Stoltenberg (Drammen, Tønsberg)

Forsøk først å plassere ditt innlegg i et kommune-forum. Dette forumet er beregnet på diskusjon av slekter som er vanskelig å knytte til én bestemt kommune, og som har hatt fast slektsnavn før 1900.

Moderator: MOD_Slekter

Svar
dn26592
Sted: NØTTERØY

Stoltenberg (Drammen, Tønsberg)

Legg inn av dn26592 » 29. november 2017 kl. 15.43

Undertegnede holder på med en artikkel om Henrich Stoltenberg (1776 til 1831). Han ble i henhold til «Tollere gjennom 300 år» tilsatt som Undertollbetjent i Drammen (stasjonert i Tønsberg) og ansatt fra 1813/1814. Min henvendelse til dere gjelder ham.

Stoltenberg var en meget ansett og holden person i Tønsberg på tidlig 1800 tallet. Etter Napoleonskrigen, der han led store tap bl.a. gjennom skipsforlis, gikk det raskt nedover med Stoltenberg og i 1825 måtte han oppgi sitt bo - han gikk konkurs. Jeg vet av kilder at han døde i 1831 i Drammen. Jeg vet imidlertid ikke når han flyttet til Drammen og hvor i Drammen han flyttet. Han var gift med datter av Niels Harboue fra Nordre Knive gård, men han døde i 1806 og hans enke flyttet til Tønsberg (og senere videre til Larvik). Stoltenbergs kone døde også i Drammen og i 1830. Han/de bør således ha flyttet dit tidligere enn 1830. Har imidlertid ikke funnet noen kilder som kan angi når og hvor i Drammen Stoltenberg flyttet. Lurer således på om noen i dette forumet vet noe om Henrich Stoltenbergs tid i Drammen? Vet også at Stoltenbergs ene datter ble gift i Drammen med en Christian Stibolt Gjessing og trolig kan Stoltenbergene ha flyttet til dem, men dette har jeg ingen kilder som underbygger.

Videre står det i «Tollere gjennom 300 år» hva Stoltenberg angår at han var ansatt i Drammen, men stasjonert i Tønsberg. Noen som vet om det var vanlig at man var ansatt i et tolldistrikt og var stasjonert i et annet? Eller var dette for å hjelpe en tidligere mektig og velstående mann (som trolig også var relativt populær)?

Ser med spenning frem mot deres tilbakemelding!

Svar

Gå tilbake til «Slekter O-Å»