Luth, Ludt, Lude, Luts, Ludz, Lijdt, Bergen og nordover

Forsøk først å plassere ditt innlegg i et kommune-forum. Dette forumet er beregnet på diskusjon av slekter som er vanskelig å knytte til én bestemt kommune, og som har hatt fast slektsnavn før 1900.

Moderator: MOD_Slekter

Svar
Brukeravatar
dn18596
Innlegg: 477
Registrert: 8. desember 2004 kl. 14.49
Sted: Sverige
Kontakt:

Luth, Ludt, Lude, Luts, Ludz, Lijdt, Bergen og nordover

Legg inn av dn18596 » 10. desember 2007 kl. 18.00

Jeg har Jan Andersen Luth gift 12 sept 1727 i Nykirken Bergen med Agnethe Mejer. Han er nevnt mellom 1729 og 1731 som eier av krambod og betalte fattigskatt 1757 i Bergen.

Med hjelp av blant annet digitalarkivets databaser for Bergen har jeg forsøkt å følge slekten bakover.
Nermo har følgende:
Edevart Ludt, f. Bremen, d.ca 1683-1686 Bergen gift med Anna Margrethe Andersdt Widing
Anders Idevartsøn Luth, Borger 1696, d. 1730 gift med Anna Hermansdtr Wench
Jan Andersen.

Manntall 1714 i Bergen Anders Ludt Styrmand slet tilstand

Koppskatt 1689
Sl. Idevart Ludens Enche 3 rdr 11
Zidsele Luden datter 1 rdr 11

Koppskatt 1683 Edevart ikke med

Koppskatt 1675 Edevart Lden sielf 7de 7 Rdr. 11 Roede

Taksering 1657 Eduard Ludz Hus och Grund 600 Hans anden formue 600 1200 11 (rode)

Borgerskap i Bergen
Eddewart Lijdt Dorn i Bremen stift 1647
Anders Lud sejlingsmand Bergen 1696
Jan Andersen Luth kjøbmand Bergen 1729

Vigde i Bergen: Marche Edvartsdtr Luts 1670

Jeg har ikke noe annet enn Nermos side som binder Anders til Edevart. For Jan er det mer sannsynlig fordi jeg ikke finner noen annen Anders Luth samt med tanke på yrke (sjømann resp. handelsmann) men konkrete kilder har jeg ikke.

Det som også gjør dette vanskelig er alle former på navnet som forekommer. Jeg tror det er minst to, kanskje flere separate familier i Bergen med lignende navn. En indikasjon på dette er yrkesvalg, skreddere, sjømenn/handelsmenn etc. Også i disse familiene finnes ulike former av navnet.

Dette første innlegget omhandler familiens etablering i Norge. Slekten vandrer videre nordover, jeg har derfor valgt å legge den som tema i slekter.

Jeg ser fram imot synspunkter og forslag.

Mvh
Niels

dn03022
Innlegg: 1235
Registrert: 14. juli 2004 kl. 19.55
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Luth, Ludt, Lude, Luts, Ludz, Lijdt, Bergen og nordover

Legg inn av dn03022 » 10. desember 2007 kl. 22.46

Du finner en del flere kildebelegg på personer Ludt i Bergen på min egen hjemmeside, http://www.vigerust.net ved å søke på navnet i søkerfeltet:

http://search.freefind.com/find.html?id ... query=ludt

eller ved å gå inn på Bybefolkningen og deretter velge Belgen.
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter

Brukeravatar
dn18596
Innlegg: 477
Registrert: 8. desember 2004 kl. 14.49
Sted: Sverige
Kontakt:

Re: Luth, Ludt, Lude, Luts, Ludz, Lijdt, Bergen og nordover

Legg inn av dn18596 » 11. desember 2007 kl. 16.59

Hei Tore,

Takk for informasjon, Det virker som om med det du har tilsammen med det som finnes på Digitalarkivet for Bergen, så er de bergenske Luthene ganske godt dokumentert. Det gjeller bare å holde de ifra hverandre. Så mange med samme navn og ifra ulike familier eller grener.

Bjørn Jonson Dale har også en oversikt over Luth familien i Møre og Romsdal (med avstikkere til Bergen) på DA Brukerforum Debatt 14324.

Vi har videre en del informasjon om Luth i Nord Norge på debatten under Troms fylke her på Slektsforum Foreldre til Albine Johansdtr

Jeg vet ikke om alt det andre er kildebelagt (?) Det skulle være interessant å få det hele sammenstilt.

Mvh
Niels

Mikkel Eide Eriksen
Innlegg: 10
Registrert: 4. januar 2015 kl. 2.15
Sted: Danmark

Re: Luth, Ludt, Lude, Luts, Ludz, Lijdt, Bergen og nordover

Legg inn av Mikkel Eide Eriksen » 7. januar 2016 kl. 20.35

Hej

Jeg har just fundet ud af at jeg nedstammer fra Margrethe Reinersdatter Lude (1733–?). Hun var gift med stadsmægler i Bergen Ole Thuesen (1727–72) som var af en købmandsslægt fra Nykøbing Falster i Danmark.

Hendes forældre var styrmand Reinert Lude (~1701–47) og Cathrina Jansdatter Smidt (?–1746). Cathrina kaldes mærkeligt nok C. Reutzer ved en søn Reinerts fødsel i 1739, ellers kaldes hun Smidt ved alle hændelser jeg har fundet i kirkebøgerne. Måske en sammenblanding med en C. Reutzer der var gift med en Jan Ludt? Jeg har ikke kunnet finde hendes forældre.

Reinert Ludes forældre var Jan/Johan Lude (?–1722) og Margaretha Reinertsdatter Messing (?–1746). Margarethas forfædre har jeg rimelig styr på.

Jan Ludes fader skal også have heddet Jan: i skiftet efter søsteren Ane Lude nævnes en anden søster Elsebe, gift med Jan Ollertsen Holman; ved deres vielse hedder hun Elsebe Jansdatter Lude. Jan Lude den ældre ved jeg dog intet om ud over de børn der nævnes i Anes skifte.

Jeg har så fundet dette arveafkald:

Kiendis Jeg Johan Lud, s.s. Theol: Studiosus
og hermed vitterlig giør at efftersom min Sal: Fader
Johan Lud, fordum Borger og indvohner udj Bergen
udj min ungdoms aare mig er frafalden, da hafuer
min H: kiere moder Marie Blechmand dend velEdle
og velbr. Mand Gerardt Macodj [Kgl] Majts velbetroede
obrist Leutnant ofuer det Regiment de Marine
udj Bergenhuus ampt, hans Jdtzige Kiereste udi
Rettens [Vid..] og dannemendz ofuer verelße,
udsagt mig hvad ieg effter bemte min Sl: Fader arf
mueligen kunde tilfalde, huilchet bemte min H Kiere
Stiffader Sl: obrist Leutnant Macodij og bemte min
kiere Moder nu altsammen til mig erlagt og betalt
hafuer mindste med mindste, huorfor ieg tacher velbemte
mine Kiere forældre for god og opRichtig med handling
sampt fornøyelig og fuldkommen lefuerantz i alle maader
--
Og derfor for mig og mine arfuinger vil hafue noch
velbemte min kiere Forældre for samme min fædrene
arf quiteret sampt fuld kommen afkald gifuet for
fødde og u-fødde, og lofuer herhos at holde dennem
og deris arfuinger sampt ofuer formøndere udi
Dom Kirke Sogn og alle andre ved kommende fri for
Kræffues og skadesløs i alle optenchelige maader, dette
til Bekræfftelse hafuer ieg skriefuen min egen Haand
herneden under, og mit Zignet hostrøcht, actum
Jn Amsterdam dend 18 Maj 1688

L.S.
Johan Luden

Forbemte 6 brefue ere ind førte
dend 29 April 89

Kildeinformasjon: Protokollnummer: II.B.a.1c, Sted: Bergen byfogd- og byskriverembete, Oppbevaringssted: SAB; Pantebok 1688–90; fol. 46

http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?i ... x_side=-49


Kan stud.theol. Johan Lud være identisk med skipper Johan/Jan Lude eller evt. hans fader? Det virker lidt usædvanligt at en teolog bliver skipper...

mvh
Mikkel

Mikkel Eide Eriksen
Innlegg: 10
Registrert: 4. januar 2015 kl. 2.15
Sted: Danmark

Re: Luth, Ludt, Lude, Luts, Ludz, Lijdt, Bergen og nordover

Legg inn av Mikkel Eide Eriksen » 9. januar 2016 kl. 0.38

I Ane Ludes skifte ovenfor nævnes en halvbroder Alrich som den eneste uden tilnavnet "Lude". Han må så formentlig være søn af deres moder.

Hvis stud.theol. Johan Lude i afkaldet er lig Jan Lude fra skiftet, så kan Alrich være søn af moderen Marie Blechmand og hendes nye mand Gerhard Macody. De blev gift 10. februar 1675, så Alrich er nok født efter denne dato og død før skiftedatoen 28. august 1741. Jeg kan dog ikke finde nogen Alrich Macody i digitalarkivet, ej heller hans datter Alheid (født ca. 1696 iflg. Ane Ludes skifte).

Reinert Lude er i skiftet formynder for Alheid; findes der arkivalier om dette? De kunne muligvis nævne hendes eller Alrichs tilnavn.

mvh
Mikkel

Opdateret: Har fundet Alrich Lude hos Sollied, med tilnavnet er hans fader nok også Jan Lude:
http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?sl ... 8&storleik

Alheid Ludes dåb 1697: http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb ... 0005938262

Svar

Gå tilbake til «Slekter A-N»