Ole Knudsen Helbak (hylbak)

Moderator: MOD_Finnmark

Svar
gj03855
Sted: VERDAL

Ole Knudsen Helbak (hylbak)

Legg inn av gj03855 » 23. juni 2007 kl. 17.29

Prøver å hjelpe en slekning av denne mannen,men det skal vise seg å være vanskelig.?Derfor må vi ha hjelp av noen der ute.Hvor ble han av?Kom han til Trondheim å levde der til han døde eller døde av i Lebesby?I adressebøkene for Tr.hem er det 'noen 'ved samme navn,men er det samme person?Håper at noen kan hjelpe.

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... =1277#ovre

:)

Brukeravatar
dn04977
Sted: SØVIK
Kontakt:

Re: Ole Knudsen Helbak (hylbak)

Legg inn av dn04977 » 23. juni 2007 kl. 17.36

Gjer oppmerksom på at denne etterlysninga ligger også HER

Mvh
Ingmar Seth
mvh Ingmar Seth

Slektsblogg: http://ingmarsblogg.blogspot.com/

Slektsdatabase: http://ingmarseth.net/

gj03855

Legg inn av gj03855 » 23. juni 2007 kl. 20.13

Han brukte Knudsen H(y)lbak som etternavn.Måtte de betale barnebidrag før i tiden?Hvor kan jeg i såfall
få det undersøkt?Mener at han hadde to barn (uegte) :)

gj03855

Legg inn av gj03855 » 27. oktober 2007 kl. 15.18

Var i kontakt med biblioteket i Lebesby,og her er utdrag fra svaret jeg fikk:

Tidligere i dag hadde vi en samtale der jeg lovte at jeg skulle undersøke en del rundt denne personen som du søker etter. Jeg har nå klart å ta rede på at Ole H. Knudsen bodde i Kjøllefjord i 1900. Etter dette har han oppholdt seg en tid i Skjøtningberg.

Om han døde her eller om han var blant de som emigrerte til Canada i perioden 1906, 1908 og 1911 har jeg enda ikke klart å få noen sikre kilder på enda. Dette vil jeg først kunne ta rede på over helgen. Jeg har to pensjonister som besøker biblioteket hver tirsdag og torsdag som begge er vokst opp i Skjøtningberg, så kanskje de kan være behjelpelig med å lokalisere Ole Helbak/Hylbak Knudsen.

Vennlig hilsen

Hanne Ødegård :D

Brukeravatar
Rolf Bjerke Holte
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Legg inn av Rolf Bjerke Holte » 16. november 2007 kl. 14.11

Brit Andersen skrev:Han brukte Knudsen H(y)lbak som etternavn.Måtte de betale barnebidrag før i tiden?Hvor kan jeg i såfall
få det undersøkt?Mener at han hadde to barn (uegte) :)

Hei Brit referer til samtale med deg tidligere idag
Det ble lov å opprette Folkeregister i 1905, før dette var det vel gjerne prestene som holdt rede på hvilke hoder som hørte hjemme i kirkesognet.

Ellers til dette spørsmålet som du tar opp

Wiki:Utenomekteskapelige barn
For å hjelpe fattige alenemødre ga flere styresmakter etter hvert påbud om at barnefaren hadde plikt til å forsørge dem. I 1763 ble for eksempel kjente barnefedre i Danmark-Norge pålagt å bidra til barnet var ti år gammelt. Senere kunne fedre som nektet å gjøre dette havne på tukthuset.

Det er ikke noe selvfølge at ungene kom innunder fattigstyre sitt vesen. Dersom man har håp om at dette er tilfelle og faren er nevnt må jeg vite mer om hvem mora og barnet er. Slik at det er mulig å finne ut mer. På Arkiv i Nordland finnes det kopibøker (Utgående brev) og brevjournaler + ymse annet fra fattigstyret fra 1862 og frem til 1920-30 tallet

OBS OBS Dersom dette er personer som kan leve i dag foretrekker jeg at du sender meg en epost til jobben [email protected]
mvh Rolf B. Holte
DNA koordinator i Vestfold
Les dette før du poster din melding

gj03855

Legg inn av gj03855 » 3. desember 2010 kl. 17.11

Hei !

Prøver å ta opp tråden igjen etter 1910-tellinga ble lagt ut
:wink:Dette må da være samme person selv om han kaller seg Oluf....
Kan noen der ute hjelpe :roll:

http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036982001710/

Svar

Gå tilbake til «Lebesby»