Jens Thomassen og Karoline Barbo - Vestre Tappeluft

Moderator: MOD_Finnmark

Svar
Tom Kaasen
Sted: KRISTIANSUND N

Jens Thomassen og Karoline Barbo - Vestre Tappeluft

Legg inn av Tom Kaasen » 3. juli 2011 kl. 14.30

Hei
I FT1875 for Talvig, bor Jens Thomassen, f. 25.11.1833, og Karoline Kristine Andreasdatter Barbo, f. 12.07.1832, på Vestre Tappeluft med i alt 9 barn.
Jensine Jensdatter, f. 1861, og broren Teodor Jensen, f. ca. 1863, emigrerer til Amerika 1881. Jensine tar navnet Jennie Thompson og gifter seg med, Ingver Kaasen, bror til min oldefar.

Jeg har forsøkt å finne dødsår for Jens Thomassen og Karoline Barbo, men finner tilsynelatene ingen Jensen/Jensdatter/Barbo på Tappeluft i FT1900/FT1910.

Er det noen som kan bidra med informasjon om hvor det ble av familien?

mvh
Tom Kaasen

Lillian Synnøve Johansen
Sted: GREÅKER

Re: Jens Thomassen og Karoline Barbo - Vestre Tappeluft

Legg inn av Lillian Synnøve Johansen » 7. juli 2011 kl. 18.27

Emigranter fra Trondheim 24.10.1882; Jens Thomassen, 49 år fra Talvik, kone Karoline 50 år, barna Nikoline 17 år,. Tøllev 11,5 år, Alette 10 år, Kristine 9 år, Edvard 7 år, Ludvig 3 år. Reisemål: Duluth Minn. via Kristiania. Frakt: 1154 spsd/kr (Emigranter fra Trondheim 1867-1930).

Kanskje de døde i Amerika.

Tom Kaasen

Legg inn av Tom Kaasen » 7. juli 2011 kl. 22.35

Tusen takk!

Jeg har nok vært sløv og bare søkt i GLOBAL-søk etter etternavnet stavet Tho...

Dette forklarer at familien ikke finnes i nyere folketellinger enn 1875.

Bror til min oldefar, Ingver Kaasen, og kona Jennie, datteren til Jens og Karoline, bosatte seg i Duluth, men de bodde først noen år i Wisconsin.

Takk nok en gang!

mvh
Tom Kaasen

Lillian Synnøve Johansen
Sted: GREÅKER

Legg inn av Lillian Synnøve Johansen » 7. juli 2011 kl. 23.06

Carolines mor, Ingeborg Anna Olsdatter, gift andre gang med "Enkemand Andreas Tollefsen Barboe" var min farmors farmor, om jeg kan si det sånn. Men hvor kommer navnet Kaasen fra?. Mvh. Lillian Johansen

Tom Kaasen

Legg inn av Tom Kaasen » 8. juli 2011 kl. 10.51

Hei igjen

Kaasen-navnet i vår slekt kommer fra Alvdal. Min tipp-oldefar, Peder Hanssen Kaasen, flyttet nordover i 1840 for å jobbe i gruvene i Kåfjord og/eller Kjækan. Peders far, Hans Avlesen Kaasen, hadde tidligere vært en "runde" i Kåfjord på arbeid. Står som innflyttet i kirkeboka for Talvik/Kåfjord i 1831.
Min tippoldefar kjøpte grunn i Burfjord i Kvænangen og etablerte gården Burfjordvand.
Tippoldefar fikk en datter og 3 sønner. Datteren døde bare 24 år gammel. Sønnene ble enige om at eiendommen var stor nok for 2 gårdsbruk, men for liten til 3.
Yngstemann, Ingver, fikk derfor snekkerutdanning og penger til Amerikabillett. Han utvandret 7. april 1881 og giftet seg med Jensine Jensdatter fra Tappeluft (Jennie Thompson).
Jeg har brukbar oversikt over den greina i Amerika, men har ikke lyktes i å komme i kontakt med dem pr. epost.

De to gjenværende sønnene, fikk tilsammen 23 barn, så slekta vokste raskt i antall, og spredte seg utover landet.

mvh
Tom Kaasen

Svar

Gå tilbake til «Alta»