Schjelde

Forsøk først å plassere ditt innlegg i et kommune-forum. Dette forumet er beregnet på diskusjon av slekter som er vanskelig å knytte til én bestemt kommune, og som har hatt fast slektsnavn før 1900.

Moderator: MOD_Slekter

Svar
dn09431
Sted: AULI

Schjelde

Legg inn av dn09431 » 21. mai 2006 kl. 23.57

vet noen noe om denne slekta?

mvh Dag

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Sted: KONGSBERG

Re: Schjelde

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 22. mai 2006 kl. 3.38

Hei.

Ikke mye å gå på av informasjon her, men jeg ser av andre innlegg du har lagt ut at det trolig gjelder slekt fra gården Skjelde i Voss.

Du finner mer om folk på denne gården ved å låne boka Vossaboki Gardssoga, bind 3, av Lars Kindem. Første gang utgitt i 1933, ny utgave i 1981. Du får lånt den fra ditt lokale bibliotek. ISBN:8-7101-086-7.

Ellers så er det alltid lurt å skrive så mye som du kan angående det du allerede vet om slekten og de personene du leter etter, så blir det enklere for oss å lete og vi slipper å finne evt. feil opplysninger eller informasjon som du allerede vet i fra før. Bare et lite hjertesukk fra meg.

Lykke til med den videre søkingen.

Hilsen Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

dn03022
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av dn03022 » 22. mai 2006 kl. 14.10

Jeg slutter meg til Remis oppfordring. Når Dag lanserer et slektsnavn som Schjelde, så er han den nærmeste til å vite at navnet virkelig eksisterer, og derfor burde han også gi utfyllende opplysninger om navnet i spørsmålet. Ellers så virker det altfor lettvint å legge ut et navn og deretter spørre om noen vet mere.
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter

dn09431

Legg inn av dn09431 » 22. mai 2006 kl. 18.01

Jeg vet følgende: Ole(a) Schjelde var fra Voss, men flyttet til Frøya i Sør-Trøndelag rundt 1860.Der stiftet han familie.
Etter gammel familietradisjon var det egentlige navnet Schjeldehagen, men at dette ble delt mellom to brødre- en Schjelde og en Hagen.
Schjeldenavnet på Frøya er utdødd så vidt jeg vet (min bestemors kusine Walborg (1910-1990) er den siste jeg vet som hadde dette navnet.
Det jeg lurer på er om det finners flere greiner med dette navnet, og om historien om de to brødrene er sann.
Dessuten: Hvor kommer navnet fra? Tror neppe det er fra Voss, men hvem hvet.

Håper dette er til noen nytte

Dag

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Sted: KONGSBERG

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 23. mai 2006 kl. 22.20

OK, la oss starte med det du vet angående Ole. Han bodde på Frøya fra slutten av 1800-tallet og stiftet familie der.

I 1900-tellingen for Frøya finner vi Ole med familie. Han bor under gard nr. 3 (som heter Daløen eller sikkert Daløy nå). Gården (husmannsplassen) han bor på heter Skaget. Ole Schjelde er gift med Pauline Schjelde, er fisker og husmand, født i 1851 på Voss. Pauline er født i 1849 i Tellingskretsen (T) som i dette tilfellet blir Frøya. Han har 5 døtre boende hos seg på samme plassen: Villedine, født 1873, er folkeskolelærerinde og har midlertidig bosted på gården Bekken; Marie, født 1881; Jensine, født 1885; Margrethe, født 1889 og Ragna, født 1892.

Du sier han stiftet familie på Frøya, da må vi prøve å finne han gift i enten kirkebøker eller lysningsprotokoller. Kirkebøkene for Frøya (Sør-Frøya) ligger ikke ute hverken på FamilySearch eller på skannede kirkebøker hos Digitalarkivet, men lysningsprotokollene for Frøya i riktig periode ligger der.

Her, lysning nr. 3 ovenfra, finner du lysningene Ole Larsen Skjelde og Pauline. Her står det:

Første kolonne: V. (Viet) 22/7 (1875) Ungk. (Ungkarl) og Handelreisende Ole Larsen Skjelde fra Voss og Gmdtr. (Gaardmannsdatter) Pauline Margrethe Jensdtr. Dalø. Andre kolonne: Han bor "under Dalø", og hun bor i "Dalø". Tredje kolonne: Hans alder: 23, hennes: 26. Fjerde kolonne: Hans far: Lars Olsen, hennes far: Jens Jensen. Femte kolonne: Forlovere: Han: Sarats Thoresen Dalø, Bastian H. Imstra Buen, Søren Olsen Skaget under Dalø. 6. kolonne: Lysningsdager: 4/7, 11/7 og 18/7 (1875). 8. kolonne: Når lysningen er forlangt: 1/7 75 av Brudg. 9. kolonne: Merknader: 1 Spd (betalt 1 Speciedaler for prestens tjenester), indf. (indført).

1875-tellingen for Frøya er ikke lagt ut på Digitalarkivet ennå.

Så da må vi gå tilbake til 1865-tellingen og se om vi finner Ole igjen der. Han er født i 1851 og skal da være oppgitt rundt 15 år gammel i 1865. Og vi finner han her på gården Skjeldehagen på Voss. Etternavnet hans senere i livet kommer trolig fra gårdsnavnet Skjeldehagen. Han er 15 år gammel, født på Voss og bor sammen med foreldrene og broren. Faren heter Lars Olsen er husmand med jord, gift, 44 år gammel og født på Voss. Moren Dønaat Mikkelsdatter er 49 år gammel og født på Voss og broren, Niels, er 9 år gammel og født på Voss.

Da vet vi navnet på foreldrene og kan da ha en mulighet til å finne fødselen hans i 1851 i kirkebøkene enten på digitalarkivet eller på FamilySearch. Kirkeboka for Voss ligger ikke digitalisert på digitalarkivet, men den ligger på FamilySearch. Og her har du dåpen til Ole på Voss den 16. november 1851. Foreldrene heter Lars Olsen og Donnaat Mikkelsdatter. Jeg finner også 3 søsken til Ole, nemlig Donaat i 1856, Niels i 1857, Maria i 1848. Vielsen til foreldrene Lars Olsen og Dønaat Mikkelsdatter er her den 29. juni 1848 på Voss.

Det er et stort hopp mellom folketellingen 1865 og 1801 som er den neste muligheten for å finne noe på Voss på digitalarkivet. Så det neste du bør gjøre er å få lånt den boken jeg nevnte i innlegget mitt tidligere i denne tråden. Sannsynligvis bør du låne alle 3 bindene med Vossaboki fordi mest trolig har slekten du leter etter har kommet fra mange forskjellige gårder i Voss. Du vil mest sansynlig komme deg videre med Lars Olsen sine aner og med Dønaat Mikkelsdatter sine aner. Så jeg anbefaler på det sterkeste at du låner disse bøkene på ditt lokale bibliotek på fjernlån.

Du skriver at du neppe tror at navnet Schjelde kommer fra Voss. Jeg kan med 99% sikkerhet si at Ole tok navnet Schjelde nettopp fordi han er født og oppvokst på gården Skjeldehagen på Voss. Men hvor foreldrene kom fra, det kan jeg ikke svare på, bortsett at begge er født på Voss. Ang. historien om de to brødrene så kan du sikkert også finne opplysninger om den i Vossaboki under gården Skjelde.

Håper dette har gitt deg noen hint om hvordan du kan søke opp din slekt på internett og at du ved øvelse kan klare å bruke digitalarkivet. Du kan finne ufattelig mange opplysninger ved å kunne bruke folketellingene, kirkebøkene og de skannede kirkebøkene som ligger her gratis til vår bruk.

Lykke til.

Hilsen Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

dn09431

Legg inn av dn09431 » 23. mai 2006 kl. 22.31

takk for opplysningene

dag :D

gj03360

Legg inn av gj03360 » 9. juli 2006 kl. 22.48

Hei Dag.

Jeg er etterkommer etter Skjeldehagen. Hagenslekten fra Hitra. Historien stemmer og denne slekten kommer fra Voss. De var to brødre som reiste fra Voss til Hitra. Min tippoldefar tok med seg tjenestepiken som han senere giftet seg med. Hun er min tippoldemor.
Det har versert flere historier om hvorfor de reiste og hvorfor de delte navnet sitt i to. Min mormor heter Edel Hagen og vokste opp sammen med sine 9 søsken på Edøy like utenfor Kvenvær. De bodde i huset etter sin bestefar.
Jeg kan sette deg i kontakt med familiemedlemmer som jeg vet kjenner historien godt og som har interessert seg for dette. Er interessert i å lære mer om slekten selv også.

dn09431

Legg inn av dn09431 » 3. september 2006 kl. 23.41

Hei og takk for svar.

Kan opplyse at navnet Schjeldehagen,eller bare Schjelde er et gammelt navn. Navn er opprinnelig fra området Tyskland/Nederland. Schjelde er navnet på ei elv som ligger i begge disse landene (grense). Derfor den litt unorske skrivemåten.

Muligens kom navnet til Norge med hansaene,men det er heller usikkert.

mvh DAG :)

dn03022
Kontakt:

Legg inn av dn03022 » 4. september 2006 kl. 9.37

Det er så godt som utenkelig at navnet på en tysk elv har gått over til å bli et gammelt norsk gårdsnavn. Schjeldehagen på Voss er ikke et lånenavn fra Tyskland. Men at et familie-/etternavn Schjelde i Norge kan ha hatt flere ulike opphav, er teoretisk mulig, f eks en slekt fra Voss og en slekt fra Tyskland. Hvis det virkelig var slik, har ikke navnet Schjelde utspring fra Voss. Men om det fantes noen Schjelde i Norge som ikke har røtter fra Voss, vet jeg ikke.

dn09431

Legg inn av dn09431 » 4. september 2006 kl. 22.22

Det at navnet også finnes i Nederland/Tyskland er vel ikke helt tilfeldig?Det har vel vært endel innvandring fra disse landene, uten at de fornorsket navnene av den grunn?

DAG

dn09431

Legg inn av dn09431 » 5. september 2006 kl. 0.03

Dessuten er navnet rimelig vanlig i Danmark.Bl.a. i København, Falster og andre steder. Kan neppe tenke meg at noen plutselig bare fant på dette navnet sånn helt plutselig.

Så det er 3 mulige opprinnelsesland for navnet: Nederland, Tyskland eller Danmark.

NB! Ser at de på Voss skriver navnet SKJelde og ikke SCHJelde. Hvorfor?

NB2! Har aldri påstått at Schjelde(hagen) var et gammelt NORSK navn, bare at det var gammelt. Hvor lenge det har vært brukt i Norge , aner jeg ikke. Men sikkert mer enn 200 år.

mvh DAG

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Legg inn av Tore Kristiansen » 5. september 2006 kl. 10.10

Rygh sier at skjelde betyr "Paa en bred Flade". Det er to garder i Norske Gaardnavne som heter Skjelde og begge har samme forklaring. Se her. Garden på Voss er den øverste av dem. Der finner du også to lenker til Diplomatorium Norvegicum der Vossegarden er nevnt. I diplomet fra 1436 er garden nevnt slik: j Skielde a Vos j Vangnskirkio sokn. Så det er nok et gammelt norsk navn, på en gammel norsk gard. :)
:) Tore

dn03022
Kontakt:

Legg inn av dn03022 » 5. september 2006 kl. 10.45

I denne tråden diskuteres det slekten fra Skjelde i Voss, der Ole Schjelde kom fra, da han 1860 flyttet nordpå. Gårdsnavnet på Voss er minst 1000 år gammelt og er ikke avledet av et dansk gårdsnavn eller et tysk-nederlandsk elvenavn.

Gårder nevnt på 1400-tallet må være eldre enn ca 1350 (siden det ikke lages gårder i Norge mellom 1350 og 1400-tallet, det nedlegges derimot flere titusener av dem). Hvor mye eldre gårder fra før 1350 kan være, avhenger av jordsmonn, beliggenhet, landskyldstørrelse og ike minst språklige forhold.

dn09431

Legg inn av dn09431 » 25. september 2006 kl. 1.44

OK!
Sist redigert av dn09431 den 28. oktober 2007 kl. 20.42, redigert 2 ganger totalt.

dn03022
Kontakt:

Legg inn av dn03022 » 25. september 2006 kl. 8.04

Hvilke setninger mener du er arrogante i svarene som finnes ovenfor ?

Svar

Gå tilbake til «Slekter O-Å»