Årdal (Ordahl) (Buskerud, Vestfold, Telemark 1710-ca 1800)
Moderator: MOD_Slekter
- Knut Bryn
- Sted: OSLO
Årdal (Ordahl) (Buskerud, Vestfold, Telemark 1710-ca 1800)
I tiden 1710-1765 var det rene "folkevandringen" fra Årdal i Sogn til Kongsberg. En av forklaringene på dette er at Årdal Kobberverk rekrutterte vestlendinger inn i gruvearbeideryrket, men at arbeidsutsiktene ved Kongsberg Sølvverk var bedre.
I Kongsberg måtte innflytterne ta seg et etternavn, og mange tok Årdal som navn (også skrevet Ordahl o.l.). I Kongsberg-kilder har jeg funnet mer enn 100 personer nevnt med Årdal som etternavn. I noen familier levde navnet videre i én eller to generasjoner, men var såvidt kjent gått ut av bruk i disse familiene på 1800-tallet.
Jeg samler stoff om utflyttede årdøler og er interessert i kontakt med andre slektsgranskere som har støtt på Årdal brukt som slektsnavn i Buskerud, Vestfold og Telemark, men først og fremst utenfor Kongsberg. Har du en Årdal fra Kongsberg i ditt anetre, kan vi kanskje utveksle informasjon?
[tittelen endret 29.12 2004, THV]
I Kongsberg måtte innflytterne ta seg et etternavn, og mange tok Årdal som navn (også skrevet Ordahl o.l.). I Kongsberg-kilder har jeg funnet mer enn 100 personer nevnt med Årdal som etternavn. I noen familier levde navnet videre i én eller to generasjoner, men var såvidt kjent gått ut av bruk i disse familiene på 1800-tallet.
Jeg samler stoff om utflyttede årdøler og er interessert i kontakt med andre slektsgranskere som har støtt på Årdal brukt som slektsnavn i Buskerud, Vestfold og Telemark, men først og fremst utenfor Kongsberg. Har du en Årdal fra Kongsberg i ditt anetre, kan vi kanskje utveksle informasjon?
[tittelen endret 29.12 2004, THV]
- Remi Trygve Pedersen
- Sted: KONGSBERG
Re: Årdal (Ordahl) (Buskerud, Vestfold, Telemark 1710-ca 18
Hei Knut, takk for sist.
Jeg kommer til å legge inn de Årdal'ene jeg finner her, selv om jeg er sikker på at du har en del av dem i fra før.
Peter Christian Jensen Aardal blir født i Heddal den 26. desember 1752, døpt i Heddal 1. januar 1753. Foreldre: Jens Jensen Aardal og Susanna Nielsdatter. (FamilySearch VRI)
Jeg ser en del av Årdal'ene i kirkebøkene for Kongeberg når jeg blar igjennom dem selv om jeg leter etter noe annet. Vil du at jeg legger dem inn her ettersom jeg finner dem eller hva?
Hilsen Remi
Jeg kommer til å legge inn de Årdal'ene jeg finner her, selv om jeg er sikker på at du har en del av dem i fra før.
Peter Christian Jensen Aardal blir født i Heddal den 26. desember 1752, døpt i Heddal 1. januar 1753. Foreldre: Jens Jensen Aardal og Susanna Nielsdatter. (FamilySearch VRI)
Jeg ser en del av Årdal'ene i kirkebøkene for Kongeberg når jeg blar igjennom dem selv om jeg leter etter noe annet. Vil du at jeg legger dem inn her ettersom jeg finner dem eller hva?
Hilsen Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."
- Remi Trygve Pedersen
- Sted: KONGSBERG
Jeg kom også til å tenke på at der er en del utover 1700-tallet i Kongsberg som det står at de kommer fra Aardal prestegjeld, men som ikke bruker navnet Aardal. Er du interessert i disse også?
Remi
Remi
Remi Pedersen
Min far hadde en eldre halvbror som het Aardahl til etternavn. Han var sjømann, og bodde på nedre Råel, ved Tønsberg. Han døde i 1968 tror jeg. Han het Reidulf til fornavn.
- Knut Bryn
Beklager litt seint svar, Remi. Jeg har visst oversett at det her komme respons på den gamle etterlysningen min. Peter Christian som ble født i Heddal 26. des 1752 hadde jeg fra før. En litt kuriøs fødsel for foreldrene bodde ikke i Heddal. Presten skriver i kirkeboka ved dåpen: «Døbt Peter Christian Føed d. 26 Des. Forældre Jens Jensen, Aardal, Susanna Nielsdotter, som paa sin Reise her igiennem Præstegieldet falit(?) i Barselsæng hos Huusmanden Ole Evensen og lod fremviise Attest fra Hr. Cold(?) paa Kongsberg, at de var Ægtefolk.»
På ditt generøse spørsmål om jeg vil ha opplysningene om Årdal-folk etter hvert som du finner dem, så er svaret ja. Det er mye bedre enn å få en lang lekse en gang neste år. Det kan noen ganger ta litt tid å finne ut om jeg har de enkelte personene - eller de opplysningene du måtte finne - i databasen min fra før.
På ditt generøse spørsmål om jeg vil ha opplysningene om Årdal-folk etter hvert som du finner dem, så er svaret ja. Det er mye bedre enn å få en lang lekse en gang neste år. Det kan noen ganger ta litt tid å finne ut om jeg har de enkelte personene - eller de opplysningene du måtte finne - i databasen min fra før.
- Knut Bryn
Til ditt andre spørsmål, Remi, så tror jeg at jeg sier nei. Jeg har vel rimelig god oversikt over dem som faktisk kom fra Årdal selv. Det er først og fremst deres etterkommere jeg sliter med 

- Knut Bryn
Til Gry vil jeg si at jeg vel har hørt om denne Aardahl-familien før. Vi fant vel da ut at den ikke kom fra Kongsberg?
Unnskyld at jeg forstyrrer, men via diverse omveier er jeg blitt "kjent" med medlem 7191, som kanskje kan hjelpe meg.
Jeg har lagt ut en etterlysning på slektsforum som gjelder en Niels Hansen Øren som opplyses å ha blitt født i Årdal. Han skal være 34 år i 1771 og arbeidet ved Søvgruvene i Kongsberg.
Han hadde dengang tre barn, hvorav Ole Nielsen Ør(e)n er én av mine forfedre.
Jeg er altså på jakt etter hans far og eventuelle slekt i Årdal og gjerne også opprinnelsen til navnet.
Vennlig hilsen
Jan Yngvar Øhrn
Jeg har lagt ut en etterlysning på slektsforum som gjelder en Niels Hansen Øren som opplyses å ha blitt født i Årdal. Han skal være 34 år i 1771 og arbeidet ved Søvgruvene i Kongsberg.
Han hadde dengang tre barn, hvorav Ole Nielsen Ør(e)n er én av mine forfedre.
Jeg er altså på jakt etter hans far og eventuelle slekt i Årdal og gjerne også opprinnelsen til navnet.
Vennlig hilsen
Jan Yngvar Øhrn