Marit Pedersdatter f, ca. 1766 Kautokeino

Moderator: MOD_Finnmark

Svar
19123
Innlegg: 10
Registrert: 5. juni 2005 kl. 15.25
Sted: TÅRNÅSEN

Marit Pedersdatter f, ca. 1766 Kautokeino

Legg inn av 19123 » 5. juni 2005 kl. 16.24

Kan noen hjelpe med å identifisere denne kvinnen, hvem var hun og hvilken familie kom hun fra? I flg. folketelleingen for 1865 ble hun født i Kautokeino rundt 1766 eller kanskje senere, gjenfinnes så i Kvænangen (kirkebok) tidlig på 1800-tallet, men døde så i Talvik/Alta en gang etter 1865. Det kan ha forekommet navneendring over så lang tidsperiode (Maritte, Margrete, Pehrsdatter o.l.) Kan noen hjelpe?
Mvh
Sonja Bjørkly

dn18553
Innlegg: 263
Registrert: 1. desember 2004 kl. 19.59
Sted: OSLO

Re: Marit Pedersdatter f, ca. 1766 Kautokeino

Legg inn av dn18553 » 5. juni 2005 kl. 19.48

Vet du hvem hun var gift med?

19123
Innlegg: 10
Registrert: 5. juni 2005 kl. 15.25
Sted: TÅRNÅSEN

Re: Marit Pedersdatter f, ca. 1766 Kautokeino

Legg inn av 19123 » 6. juni 2005 kl. 18.10

Hei, rask respons.
Marit Pedersdatter kan ha vært gift flere ganger, jeg har to navn, hvorav det ene må antas helt sikkert: I følge kirkebok for Kvænangen/Skjervø er hun i fbm dåp av sin datter Severine Maria Sivertsdatter juli 1816 i Skorpa kapell, presentert/introdusert som enke etter Sivert Sivertsen fra Badderen i Kvænangen. Han er død i 1815/16, men det finnes ingen oversikt over døde i denne perioden, jeg har heller ikke lyktes å finn skifte etter ham. Vet heller ikke om han var fra distriktet, innflyttet sørfra eller sogar fra indre Finnmark som Marit var. Hvorvidt det var flere barn i dette ekteskapet, vites heller ikke. Hvis alderen stemmer, må Marit ha vært nærmere 50 år da hun fikk denne datteren, ingen umulighet, men likevel ikke veldig sannsynlig. Det antas at hun giftet seg igjen og ikke ble alene med nyfødt barn:
Senere gjenfinnes hun i skifteregisteret for Finnmark som enke/fjeldfinnekone etter Anders Nilsen Siri. Hvis det nå er henne da? Er veldig i tvil, derfor søker jeg hjelp hos andre som kanskje har mere innsikt. Perioden som nevnes i skifteregisteret gjelder de første tiårene på 1800-tallet.
Tenk om du visste noe! Da blir jeg meget glad.

Mvh
Sonja Bjørkly

dn18553
Innlegg: 263
Registrert: 1. desember 2004 kl. 19.59
Sted: OSLO

Re: Marit Pedersdatter f, ca. 1766 Kautokeino

Legg inn av dn18553 » 7. juni 2005 kl. 13.24

Hei!

Jeg har kikket litt i boken "Befolkningen i Indre Finnmark på 1700-tallet" av Kristian Fors og Alf Strømstad, og sett om det er noen Marit Pedersdatter der som kan passe til beskrivelsen. Dessverre fant jeg ingen som passet særlig bra med tanke på alder. Boken er imidlertid tidsbegrenset til manntallet fra 762, og selv om det også er tatt med barn født etter dette, skal en ikke se bort i fra at noen ikke har kommet med.

Jeg kan anbefale deg et innlegg på http://www.finnmark-slekt.com/finnquery/ , hvor eksperter på Indre Finnmark forhåpentligvis kan hjelpe deg bedre enn det jeg kan.

19123
Innlegg: 10
Registrert: 5. juni 2005 kl. 15.25
Sted: TÅRNÅSEN

Re: Marit Pedersdatter f, ca. 1766 Kautokeino

Legg inn av 19123 » 11. juni 2005 kl. 11.50

Hei igjen,
Takk for tilbakemeldingen, det var mye info som tar tid å komme gjenom, kanskje finnes det noen spor her. Når det gjelder boken "Befolkningen i indre Finnmark", så har jeg den og jeg har også kontaktet forfatterne, men uten at det har kommet noe nytt ut av det. Damen lar seg ikke lett identifisere. men det pleier til slutt å løse seg. Jeg vil lete videre.
Takk for din hjelp og velvillighet så langt!
Mvh
Sonja Bjørkly

Paul Edouard Thode
Innlegg: 54
Registrert: 27. desember 2004 kl. 14.32
Sted: HOLMESTRAND

Re: Marit Pedersdatter f, ca. 1766 Kautokeino

Legg inn av Paul Edouard Thode » 20. juni 2005 kl. 11.37

Hei.

En rask gjennomgang av boken "Kautokeinoslekter" av Adolf Steen, ISBN 82-900036-26-4 viser i allefall på side 367, en Maritte Pehrsdtr Turi, f. 1765.

Foreldre: Pehr Persen Turi og Gunnile Thomasdtr.

Det står ikke noe om hvor hun ble av.

Det kan kanskje være lurt å låne boken for å sjekke gjennom den selv.

Paul

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Innlegg: 2303
Registrert: 17. desember 2004 kl. 9.12
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Re: Marit Pedersdatter f, ca. 1766 Kautokeino

Legg inn av Osvald Rydjord » 20. juni 2005 kl. 15.56


19123
Innlegg: 10
Registrert: 5. juni 2005 kl. 15.25
Sted: TÅRNÅSEN

Re: Marit Pedersdatter f, ca. 1766 Kautokeino

Legg inn av 19123 » 20. juni 2005 kl. 21.52

Hei og takk for tipset. Jeg kjenner boken godt og det er flere der med lignende navn som har vakt min interesse. Derfor kontaktet jeg forfatterne av "Befolkningen i indre Finnmark" da de jobber med å videreføre oversikten til også å gjelde tidsperioden etter 1750. Men det hjalp lite. Jeg har veldig tro på at sporet ligger i flyttsamenes liv og levnet i og mellom Kautokeino og Kvænangen på denne tiden.
Men har du så god innsikt i slektsgranskning at du vet hvilke andre kilder jeg kan søke i for å finne etterkommere etter navngitte Kautokeino familier, og som Steen av en eller annen grunn ikke har utdypet i sin bok?

Mvh
Sonja Bjørkly

Paul Edouard Thode
Innlegg: 54
Registrert: 27. desember 2004 kl. 14.32
Sted: HOLMESTRAND

Re: Marit Pedersdatter f, ca. 1766 Kautokeino

Legg inn av Paul Edouard Thode » 21. juni 2005 kl. 9.59

Hei.

Sender deg noen navn pr E-mail som du kan kontakte med spørsmålet ditt.

Hvis hun kom fra Kautokeino som det ser ut som, så er det mulig at du kan finne et spor i de forskjellige familienes flyttemønster til kysten om sommeren. Jeg har hørt mye om det mens jeg bodde der oppe, men kan ikke si noe sikkert.

Paul

Paul Edouard Thode
Innlegg: 54
Registrert: 27. desember 2004 kl. 14.32
Sted: HOLMESTRAND

Re: Marit Pedersdatter f, ca. 1766 Kautokeino

Legg inn av Paul Edouard Thode » 21. juni 2005 kl. 10.10

PS

Du er klar over at det finnes to bøker.

1. Adolf Steen sin som ble utgitt i 1952.

2. Adolf Steen sin bok revidert og utgitt av Ola Årseth i 1986. Her er det foretatt rettelser og tillegg.

Paul

gj01107
Innlegg: 616
Registrert: 31. mars 2005 kl. 8.20
Sted: KIRKENES

Re: Marit Pedersdatter f, ca. 1766 Kautokeino

Legg inn av gj01107 » 19. november 2007 kl. 13.52

Vielse ungkar Sivert Sivertsen og enke Marith Pedersdatter Badderen (18. Søndag etter Trinitatis, 24 Sep 1815):
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-162

Dåp Sirine Maria, 2 uker gammel (7. søndag etter Trefoldighet, 28 Jul 1816):
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-165

Har en mistanke om at Sivert Sivertsen er identisk med Siur Siursen i FT-1801:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1573#ovre

Konfirmert 2. April 1815, Siur Siursen Baderen, 23 år
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-262
Dette er 5 mmdr før Sivert Sivertsen og Marith Pedersdatter ble viet, kanskje nødvendig å bli konfirmert før en ble viet i kirken.

Vielse i Skjervøy, 1823:
Ungk: Thore Olsen fra Langfiord i Talvig Sogn, 22 Aar og Enke Marith Persdr Badderen, 36 Aar:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-186

Hvis dette er riktig Marith, så er hun kanskje en god del yngre enn først antatt (og det er vel en mer sannsynlig alder i forhold til barnefødsel). Thore olsen er fra Talvik og vi vet at Marith flyttet til Talvik.

At dette ganske sikkert er riktig Marith, viser vielsen til datteren Severine/Serine Marie 2. Okt 1842:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-199
Her er Thore Olsen forlover, så det er vel all grunn til å tro at det er snakk om stefaren. Faren kalles Siur Olsen (feil etternavn, men det er jo interessant at fornavnet er skrevet Siur og ikke Sivert).

Mvh Odd Villy Ovesen

gj05745
Innlegg: 66
Registrert: 30. oktober 2007 kl. 14.47
Sted: OSLO

Re: Marit Pedersdatter f, ca. 1766 Kautokeino

Legg inn av gj05745 » 2. desember 2007 kl. 14.05

Hei.
Odd Villy Ovesen har sendt relevante lenker til kirkeboken i Skjervøy, og har lagt ned endel arbeide på det, men alt dette må jo være kjent fra tidligere.
Spørsmålet var: Hvem var Marit Pedersdatter? Det man vet om henne er:
1) Hun var fra Badderen, da hun ble gift med Sivert Sivertsen.
2) Hun var 36 år, da hun som enke i 1823, ble gift med Thor Olsen fra Langfjord, Talvik
3) ft. 1865 opplyses det at hun var født i Kautokeino, var 100 år, men forstår norsk.
4) ft. 1875 blir det opplyst at (Sirene) Marie Sivertsdatter far var same og moren norsk.
Det er jo en motsetning mellom disse tellingene, og hva er det riktige?
Det er 2 eldre enker som heter Margrethe og Marit Pedersdatter, som i 1865 bor i Langfjord, Talvik sogn.
Det er 1) Margrethe Pedersdatter, 90 år og kårkone på Østre Elvebakk, og
2) Maren Pedersdatter 100 år, som bor hos sin datter Maria Sivertsdatter i Bukten. Begge var døde før 1775
Margrethe Pedersdatter Langfjord døde 19. okt. 1870 95 år, kårkone, (ikke fattiglem)
Maren Kathrine Pedersdatter Langfjord, fattiglem, døde 12. des. 1876 90 år.
Nå er alder oppgitt, ved folketellingene, (særlig ved ft. 1865) og ved død ikke helt å stole på. Det kan være opptil 20-30 år feil. Årsaken var at ft. 1865 ble skrevet av skrivere, og da var det alltid rom for feil. Ved jordfesting hadde presten trolig ikke de foresatte der, og satte da alderen ved død noe tilfeldig.
Derimot må alder ved giftermål være noenlunde riktig, da dette ble oppgitt ved lysning.
Ved ft. 1801 bor Peder Pedersen og Valborg Nilsdatter i Badderen med datteren Cathrine 12 år. Disse var ikke samer. Cathrine var trolig Maren Katrine død 1866 i Langfjord.
Hilsen Kristian

gj05745
Innlegg: 66
Registrert: 30. oktober 2007 kl. 14.47
Sted: OSLO

Re: Marit Pedersdatter f, ca. 1766 Kautokeino

Legg inn av gj05745 » 2. desember 2007 kl. 14.48

Maren Katrine Pedersdatter døde 12. des. 1866, 90 år gammel.

19123
Innlegg: 10
Registrert: 5. juni 2005 kl. 15.25
Sted: TÅRNÅSEN

Re: Marit Pedersdatter f, ca. 1766 Kautokeino

Legg inn av 19123 » 2. desember 2007 kl. 17.55

Hei, takk for all respons og velvilje til å finne ut av denne identifikasjonen som har vist seg vanskeligere enn tenkbart mulig.
Som jeg i tilsvaret til Odd Willy Ovesen på hans innlegg svarte, så er det mulig å følge sporene til Marit Pedersdatter fra giftermålet med Sivert Sivertsen i Kvæanangen i 1815 til folketellingen i Talvik 1865. Men før og etter disse begivenheter råder usikkerhet, spesielt før 1815. Hvor kom hun fra og hvem var hennes foreldre?
Jeg finner det vanskelig å tro at hun er identisk med 12 år gamle Katrine Pedersdatter i Badderen ved folketellingen 1801. Det rimer jo heller ikke med at hun døde 90 år gammel i Talvik i 1866 som Maren Katrine Pedersdatter. Og hvorfor har familien oppgitt henne som Marit 100 år i 1865 og presten/kirken henne som Maren Katrine 90 år i 1866? Det kan tenkes at man her har med to ulike kvinner å gjøre og som bare bidrar til ytterlige forvirring.
Marit Pedersdatter/Sivert Sivertsen har også etterkommere i Sverige, de skråsikre på at Marit er datter av Peder Pedersen Thuri og Gunilla Thomædatter og at hun er f. 1765. Men det passer jo heller ikke med opplysningene i kirkeboken for Skjervøy om at hun var 36 år i 1823. At verken denne Marit eller hennes eldre bror var nevnt ved skiftet etter Gunilla, kan jo også bety at de var bosatt i annet sogn, eller sogar i Finnland. Hvis denne Marit Pedersdatter Thuri var død som barn, må det være mulig å finne dette dokumentert ett eller annet sted.
Jeg tar intet for gitt, det eneste jeg forholder meg til er de begivenheter som kan dokumenteres, nemlig perioden 1815 - 1865. At alderen spriker må man bare leve med, men begivenhetene slik de er nedtegnet i kirkebøkene er nok korrekte.
Dermed er jeg også usikker på om "vår" Marit døde i Talvik eller ikke, jeg har heller ikke funnet opplysninger om Thore Olsen, hennes siste ektemann, når han døde. Har lett i alle kirkebøker for Talvik og Alta, men kan ha oversett noe.
Benytter anledningen å takke alle som har bidratt med opplysninger, dette er rene detektivarbeidet.

gj05745
Innlegg: 66
Registrert: 30. oktober 2007 kl. 14.47
Sted: OSLO

Re: Marit Pedersdatter f, ca. 1766 Kautokeino

Legg inn av gj05745 » 2. desember 2007 kl. 21.50

Hei
Det er iallfall sikkert at alderen til Marit Pedersdatter, som ble oppgitt til presten ved forlangt lysning i 1823, må være riktigere enn alder oppgitt ved folketellingen 1865. I Skjervøy kjente presten også Marit Pedersdatter.
Det var trolig sognepresten i Talvik som stod for folketellingen 1865, og han besøkte ganske sikkert ikke hver husstand og alderen, især på de eldre som ikke var født i sognet, ble nok ganske tilfeldig. At familien skulle oppgitt Marits alder til 100 år,virker helt urimelig. Hun skulle da være 52 år da datteren ble født
Tellingen for 1875 virker derimot mye mer pålitelig, og iallfall fra 1890 skrev befolkningen selv ned alle opplysningene på spesielle trykte kort.
I 1875 blir det opplyst at hun var norsk, og da kunne hun ikke være født i Kautokeino. Det var ingen norske der. De fastboende der var kvener.
Og hvilken folketelling skal man tro på? Man må her bruke vanlig logikk.
Hvorfor skulle Sivert Sivertsen som var 23 år gifte seg med en kvinne på 50 år,
Og er det trolig at en 58 år gammel samekvinne i 1823 ville bli gift med en 23 år gammel norsk gutt. Det var også en mye mer rasisme i 1823, enn i dag.
Og hvorfor skulle presten i Skjervøy skrive at Marit var 36 år, når hun var 58 år.
Dette er helt urimelig. Så feil kunne presten ikke ta.
Cathrine Pedersdatter Badderen ble konfirmert 20 år gl. i 1809. Hun kan ha blitt gift og blitt enke i et annet sogn, før hun i 1815 giftet seg med Sivert Sivertsen.
At Marit Pedersdatter og Cathrine Pedersdatter er den samme, synes jeg er ganske sannsynlig.
Det finnes ingen gammel kvinne som heter Maren Katrine Pedersdatter i Langfjord ved ft. 1865, bare Maren Pedersdatter, og disse må være de samme personene.

Hilsen Kristian

Svar

Gå tilbake til «Guovdageaidnu-Kautokeino»