Olof Pehrson Pieskainen - "the search continues"

Moderator: MOD_Finnmark

Svar
gj02415
Innlegg: 127
Registrert: 22. januar 2006 kl. 15.43
Sted: OSLO

Olof Pehrson Pieskainen - "the search continues"

Legg inn av gj02415 » 21. juli 2006 kl. 14.23

Jeg søker nå opprinnelsen til Olof Pehrson Peiska som døde i 1738 i Avjovarre, Ole Persen Pieska fra Billefjords farfar. Hans opprinnelse er så langt ukjent. Jeg har tatt kontakt med Pieska'er rundt omrking i Finland i håpet at de kanskje visste noe. Jeg har fått svar på at det eksisterer to Pieska klaner i Finland med forskjellig opprinnelse. Det er en yngre større slekt og en eldre fåtallig slekt. Den yngre slekten ble etablert av en Mooses Pieska (Matinlompolo) for 200 år siden som flyttet til Juoksenki ved Pello hvor han kjøpte et sted som heter Pieska og tak det navnet. Dette er trolig ikke samme slekt til Olof Pehrson Pieskainen fordi han dukket opp allerede i 1713 i Avjovarre. Den eldre Pieska slekten var allerede registrert i Pello distriktet i 1673 ifølge en webside angående Eero slekten som også har registrert Pieska'er i samme trakter: http://kotisivu.mtv3.fi/eeron.suku/eerovaiheita.htm. Siden er på Finsk så jeg har så langt ikke fått noe særlig ut av det, håper noen finskspråklige kan ta seg tid til å fortelle biten angående Pieska. Den eldre slekten skal visstnok ha sin opprinnelse i Kolari området ca 10 mil nord for Juoksenki, Pello det nevnes to navn i overstående link "Ranta-Pieskä og Mäki- Pieskä".

(Jeg har tatt kontakt med eieren av nettsiden, men hans email adresse er ute av drift eller lagt ned)

Nyttige hint og opplysninger mottats med takk.

RA
Sist redigert av gj02415 den 22. juli 2006 kl. 10.55, redigert 2 ganger totalt.

dn10058
Innlegg: 260
Registrert: 6. desember 2004 kl. 9.50
Sted: LARVIK

Re: Olof Pehrson Pieskainen - "the search continues&quo

Legg inn av dn10058 » 21. juli 2006 kl. 15.32

Ranta=strand og mäki=bakke. Kanskje er det snakk om ei grein ved sjøen og ei i innlandet? Jeg tok et kurs i finsk en gang, men det meste er borte.

gj02415
Innlegg: 127
Registrert: 22. januar 2006 kl. 15.43
Sted: OSLO

Re: Olof Pehrson Pieskainen - "the search continues&

Legg inn av gj02415 » 22. juli 2006 kl. 10.51

Takk Arnstein,

Så det virker som at dette har med to steder å gjøre. Jeg har trodd før at Pieska kom fra Samiske ordet Beaska som er ordet for vinterklær av reinskinn, men ifølge Pieska slektene i disse områdene er det flere betydninger av ordet, begge av Samisk opprinnelse.

"Etymology researches have found that word pieska means the same as old Lappland word pieske, which means a narrow isthmus which connects a wider cap into the coast."

og

"Pieskä (sometimes Pieski) is in Sami-language a dry (sand) place between wetty swumps."

Disse forklaringene virker ok siden de er brukt både på strand og bakke.

RA

Svar

Gå tilbake til «Karasjohka-Karasjok»