Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Forsøk først å plassere ditt innlegg i et kommune-forum. Dette forumet er beregnet på diskusjon av slekter som er vanskelig å knytte til én bestemt kommune, og som har hatt fast slektsnavn før 1900.

Moderator: MOD_Slekter

Svar
dn22209
Innlegg: 301
Registrert: 25. januar 2008 kl. 11.41
Sted: HØVIK

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av dn22209 » 18. desember 2017 kl. 16.21

Slettet.
Sist redigert av dn22209 den 17. januar 2019 kl. 6.47, redigert 1 gang totalt.

Harry Oddvar Emil Aronsen
Innlegg: 174
Registrert: 1. mai 2006 kl. 11.16
Sted: LILLEHAMMER

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av Harry Oddvar Emil Aronsen » 18. desember 2017 kl. 17.31

Ikke lukk tråden. Den har absolutt sin eksistensberettigelse og har vært meget interessant å følge. Vi har jo fortsatt intet bevis for at Robert Moddy i Bergen var sønn av Adam Mudie fra Orknøyene, men det er heller ikke motbevist. Så jeg håper alle med kunnskaper om og interesse for denne slekten fortsetter å poste her.

Mvh
Harry A.

dn22209
Innlegg: 301
Registrert: 25. januar 2008 kl. 11.41
Sted: HØVIK

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av dn22209 » 18. desember 2017 kl. 17.38

Riktig Harry. Ingen har påstått noe som sikkert. Og det er seriøst. Men, vil tro at man er nærmere sannheten nå enn for noen år siden. Virkeligheten i dette tilfellet, og kjernen i det hele, har gjemt seg godt, men vil forhåpentligvis bli gravd frem etterhvert.

gj03489
Innlegg: 172
Registrert: 15. august 2006 kl. 15.12
Sted: KVALØYA

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av gj03489 » 18. desember 2017 kl. 18.59

I denne tråden er det jo flere interessante innlegg, bl.a. av May T., men problemet er at det tenkte (og udokumenterte!) slektskapet til "notabiliteter" (Tudor, Stewart m.fl.) gjør at det hele tråden har sporet av og fått et useriøst preg. Logikken later til å være: Vi har ingen bevis for at Adam Mudie fra Orknøyene var far til Robert Moddy, men det er heller ikke motbevist. Ut fra en slik logikk kan man jo hevde at det ikke finnes bevis for at undertegnede er en direkte etterkommer av Harald Hårfagre, men det er heller ikke motbevist, så da finnes det altså en mulighet for at dette kan være tilfelle. Hvor seriøs slektsforskning er dette?

Tore Kristiansen
Innlegg: 4188
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av Tore Kristiansen » 22. desember 2017 kl. 12.51

Hei,
jeg har ingen kobling til disse slektene som her har blitt diskutert, men jeg ble oppmerksom da ei kom innom på et møte i Kristiansund og spurte etter Moody. Da henviste jeg henne til denne diskusjonen, og siden har jeg fulgt med.

Jeg er ikke enig med Anita.
At forbindelsen fra Norge til Skottland er usikker, tror jeg de fleste som har lest denne diskusjonen har skjønt.

Jeg synes dere har funnet fram masse interessant stoff, og hvis forbindelsen til Norge blir bevist, er jo masse jobb allerede gjort! Det er også kjekt å se hvordan det arbeides med å finne fram til kilder i Skottland som andre kan lære av som også leter i Skottland i denne tida.

Stå på!
:) Tore

Brukeravatar
Knut Bryn
Innlegg: 368
Registrert: 16. desember 2004 kl. 12.31
Sted: OSLO

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av Knut Bryn » 22. desember 2017 kl. 13.27

Denne tråden har dessverre hatt mange usakligheter de siste dagene, og moderator har slettet en del innlegg som bryter med reglene for bruk av Slektsforum. Se f.eks. punkt 10 i veiledningen der det står:
Meldinger skal (selvsagt) ikke være personangrep, støtende, uvennlige, trakasserende eller inneholde spam (reklame).


Tråden blir likevel holdt åpen en stund framover. Moderator anbefaler bidragsytere å holde seg til temaet for tråden og gjerne begrense seg til det som måtte finnes av relevante kildeopplysninger og drøftingen av disse.
Med vennlig hilsen

Knut Bryn
Moderator/Slekter

dn22209
Innlegg: 301
Registrert: 25. januar 2008 kl. 11.41
Sted: HØVIK

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av dn22209 » 23. desember 2017 kl. 14.56

Takk for moderasjonen Knut Bryn. Tore Kristiansen - det er riktig at noen syntes det var greit at en prøvde å finne ut om tidligere antagelser relatert til temaet hadde noen reell rot.
Ikke enkelt - "prøv selv"
... (men jeg deltar ikke mer i dette forumet etter årsskiftet som nevnt).

God Jul og om ikke lenge Godt Nytt År til alle.

Tilføyd tirsdag 26. februar kl. 07:30 .
Jeg vil ikke assosieres med denne tråden som har endret seg fra å være saksbasert til å ha blitt en tråd der det gjentatte ganger har blitt dumpet rent mentalt søppel, av absolutt verdiløs karakter.
Sist redigert av dn22209 den 26. februar 2019 kl. 7.37, redigert 1 gang totalt.

Gro Linda Petersen Vedå
Innlegg: 88
Registrert: 15. august 2021 kl. 17.20

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av Gro Linda Petersen Vedå » 2. januar 2018 kl. 19.33

Hei
Viser til innlegg datert 22. desember der Knut Bryn opplyser at tråden likevel blir holdt åpen en stund fremover. Jeg lurer på hva dette innebærer og hva reglene er for å lukke en tråd?

Gro Linda Petersen Vedå
Innlegg: 88
Registrert: 15. august 2021 kl. 17.20

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av Gro Linda Petersen Vedå » 3. januar 2018 kl. 22.24

I forbindelse med Adam Mudies opphold som prest på Shetland i perioden 1580 - ca. 1592 finner jeg et tidligere innlegg her interessant.

May skrev: Gardie på Shetland ble da interessant. Ifølge en sekundærkilde "Shetland Family History" skal Henry Williamson of Buness and Gardie, død 1632, faktisk være gift med en Moddi ! Elizabeth, født før 1595, død etter 1632, ellers dessverre ukjent: http://www.bayanne.info/Shetland/getper ... 7&tree=ID1


Finner det interessant at flere av Elizabeth Moodies barn har navn som kan relateres til Adam Mudies slekt; Robert, William, Gilbert og Magnus. I tillegg finner vi navnene John, James og Margaret som kan relateres til Stewart-slekten.

Kan denne Elizabeth Moodie være en datter av Adam Mudie og Christian Stewart?

Harry Oddvar Emil Aronsen
Innlegg: 174
Registrert: 1. mai 2006 kl. 11.16
Sted: LILLEHAMMER

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av Harry Oddvar Emil Aronsen » 10. juni 2018 kl. 14.00

Hei!

Ingen nyheter om dette tema? Er det noen som fortsatt forsker på Robert Moddys opphav?

Mvh
Harry A.

Gro Linda Petersen Vedå
Innlegg: 88
Registrert: 15. august 2021 kl. 17.20

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av Gro Linda Petersen Vedå » 10. juni 2018 kl. 23.11

Hei, jeg forsker fortsatt på Robert Mudies opphav. I samarbeid med et par andre bidragsytere her i denne tråden er det tatt en Y-DNA-test av en mannlig direkte etterkommer av Robert Mudie.

Harry Oddvar Emil Aronsen
Innlegg: 174
Registrert: 1. mai 2006 kl. 11.16
Sted: LILLEHAMMER

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av Harry Oddvar Emil Aronsen » 11. juni 2018 kl. 10.16

Veldig bra! Håper vi kan få oppdatering på dette forum etterhvert!
Robert Moddy er min 8. tippoldefar. :)

Mvh
Harry A.

Brukeravatar
Knut Bryn
Innlegg: 368
Registrert: 16. desember 2004 kl. 12.31
Sted: OSLO

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av Knut Bryn » 13. desember 2018 kl. 13.57

Jeg har fjernet tre innlegg i denne tråden da de i form og innhold brøt med retningslinjene for Slektsforum.
Med vennlig hilsen

Knut Bryn
Moderator/Slekter

Brukeravatar
Viggo Eide
Innlegg: 1053
Registrert: 14. juli 2004 kl. 19.55
Sted: BODØ
Kontakt:

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av Viggo Eide » 7. februar 2019 kl. 22.28

Jeg har fjernet syv innlegg laget 1. til 7. februar fordi

1. innholdet ikke var relevant for en tråd om denne/disse slektene, og ikke minst fordi

2. form og ordvalg bryter mot retningslinjene, spesielt pkt 10 om å holde en vennlig tone.

10 retningslinjer for posting av meldinger

Samtidig velger jeg å stenge denne tråden midlertidig fram til mandag 11. februar.
Åpnet 11. februar kl 15.15.
Viggo Eide
nestleder i Slekt og data
aktiv i Slekt og Data Nordland
admin i Slektsforum
http://tidogrom.blogspot.com

Svar

Gå tilbake til «Slekter A-N»