: :lol: Et helt jævla puslespill. :lol: Neida.
Fra spøk til revolver.
Jeg er litt überblond når det gjelder dette med tolkning av kirkebøkene kråketegn, og de latinske tidsbetegnelsene går meg hus forbi.. Det jeg lurer på er om du kunne være så elskverdig å fortelle meg hva f.eks Dom. 19. p Trinit. 1777 betyr, og hvem som står oppført som Cathrina Marias far.
Så må jeg jo ikke glemme å takke deg for informasjonen. Tusen takk... :)
By the way... Vet du fra hvor Rasmus Anderssen Schielderup kom? Evt fødselsår,dåp o.l....

Per-Olav Broback Rasch
Innlegg: 1655
Registrert: 12. november 2005 kl. 20.11
Sted: BODØ

Re: Schjelderup

Legg inn av Per-Olav Broback Rasch » 24. januar 2008 kl. 8.30

"Dom. 19. p Trinit. 1777" (19. søndag etter Trintiatis) er en latinsk dato, som man kan oversette med f. eks programmet Dage til 5. okt 1777.

Og husk, alle har vært überblond minst en gang :wink:
Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Innlegg: 1758
Registrert: 7. desember 2004 kl. 4.14
Sted: KONGSBERG

Re: Schjelderup

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 24. januar 2008 kl. 12.17

Hei Rita-Kristin!

Rasmus Anderssen Schielderup, født 13. aug. 1680 på Tromsø prestegård, (dåp ikke å oppdrive da kirkebøkene for Tromsø ikke starter før 1709), foreldre: Anders Nielssen Schielderup og Anna Hansdatter Nysted. Rasmus dør 7. juni 1757 på Skjervøy prestegård, gravlagt 17. juli 1757 i Skejrvøy. Du kan lese om han i Erlandsen sin bok: Geistligheten i Tromsø Stift, s. 178, som ligger på de digitale bøkene på Digitalarkivet: Lenke

Anders Nielssen Schielderup, født 24. april 1648 i Trondheim, død i Trondenes 1692. Gift 1680 i Trondenes med Anna Hansdatter Nysted. Dette skriver Trondenes bygdebok, side 105 om han:
"Anders Nilsen Schjelderup (f. 1648, d. 1692) ble 1672 ordinert til visepastor til Tromsø og 5/3-1679 utnevnt til Warbergs etterfølger i Trondenes som visepastor. G. m. sin formanns enke, Anne Nysted (Rasmus Arveson Warbergs enke).
Barn: Rasmus, f. 1680, prest til Skjervøy.
Nils, f. 1684, bodde i Tovik.
Anne Katrine, f. 1685, gift på Røkenes.
Alle har de stor etterslekt nordpå. Anne døde på Tovik i 1711 som hun fikk utlagt som enkesete. Hun ble gravlagt under kirkens kor like foran hovedalteret. Ved hennes side sto en kiste med to lik. Kanskje var det hennes to menn?"

Anders sine foreldre var Niels Pedersen Schielderup og Anna Andersdatter Helkande. Niels var født 1611, Trondheim, død 3 okt. 1652 i Trondheim som res. kap. til Vor Frue Kirke i Trondheim. Gift 11. juni 1643 i Trondheim med Anna.

Niels sine foreldre var biskop i Trondheim Peder Jenssen Schielderup og Anne Lauridzen Nielsdatter (Holck) (jeg er usikker på om hun brukte alle navnene).

Peder sine foreldre var biskop i Bergen og den 1. Schjelderup i Norge Jens Pedersen Schielderup og Susanna Leonardsdatter.

Det ligger mye informasjon ute på internett om denne slekten, et godt sted å starte er Simon Ellefsen sine sider om hans norske arv: LenkeHer finner du mye informasjon om veldig mange slekter i Norge.

Elelrs så vil jeg anbefale deg å laste ned og installere DAGER som Per-Olav lenker til, et godt og nyttig verktøy.

Hilsen Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

gj05848
Innlegg: 94
Registrert: 18. november 2007 kl. 18.09
Sted: ALTA

Re: Schjelderup

Legg inn av gj05848 » 24. januar 2008 kl. 21.57

Tusen hjertelig takk!
Dette satte jeg enormt pris på! Tenke seg til at man skulle nedstamme av geistelige folk. :lol: :lol:
Så utrolig morsomt.
Tusen takk.
Rita

dn19563
Innlegg: 63
Registrert: 2. april 2006 kl. 16.31
Sted: BODØ

Re: Schjelderup

Legg inn av dn19563 » 29. januar 2008 kl. 15.05

Hei igjen

I følge Yngve Nedrebø DA, omtaler skiftet etter Ananias Engelbrektson Wrangell 9.mai 1718 , "Enken Søster Jensdatter Schelderup og barna
1) Anna Dorothea Wrangell
m/formynder Johan Brøgger i Bergen, og
2) Inger Wrangell
m/formynder Hendrich Jensen Dicmeyer, "Deres næst Sødscendebarn."
(I skiftet nevnes også de midlene avdøde hadde hatt tilsyn med for Dorothea Engelbrektsdtr. fraværende sønn Engelbrecht Hardenbech.)

Dette kan vel regnes som bevis på at Søster som blir døpt 11.feb.1721 (Nykirken Bergen) med mor Anna Dorothea Wrangel, er barnebarnet til Søster Jensdtr Schelderup og Ananias Wrangell? :D
Klarer heller ikke å finne Anna Dorothea døpt, men tror jeg skal fortsette å lete i Os siden broren Pitter ble døpt der (24.feb.1695) og jeg finner moren (Søster Scheldrup) som fadder der 6.okt.1692.

Pitter må vel ha dødd tidlig siden han ikke er nevnt i farens skifte.

Anna Dorothea Wrangel og Jens Pedersen døper en sønn Peder 20.nov.1722, Nykirken Bergen.

Hilsen Ann
Sist redigert av dn19563 den 29. januar 2008 kl. 16.28, redigert 1 gang totalt.

dn19563
Innlegg: 63
Registrert: 2. april 2006 kl. 16.31
Sted: BODØ

Re: Schjelderup

Legg inn av dn19563 » 29. januar 2008 kl. 15.06

Hei igjen

I følge Yngve Nedrebø DA, omtaler skiftet etter Ananias Engelbrektson Wrangell 9.mai 1718 , "Enken Søster Jensdatter Schelderup og barna
1) Anna Dorothea Wrangell
m/formynder Johan Brøgger i Bergen, og
2) Inger Wrangell
m/formynder Hendrich Jensen Dicmeyer, "Deres næst Sødscendebarn."
(I skiftet nevnes også de midlene avdøde hadde hatt tilsyn med for Dorothea Engelbrektsdtr. fraværende sønn Engelbrecht Hardenbech.)

Dette kan vel regnes som bevis på at Søster som blir døpt 11.feb.1721 (Nykirken Bergen) med mor Anna Dorothea Wrangel, er barnebarnet til Søster Jensdtr Schelderup og Ananias Wrangell? :D
Klarer heller ikke å finne Anna Dorothea døpt, men tror jeg skal fortsette å lete i Os siden broren Pitter ble døpt der (24.feb.1695) og jeg finner moren (Søster Scheldrup) som fadder der 6.okt.1692.

Pitter må vel ha dødd tidlig siden han ikke er nevnt i farens skifte.

Anna Dorothea Wrangel og Jens Pedersen døper en sønn Peder 20.nov.1722, Nykirken Bergen.

Hilsen Ann

dn19563
Innlegg: 63
Registrert: 2. april 2006 kl. 16.31
Sted: BODØ

Re: Schjelderup

Legg inn av dn19563 » 29. januar 2008 kl. 20.00

Hei.

Her er Søster Jensdatter Schjelderup begravet 26.april 1729 i Domkirken Bergen http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-6

Klarer ikke å tyde resten som står der, men navnet klarer jeg å lese.

Ann

dn11335
Innlegg: 241
Registrert: 26. november 2004 kl. 20.04
Sted: HORTEN

Re: Schjelderup

Legg inn av dn11335 » 30. januar 2008 kl. 16.43


Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Innlegg: 1758
Registrert: 7. desember 2004 kl. 4.14
Sted: KONGSBERG

Re: Schjelderup

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 30. januar 2008 kl. 23.00

Takk skal du ha, Ann.

Teksten ved Søster Schielderups begravelse som jeg har skrevet den av fra kirkeboken tidligere er : "Aprilis 26 [1729] Søster Schielderup under stoelene i kirken paa dend Nordre side begge Kl. Lys paa alteret og liigpr."

Klammeparentesen står for at denne delen av teksten ikke står i selve teksten, men at det er fra året 1729.

Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

dn19563
Innlegg: 63
Registrert: 2. april 2006 kl. 16.31
Sted: BODØ

Re: Schjelderup

Legg inn av dn19563 » 31. januar 2008 kl. 22.34

Hei dere.
Dette er spennende!
Nå spørs det om det lar seg bevise at den Søster som blir døpt 11.feb.1721 Nykirken Bergen er den samme Søster som i 1752 gifter seg med Erik Jonsen i Sømna.
Vet ikke helt hvor jeg skal finne kilder hvor hun omtales med navnet Schielderup (utenom Sømna Gård og slekt).Noen tips?
Ellers fortsetter selvfølgelig jakten både i Bergen og Os. Det finnes nok flere opplysninger
om Anna Dorothea Wrangel og Jens Pedersen m/slekt der.
hilsen Ann

dn19563
Innlegg: 63
Registrert: 2. april 2006 kl. 16.31
Sted: BODØ

Re: Schjelderup

Legg inn av dn19563 » 4. februar 2008 kl. 17.19

Hei.
Nå fant jeg det jeg leita etter. :D

I "Skifter fra Brønnøy (Nord og Sørsem) 1686/1780 " ved Svein Edvardsen, Kvaløen ytre;Brønnøy 1770

Erich Jensen hovedperson (i "Sømna-boka" het han Jonsen)
Søster Jensdatter Schjeldrup ektefelle
Bryndel Erichsen,11år barn
Jens Erichsen, 8år "
Johannes Erichsen, 1 1/2 "
Elen Erichsdtr.. 17år "
Maria Erichsdtr., 12år "

Har jo ikke sett orginalkilden(skiftet) men nå er jeg så sikker på at den Søster som døpes i Bergen er den samme som senere blir gift i Sømna, at nå utvider jeg anerekken min med Schjelderupene fra Bergen/Danmark. (Eller......????)

Hilsen Ann

gj06010
Innlegg: 30
Registrert: 27. desember 2007 kl. 21.27
Sted: LARKOLLEN

Re: Schjelderup

Legg inn av gj06010 » 6. februar 2008 kl. 23.55

Hei!

Jeg er en av dem som har geistlige aner i bøtter og spann, og ettersom de stort sett giftet seg med hverandre, så dukker de jo opp både titt og ofte ... ikke minst mange Schjelderup'er. Og nå lurer jeg på: Vet noen noe om Charlotte Ingeborg Margrethe, født i Tromsø 11. desember 1772, Gift med Hans Georg Bredal, født i Alta 19. mai 1765, gift i 1793 i Tromsø, flyttet til Østfold nokså kort tid etterpå? F. eks om hun hadde søsken, og hvor de i såfall befant seg?

Birgitte

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Innlegg: 1758
Registrert: 7. desember 2004 kl. 4.14
Sted: KONGSBERG

Re: Schjelderup

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 7. februar 2008 kl. 0.47

Hei Birgitte.

Først og fremst: Charlotta Ingeborg Margrethe Rasmusdatter Schjelderup er trolig født den 11. desember 1772 i Trondheim. Hun er døpt i Vår Frue Kirke i Trondheim den 23. desember 1772.

Hun er datter av prost til Tromsø Rasmus Johansen Schjelderup og hustru Johanna Margrethe Jensdatter Gjæver.

Så til ditt spørsmål om hun hadde søsken, svaret er ja, og til de grader.

Rasmus og Johanna fikk tilsammen 22 barn. Charlotta er den eldste og søskenene kommer på rekke og rad fra 1774 og helt opp mot 1800. Jeg mangler fødselsår på 4 av dem, så de tar jeg til slutt. Søkenen er: Jens Johan Peter, Jens Johan Peter, Hanna Andrea, Conrad Diedrich, Søren, Rebecca Elisabeth, Rebecca Elisabeth, Condrad Diedrich, Søren, Hanna Andrea, Rasmus, Hans Paul Egede, Johanna Margrete, Caspar Fridric Myhlenphort, Hanna Andrea, Ane Rasch, Birgita Lucia Røst, Johan Broks, Michael, Even og Karen. (Ble ikke det 22 totalt?)

Langt fra alle disse vokste opp. Du finner noen av dem her i denne lenken,men Simon har langt fra alle.

Dersom du lurer på mer om noen av dem så får du heller bare spørre.

Hilsen Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

gj06010
Innlegg: 30
Registrert: 27. desember 2007 kl. 21.27
Sted: LARKOLLEN

Re: Schjelderup

Legg inn av gj06010 » 7. februar 2008 kl. 12.30

Ojda... jeg begynner å forstå hvordan du har klart å få så mange Schjelderup'er på listen :shock: den der har jeg i alle fall ingen ambisjoner om å slå... men takk skal du ha!
Nå får jeg litt mer "bredde" på min 5xtippoldemors familie!

:D Birgitte

gj05848
Innlegg: 94
Registrert: 18. november 2007 kl. 18.09
Sted: ALTA

Re: Schjelderup

Legg inn av gj05848 » 10. februar 2008 kl. 1.25

Hei Remi!
Du skrev tidligere i tråden at Karen M. Johansdatter Schjelderup var datter av Johan Peter Rasmussen Schjelderup, Skjervøy. Hvem var Karen's mor og har du noen årstall på disse to.....?(evt. disse tre?)
Denne Johan Peter Rasmussen Schjelderup, var han jekteskipper på Skjervøy?

På forhånd takk...

Rita-Kristin :)

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Innlegg: 1758
Registrert: 7. desember 2004 kl. 4.14
Sted: KONGSBERG

Re: Schjelderup

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 10. februar 2008 kl. 1.45

Johan Peter er født i Skjervøy i 1721, død 1786 på Struamsfjord i Skjervøy. Han var jekteskipper og gårdbruker. Gift ca. 1740 med Sophie Charlotte Mühlenphort Mikkelsdatter Heggelund, født ca. 1710 i Skjervøy. Jeg vet ikke hennes dødsår.

I NST (Norsk Slektshitorisk Tidsskrift) nr. XV (15) står der:
"Han er sønn av Karen Jørgensdatter. "Da han (Rasmus, Johan Peters far) kom til Skjervøy (i 1724) var han nylig gift for 4. gang, nå med Anne Sørensdatter Røg, senest 1714 med Karen Jørgensdatter i Trondhjem, som døde i 1722 og etterlot 2 sønner. Den ene av disse, Jørgen Andreas, døde ung, mens Johan Peter, født ca. 1719, levde opp.
Johan Peter Schielderup kom ikke til å gå de studerendes vei. Farens stilling hadde i økonomisk henseende vært meget anstrengt. Denne sønnen måtte la seg nøye med en bestikkelse som sognedegn (klokker), utvilsomt et ombud med så ringe inntekt som en eneste offersøndag kunne by i et fattig distrikt. Ennå 1750 kjennes han ikke i en annen funksjon. Han bodde da på Lille Taskeby og ble som degn ilignet "Prinsessinde styr" tillikemed sin far og Johan Brochs (som var forretningsmann bosatt på Strømsfjord), en særskatt vel nærmest beregnet på å skaffe prinsessene medgift! Antagelig har degnen dog hatt beskjeftigelse hos Johan Brochs under hans ekspedisjoner til Finnmark og til Bergen og ellers i distriktet, og overtok med tiden jektebruket. Da så Strømsfjord ble ledig, fikk Johan Peter Schielderup overta bygselen og etablerte seg på stedet. Han hadde allerede ca. 1740 giftet seg med Sophie Charlotte Mühlenpfort Hegelund, som var født ca. 1710. Hun var datter av Karlsøypresten Hr. Michael Jenssøn Hegelund (1662-1729), som fra 1696 var gift med Rebecca Elisabeth Mühlenpfort, født ca. 1681 på Lillefosen gård ved Kristiansund N. som datter av tollforvalter Diedrich von Mühlenpfort og hustru Anna Catharina von Badenhaupt. Ved sin fars død oppholdt Sophie Charlotte seg i Fosen hos Rasmus Fabricius. I hjemmet hadde der vært 12 barn.

Eldste sønn av Johan Peter Schielderup het Rasmus og var født ca. 1740, han ble prest, og endte opp som prost i Tromsø, gift med Johanne Margrethe Giæver, og hadde med henne 22 barn.
I 1769 bodde familien fremdeles i Strømsfjord, og hadde da disse hjemmeværende barn:
a) Michael Schielderup, b) Even Schielderup, c) Caspar Myhlenfort, d) Johan Broks og e) Karen Schielderup, hvilke alle formodes da å være over 12 år eller for yngstemanns vedkommende nær denne grense. Disse barn forutsettes å være oppført her i kronologisk rekkefølge med unntagelse av datteren - ettersom sønner på den tid alltid nevnes først - hvilken omstendighet vil stille sønnen Johan Broks yngst i søskenflokken. Han kan vel senest være født 1757.

Ifølge lendingslegget 1779 var Johan Peter Schielderup fremdeles i besittelse av Strømsfjord, og han har vært der hele tiden, ytet bidrag til "rangskattene" 1773-1778 for seg og sønnen Even, som dog ikke lenge etter sistnevnte år må være flyttet til farbroren Søren i Vesterålen.
Samtidig flyttet Johan Peter Schielderup selv til Vanna. Oppgav altså Strømsfjord."


Bygdebok for Kvænangen:
Utdrag fra bygdebok for Kvænangen (for spesielt interesserte):

“Allerede i januar 1760 møter vi Johan Peter Schjelderup, jekteskipper fra Strømfjord, på vei med reinraide til jernverket i Kengis i Nord-Sverige. På et slikt sted var det alltid god pris for melsekkene. Dette var billig russisk rugmel fra Kvitsjø-området som han hadde fått som betaling fra russerne for solgt fisk...

...Ca 1765 sluttet Dypvik-jekta i Lyngen å gå til Bergen. Den hadde vært bygdefarjekt, bl.a. for Kvænangen, i rundt 30 år. Det gjorde det mulig for Johan Peter Schjelderup i Strømfjorden å få bevilgning for jektefart. Johan Peter var sønn av gammelpresten Rasmus Schjelderup på Skjervøy, et av de mange barn han fikk gjennom sine fem ekteskap. Selv giftet Johan Peter seg med ei prestedatter og gikk i 1757 i gang med handel i Strømfjorden. Som handelsmenn flest måtte Johan Peter spille på mange strenger. Han var jekteskipper, utreder og reineier. En rettssak fra Kautokeino avslører at Schjelderup hadde både eget reinmerke og rein som ble passet av flyttsamene.
Men hans dyktighet som reineier var heller liten. Johan Peter ble nemlig tiltalt for å ha slaktet annen manns rein. Det viste seg at han hadde vært i flokken for å hente ei reinsimle, men tok feil mellom sitt eget og en annens reinmerke. Det var den 21. januar 1760 og rettsboken forteller videre hva som skjedde:

“-saa vel Eiermanden Ole Olsen Tornensis som vidnene forsickrede Schieldrup at bemælte Simmel Rheen icke tilhørde ham, men Ole Olsen Tornensis, og der paa fremførte adskillige vidner. (Da) gav dog Schieldrup dem en hoben vrede ord, med egen Haande stack en Kniv i Rhenen, lod den Slagte og førde den med sig hiem til Skiervøe Sogn”.

Etter at Johan Peter Schjelderup fikk bevilgning til jektefart, tok han over det meste av frakt til Bergen fra Reisa, Skjervøy og Kvænangen. Men han møtte konkurranse. Allerede i 1763 forsøkte Peder Gamst å komme i gang med jektefart for Kvænangen, men Schjelderup kom han i forkjøpet. Gamst allierte seg isteden med presten Dons på Skjervøy, som ved siden av sine mer religiøse plikter også drev litt jektefart på si. Med Peder Gamst som skipper, tjente de begge penger på fisketransport fra Kvænangen. I 1767 ble de begge stevnet for retten, tiltalt for å ha fornærmet Schjelderups jektebruk i sognet.

Men Schjelderup ga seg ikke med det. Han ville ha et oppgjør med alle som ødela hans fortjenestemuligheter og blant dem var også Peder Gamsts søskenbarn, Johan Peter Gamst, som ble stevnet for retten i 1769. Det viste seg nemlig at ingen blant Kvænangens befolkning hadde inngått noen avtale med Schjelderup om at han skulle holde bygdefarjekt for dem. Ettersom Gamst tok til med fiskefrakt til Bergen, kunne han hevde at Schjelderup ikke hadde noen rettigheter i Kvænangen. Retten var enig i at ingen kunne “-tvinge Gamst imod hans fri villie... at Skibe sine vahre med Sr. Schieldrup”.

Med søskenbarnet Peder Gamst gikk det ikke fullt så bra. I 1768 finner vi han i Valan, etter at onkelens enke nå var flyttet til sønnen på Alteidet. Den første kona var død, men under en av sine Bergensturer var han blitt kjent med Mariane Stenechen som han ektet i 1771. Men også Johan Peter Schjelderup var en hyppig gjest i Bergen og kanskje også på Valan. Da Peders datter Inger Margrethe ble født samme året som de giftet seg, var det nemlig de som mente at det ikke bare var økonomiske årsaker til at Schjelderup la seg etter Gamst. En av dem var Trondhjemsborgeren Giæver, og da han traff sin konkurrent på Skjervøy spurte han Gamst hvem som nå egentlig var far til datteren, - han sjøl eller Schjelderup?

Hvordan det enn var med farskapet, så tok ihvertfall Schjelderup det hele ille opp - og ikke Gamst. Det er nemlig Schjelderup som stevner Giæver for retten og spør “-om hand nogen sinde har befunden ham i usømmelige Gierninger med Maria Stenechen?” Til dette svarer Giæver svevende at han ikke var “forbunden at Svare” og med det forsvinner spørsmålet om Maria Stenechens kjærlighetsliv ut av historien. Det samme gjør den mulig forsmådde ektemann ti år senere, og ingen av barna ble igjen på Valan for å drive handelen videre."

Jeg har ingen datoer på Karen, men hun fikk et barn med Jacob Eriksen, datteren Cathrina Maria, døpt i Skjervøy 05.10.1777, men det visste du jo fra før.

Hilsen Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Innlegg: 1758
Registrert: 7. desember 2004 kl. 4.14
Sted: KONGSBERG

Re: Schjelderup

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 10. februar 2008 kl. 11.55

Ann Pettersen skrev:
I "Skifter fra Brønnøy (Nord og Sørsem) 1686/1780 " ved Svein Edvardsen, Kvaløen ytre;Brønnøy 1770

Erich Jensen hovedperson (i "Sømna-boka" het han Jonsen)
Søster Jensdatter Schjeldrup ektefelle
Bryndel Erichsen,11år barn
Jens Erichsen, 8år "
Johannes Erichsen, 1 1/2 "
Elen Erichsdtr.. 17år "
Maria Erichsdtr., 12år "

Har jo ikke sett orginalkilden(skiftet) men nå er jeg så sikker på at den Søster som døpes i Bergen er den samme som senere blir gift i Sømna, at nå utvider jeg anerekken min med Schjelderupene fra Bergen/Danmark. (Eller......????)

Hilsen Ann


Hei Ann.

Jeg heller til å være enig med deg, men det hadde vært interessant å fått sjekket originalskiftet som da trolig er på Statsarkivet i Trondheim, men det kan være en mulighet for at fylkesbiblioteket i Bodø kan ha skifteprotokollene for alle av Nordlands-kommunene på mikrofilm, noe du kan prøve å få sjekket ut. Biblioteket i Ålesund har i hvertfall for alle kommunene i Møre og Romsdal, så du kan jo være heldig. Det som da er interessant å få vite er hvordan navnet hennes skrives, altså om der står Søster Jensdatter Schjeldrup eller om der står Søster Schjeldrup Jensdatter, for det er jo det hun er døpt i Bergen.

Men uansett så er Søster et såpass sjeldent navn at sannsynligheten for at dette er samme person er veldig stor. Det hadde vært interessant å finne ut av hvorfor og hvordan hun reiste fra Os til Brønnøy.

Hilsen Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

gj05848
Innlegg: 94
Registrert: 18. november 2007 kl. 18.09
Sted: ALTA

Re: Schjelderup

Legg inn av gj05848 » 10. februar 2008 kl. 14.05

Hva du vet, Remi!
Tusen Hjertelig takk!

Det var akkurat sånne her ting jeg var ute etter!

Nok en gang takk!

Rita-Kristin

dn11335
Innlegg: 241
Registrert: 26. november 2004 kl. 20.04
Sted: HORTEN

Re: Schjelderup

Legg inn av dn11335 » 14. februar 2008 kl. 12.33

Hvor mange barn var det i ekteskapet mellom Cathrine Knagenhielm (Sørensdatter) Schielderup (1784-1840) og sogneprest Andreas Undahl (Jacobsen) Jersin (1774-1850)?

Jeg har følgende barn: Søren Schielderup f. 1815, Elise Helene f. 1817, Ludvig f. 1819, Hans Astrup f. 1821, Sebastian Fredrich Meitzner f. 1824 og Ananias Christian f. 1827. Var det flere?

Mvh Michael

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Innlegg: 1758
Registrert: 7. desember 2004 kl. 4.14
Sted: KONGSBERG

Re: Schjelderup

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 20. februar 2008 kl. 0.28

Lampe er enig med deg, Michael, i hans bok over de geistlige i Hordaland. Os er ikke med i oversikten over kirkebøker på Familysearch så jeg får ikke sjekket om de fikk flere uten å saumfare kirkebøkene side for side. De to første barna, Søren Schjelderup og Elise Helene er født og døpt i Lårdal i Telemark.

Ellers så vet du vel at Andreas var gift 3 ganger og at han fikk 6 barn i første ekteskap, ingen i 3. Men dette kan du lese mer om på side 265 i Bergens Stifts Biskoper og Præster efter Reformationen af Lampe, som er en av de digitaliserte bøkene på Digitalarkivet.

Hilsen Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

dn19563
Innlegg: 63
Registrert: 2. april 2006 kl. 16.31
Sted: BODØ

Re: Schjelderup

Legg inn av dn19563 » 24. februar 2008 kl. 22.05

Hei Remi.

Nå har jeg fått brev fra Statsarkivet i Trondheim ang. skifter i Brønnøy 1770-1771.

Der står det at det den 18.01.1770 ble holdt skifte etter Erich Ionsen Yttre Qvaløen i Sørsems fjerding. Han etterlot seg enken Søster Ionsdatter Schielderup (og barna Bryndel, Iens, Iohannes, Elen, Maren).

Den 22.05.1771 ble det holdt skifte etter Ane Pedersdatter. Arvinger var hennes mor Søster Schielderup og hennes halvbror Søfren Schielderup. (Hennes to barn før ekteskap).
(Her bruker hun ikke Jensdtr.)

Hva tror du? Ble vi noe klokere?

Hilsen Ann

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Innlegg: 1758
Registrert: 7. desember 2004 kl. 4.14
Sted: KONGSBERG

Re: Schjelderup

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 24. februar 2008 kl. 22.58

Egentlig ble vi vel ikke noe klokere.

Jeg skulle gjerne likt å sett henne nevnt i Brønnøy/Sømna som Søster Schielderup Jensdatter, men det er vel for mye forlangt. Hun kan godt ha skiftet om rekkefølgen på disse to navnene, selv om hun er døpt Schielderup og ikke hadde det som slektsnavn i utgangspunktet. Det har skjedd før.

At det i skiftet står Ionsdatter kan enten være en tydefeil fra statsarkivet sin side eller en skrivefeil fra han som skrev skiftet i 1771.

Så la oss se litt på navnene til barna og hhvem av dem som kan komme fra Søster sine trolige aner i slekten Schjelderup:

Førstefødte Ane. Godt mulig oppkaldt etter Søster si mor, Anna Dorothea Wrangel.
Nr. 2: Søfren, ingen aner til Anna Dorothea Wrangel.
Nr. 3: Elen, navnet eksisterer i slekten Schjelderup da en datter av Jens S. (1509-1582) døpte ei datter ved dette navnet.
Nr. 4: Maren, navnet eksisterer i slekten Schjelderup da mor til Jens S. (1509-1582) hadde dette navnet.
Nr. 5: Bryndel, ingen aner til Anna Dorothea Wrangel.
Nr. 6: Jens, mulig oppkalling etter Søster sin far.
Nr. 7: Johannes, ingen aner til Anna Dorothea Wrangel.

Så da har vi en mulig oppkalling i 4 av 7 barn, noe som er som forventet. Hvilket kan styrke postulasjonen om at Søster døpt i Bergen 1721 er barnebarn av Søster Schielderup født 1641, sannsynligheten øker, men vi mangler fremdeles beviset. Vi få se om vi klarer å grave fram noen opplysninger om henne i perioden 1721 til 1748. Selv det ikke kommer til å bli enkelt.

Hilsen Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

gj05619
Innlegg: 387
Registrert: 25. januar 2008 kl. 21.54
Sted: GJØLME

Re: Schjelderup

Legg inn av gj05619 » 8. april 2008 kl. 0.10

Hei!

Den Eric Pedersen Kaalstrup som Michaael Moum omtaler er vel den bilthugger (treskjærer) Erik Kolstrup fra Furnes som kom opp til Trondheim etter at Domkirka brant i 1708. Navnet kan sikkert skrives på flere måter, men ved søk i Google er det slik skrevet.

Colstrup regnes som den som introduserte akantusranken i Trøndelag som motiv til dekorering av møbler og annet innventar. Han skar ut prekestolen i Domkirka, men den gikk desverre tapt i en ny brann i 1718. Annet inventar fra hans hånd er derimot bevart ved Domkirka. I 1712 skar han ut altertavla i Viggen kirke i Børsa under Byneset prestegjeld. Dette arbeidet regnes som det første arbeidet i Trøndelag, utenom Trondheim, der akantusranken nyttes som motiv. Da den gamle Y-kirka på Viggja ble revet, ble etterhvert altertavla plassert i den nye kirka på Geitastrand som ble bygget i 1859. Ved den altertavla er jeg døpt og konfirmert. Ved å søke på http://www.orkdalsmenighetene.no, kan dere klikke dere fram til denne. Jeg regner denne som inspirasjonskilde til de så kjente Orkdalsskapene.

Tarald er et kjent fornavn i Trøndelag. Nettopp en Tarald Ross (ca.1685-1748) var sogneprest i Orkdal fra 1717, senere prost til sin død. Hans halvbror, Ole, overtok først som sogneprest, siden som prost til sin død i 1775. Jeg har ingen kjennskap til deres opprinnelse.

Ellers kan jeg nevne at jeg sjøl stammer fra Schjelderup. Min 6.tippoldemor er Anne Svendsdatter Schjelderup (1708-1768), datter av Svend Rasmussen Schjelderup og Mille Michaelsdater Augustinussen. Er Svend Rasmussen, bergskriveren ved Undal verk, sin anerekke ned til Jens Pedersen Schjelderup kjent i dag?

Mvh John Tore

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Innlegg: 1758
Registrert: 7. desember 2004 kl. 4.14
Sted: KONGSBERG

Re: Schjelderup

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 12. april 2008 kl. 14.09

Takk skal du ha, John Tore, for opplysningene dine. Jeg har ennå ikke klart å finne noen flere opplysninger om Anne Taralsdatter Schjelderup, bortsett fra at det ser ut for meg som om ekteskapet med Kolstrup var hennes 2. ekteskap. Hun kan jo ha fått etternavnet Schjelderup fra sin første ektemann. Men dette er bare spekulasjoner fra min side.

Når det gjelder anerekken fra Anne Svendsdatter Schjelderup tilbake til Jens Pedersen Schielderup, så har jeg den, men den går ikke via Svend Rasmussen fordi han var ikke av slekten Schjelderup og han har aldri brukt navnet Schjelderup, derimot Skamfær. Han var, som du sier gift med Mille Michelsdatter Schjelderup (Hans 2. ekteskap, først gift med Kirsten Christensdatter Brun). Jeg vet ikke hvem som var Svend Rasmussen sine foreldre. Alle 4 barna til Svend og Mille brukte navnet Schjelderup.

Mille Michelsdatter brukte etternavnet Schielderup på samme måte som alle hennes 6 søsken gjorde. Hun var datter av sogneprest til Beitstad Michel Augustinussen og hustru Anna Jørgensdatter Schielderup. Jeg kan godt legge ut hele anerekken videre, men går egentlig ut ifra at du allerede vet den. Dersom ikke så si ifra.

Hilsen Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

gj05619
Innlegg: 387
Registrert: 25. januar 2008 kl. 21.54
Sted: GJØLME

Re: Schjelderup

Legg inn av gj05619 » 13. april 2008 kl. 22.31

Takk for kommentaren, Remi. Dette betyr vel at jeg må se på mine Schjelderup-aner på nytt. Mille sine aner må jeg vel finne ut av i ditt rikholdige materiale. Nå vet jeg hvor jeg kan finne hjelp!

Min kilde til at også Svend Rasmussen var en Schjelderup har jeg fra Rennebu-boka bd. III, side 203. Etter denne var Svend Rasmussen (1657-1709) Bergskriver ved Undal Verk. Forfatterene av bygdeboka hevder at Svend og Mille var i slekt.

Min interesse for Tarald-navnet skyldes ikke minst at min 6-tippoldefar f.ca.1677 het Tarald Toresen. Han er oppgitt som stesønn i Ft for 1701 i Orkdal (Svorkmo).

Mvh John Tore

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Innlegg: 1758
Registrert: 7. desember 2004 kl. 4.14
Sted: KONGSBERG

Re: Schjelderup

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 14. april 2008 kl. 15.04

Hei John Tore.

Det er korrekt at Rennebuboka gir ham slektsnavnet Schjelderup, men det finnes ingen kjent slektstilknytning til Schjelderupslekta. Ved kjøp av Aunet (III, 23) er han kalt Svend Rasmusson Skamfer. Ved kjøp av Søgard Skamfer (III, 184) er han kalt Svend Rasmusson på Skamferhaugen. Ved kjøp av Storslett (III, 138) er han kalt Svend Rasmusson på Skamfer. Det er således ikke noe kjent slektskap mellem ham og kona Mille Mikkelsdatter Schjelderup. Barna tok navnet Schjelderup. (Dette er sendt meg på mail av Leiv Skjerve)

Du kan finne ut av Mille Michelsdatter Schielderup og hennes aner på Simon Ellefsen sine hjemmesider, her lenket til Mille.
Bare klikk på tallet 57 i 152.57 så kommer du tilbake til generasjonen før og slik kan du fortsete helt tilbake til Jens Pedersen Schielderup.

Simon har også en egen lenke med etterkommere etter Mille: Lenke til etterkommerne.

Hverken jeg eller Simon har fulltallig oversikt over slekten Schjelderup, men vi har samarbeidet litt her og der. Og arbeidet går videre.

Hilsen Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

gj05848
Innlegg: 94
Registrert: 18. november 2007 kl. 18.09
Sted: ALTA

Re: Schjelderup

Legg inn av gj05848 » 5. mai 2008 kl. 18.19

Hei Remi!
Du som vet så mye..... Hvorfor finner jeg ikke Cathrina Maria Schelderup i FT 1801?
Finner en Cornelius Pedersen som er satt bort som pleiebarn til en familie på West-Uløy, som er på samme alder som sønnen hennes....
Har ho daua, eller bare reist bort i skam? :roll: :lol:

Hilsen Rita

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Innlegg: 1758
Registrert: 7. desember 2004 kl. 4.14
Sted: KONGSBERG

Re: Schjelderup

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 5. mai 2008 kl. 21.22

Godt spørsmål Rita-Kristin. Jeg har heller ikke funnet henne i 1801. Årsak: Your guess is as good as mine. :)

Der er en del tjenestejenter i nordnorge ved navn Cathrina Jacobsdatter eller Maria Jacobsdatter i passelig alder, men siden det ikke står hvor de kommer ifra, så er det umulig for oss og med sikkerhet si at dette er riktig person. Tror dette blir en vanskelig nøtt og finne. Men som du sier, hun kan jo ha dødd mellom juli 1797 og februar 1801. Jeg har ikke sett etter det.

Hilsen Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

gj05848
Innlegg: 94
Registrert: 18. november 2007 kl. 18.09
Sted: ALTA

Re: Schjelderup

Legg inn av gj05848 » 13. mai 2008 kl. 8.43

Hei igjen Remi!

Kan dette være min Cathrina i Kvæfjord? (nest nederst høyre side)
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-207

Finner nemlig en Karen Schielderup, 60 år i FT 1801 gift med Claus Parelie, ved Aangstad gard i Hadsel, som er nabokommunen til Kvæfjord... :roll:

Kan de to fra Skjervøy ha havnet hit.....?

Odd Roar Aalborg
Innlegg: 604
Registrert: 4. desember 2004 kl. 11.01
Sted: LONEVÅG

Re: Schjelderup

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 14. mai 2008 kl. 0.11

Er tilfeldig innom, men tar med dette:

Ang. Svend Rasmussen Skamfer omtalt litt ovenfor her, så har jeg tidligere i dette forum skrevet litt om det opphav jeg mener han har: https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=28559

Se mine innlegg 28. jan. 2007 og litt senere.

Kan nevne at hans kone, i tillegg til å ætte fra Schjelderup, også er Aspaætling.

Svend Rasmussen har -- i tillegg til tidligere kjente sønner av hr. Hans Lauritzen -- antagelig også en farbror bosatt i Melhus, mellom Gauldalen og Orkdalen, nemlig (Fredrik) Kristoffer Hanssen Tisløf. Se mine innlegg om dette miljøet her: http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe fra (15) og utover.

Odd Roar Aalborg
Innlegg: 604
Registrert: 4. desember 2004 kl. 11.01
Sted: LONEVÅG

Re: Schjelderup

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 14. mai 2008 kl. 0.18

Siste lenken virker visst ikke, men den skal føre til tema nr. 3232 i Digitalarkivets Brukerforum.

Brukeravatar
Paul Johan Hals
Innlegg: 13030
Registrert: 17. oktober 2007 kl. 20.33

Re: Schjelderup

Legg inn av Paul Johan Hals » 19. mai 2008 kl. 20.27

Hei Remi.

Du er jo spesialist på Shelderup slekten samt flere slekter etter hva jeg har sett.
For ca 20 år siden fikk jeg en utskrift fra en tremenning i Brumundal. Den omfattet hans, og forsåvidt også min slekt. Han hadde følgende som jeg, hvis mulig, gjerne vil ha bekreftet eller avkreftet av deg:

I følge K.G. i Brumundal hadde Anders Nielssen Shelderup (1648 - 1692) og Anne Hansdatter Nysted en sønn Rasmus (1680 - 1757)
Rasmus Schelderup ble gift med Anne Sørensdatter Røg (1694 - 1747).
De hadde en sønn Søren Røg Schelderup (1725 - etter 1801). Han var jægteskipper, giestgiver og proprietær på Melbu (i Hadsel).
Søren ble i 1767 gift med Sara Røst Grønbech (død 1794).
De fikk en datter Anne Margrethe Schelderup (1780 - 1847)
Hun ble i 1800 gift med Arnoldus Schytte Dreyer (1771 - 1814), som litt seinere ble sokneprest i Øksnes.
Deres datter Sara Røst Dreyer (1803 - 1880) var gift med min tippoldefar, Isach Christensen Hals (1793 - 1831)

Det første leddet har jeg sett tidligere i denne tråden, men tok det med som utgangspunkt. Det siste leddet har jeg også fått bekreftet.

MVH Paul

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Innlegg: 1758
Registrert: 7. desember 2004 kl. 4.14
Sted: KONGSBERG

Re: Schjelderup

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 20. mai 2008 kl. 6.19

Hei Paul.

Listen din ser ikke så aller verst ut. Og du er nå inne på samme utgangspunkt som Rita-Kristin er med etterkommere etter Skjervøy-pastoren Rasmus Andersen Schjelderup.

Rasmus ble gift den 15. aug. 1725 i Tromsø ( i følge Wilhelm Lassen) med Anna Sørensdatter Røg, i hans 4. ekteskap av totalt 5. 4 barn i dette ekteskapet hvorav Søren Røg er nr. 1. Søren Røg er født 1. aug. 1725 i Skjervøy (i følge NST XXII, hefte 4, side 308) Søren Røg Schjelderup dør 26. juni 1809 på Steilo, Hadsel, gravlagt 9. juli 1809. 1. gang gift 30. nov. 1757 i Hadsel med Ingeborg Margrethe Axelsdatter Rasch. Jeg har ikke funnet hennes begravelse i Hadsel mellom 1763-1767, men Wilhelm Lassen påstår hun drukner i 1763. Ingen barn i dette ekteskapet. Søren Røg gifter seg 2. gang den 13. nov. 1767 hjemme i huset på Steilo i Hadsel med Sara Røst Christophersdatter Grønbech, hun født i des. 1739, døpt i Vår Frue kirke, Trondheim den 9. jan. 1740. Sara Røst blir gravlagt i Hadsel den 29. mai 1794. Søren og Sara fikk tilsammen 9 barn. Etter Sara sin død gifter Søren Røg seg med Jonette Andrea Andersdatter Moursund. Ingen barn sammen.

Ane Martha (som hun er døpt den 14. mai 1780 i Hadsel), er barn nr. 8 i søskenflokken. Ane Martha gifter seg den 23. juli 1800 i Hadsel med Arnoldus Schytte Willatzsen Dreyer. Jeg har Arnoldus født i 1772, men det har jeg ikke sjekket ennå. Han blir gravlagt i Øksnes den 16. jan. 1814, døde den 1. jan. 1814 på Øksnes prestegård. 5 barn som jeg vet om hvorav Sara Røst Dreyer er nr. 1. Ane Martha gifter seg 2. gang med Truls Krogh Jørgensen Steen. 2 barn i dette ekteskapet.

Sara Røst er døpt i Hadsel den 23. okt. 1803. Og det er alt jeg vet om henne, så her vet sikkert du mer. Hadde vært fint om du kunne sende meg en tekstfil om det du vet om henne, hennes ekteskap og etterkommere. Du finner mail-adressen min her under nestleder: Lenke.


Rita-Kristin: Jeg arbeider med en hypotese for å få kartet til å stemme med landskapet når det gjelder Karen og datteren Cathrina Maria. Hun som du har funnet gift i Kvæfjord står som enke da hun gifter seg med Jon Andersen Reinstad i 1804. Det er nok hun som er her i 1801-tellingen: Lenke.
Denne Catrina blir gift med Niels Olsen Klerk den 10. aug. 1800 i Hadsel. Hun skrives da som Catrina M. Schielderup. Niels Olsen Klerk blir gravlagt den 14. mai 1801 i Hadsel. De bodde på gården Ekeren/Ekrene i Hadsel. Men før jeg offentliggjør tankegangen min, så vil jeg gjerne ha noen bevis på bordet, og da må jeg gå igjennom kirkeboken for Hadsel for å prøve å finne en vielse mellom Karen Schjelderup og Claus Pareli/Parelius i håp om at der står mer informasjon om henne ved vielsen/trolovelsen. Det er noen år å gå igjennom så det vil ta litt tid.

Hilsen Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

Brukeravatar
Paul Johan Hals
Innlegg: 13030
Registrert: 17. oktober 2007 kl. 20.33

Re: Schjelderup

Legg inn av Paul Johan Hals » 20. mai 2008 kl. 16.39

Tusen takk for hjelpen Remi.

Jeg skal sende deg det jeg har om Saras Røst Dreyers etterkommere. Når det gjelder henne vet jeg bare at hun var gift med Isaach Christensen Hals, f i Kristiansund. De var bosatt på Holmsnes i Hadsel hvor han var handelsmand. De fikk fire barn hvorav min oldefar William Dahl Hals var nest yngst. Da Isaach døde ble W.D. Hals oppfostret hos en familie Grønbech på Stokmarknes i Hadsel. Hva som videre hendte med Sara vet jeg ikke, bortsett fra at hun døde i 1880.

Jeg sender det jeg har om hennes etterkommere som E-post.

Igjen tusen takk.

MVH Paul

gj05848
Innlegg: 94
Registrert: 18. november 2007 kl. 18.09
Sted: ALTA

Re: Schjelderup

Legg inn av gj05848 » 20. mai 2008 kl. 19.07

Remi Pedersen skrev:Rita-Kristin: Jeg arbeider med en hypotese for å få kartet til å stemme med landskapet når det gjelder Karen og datteren Cathrina Maria. Hun som du har funnet gift i Kvæfjord står som enke da hun gifter seg med Jon Andersen Reinstad i 1804. Det er nok hun som er her i 1801-tellingen: Lenke.
Denne Catrina blir gift med Niels Olsen Klerk den 10. aug. 1800 i Hadsel. Hun skrives da som Catrina M. Schielderup. Niels Olsen Klerk blir gravlagt den 14. mai 1801 i Hadsel. De bodde på gården Ekeren/Ekrene i Hadsel. Men før jeg offentliggjør tankegangen min, så vil jeg gjerne ha noen bevis på bordet, og da må jeg gå igjennom kirkeboken for Hadsel for å prøve å finne en vielse mellom Karen Schjelderup og Claus Pareli/Parelius i håp om at der står mer informasjon om henne ved vielsen/trolovelsen. Det er noen år å gå igjennom så det vil ta litt tid.

Hilsen Remi


Tusen takk, Remi... Syntes bare det var rart at de ble borte.....

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Innlegg: 1758
Registrert: 7. desember 2004 kl. 4.14
Sted: KONGSBERG

Re: Schjelderup

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 24. mai 2008 kl. 13.07

Rita-Kristin, du får følge litt med på dette innlegget under Hadsel: Lenke.

Hilsen Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

gj05848
Innlegg: 94
Registrert: 18. november 2007 kl. 18.09
Sted: ALTA

Re: Schjelderup

Legg inn av gj05848 » 24. mai 2008 kl. 15.59

Ok. Tusen takk, Remi.

Rita

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Innlegg: 1758
Registrert: 7. desember 2004 kl. 4.14
Sted: KONGSBERG

Re: Schjelderup

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 25. mai 2008 kl. 13.45

Rita-Kristin: Det er nok Cathrina Maria, datteren til Karen, som blir konfirmert i Skjervøy i 1793: 6. siste jente i 1793. Navnet hennes skrives Katrina Maria Jacobsdr. Havnæs 16.

Hilsen Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

gj05848
Innlegg: 94
Registrert: 18. november 2007 kl. 18.09
Sted: ALTA

Re: Schjelderup

Legg inn av gj05848 » 25. mai 2008 kl. 21.35

Ja jeg har regnet med at dette var henne. Men hvorfor bodde hun på Havnnes ved Konfirmasjon? Var hun satt bort på dette tidspunktet? Ved Cathrina Maria's dåp er moren Karen M. bosatt i Straumfjorden. Og hvorfor kaller hun seg ved konfirmasjonen for Katrina Maria Jacobsdatter, og ved Cornelius'(sønnen) dåp 4 år senere kaller hun seg Cathrina Maria Schelderup? Mystiske menneske..... :roll: :lol:

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Innlegg: 1758
Registrert: 7. desember 2004 kl. 4.14
Sted: KONGSBERG

Re: Schjelderup

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 26. mai 2008 kl. 0.07

Har ikke svar på alle dine tanker her, Rita-kristin, men jeg har mine egne tanker. Som 16-åring står nok Cathrina Maria på egne ben og er ikke satt bort, i stedet er hun nok tjenestejente på Havnnes.

Hvorfor hun kalles Katrina Maria Jacobdatter ved konfirmasjonen og Cathrina Maria Schelderup ved sønnen Cornelius sin dåp er ikke lett å svare på. Men det er to forskjellige personer som skriver i kirkeboken ved Katrina Maria sin konfirmasjon og Cornelius sin dåp. Det var Oluf Meldal Angell som var sogneprest til Skjervøy i perioden 1781 - 1811, så han er nok den ene, mens det kanskje var en av missionærene hans som skrev i kirkeboken ved den andre hendelsen. Samtidig så kan prestene ha vært såpass lokalkjente med menigheten sin at de visste hvem mange av personene var, og ikke minst hvem de var etterkommere av, spesielt dersom det var etterkommere etter de "kondisjonerte" slektene bosatt i menigheten. Med andre ord Oluf M. Angell kan godt ha visst hvem Cathrina Maria var etterkommer etter og trengte ikke spørre om hennes navn, han bare skrev Schelderup. Men dette er bare tanker fra min side.

Hilsen Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

gj05848
Innlegg: 94
Registrert: 18. november 2007 kl. 18.09
Sted: ALTA

Re: Schjelderup

Legg inn av gj05848 » 26. mai 2008 kl. 18.09

Jo det er jo selvfølgelig en mulighet.

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Innlegg: 1758
Registrert: 7. desember 2004 kl. 4.14
Sted: KONGSBERG

Re: Schjelderup

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 21. juni 2008 kl. 18.54

Da har jeg saumfart noen deler av kirkeboken for Skjervøy, døpte, for å prøve å finne spor av Karen Magrethe Schjelderup, datter av Johan Peter S. og Sophie Charlotte Mühlenphort Heggelund.

Hun er fadder for første gang 30. aug. 1761 og er da fadder jevnt og trutt en god del år framover. Siste dåpen der hun figurerer som fadder i Skjervøy kirkebok er datert den 12. juni 1785. Etter det finner jeg henne ikke i Skjervøy kirkebok som fadder. Ergo flytter hun trolig ut av prestegjeldet.

I skiftet etter broren hennes Johan Brochs Schjelderup bosatt på gården Strømsfjord datert den 20. nov. 1790, foretatt på gården Maursund i Skjervøy, er hans søsken arvinger siden han døde barnløs. Arvingene er Provst Schjelderup (som er den eldste broren Rasmus), Karen og barna etter de to brødrene som er døde Michel Schjelderup og Even Schjelderup. Deres barn som er nevnt som levende er 1 sønn Even Schjelderup og 1 datter ved navn Hanna Magrethe omtrent 20 år og ugift. (Det kommer ikke fram av skiftet om det er Michel eller Even som er fedrene eller om det er et barn fra hver.) Dessverre står der ikke hvor Karen er bosatt i 1790 og det var det jeg håpte på.

Jeg leter videre etter opplysninger som kan bekrefte om Karen S. gift med Claus Parelie i Hadsel i 1792 og 60 år i 1801 er den samme personen som Karen datter av Johan Peter S.

Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

gj05848
Innlegg: 94
Registrert: 18. november 2007 kl. 18.09
Sted: ALTA

Re: Schjelderup

Legg inn av gj05848 » 21. juni 2008 kl. 20.34

Tusen takk Remi! Jeg venter spent på fortsettelsen!

Brukeravatar
dn19471
Innlegg: 60
Registrert: 28. november 2005 kl. 19.46
Sted: BERGEN
Kontakt:

Re: Schjelderup

Legg inn av dn19471 » 17. juli 2008 kl. 10.57

Hei,


Søster Jensdatter Schjelderups far var Jens Pedersen Sønderborg, sønn av forvalter på Lysekloster, Peder Pedersen Sønderborg og Elin Hansdatter, datter av presten i Os, Hr Hans Pedersen og Anna Jensdatter Loss. Søren-navnet kan være etter Søren Hess, prest i Strandebarm og nær slektning av Jens Pedersen Sønderborg.

Mvh
Arnfrid M

dn19563
Innlegg: 63
Registrert: 2. april 2006 kl. 16.31
Sted: BODØ

Re: Schjelderup

Legg inn av dn19563 » 19. juli 2008 kl. 18.40

Dette var jo bare helt fantastisk. Her falt mye på plass. :D
Følger også med stor interesse det som skrives på DA-debattforumet om saken.

Ann

dn19563
Innlegg: 63
Registrert: 2. april 2006 kl. 16.31
Sted: BODØ

Re: Schjelderup

Legg inn av dn19563 » 14. september 2008 kl. 17.42

Ang. Sostrate(Søster) Schjelderup og Cancelliraad Hieronymus Bergholtz.

I domsprotokollen ved skillsmissen i1683 står det bl.a.

.."huerchen haft omsorg for hende oc hans barn med noget at forsuine..." og
.."siden efter hans Villie reyst igjen her op til sin moder med hans tuende børn..."

Dette betyr vel at Søster hadde 2 barn i sitt ekteskap med Bergholtz.
Vites det noe om disse? Ble de født i Bergen? el. Danmark?

Ann

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Innlegg: 1758
Registrert: 7. desember 2004 kl. 4.14
Sted: KONGSBERG

Re: Schjelderup

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 18. september 2008 kl. 14.29

Ikke mye jeg vet om sønnene til Hieronimus Bergholtz og Søster Schjelderup.

Navnene deres kan ha vært Jens og Uldrich Frederich. Men jeg har dårlig kildebelegg for dette, så ta det med en klype salt.

Utover dette vet jeg ingenting om deres skjebne.

Hilsen Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

dn19563
Innlegg: 63
Registrert: 2. april 2006 kl. 16.31
Sted: BODØ

Re: Schjelderup

Legg inn av dn19563 » 22. september 2008 kl. 18.29

Ok, så det var to sønner. Jeg undres på om det vel kanskje er en mulighet for at de har valgt å bruke morens etternavn i voksen alder (hvis de ble voksne). Farens navn må jo ha vært tildels belastende å leve med.
Skal ha de i "bakhodet"når jeg roter rundt i den aktuelle tidsperioden.(Hadde vært veldig artig å finne dem)

Ann

dn11335
Innlegg: 241
Registrert: 26. november 2004 kl. 20.04
Sted: HORTEN

Re: Schjelderup

Legg inn av dn11335 » 11. november 2008 kl. 7.39

Niels Schielderup på Hamarøy 1711 fra Sko- og parykkskatten
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Innlegg: 1758
Registrert: 7. desember 2004 kl. 4.14
Sted: KONGSBERG

Re: Schjelderup

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 12. november 2008 kl. 1.42

Du skulle vel ikke være så heldig å ha et nærbilde i farger av signet-trykket.

Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

dn11335
Innlegg: 241
Registrert: 26. november 2004 kl. 20.04
Sted: HORTEN

Re: Schjelderup

Legg inn av dn11335 » 12. november 2008 kl. 8.07

Jeg har bare en svart/hvit papirkopi. Her er et av hans far Jens Nielsøn Schielderup fra mantallet 1701 i Hamarøy.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

gj08303
Innlegg: 207
Registrert: 21. desember 2008 kl. 0.55
Sted: RØROS

Re: Schjelderup

Legg inn av gj08303 » 8. januar 2009 kl. 17.34

Hei!

Ser at navnet Even Schielderup dukker opp et par ganger i innleggene, uten at jeg umiddelbart finner "min mann".

En av mine aner er Even Schielderup, hvis datter Margrethe Kristine Schielderup (1761-1841) ble gift på Røros med Lars Olsen Grind (1754-1797). Even er da sannsynligvis født før 1740.

Har noen opplysninger om hvem denne Even er og hvem som er hans aner? Takknemlig for alle tips!

Mvh Odd

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Innlegg: 1758
Registrert: 7. desember 2004 kl. 4.14
Sted: KONGSBERG

Re: Schjelderup

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 8. januar 2009 kl. 20.02

Det skal vel kunne la seg gjøre. Jeg har den du kaller Margrethe Kristine Schjelderup bare som Kirsten Evensdatter Schjelderup, dette etter skifte fra faren.

Foreldre: Even Jenssen S. født 1733, død 1796 Tolga, Hedmark, gift med Anne Mortensdatter Grue, hun død 1803.

Evens foreldre: Jens Anderssen S. født i Haltdalen, Holtålen, Sør-Trøndelag, død i Holmestrand, Vestfold. Gullsmed. Han 1. gift med Margrethe Henriksdatter Flor, født en gang mellom 1705 og 1720. Gift 2. (Evens mor) Anna Klem, død i Holmestrand.

Resten av anene på Schjelderup-siden finner du her (så slipper jeg å skrive alt ned her): http://www.nose.dk/Norge/schjelderup.html#375 Når du er på Simon sine sider, så bare klikk på det blå tallet foran navnet (Jens Andersen Schjelderup) så går du til neste anepar.

Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

gj08303
Innlegg: 207
Registrert: 21. desember 2008 kl. 0.55
Sted: RØROS

Re: Schjelderup

Legg inn av gj08303 » 8. januar 2009 kl. 20.38

Hei Remi!

Kjempeflott, det var raskt svar! Da skal jeg forske litt i det, og hvis jeg står fast kommer jeg tilbake, du har tydeligvis god oversikt! Fortsatt hyggelig aften!

Mvh Odd

gj08303
Innlegg: 207
Registrert: 21. desember 2008 kl. 0.55
Sted: RØROS

Re: Schjelderup

Legg inn av gj08303 » 10. januar 2009 kl. 14.08

Hei igjen Remi!

Fikk også et svar fra Marie Tollan (se under "Røros"). Hun mener moren til Even var Margrethe Henriksdtr. Floor og at hun ble gift med hans far Jens Andersen i 1730. Hvis Even var født i 1733 er det vel sannsynlig at det er Floor og ikke Klem som er moren? Har du noen kommentar/opplysning?

Mvh Odd

dn03022
Innlegg: 1235
Registrert: 14. juli 2004 kl. 19.55
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Schjelderup

Legg inn av dn03022 » 11. mai 2009 kl. 12.55

Etter folketellingen 1801 for Norddal i Romsdal hadde klokkeren Iver Krohn, 31 år, en hustru Mette født Schelderup, 41 år. Er hennes slekt omtalt allerede ?
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Innlegg: 1758
Registrert: 7. desember 2004 kl. 4.14
Sted: KONGSBERG

Re: Schjelderup

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 11. mai 2009 kl. 14.38

Du kan følge hennes aner på Simon Ellefsen sine hjemmesider her: Mette Marie Melchiorsdatter Schjelderup

Videre aner fra Mentz Olufsen Darre Schielderup kan du følge på Simon sine sider her: Mentz Olufsen Darre Schielderup.

Jeg har i tillegg til det Simon har skrevet 565 etterkommere etter Mette og Iver Krohn i 7 generasjoner, pluss 174 ektefeller. Er du interessert i alle dem så må jeg sende dem pr. mail.

Mette og Iver sine barn var:

1. Mein Cathrine, født og død i 1790 i Luster, Sogn og Fjordane.

2. Mein Cathrine, født 1791, døpt 4. okt. 1791 i Luster, død 29. nov. 1856 i Dale, Norddal, Møre og Romsdal, gift i 1815 i Norddal med Iver Arnesen Ytterdal, gårdbruker i Norddal. 4 barn.

3. Ludolph, født 1793, døpt 31. mars 1793 i Luster, død 20. nov. 1848 i Dale, Norddal, gårdbruker, gift i 1828 i Norddal med Anne Sofie Thorsdatter Ytterdal. 6 barn.

4. Ingeborg Elisabeth, født 1795 i Dale, Norddal, døpt 21. juni 1795 i Norddal, død 15. aug. 1863 i Dale, Norddal, gift i 1811 i Norddal med Thor Paulsen Dale, gårdbruker. 8 barn.

5. Melchior Schjelderup, født 1797, døpt 10. sep. 1797 i Norddal, død 7. mars 1845 i Dale, Norddal, gårdbruker, gift i 1826 med Anne Pedersdatter Slettevold fra Stranda, Møre og Romsdal hvor hun ble født i 1804, død 1882 i Dale, Norddal. 4 barn.

6. Edvard Meyer, født 1799, døpt 7. april 1799 i Norddal, død 1. juni 1865 i Dale, Norddal, gårdbruker, gift i 1824 i Norddal med Malene Ludolfsdatter Relling, født 1804 i Relling, Norddal, død 1862 i Norddal. Barnløst ekteskap.

7. Iver Høgh, født 1801, døpt 4. okt. 1801 i Norddal, død 29. feb. 1876 i Dale, Norddal, gårdbruker, gift i 1829 med Anne Mari Larsdatter Tafjord. 9 barn.

8. Johan Jørgen, født 1804, døpt 10. mai 1804 i Norddal, død 8. okt. 1859, boktrykker og avisutgiver, gift med Louise Fredrikke Lilloe, født 1810 i Christiania, død 14. feb. 1894, Hønefoss, gravlagt 19. feb. 1894, Hønefoss. Ett barn som jeg veit om, men kan ha fått flere, har ikke sett etter ennå. Johan Jørgen er grunnleggeren av dagens Ringerikes Blad.

Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

dn03022
Innlegg: 1235
Registrert: 14. juli 2004 kl. 19.55
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Schjelderup

Legg inn av dn03022 » 13. mai 2009 kl. 19.50

Takk ! Det var jo en helt overveldende informasjon. Jeg kommer tilbake siden med spørsmål om eventuelt mere data om etterkommerne.
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Innlegg: 1758
Registrert: 7. desember 2004 kl. 4.14
Sted: KONGSBERG

Re: Schjelderup

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 31. mars 2010 kl. 6.32

Jeg har lyst til å lufte noen teorier med dere og ønsker kommentarer angående hvor sannsynlig det er for at mulighetene jeg postulerer kan stemme. Jeg har for det meste prøvd å bruke primærkilder som kirkebøker og skifteprotokoller.

Det gjelder Karen Johansdatter Schjelderup, født ca. 1740-1745 i Skjervøy av foreldrene Johan Peter Rasmussen Schjelderup (1721-1786) og hustru Sophie Charlotte Mühlenphort Mikkelsdatter Heggelund (ca. 1710-?).

Jeg finner henne nevnt som fadder i Skjervøy kirkebok fra 1761 til 1785. Hun lever ved broren Johan Brochs Schjelderup sitt skifte i 1790, men dessverre står det ikke hvor hun oppholder seg.

Den 5. oktober 1777 døper hun en uekte datter i Skjervøy. Datteren får navnet Cathrina Maria. Mor er skrevet som Karen M. Schjelderup av Strømfjord og far er oppgitt til å være Jacob Erichsen Oxfjord. Cahtrina Maria konfirmeres i Skjervøy den 3. november 1793, navnet skrives som Katrina Maria Jacobsdr. Havnæs. Den 4. juli 1797 føder Catrina Maria Schelderup Dybvigen en uekte sønn der dåpen stadfestes den 10. september 1797 i Skejrvøy, sønnen får navnet Kornelius og far blir oppgitt til å være "Peder Jonsen den Eldre paae Hamnes". I 1801 er Kornelius pleiebarn hos en familie på gården Vestuølen i Nordreisa. Så langt nok om Cathrina Maria.

Den 12. november 1793 i Hadsel, Nordland troloves ei Karen Magrethe Schielderup med en Claus Parelius. Kan dette være samme Karen M. Schjelderup som jeg taper sporet av i Skjervøy i 1785? I 1801-tellingen lever de sammen på gården Aangstad i Hadsel, Karen er 60 år gammel og Claus er 58.

På Melbu i Hadsel lever der en Søren Røg Rasmussen Schjelderup (1725-1809). Han er onkel til nevnte Karen M. Schjelderup fra Skjervøy. Kan Karen ha reist fra Skjervøy og fått seg jobb hos onkelen sin i Hadsel? Både onkelen Søren Røg og faren hennes Johan Peter er jekteskippere.

Claus Parelius er enkemann og har barn fra første ekteskap som han trenger hjelp til å brødfø. Karen var kanskje et lagelig emne?

I 1801-tellingen finner vi også på gården Ekrene i Hadsel ei Catarina Schielderup som er 36 år gammel og gift med Niels Olsen Klerk. Niels dør i 1801 og skiftet blir holdt den 22. august 1801. Arvingene er enken Catharina Maria Schjelderup og Niels sine 4 barn fra hans første ekteskap, de er alle mindreårige. Boet er fallitt. Niels sin begravelse er bekostet av Søren Schjelderup på Stejloe og sønnen hans Rasmus Schjelderup på Melbu. Denne Søren Schjelderup er samme som nevnte Søren Røg Schjelderup og altså mulig onkel til Catharina Maria sin mor Karen. Kan årsaken til at Søren og Rasmus betalte for begravelsen være, at Catharina Maria er i såpass nær slekt? Jeg finner ikke spor av Catharina Maria i Hadsel etter dette skiftet. Hvem ville vært den naturlige personen for å ta vare på de 4 mindreårige barna (de er mellom 11 og 5 år gamle), enken fra siste ekteskap eller noen andre?

Claus Parelius dør i oktober 1812 og skiftet blir holdt den 18. november 1813. Dessverre er dette boet også fallitt, så ingen arvinger er nevnt, kun kreditorer. Rasmus Schjelderup fordrer etter obligasjon 51 Rd. Rasmus har også betalt for Claus sin begravelse.

Karen Margrete Pareliiæ dør den 25. september 1825, gravlegges den 9. oktober, 78 år gammel. Jeg har ikke funnet noe skiftet etter henne. Hun bor på gården Melbu da hun dør. Gårdeier og beboer på Melbu på det tidspunktet er Rasmus Schjelderup, Søren Røg Schjelderup sin sønn og dermed mulig søskenbarn av Karen. Kan dette være nok en indikasjon på at det er et nært slektskap mellom Karen og Rasmus?

Så til slutt dukker det opp ei Katrine Mar. Schelderup som gifter seg 19. august 1804 i Kvæfjord med en Jon Andersen Reinstad. Denne Katrine er oppført som enke og fra Bøe sogn. De får 4 barn sammen mellom 1805 og 1818 som jeg har funnet så langt. Ved siste barns dåp (Margrete) i 1818 står navnet hennes som Cathrina Maria Schjelderup. Denne Cathrina Maria Schjelderup dør 20. februar 1853 på Røkenes i Kvæfjord, 80 år gammel.

Vel, der er det jeg har klart å finne ut. Jeg har ikke funnet noe patronym på verken Karen Margrete eller på Cathrina Maria etter at de reiste fra Skjervøy og det er det jeg har vært på jakt etter hele tiden og som kunne vært det som bekreftet mine teorier på at disse to jentene fra Skjervøy, havnet begge i Hadsel, og den den yngste flytter videre til Kvæfjord.

Alderen til disse to i de forskjellige kildene hvor dette er nevnt stemmer sånn nogenlunde, det største avviket har vi på Catarina Schielderup i 1801-tellingen, da er hun nevnt å være 36 år gammel, hvilket skulle gi et fødselsår ca. 1765. Det er 12 år mellom 1765 og 1777. 80 år gammel i 1853 er bare et avvik på 4 år. Karen er 60 år i 1801, hvilket skulle passe med født ca. 1740-1745, hun er 78 år da hun dør i 1825, hvilket gir fødselsåret 1747, noe som også er i nærheten.

Så, hvor stor sannsynlighet tror dere for at Karen M. Schjelderup og datteren Catharina Maria i Skjervøy er de samme som dukker opp i Hadsel med samme navn og innenfor rimelig samme alder, og for at den Cathrina Maria i Kværfjord er samme person som Catharina Maria i Hadsel?

Alle kommentarer tas imot med takk. For jeg vet faktisk ikke hvordan jeg skal klare å bevise at disse er/ikke er de samme personene. Jeg har nå holdt på med dette problemet i to år, og står helt fast.

Hilsen Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Innlegg: 1758
Registrert: 7. desember 2004 kl. 4.14
Sted: KONGSBERG

Re: Schjelderup

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 15. september 2010 kl. 10.43

Viser til den første delen av denne Schjelderup-debatten og perioden rundt september 2007 da det ble nevnt en del rundt biskop i Bergen Jens P. S. (den første) og hans sønn Daniel.

Det vises til Kirkehistoriske samlinger, bind 1, side 271. Teksten er som følger: Fremdelis lagde Nils Friis ocsaa i rette for os et danske opladelsse breff, Huilkit D. Jens Skelderop Haffde wdgiffuet thil sin Sön Daniel Jenssön Skelderop som beslutter, At saa er i Sandhed Stadfester jeg met mit in Segel oc egen Haand, Datum Bergen 24 Julij Anno 1576 Ego Johannes Skelderop manu propria subscribo Det er, ieg Jens Skelderop wnderskriffuer met min egen Hand. Oc wor dette Signet Störe oc Anderledis forfattit, (oc Stod S rett op i dette) end det Signet som Stod wnder forne Her Jenssis pasbor oc Ordinatz breffue, oc denne Haand som wor Her wnderskreffuen wor met Andre bogstaffue tegnet, end den som fands i forne Sendebreff. og sidene kan leses her: Lenke til boka.

Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

Brukeravatar
dn24061
Innlegg: 218
Registrert: 1. august 2009 kl. 8.37
Sted: RØROS

Re: Schjelderup

Legg inn av dn24061 » 18. september 2010 kl. 17.24

For ordens skyld, et forsøk på oppsummering av Remi Pedersens og mine innlegg 8.-10. jan. 2009 vedr. Even Jenssen Schielderups (1733-96) foreldre.

Spørsmålet er også diskutert under Røros:
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... 289#383289

og Tønsberg:
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=87480

Konklusjonen fra innleggene her må da være at Evens far Jens Anderssen Schjelderup (f. 1697), gullsmed i Holmestrand, var gift med Margretha Kristina Hendrichsdtr. Klein, døpt i St. Laurentii, Tønsberg: d. 14 9bris [November 1700]: "døbt Mons. Hendrich Kleenis og Kirstine Hansdaatter liden daatter Margretha Kirstina".

I bygdeboka for Tolga står det at han var gift med Margrethe Henriksdatter Flor, det må da enten være feil, eller så var han gift to ganger med hustruer med samme fornavn? Tvilsomt.

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Innlegg: 1758
Registrert: 7. desember 2004 kl. 4.14
Sted: KONGSBERG

Re: Schjelderup

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 19. september 2010 kl. 0.10

Jeg er enig med deg, Odd, at Tolga bygdebok her tar feil, og frk. Flor er slettet i min database som gift med Jens Andersen Schjelderup.
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

gj09661
Innlegg: 70
Registrert: 13. juli 2009 kl. 11.32
Sted: THE NETHERLANDS

Re: Schjelderup

Legg inn av gj09661 » 22. oktober 2010 kl. 14.51

After bishop Thomas Schieldrup in 1668 inherited Anders Morch the farm Risnes.
What was their connexion? Was Anders married once r twice? who were the children?
Lateron was Ludvig Daae owner of the farm.

Thank you in advance,

Anders Daae

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Innlegg: 1758
Registrert: 7. desember 2004 kl. 4.14
Sted: KONGSBERG

Re: Schjelderup

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 25. oktober 2010 kl. 1.03

As far as I know, Anders, there was no bishop named Thomas Schieldrup. What are your sources for him?

The only Thomas Schielderup I have born before 1668 is the son of bishop in Bergen Jens Pedersen Schielderup (1604-1665). This Thomas are suuposed to be born in 1647, and died before 1680. I don't have any more information about him.

Please, tell me as much as possible about this Thomas you're talking about.

Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Innlegg: 1758
Registrert: 7. desember 2004 kl. 4.14
Sted: KONGSBERG

Re: Schjelderup

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 19. november 2010 kl. 1.04

For dere som også er interessert i DNA innen slektsforskningen og kommer til eller allerede er bruker av FTDNA og tilhører slekten Schjelderup på noe vis, så kan dere være med i denne gruppen på FTDNA: https://www.familytreedna.com/group-joi ... chjelderup

Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

Brukeravatar
dn24061
Innlegg: 218
Registrert: 1. august 2009 kl. 8.37
Sted: RØROS

Re: Schjelderup

Legg inn av dn24061 » 23. november 2010 kl. 15.19

Heisan! Denne beskjeden var litt tvetydig, er det bare Y-DNA du vil ha med i gruppen, dvs. kun mannlig linje? Det står det i allefall når jeg følger linken du oppga. Eller vil du ha med noen av oss andre, som ikke har S. navn og som nedstammer gjennom morsslekt?

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Innlegg: 1758
Registrert: 7. desember 2004 kl. 4.14
Sted: KONGSBERG

Re: Schjelderup

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 24. november 2010 kl. 3.40

Jeg vet det står bare Y-DNA i teksten til FTDNA, men dette er en tekst jeg ikke får forandret.

Jeg vil ha med alle som har tatt en DNA-test og har en eller annen ane, det være seg på mor-siden, farsiden eller på morfars farmors mormors farfars mor-siden. Jeg tilhører definitivt i den siste kategorien. :lol:

Så bare se bort fra det som står under Requirements for gruppen.

Meld dere på.

Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

Brukeravatar
dn24061
Innlegg: 218
Registrert: 1. august 2009 kl. 8.37
Sted: RØROS

Re: Schjelderup

Legg inn av dn24061 » 24. november 2010 kl. 12.13

Den er grei. Har tidligere tatt en "Y-DNA 67 markers test" via Genebase, den er også lagt inn hos Family Tree i basen for YSearch (FT godtar tester fra Genebase) : http://www.ysearch.org/?uid=

Nå har jo Family Tree DNA mange forskjellige tilbud om tester. Kan du eller noen andre som er litt inne i dette temaet anbefale hvilken test hos FT som nå er aktuell for meg i dette prosjektet (Margrethe Kristine Schielderup 1761-1841 er min nærmeste med S.-navn og er min 3. tippoldemor gjennom min mor, nesten ren morslinje)?

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Innlegg: 1758
Registrert: 7. desember 2004 kl. 4.14
Sted: KONGSBERG

Re: Schjelderup

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 25. november 2010 kl. 13.54

Dersom du har kitnumber og passord hos FTDNA, så kan du bare legge deg til prosjektet. Dersom FTDNA godtar resultatet du har, så kan du jo spørre dem om de kan gi deg en pålogging for å bli med i prosjektet.

En ren Y-dna vil ikke få med Schjelderup genene dine, siden de er på morssiden. Tror jeg vil anbefale en test som inneholder Family Finder, selv tok jeg Comprehensive Genome, men den er dyr.

Mer info om prosjektet her: Lenke

Jeg vet det står under Requirements at dette bare er for menn med etternavnet Schjelderup som tar en Y-dna test, men se bort i fra dette. Jeg vil gjerne ha alle som har en Schjelderup som ane, det være seg på fars- eller morssiden, inn i prosjektet.

De fleste av oss har ikke en ren fars- eller morslinje tilbake til Schjelderup-anen vår, derfor tror jeg tester som inkluderer Family Finder er best for å finne våre felles gener.

Sammenlign priser mellom å velge via prosjektet, som er linket over, med den vanlige veien her: Lenke

Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

Brukeravatar
gj11784
Innlegg: 8
Registrert: 3. desember 2010 kl. 12.09
Sted: Alta

Re: Schjelderup

Legg inn av gj11784 » 3. desember 2010 kl. 12.26

Hei Remi!
Jeg må si at jeg har faktisk de samme tankene som deg der. Takk for at du har tatt deg bryet.
Rita-Kristin

Brukeravatar
Anne M. Berge
Innlegg: 483
Registrert: 22. juni 2009 kl. 16.25
Sted: GAMLE FREDRIKSTAD

Re: Schjelderup

Legg inn av Anne M. Berge » 7. desember 2010 kl. 18.30

@Remi og Odd:

Alle kan legge inn resultater i Ysearch, men bare de som har testet med FTDNA (eller Genographic) kan bli med i prosjekter på FTDNA.

Se mye mer informasjon i denne tråden.
Anne M Berge
Moderator: DNA
Les dette før du poster din melding
Admin for Norgesprosjektet DNA

Brukeravatar
dn24061
Innlegg: 218
Registrert: 1. august 2009 kl. 8.37
Sted: RØROS

Re: Schjelderup

Legg inn av dn24061 » 28. desember 2010 kl. 10.11

Margrethe Kristine Schjelderup er som sagt min 3. tipp. Holder det da med en "Family Finder - For Close Genealogy (up to 6 generations back)" i mitt tilfelle? Eller vil dere anbefale en annen (har jo allerede 67 markers Y-DNA hos Genebase, så ytterligere testing av Y er vel ikke så intressant her)?

6 generasjoner tilbake skulle vel holde akkurat?

Brukeravatar
Anne M. Berge
Innlegg: 483
Registrert: 22. juni 2009 kl. 16.25
Sted: GAMLE FREDRIKSTAD

Re: Schjelderup

Legg inn av Anne M. Berge » 28. desember 2010 kl. 10.27

@Odd: En Family Finder-test vil sannsynligvis gi deg treff med andre Schjelderup-slektninger, ja, som er innenfor 6 generasjoner, og trolig også flere som er i slekt lenger ut, selv om det da er mer tilfeldig om de felles gen-segmentene arves eller ikke. (Se mer her.)

Du har helt rett i at en Y-test ikke vil gi deg svar på mer om Schjelderup-linjen, siden du ikke er agnatisk etterkommer.

Om du bestiller denne testen må du bestille via et prosjekt for å få rabattpris, sjekk prislistene på sidene for å være sikker. Jeg anbefaler medlemskap i både Schjelderup- og Norgesprosjektet.
Anne M Berge
Moderator: DNA
Les dette før du poster din melding
Admin for Norgesprosjektet DNA

dn25833
Innlegg: 2
Registrert: 29. desember 2010 kl. 0.46
Sted: Oslo

Re: Schjelderup

Legg inn av dn25833 » 29. desember 2010 kl. 1.07

Hei!
Er det noen som kjenner til Christian Friis Schjeldrup?
Tror han var født i 1734 i Bergen, men kanskje ikke av de samme linjene som her er diskutert?

Hans sønn; Christian Friis Schjeldrup jr (f.24.04.1773) var gift med Dorothea Lemmicken Uri og de bosatte seg i Kristiansund (mine tipptipptipp).

Håper noen har noen svar:)
Mvh, Birgitte Solberg

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Innlegg: 1758
Registrert: 7. desember 2004 kl. 4.14
Sted: KONGSBERG

Re: Schjelderup

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 10. januar 2011 kl. 16.45

Birgitte har fått svar på privat epost da hun også kontaktet meg via det.

Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

gj13830
Innlegg: 3
Registrert: 16. april 2011 kl. 20.33
Sted: Oslo

Re: Schjelderup

Legg inn av gj13830 » 16. april 2011 kl. 20.54

Hei Remi
Jeg har startet et lite slektsstudium og funnet ut at Søster Schjelderup (datter av biskop Jens Schjelderup II) høyst sannsynlig er min 6. tipp oldemor. En liten ting jeg lurer på i den forbindelse, og som jeg ikke klarer å se at noen andre har undret seg over: Søsters fødselsår blir stadig vekk oppgitt som 1641. Men hun lever jo helt til 1729, og siste barnet, Inger, er født rundt 1696. Å bli nærmere 90 år den gangen er vel ikke vanlig i hvert fall, og å få barn når man er 55...? Mitt spørsmål er igrunnen bare hvor dette fødselsår 1641 stammer fra. Kan det ikke tenkes at hun var født kanskje så mye som ti år senere, og at hun var rundt 20 (ikke 30) når hun giftet seg med slabbedasken Hieronymus i 1671?

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Innlegg: 1758
Registrert: 7. desember 2004 kl. 4.14
Sted: KONGSBERG

Re: Schjelderup

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 22. april 2011 kl. 22.22

Godt spørsmål, Tale.

Jeg har min kilde fra Simon Ellefsen: www.nose.dk/Norge/schjelderup0.html#46 men ser nå at han ikke har den kildebelagt.

Jeg får snuse litt mer på dette.
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

gj13830
Innlegg: 3
Registrert: 16. april 2011 kl. 20.33
Sted: Oslo

Re: Schjelderup

Legg inn av gj13830 » 26. april 2011 kl. 11.06

Supert! Et lite spørsmål til: Bildet av Jens Pedersen Schjelderup som du viser på Geni, er dette kobberstikket som nevnes i Store Norske Leksikon? Under farfar Jens Schjelderup står det "Et kobberstikk i Det kgl. Bibliotek, København forestiller ikke, som hevdet, den biograferte, men hans sønnesønn av samme navn". Og har du sett bildet av Ole Worm med familie, som inkluderer hustruer, barn, barnebarn og svigerbarn. Det må da være Jens Pedersen øverst til høyre i dette bildet? Synes likheten er slående.
http://jelling.natmus.dk/om_jelling/tra ... worm_1643/

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Innlegg: 1758
Registrert: 7. desember 2004 kl. 4.14
Sted: KONGSBERG

Re: Schjelderup

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 26. april 2011 kl. 14.04

Det er helt riktig, Tale, det er Jens P. Schielderup som er mannen øverst til høyre.

Når det gjelder kobberstikket og bildet på Geni, så er ikke de mine, men det kan godt være kobberstikekt fra Det Kgl. Bibliotek.

Jeg har derimot bilde av et maleri i Bergen Domkirke, som kobberstikket trolig er laget av. (Dere må være innlogget for å se bildet)

Remi
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

gj13830
Innlegg: 3
Registrert: 16. april 2011 kl. 20.33
Sted: Oslo

Re: Schjelderup

Legg inn av gj13830 » 26. april 2011 kl. 15.06

Stilig :D

Brukeravatar
dn24241
Innlegg: 414
Registrert: 22. oktober 2009 kl. 21.23
Sted: TROMSDALEN

Re: Schjelderup

Legg inn av dn24241 » 12. desember 2012 kl. 18.41

Remi skrev:
Bygdebok for Kvænangen:
Utdrag fra bygdebok for Kvænangen (for spesielt interesserte):

Med søskenbarnet Peder Gamst gikk det ikke fullt så bra. I 1768 finner vi han i Valan, etter at onkelens enke nå var flyttet til sønnen på Alteidet. Den første kona var død, men under en av sine Bergensturer var han blitt kjent med Mariane Stenechen som han ektet i 1771.

Hilsen Remi


Jeg leter etter opphavet til Hendrich Pedersen Berg, som var min 3xtippoldefar og var f. ca.1771 og d. 13.4.1838 Karvik. Han ble gift 27.12.1797 med Elen Johannesdtr. f.1773 Karvik i Kvænangen, død før 1815. Hun var datter av en Johannes Dobel f.1735 d. 1812 og Marit Pedersdtr. f.1748 d. 1800. Etternavnet Dobel kan være fra Tyskland.
De fikk seks barn, Hendrich 1796, Marrit 1798, Elen 1800, Johannes 1803, Peder 1805 og Marit Catrina 1808. Stedene han er nevnt i er, Berg, Sannes, Langstrand, Valan i Kvænangen.



Jeg har en mistanke om at min Hendrich Pedersen Berg er sønn av Peder Pedersen Gamst 1710-1784 og Mariane Stenichen som ble gift i nettopp 1771. Peder var bosatt på Berg i 1771.
Også måten navnet skrives på, vitner om et slektsskap til Marianes familie. Et av de andre barna deres har også et tysk drag over seg, som f.eks. Didericha Elisabeth f.1775.

På denne siden om slekten Gamst: http://norsk.nordreisavgs.net/lokhist/L ... d%20II%20søkbar.pdf

står følgende: C. 2. ledd. Peder Pedersen Gamst. D. 1775-1780. Gift 1771 med Marianne
Henriksdtr. Stenichen, ant. av Bergensslekt.

Dette forsterker min mistanke om at Hendrich er sønn av Mariana Hendrichsdatter Stenichen.

Er også interessert i å vite hvem som var Peder Pedersen Gamsts første kone. Død før 1771.

I denne lenken: http://forum.arkivverket.no/topic/14969 ... e__st__180

skrev Per Stifjeld følgende: "En Peder Gamst, Valen, døde i mai 1784, 73 år gammel. Kilde: Ministerialbok Skjervøy 1781-1817, døde side 262.Dette kan kanskje være Peder Pedersen Gamst?I boka 'Skjervøy' står det at Peder Gamst av Berg m/familie flyttet til Valen i tiden 1771-1775."

På denne siden http://www.myheritage.no/person-1100052 ... an-stabrun

står det følgende "... Peder Gamst Stabrun ble gift med Gjertrud (Jertrude) Persdatter Dahl fra Havnnes. Hun var datter av Peder Gamst fra Berg. "

Er det noen som har en formening om jeg er på rett vei?

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Innlegg: 1758
Registrert: 7. desember 2004 kl. 4.14
Sted: KONGSBERG

Re: Schjelderup

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 19. desember 2012 kl. 18.34

Du får trolig bedre svar dersom du legger ut dette under Kvænangen enn her under slekten Schjelderup.

Men her er i hvertfall skiftet etter Elen Johannesdatter: arkivverket.no/URN:sk_read/25041/24/

Skiftet etter Peder Gamst fant jeg også, men det var fallitt så ingen arvinger var nevnt.

Dersom Henrich tilhører slekten Gamst, så bør noen av fadderne være av Gamst-slekten.

Henric sin dåp: 27. mars 1796 Faddere: Lasse Mortensen Qvænang, Johannes Johannesen Qvænangsbotn, Anders Andersen Nordstrømmen, Elen Israelsdatter Aarøen, Elen Mortensdatter Meiland.

Marrit sin dåp: 27. mai 1798 Faddere: Henrich Tomasen Strømmen, Jon Jonsen Harøen, Ole Olsen Rejsen, Catrina Aslachsdr. Schervøen, Inger Johannesdr. Ke......., Karen Andersdr. Strømmen.

Ellen sin dåp: 9. mai 1800 Faddere: Jon Tomass. Strømmen, Jon Pedersen Badderen, Inger Pedersd. og Maret Tomasd. Strømmen, samt Beret M. Hendrichsd. Schervøe.

Johannes sin dåp: 26. juni 1803 Faddere: Niels Peders. Nøglen, Anders Niels. Spinderen, Peder Johannes. Bergvigen, Kari Nielsd. Baderen, Ane Aslaksd. Spinderen.

Peder sin dåp: 30. juni 1805 Faddere: Ole Andersen Spildern, Qviven Ols. sammest., Isak Peders. Badderen, Elen Olsd. Spildern, Gundil Nielsd. Badde.

Marit Catrina sin dåp: 19. mars 1809 Faddere: Michel Steffensen Berg, Bertel Bertelsen Schiervøe, Maren Edisdr., Malena Aronsdr. og Rachel Tolevsdr. Schiervøe.

Forloverne ved trolovelsen deres er: Jørgen Jansen Løgsundet og Jacob Jacobsen Jochelfiord.

Da har du alle navnene. Trolig er det slektninger som er brukt som faddere/forlovere, så får du bare søke opp om der finnes slektsskap mellom foreldrene og fadderne. Men som sagt så tror jeg du får bedre svar på dine spørsmål dersom du legger ut spørsmålet under Kvænangen her på Slektsforum.
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

dn23011
Innlegg: 646
Registrert: 3. oktober 2008 kl. 11.59
Sted: VÅGÅ

Re: Schjelderup

Legg inn av dn23011 » 2. februar 2013 kl. 9.13

Dorthe Schieldrup er 44 år gift med Ole Siursen 48 år på Fuhr i Luster i 1801. Kan hennes far hete Melchior ? Hvordan kobles hun til Schieldrup ?

Bjørn Flor
Innlegg: 314
Registrert: 5. januar 2005 kl. 8.32
Sted: TRONDHEIM

Re: Schjelderup

Legg inn av Bjørn Flor » 3. februar 2013 kl. 23.12

Simon Ellefsen angir far til å være Melchior Willumssøn Schjelderup, f. 1718, proprietær på Rønne gård, Indre Sogn. Annen kilde oppgir mor til å være Ingeborg Marie Hansdatter Munthe Rue, f. 1719 Fjaler, Sogn.
mvh
Bjørn F

gj19482
Innlegg: 2
Registrert: 1. mai 2013 kl. 21.05
Sted: oslo,norway

Re: Schjelderup

Legg inn av gj19482 » 1. mai 2013 kl. 21.30

hei remi
jeg har en fin slektstavle som trolig er laget på 40-tallet (og går langt tilbake), -av folk som var meeget stolte over sin bakgrunn:), sender den om den kan være til nytte?

ser en feil her i familen Bernhoft, så ta den med en klype salt

mvh GD
[/img]
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Innlegg: 1758
Registrert: 7. desember 2004 kl. 4.14
Sted: KONGSBERG

Re: Schjelderup

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 7. mai 2013 kl. 11.01

Takk, Guri.

Den hadde det vært fint å fått en kopi av. Har en som er nesten lik innrammet på veggen.

mailadresse er: remi(dot)pedersen(at)broadpark(dot)no

Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

Bjørn Kåre Nilssen
Innlegg: 732
Registrert: 6. september 2012 kl. 16.01
Sted: KRISTIANSAND S

Re: Schjelderup

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 7. mai 2013 kl. 16.32

Vet ikke helt hva du mener med å ønske deg en kopi av tavla, men hvis du laster ned bildet så har du et bilde på over 20Mpx, som etter litt bearbeiding/justeringer burde fungere helt utmerket til å printe ut en 'kopi'.

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Innlegg: 1758
Registrert: 7. desember 2004 kl. 4.14
Sted: KONGSBERG

Re: Schjelderup

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 7. mai 2013 kl. 22.28

Den er nå lastet ned.

Takk skal du ha.

Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

gj18592
Innlegg: 429
Registrert: 15. februar 2013 kl. 14.36
Sted: Horten

Re: Schjelderup

Legg inn av gj18592 » 12. mai 2013 kl. 11.30

Om Rasmus (Andersen) Schjelderup (1680 - 1757), Sogneprest til Skjervøy prestegjeld etter Jørgen Friis.

Jeg leter etter noe mer håndfast ang. hans fire barn med hans fjerde ektefelle, Anne (Sørensdatter) Røg.

I Biographiske Efterretninger om Geistligheden i Tromsø Stift s. 179 står det følgende:
15 Aug. 1733 med Anne Røg, Datter af
Søren Røg, Sognepræst til Lervigen, I. S. 289. Hun var født 14
April 1694 og døde 15 April 1747. Havde 4 Børn.
...
Børn af 4de Ægteskab:
1) Søren S., født 1 Aug. 1725. Jægteskipper paa Melbø i Hadsel
...
2) Even S., forliste paa en Reise til
Bremen, 20 Aar gl. 3) Augustinus S., døde 10 Aar gl. 4)
Henning S., døde ugift, som Guldsmed.

http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?sl ... &storleik=

Finnes det kilder som kan for eksempel påvise fødselsår på de fire? Kan jeg regne med at de var født i den rekkefølgen som boka over henviser til?

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Innlegg: 1758
Registrert: 7. desember 2004 kl. 4.14
Sted: KONGSBERG

Re: Schjelderup

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 13. mai 2013 kl. 0.33

I henhold til Erlandsen blir Rasmus residerende pastor til Skjervøy 23. september 1724. Kirkebøkene til Skjervøy starter først 1748.

Skiftet etter Ane Sørensdatter Røg er her: Skifteprotokoll nr. 16, Tromsø prosti, side 53b og teksten i innledningen er:
Anno 1747 d. 13 Novbr. blev holdet rigtig Registering og Vurdering over Ærværdige Hr. Rasmus Schielderups Boe effter Hans Sal. Kiæreste Ane Sørensdatter Røg. Hvis Aefvinger er Enke Manden Hr. Rasmus Schilderup vice Pastor for Schiærføen. Dend Sal. Matrones tvende effterladte Sønner Søren Schielderup .. aar gammel og Henning Schielderup .. aar gammel, hvis formynder faderen Hr. Rasmus Schielderup bliver, og fandtes bemte. sterfboes tilstand saaledes.


Jeg har samme kilder som deg ang. Even Andreas og Augustinus.
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

gj18592
Innlegg: 429
Registrert: 15. februar 2013 kl. 14.36
Sted: Horten

Re: Schjelderup

Legg inn av gj18592 » 13. mai 2013 kl. 9.30

Flott med link til skiftet, det hadde jeg ikke.

Du sier Even Andreas, hvem var Even Andreas Schjelderup som døde i 1786 39 år gammel (f. ~1747), nærmest samtidig med Johan Peter Schjelderup (sønn av Rasmus og 3. hustru, Karen Jørgensdtr)?

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-136

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Innlegg: 1758
Registrert: 7. desember 2004 kl. 4.14
Sted: KONGSBERG

Re: Schjelderup

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 13. mai 2013 kl. 13.50

Det var Even Andreas Johansen Schjelderup, født 1747 i Skjervøy som sønn av Johan Peter Rasmussen Schjelderup og Sophie Charlotte Mühlenphort Mikkelsdatter Heggelund. Han var gift med Marie Chatrine Hansdatter Heyde. Begravelsen hans har du allerede funnet.

Her skiftet hans, høyre side: Skifteprotokollen for Senja og Tromsø sorenskriverembete, nr. 144, 1785 - 1789, side 359a.
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

gj18592
Innlegg: 429
Registrert: 15. februar 2013 kl. 14.36
Sted: Horten

Re: Schjelderup

Legg inn av gj18592 » 13. mai 2013 kl. 16.25

Hjertligst, det betyr altså at far og sønn døde nærmest samtidig.

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Innlegg: 1758
Registrert: 7. desember 2004 kl. 4.14
Sted: KONGSBERG

Re: Schjelderup

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 13. mai 2013 kl. 17.27

Det er korrekt.
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

gj18592
Innlegg: 429
Registrert: 15. februar 2013 kl. 14.36
Sted: Horten

Re: Schjelderup

Legg inn av gj18592 » 13. mai 2013 kl. 19.51

Når jeg først var i gang, så dukket det opp en kilde som jeg ikke har sett her ang. Schjelderup. Tenkte det var greit å ha den i denne tråden for andres opplysning:

Harstads historie - Optegnelse over endel av Harstadgaards beboere fra aar 1610 - 1850
http://www.nb.no/nbsok/nb/5a652b65c5ca5 ... ?lang=no#0

Fra side 26:
... 2 andre børn 1) fra Hans
Rasmussøn Røkenes som herfor ommeldt
er, informeris af en studiose fra Hammarøen
Peder Skjelderuf2) som er 24 aar gl.
1) Disse 2 barn var 1 Rasmus Hanssøn Rafn født
1687. Skal være død som oberst og kvartermester
paa Hedemarken og deltog som saa-
dan i slutningen av den store nordiske krig
der som bekjendt avsluttedes i Fredriksborg
3. juli 1720. 2. Nils Hanssøn Rafn født 27.
januar 1690, døde som skipper og gaardbru-
ker paa Røkenes i Trondenes 3. december
1767 -- 2 dage efter sin hustru Anne Cath.
Andersdatr. Skjeldrup der døde 1. dec. s. a.
82 aar gl., begravet begge i en grav 3die ad-
vent. 1767.
2) Peder Skjeldruf var søn til wicepastor i Ham-
marøen hr jens Nilssøn Skjeldruf som igjen
var en bror til wicepastor paa Trondenes hr.
Anders Nilssøn Skjeldruf hvis datter Anne
Cathrine Andersdatr. Skjeldruf blev gift med
Nils Hanssøn Rafn paa Røkenes en søn av
Hans Rasmussøn Rafn) paa Røkenes og Jo-
hanna Nilsdatr. Hveding hvis sønner Rasmus
og Nils Hanssøn Rafn nu blev undervist av
studioso Peder Skjeldruf fra Hammarøen der
i 1701 var huslærer hos sorenskriveren paa
Harstad.

Bjørn Flor
Innlegg: 314
Registrert: 5. januar 2005 kl. 8.32
Sted: TRONDHEIM

Re: Schjelderup

Legg inn av Bjørn Flor » 15. mai 2013 kl. 22.12

Jeg har fått oppgitt at Marie Cath. Heyde ble gift med Even Rasmussen Schjelderup, f. 1747 Hillesøy, sønn av Rasmus Andersen Schjelderup. Hvis det ikke stemmer, hvem ble da han gift med?
Bjørn F

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Innlegg: 1758
Registrert: 7. desember 2004 kl. 4.14
Sted: KONGSBERG

Re: Schjelderup

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 15. mai 2013 kl. 23.00

Det var Even Andreas Johansen Schjelderup, f. 1747, d. 1786 som var gift med Marie Chatrine Hansdatter Heyde.

Denne Even Andreas er sønn av Johan Peter Rasmussen Schjelderup, som igjen er sønn av Rasmus Anderssen Schielderup.

Se ellers NST XV, side 269.

Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

Bjørn Flor
Innlegg: 314
Registrert: 5. januar 2005 kl. 8.32
Sted: TRONDHEIM

Re: Schjelderup

Legg inn av Bjørn Flor » 16. mai 2013 kl. 9.30

Etter som jeg ikke har umiddelbar adgang til NST, spør jeg derfor her:
Hanna Margrethe Evensdatter Schjelderup, f. 1773 i Straumsfjord Skjervøy, hvilken Even er hennes far? Og hvis Marie Heyde ikke er hennes mor, hvem er da moren?
mvh
Bjørn F

gj18592
Innlegg: 429
Registrert: 15. februar 2013 kl. 14.36
Sted: Horten

Re: Schjelderup

Legg inn av gj18592 » 16. mai 2013 kl. 9.58

For ordens skyld, jeg tror den Hanna Margrethe det er snakk om over er født (og døpt) i 1772, ikke 1773.

Kolonne lengst til høyre, litt under midten av side.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-56

Jeg klarer ikke å lese teksten her, men mulig det står noe om moderen.

gj18592
Innlegg: 429
Registrert: 15. februar 2013 kl. 14.36
Sted: Horten

Re: Schjelderup

Legg inn av gj18592 » 16. mai 2013 kl. 11.18

Fra Norske magasin: skrifter og optegnelser angaaende Norge og forfattede efter reformationen. Bind 1 s. 359, 360
http://www.nb.no/nbsok/nb/a3b0a29aaad06 ... 93?index=0
evnt:
Absalon Pederssøns Dagbog: over begivenheder, især i Bergen 1552-1572, s. 175, 176
http://www.nb.no/nbsok/nb/f5e1c438306c0 ... ?index=0#0

Her står det, etter det jeg kan bedømme, om Biskop i Bergen, Jens Pedersen Schjelderup (~1510-1582):

Absalon Pederssøns Kapitelbog, år 1569
28 -- . Födde Swsanne, byspens höstrw, en sön.
...
28 Junij. Föd Bispens sön doctor Jens.
[247] 2 Julij. Fra den annen dag i denne maanen til den xvj
inclusiue regnede dett vden ophold.
3 -- . Vart bispens sön döpt, oc kallit Jens, effter her Jens
Bonde, bispens söstersön, som döde i pestelentzen.

Det jeg lurer på her er, hvem var Jens Bonde og hvem var han sønn av? Biskop Jens hadde såvidt jeg skjønner flere søstre.

Svar

Gå tilbake til «Slekter O-Å»