Hans Martin Hernriksen, f. 08.02.1851. Kalven i Loppa
Moderator: MOD_Finnmark
Hans Martin Hernriksen, f. 08.02.1851. Kalven i Loppa
Hans Martin Henriksen, f. 08.02.1851. d ?? gm. Johanne Margrethe Nilsdatter, f. 24.06.1844. Lyngen. g.?? d..??.
Jeg lure på om dem hadde etterkommere etter seg. Har ikke opplysnninger mer om de to.
Jeg lure på om dem hadde etterkommere etter seg. Har ikke opplysnninger mer om de to.
-
- Sted: BRØSTADBOTN
Re: Hans Martin Hernriksen, f. 08.02.1851. Kalven i Loppa
Du kan søke her i rhd kirkebøker http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kirkebok_sok.aspx
Skriv Hans Martin Velg Dåp og hak av Loppa. Da finner du i hvert fall tre barn av Hans M og Johanna. Lykke til!
Her er sønnen Johan med familie i 1910
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 016&lnr=00
Hans Martin levde i 1900, men har dødd før FT i 1910 ettersom Johanna er enke.
Skriv Hans Martin Velg Dåp og hak av Loppa. Da finner du i hvert fall tre barn av Hans M og Johanna. Lykke til!
Her er sønnen Johan med familie i 1910
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 016&lnr=00
Hans Martin levde i 1900, men har dødd før FT i 1910 ettersom Johanna er enke.
Hans Martin Hernriksen var min tipp oldefar. Han var gift med Johanne Margrete Nilsdatter.
De fikk sønnen Johan Martin Hansen som var født på Ivervær Silda i Loppa (og en eller annen gang mellom 1880 og 1884 ha flyttet til Sandland fordi Johan Martins bror Albert ble døpt på Sandland. Johan hadde en bror Albert (1884), som omkom i forlis 22.02.1904
ved Marøya (sannsynlivis i sundet mellom sildsporen og marøya) (Omkom i Marøsundet, Bergsfjord idet baaden under en rosse seiledes fuld og sank under dem))
Hans Martin giftet seg med Petra og de fikk 11 barn, bla. min bestemor Aslaug.
Hva vet du/dere om dette? Kanskje noen som vet noe om dette og kan komme med opplysninger om saken?
Jeg er nybegynenr på dette med slektsforskning, så hvis noen kan hjelpe så hadde det vært supert
Hvordan kan jeg finne Hans Martin Hernriksens og Johanne Margrete Nilsdatter forfedre?
Mvh
Arnfinn Berg
[email protected]
De fikk sønnen Johan Martin Hansen som var født på Ivervær Silda i Loppa (og en eller annen gang mellom 1880 og 1884 ha flyttet til Sandland fordi Johan Martins bror Albert ble døpt på Sandland. Johan hadde en bror Albert (1884), som omkom i forlis 22.02.1904
ved Marøya (sannsynlivis i sundet mellom sildsporen og marøya) (Omkom i Marøsundet, Bergsfjord idet baaden under en rosse seiledes fuld og sank under dem))
Hans Martin giftet seg med Petra og de fikk 11 barn, bla. min bestemor Aslaug.
Hva vet du/dere om dette? Kanskje noen som vet noe om dette og kan komme med opplysninger om saken?
Jeg er nybegynenr på dette med slektsforskning, så hvis noen kan hjelpe så hadde det vært supert

Hvordan kan jeg finne Hans Martin Hernriksens og Johanne Margrete Nilsdatter forfedre?
Mvh
Arnfinn Berg
[email protected]
Sist redigert av dn28947 den 16. november 2012 kl. 12.17, redigert 3 ganger totalt.
Hvordan fant du ut at han var f. 08.02.1851. Kalven i Loppa?
Sitter og ser på digitalarkivet, kirkeboka loppa/loppa døpte 1850-1880
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-6
nr 16, er det han?
Hva står det der da jeg ikke skjønner så mye...
Er det flere plasser men kan søke?
Mvh
Arnfinn Berg
[email protected]
Sitter og ser på digitalarkivet, kirkeboka loppa/loppa døpte 1850-1880
nr 16, er det han?
Hva står det der da jeg ikke skjønner så mye...
Er det flere plasser men kan søke?
Mvh
Arnfinn Berg
[email protected]
Sist redigert av dn28947 den 16. november 2012 kl. 12.25, redigert 2 ganger totalt.
Johanne Margrete Nilsdatter var visstnok fra Lyngen..
Hvordan finne ut dette? Noen eksperter på dette som kan belyse saken?
Mvh
ArnfinnB
Hvordan finne ut dette? Noen eksperter på dette som kan belyse saken?
Mvh
ArnfinnB
Sist redigert av dn28947 den 16. november 2012 kl. 12.27, redigert 1 gang totalt.
Lenken din til kirkeboken virker ikke, se her hvordan du lager lenker https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=32791 Trenger du hjelp for tolkning av tekst i kirkebøker, så legger du dette inn som egen post under hjelp til tyding av kirkebøker, men legg alltid ved en lenke til hendelsen.
Kjell
Kjell
Sorry, dette visste jeg ikke.. Rett linke:
Har endret dette i den andre posten min også)...
Arnfinn Berg
Har endret dette i den andre posten min også)...
Arnfinn Berg
Hans Martin ble født 08.02.1851 med dåp 22.06.1851 og med foreldre Hendrik Johannessen og Ingeborg Margrethe Hansdatter. Bak etternavnet Johannessen står det et stedsnavn jeg ikke får tak i. Stedsnavnet er sannsynligvis Kalven!
Kjell
Kjell
Sist redigert av gj03809 den 16. november 2012 kl. 12.52, redigert 1 gang totalt.
Tar med denne ekteskapinngåelsen http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste. ... v&RR=31315 og her får du en del nyttig informasjon.
Kjell
Kjell
Tar med denne fra folketellingen år 1865, og her har du foreldrene og noen søsken til Johanne Nilsdatter. Sistnevnte bor ikke i samme husholdning på dette tidspunktet. http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCen ... k=254#ovre
Kjell
Kjell
Takker for opplysninger..
Klarer vi finne kirkebok for når Johanne Margrete Nilsdatter ble født?
Klarer vi finne kirkebok for når Johanne Margrete Nilsdatter ble født?
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-28
nr 38 .
Er dette henne?
Kan noen være behjelpelig med å tyde dette for meg?
Mvh
Arnfinn
nr 38 .
Er dette henne?
Kan noen være behjelpelig med å tyde dette for meg?
Mvh
Arnfinn
Hans Martin ble født 08.02.1851 med dåp 22.06.1851 og med foreldre Hendrik Johannessen og Ingeborg Margrethe Hansdatter.
Kan jeg finne ut mer om foreldrene til Hans Martin?
Mvh
ArnfinnB
Kan jeg finne ut mer om foreldrene til Hans Martin?
Mvh
ArnfinnB
I dåpen lenken din viser til, så er denne Johanne Margrethe født 02.06.1844, ikke 24.06.1844 som det står ved vielsen. Dette kan selvfølgelig være en skrivefeil, men i henhold til folketellingen så stemmer ikke navnene på foreldrene heller. I den lenken du vedlegger, så er foreldrene Nils Petter (?) Pedersen og Catrine Jensdatter, mens i folketellingen er de oppført som Nils P.N.Blomkvist og Maren Ludvigsdatter. Nå kan selvfølgelig Nils være gift to ganger. Dette må du sjekke ut selv. Prøv å se om du finner konfirmasjonen til Johanne Margrethe. Her får du bryne deg litt, det er jo det som er morsomt!
Kjell
Kjell
Etterkommere Hans Martin Henriksen.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Johan Martin Hansens aner.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
- Sted: VOSS
Johanne Margrethes foreldre var Nils Petter Persson Blomqvist og Catherina Jönsdatter. De kom fra Ôverkalix i Sverige og bosatte seg på Lyngseidet ca.1830.
Mesteparten av familien flyttet til Loppa ca. midt på 1850-tallet. Noen søsken av Margrethe ble igjen, bl.a. min tippoldemor Georgina.
Nils P. Perssen døde i 1844, druknet i Kjosen.
Catherina Jönsdatter fikk en sønn ,Ole, i 1847 med en trønder, Ole Aagesen.
Johanna Margrethe fikk en sønn i 1875, Nils Bernhard Ole. Faren var Ole Larsen Engnæs.
Ft. 1865 er Johanna tjenestepige hos Hans P. Eliassen på Aarøbugten , b.
Ft. 1875 er hun inderst som tjener husmoderen i Dybvig hos Paul Olsen fra Vaage pr. og
kone Johanna Nilsdatter fra Sogn.
Utflyttet fra Lyngen til Loppen høsten 1877.
Mesteparten av familien flyttet til Loppa ca. midt på 1850-tallet. Noen søsken av Margrethe ble igjen, bl.a. min tippoldemor Georgina.
Nils P. Perssen døde i 1844, druknet i Kjosen.
Catherina Jönsdatter fikk en sønn ,Ole, i 1847 med en trønder, Ole Aagesen.
Johanna Margrethe fikk en sønn i 1875, Nils Bernhard Ole. Faren var Ole Larsen Engnæs.
Ft. 1865 er Johanna tjenestepige hos Hans P. Eliassen på Aarøbugten , b.
Ft. 1875 er hun inderst som tjener husmoderen i Dybvig hos Paul Olsen fra Vaage pr. og
kone Johanna Nilsdatter fra Sogn.
Utflyttet fra Lyngen til Loppen høsten 1877.
-
Glømte å ta med at den Nils P. Nilsen Blomkvist det vises til her ovenfor er bror til Johanna Margrethe.
Himmel og hav.. Tusen takk for alle opplysninger. Mange brikker faller på plass.
Har forsket litt for noen år siden på Blomkvist, da var det på min oldemor Petra sin side. Men hvem kunne tenkt seg at det faktisk var på min oldefar sin side...
Men hvor kom Blomkvist navnet fra? Han som utflyttet fra Sverige hadde navnet Nils Petter Pehrsson?
Mvh
ArnfinnB
Har forsket litt for noen år siden på Blomkvist, da var det på min oldemor Petra sin side. Men hvem kunne tenkt seg at det faktisk var på min oldefar sin side...
Men hvor kom Blomkvist navnet fra? Han som utflyttet fra Sverige hadde navnet Nils Petter Pehrsson?
Mvh
ArnfinnB
-
Jeg har også lurt på hvor navnet Blomkvist kom fra. Har spurt slektsforskere i Kalix og de har heller ikke svar på hvor det kommer fra. Så det kan være et navn de bare har tatt etter at de kom til Norge. Nils Petter Perssons far hadde jo soldatnavnet Mört som slektsnavn.
Ang. Catherina Jönsdatters opphav så fikk jeg først opplysninger om at hennes far var Jöns Jönsson Loo, det viste seg å være feil, hennes foreldre var Jöns Henriksson og Marta Persdotter.
Källor:
- födelse: 1802-04-29, CATARINA Oä, Jöns Henriksson, Pigan Märta Persdotter, Vännäs, Fad. i Ö-Morjerf
-----------------------------------------------------
Vigselboken: 1821 22/7, Nils Petter Persson Wästanäs o Catharina Jönsd:r
Övermorjerf.
Ang. Catherina Jönsdatters opphav så fikk jeg først opplysninger om at hennes far var Jöns Jönsson Loo, det viste seg å være feil, hennes foreldre var Jöns Henriksson og Marta Persdotter.
Källor:
- födelse: 1802-04-29, CATARINA Oä, Jöns Henriksson, Pigan Märta Persdotter, Vännäs, Fad. i Ö-Morjerf
-----------------------------------------------------
Vigselboken: 1821 22/7, Nils Petter Persson Wästanäs o Catharina Jönsd:r
Övermorjerf.
Millioner takk for opplysninger
ArnfinnB

ArnfinnB
Etterkommere Johanna Margrethe Nilsdtr.
Tusen takk for all hjelp så langt fra alle som har bidratt, har funnet ut masse jeg ikkke visste fra før.
Lurer litt på hvem av dere som har forsket så mye på dette?
Harald og Britt, er dere i denne slekten? Harald, du er fra lyngseidet? Det ville ikke overraske meg om vi er i slekt
Dere vet tydeligvis masse i denne saken. Kan jeg evt. kontakte dere hvis jeg lurer på noe? Send meg en mail i tilfelle dette er mulig. Min mailadresse er: [email protected].
Igjen, tusen takk
Mvh
ArnfinnB
Lurer litt på hvem av dere som har forsket så mye på dette?
Harald og Britt, er dere i denne slekten? Harald, du er fra lyngseidet? Det ville ikke overraske meg om vi er i slekt

Dere vet tydeligvis masse i denne saken. Kan jeg evt. kontakte dere hvis jeg lurer på noe? Send meg en mail i tilfelle dette er mulig. Min mailadresse er: [email protected].
Igjen, tusen takk

Mvh
ArnfinnB