Brit Andersen skrev:Han brukte Knudsen H(y)lbak som etternavn.Måtte de betale barnebidrag før i tiden?Hvor kan jeg i såfall
få det undersøkt?Mener at han hadde to barn (uegte)

Hei Brit referer til samtale med deg tidligere idag
Det ble lov å opprette Folkeregister i 1905, før dette var det vel gjerne prestene som holdt rede på hvilke hoder som hørte hjemme i kirkesognet.
Ellers til dette spørsmålet som du tar opp
Wiki:
Utenomekteskapelige barn
For å hjelpe fattige alenemødre ga flere styresmakter etter hvert påbud om at barnefaren hadde plikt til å forsørge dem. I 1763 ble for eksempel kjente barnefedre i Danmark-Norge pålagt å bidra til barnet var ti år gammelt. Senere kunne fedre som nektet å gjøre dette havne på tukthuset.
Det er ikke noe selvfølge at ungene kom innunder fattigstyre sitt vesen. Dersom man har håp om at dette er tilfelle og faren er nevnt må jeg vite mer om hvem mora og barnet er. Slik at det er mulig å finne ut mer. På Arkiv i Nordland finnes det kopibøker (Utgående brev) og brevjournaler + ymse annet fra fattigstyret fra 1862 og frem til 1920-30 tallet
OBS OBS Dersom dette er personer som kan leve i dag foretrekker jeg at du sender meg en epost til jobben
[email protected]