Matts/Mattis Jauhola/Roska

Moderator: MOD_Finnmark

Svar
Mads Anders Rongen Jensen
Innlegg: 58
Registrert: 11. desember 2004 kl. 11.46
Sted: Hamar
Kontakt:

Matts/Mattis Jauhola/Roska

Legg inn av Mads Anders Rongen Jensen » 23. mai 2016 kl. 19.21

Jeg strever med å fastslå etnisk opprinnelse til familien Matts (Mattis) Hansen Roska og hans kone Walborg Mattisdatter Kairanvuopio, som kom fra Sodankylä til Nesseby på 1830-tallet. De brukte etternavnet Jauhola i Finland, men byttet til Roska, da de slo seg ned i Nesseby.

Vi finner Roska-familien i boka Nesseby- og Polmakslekter, av Erik Schytte Blix, Bind IX av Samiske samlinger, redaksjon Asbjørn Nesheim. Utgitt av Norsk Folkemuseum, Universitetsforlaget, Oslo 1967. Roska-slekten side 114. Boka kan leses digitalt på Nasjonalbiblioteket http://www.nb.no

Foreldrene ble i kirkebøkene og folketellingene benevnt kven eller karel. Det samme ble noen av barna. Andre av barne er i kirkebøkene benevnt sjøfinn, mens de i folketellingene er notert som kven.

Der hvor jeg har sett en betegnelse på Mattis Jauhola i de finske kirkebøker, er han benevnt torpare.

Hører gjerne velfunderte synspunkter på dette.
Sist redigert av Mads Anders Rongen Jensen den 23. mai 2016 kl. 21.38, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Else Berit Rustad
Innlegg: 18145
Registrert: 3. november 2006 kl. 9.10

Re: Matts/Mattis Jauhola/Roska

Legg inn av Else Berit Rustad » 23. mai 2016 kl. 20.08

Du bør legge spørsmål om tyding på tydeforumet. :wink:

Om faren: Qvæn Matts Jauhola

Mvh
Else B.

Brukeravatar
24404
Innlegg: 43
Registrert: 11. november 2009 kl. 17.19
Sted: ALTA

Re: Matts/Mattis Jauhola/Roska

Legg inn av 24404 » 23. mai 2016 kl. 21.15

Jeg flytter denne til " Hjelp til tyding "
mvh Sivert Krudtå
Moderator for Finnmark & leder Slekt & Data Nord
Les dette før du poster din melding

gj12221
Innlegg: 621
Registrert: 14. januar 2013 kl. 19.55
Sted: TRANBY

Re: Matts/Mattis Jauhola/Roska

Legg inn av gj12221 » 23. mai 2016 kl. 21.32

Hei

Valborg med sønn i FT i 1865:
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 8412000493


MVH
B.Elisabeth

Mads Anders Rongen Jensen
Innlegg: 58
Registrert: 11. desember 2004 kl. 11.46
Sted: Hamar
Kontakt:

Re: Matts/Mattis Jauhola/Roska

Legg inn av Mads Anders Rongen Jensen » 23. mai 2016 kl. 21.43

Håper at moderator kan tenke seg å flytte innlegget tilbake til opprinnelig forum.

Brukeravatar
Else Berit Rustad
Innlegg: 18145
Registrert: 3. november 2006 kl. 9.10

Re: Matts/Mattis Jauhola/Roska

Legg inn av Else Berit Rustad » 23. mai 2016 kl. 22.16

Siden Mads nå har endret hele innlegget sitt, fremstår mitt svar til ham som "hengende i løse lufta". Det han spurte om - og som jeg svarte på - var hvilket ord som sto foran Matts Jauhola. Det var også derfor jeg nevnte at slike spørsmål hørte hjemme på tydeforumet.

Det er en uting å endre innleggene slik at eventuelle svar blir meningsløse :!:

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Matts/Mattis Jauhola/Roska

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 23. mai 2016 kl. 22.51

Da flytter vi emnet tilbake til Nesseby og fortsetter på grunnlag av det som nå står i første innlegg.

:)
mvh Helge Bjerkevoll
http://www.bjerkevoll.net/

Bente Nordhagen
Innlegg: 21
Registrert: 11. februar 2010 kl. 21.31
Sted: TROMSDALEN

Re: Matts/Mattis Jauhola/Roska

Legg inn av Bente Nordhagen » 30. mai 2016 kl. 21.57

Hei, Mads
Har du sett på disse tidligere innleggene? Vet ikke om de er relvante i forhold til det du spør om... https://slektsforum.slektogdata.no/view ... p?t=121838

Hilsen
Bente :)

Mads Anders Rongen Jensen
Innlegg: 58
Registrert: 11. desember 2004 kl. 11.46
Sted: Hamar
Kontakt:

Re: Matts/Mattis Jauhola/Roska

Legg inn av Mads Anders Rongen Jensen » 4. juni 2016 kl. 10.23

Hei Bente,

Jeg har sett 2 Johan Roska. Den ene var Johan Mattisen Jauhola som var født i Sodankylä i 1821. Han kom til Nesseby med foreldrene og søsknene omkring 1834/35. I Nesseby skiftet familien som kjent etternavn til Roska.

Den ene broren til denne Johan, Erik Matisen (Jauhola) Roska ble gift i Nesseby og fikk den 29/9-1861 en sønn som fikk navnet Johan Henrik (Eriksen Roska).

Jeg har ikke fulgt denne familien videre og kjenner ikke noe til hva som ble av denne Johan. Min interesse i familien Jauhola/Roska er som du vet den eldre søsteren til brødrene Johan og Erik, Lisa Greta Mattisdatter Jauhola/Roska, som giftet seg i Nesseby 1.gang med Andreas Olsen Trane og 2.gang med Carl Persen (Karl Johan Pedersen).

Var familien Jauhola/Roska av finsk eller samisk opprinnelse?

Torpare Matts (Hansen) Jauhola flyttet med sin hustru Walborg og 5 mindreårige barn fra Sodankylä til Varanger på begynnelsen av 1830-tallet. Jeg tror at de først kom til Vadsø. Men vinteren 1835 døpte de sitt yngste barn i Nesseby. Da dåpen er innført i kirkeboken for Nesseby, er faren skrevet som qven Matts Jauhola. Dette er siste gang familien brukte Jauhola som etternavn. Familien ble boende i Nesseby og byttet etternavn fra Jauhola til Roska. De har i dag en stor etterslekt i Nesseby og mange andre steder.
 
(Deres datter Lisa Greta Mattisdatter kom fra Sodankylä til Vadsø/Nesseby 10 år etter foreldrene og søskene. Da hun i 1843 giftet seg i Vadsø, brukte hun Jauhola som etternavn. Men det var også siste gang man ser dette etternavnet brukt i kirkebøker og folketellinger for hennes vedkommende). 
 
Matts og Valborg er konsekvent ført som kven i kirkebøkene og folketellingene i Nesseby. Alle barna er også konsekvent født som kven i folketellingene. Dette samtidig som det nidkjært og flittigt av prestene og klokkerne i kirkebøkene og av de som førte folketellingene er brukt begrepene sjøfinn, fjellfinn og lapp på størstedelen av befolkningen i Nesseby.

De av barna som giftet seg med nordmenn/finner er ført som kven i kirkebøkene. Men merkelig nok er de av barna, som giftet seg med "sjøfinnpiger", selv ført som sjøfinn i kirkebøkene, når deres barn er innført som døpt.
 
Med bakgrunn i dette ovenstående var jeg parat til å presentere tipptipp-oldemoren til min kone, Lisa Greta Mattisdatter Jauhola/Roska, som finsk (etnisk) innvandrer på linje med alle de andre finske anene i hennes slekt som kom til Varanger.
 
Men så begynner morskapen. Roska-familien presenteres som en samisk slekt i boka Nesseby- og Polmakslekter, av Erik Schytte Blix, Bind IX av Samiske samlinger, redaksjon Asbjørn Nesheim. Utgitt av Norsk Folkemuseum, Universitetsforlaget, Oslo 1967. Roska-slekten side 114. Boka kan leses digitalt på Nasjonalbiblioteket http://www.nb.no
 
Da begynner jeg å undres. Har den gode Schytte Blix, basert på at det i hans tid i Nesseby var mange etterkommere av de Roska, som giftet seg med sjøfinnpiger, bevist eller ubevist lagt til grunn at deres besteforeldre i Finland var samer. Eller har han rett i at Jauhola/Roska-slekten er en genuin samisk slekt, som hører med i en slik oversikt, som han presenterer i boken?
 
Selv om det nå er slått fast at Jauhola er et finsk (etnisk) etternavn, tør jeg foreløpig ikke endelig konkludere, hva som er rett. Må vel leve videre med usikkerheten ennå en stund. Men jeg velger, inntil eventuell ny informasjon dukker opp, å presentere Lisa Greta Mattisdatter Jauhola/Roska og hennes foreldre og søsken som finske innvandrere.

Mvh
Mads

Brukeravatar
24404
Innlegg: 43
Registrert: 11. november 2009 kl. 17.19
Sted: ALTA

Re: Matts/Mattis Jauhola/Roska

Legg inn av 24404 » 5. juni 2016 kl. 10.53

Er det noen som trenger hjelp til f.eks tyding,vet mange sliter med gamle kirkebøker fra tidlig 1800-tallet og fra 1700-tallet, ta gjerne å spør om hjelp og legg permanent permalenke til kirkeboken det er snakk om inne på DIS-chatten, er mange flinke der, ellers her på forumet så skal man bruke tydeforumet for tyding.
mvh Sivert Krudtå
Moderator for Finnmark & leder Slekt & Data Nord
Les dette før du poster din melding

Svar

Gå tilbake til «Unjarga-Nesseby»