Hvilken Kirsten Aslaksdatter Gaup er gift med Anders Monsen

Moderator: MOD_Finnmark

Svar
Brukeravatar
Gunnhild Synnøve Engstad
Innlegg: 53
Registrert: 17. august 2005 kl. 0.47
Sted: LAKSELV

Hvilken Kirsten Aslaksdatter Gaup er gift med Anders Monsen

Legg inn av Gunnhild Synnøve Engstad » 9. oktober 2012 kl. 22.39

Kirsten Aslaksdatter Gaup gifter seg med Anders Monsen, Baddern i 1822.
www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9775&idx_id=9775&uid=ny&idx_side=-120

Som jeg ser er det ihvertfall 3 stk Kirsten Aslaksdatter Gaup i Kautokeino-området som aktuelle kandidater:
Datter av Aslak Jakobsen Gaup og Ellen Andersdatter Punski.
Datter av Aslak Aslaksen Gaup og Gunhild Nilsdatter Siri.
Datter av Aslak Amundsen Gaup og Anna Persdatter Sara.

Kirsten flytter til mannen i Baddern. De får ihvertfall sønnen Nils født 01.02.1826.
www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9731&idx_id=9731&uid=ny&idx_side=-60

Hvilken Kirsten Aslaksdatter Gaup er dette?

gj03809
Innlegg: 1943
Registrert: 17. mars 2007 kl. 8.31
Sted: HAMMERFEST

Re: Hvilken Kirsten Aslaksdatter Gaup er gift med Anders Mon

Legg inn av gj03809 » 10. oktober 2012 kl. 7.37

Ifølge boken Slekter I Indre Finnmark av Strømstad og Fors, så var Kirsten Aslaksdatter Gaup datter av Aslak Aslaksen Gaup og Gunhild Nilsdatter Siri. Kirsten er i boken oppført født ca.1797. Gift med Anders Monsen, Badderen, født 1797. Kirstens far, Aslak, ble døpt 14.05.1756 i Talvik. Gunhild Nilsdatter Siri var født ca. 1747, konfirmert 1764- 17 år, og hun var datter av Nils Jonsen Siri og Ella Olsdatter Sundio.

Kjell

Brukeravatar
Gunnhild Synnøve Engstad
Innlegg: 53
Registrert: 17. august 2005 kl. 0.47
Sted: LAKSELV

Re: Hvilken Kirsten Aslaksdatter Gaup er gift med Anders Mon

Legg inn av Gunnhild Synnøve Engstad » 10. oktober 2012 kl. 17.27

Tusen takk for innspill, Kjell.

Strømstad og Fors har gjort et solid stykke forskningsarbeid som har resultert i bøkene "Slekter i Indre Finnmark". Jeg pleier kalle bøkene "den store grønne bibel" for oss som jobber med aner på Finnmarkvidda.

I Slekter i Indre Finnmark I, ser det for meg ut som om kirkebokas vielsesopplysning kan være brukt dobbelt. Det er utrolig fort gjort og har skjedd flere ganger av bygdebok-forfattere, slektsforskere og ikke minst oss hobby-granskere.
Side 137 er det opplyst at Kirsten datter av Aslak Jakobsen Gaup og Ellen Andersdatter Punski som gifter seg med Anders Monsen i 1822.
Side 191 er det opplyst at Kirsten datter av Aslak Aslaksen Gaup og Gunhild Nilsdatter Siri som gifter seg med Anders Monsen i 1822.
Jeg finner kun en vielsesopplysning for Anders Monsen i 1822 i kirkeboka i farten.

Jeg fant i farten kun 1 barn, Nils i håp om at faddere kunne bidra til å løse opp noe. Så ønsket er at andre som har jobbet mer med disse personene har mer informasjon å dele.

gj03809
Innlegg: 1943
Registrert: 17. mars 2007 kl. 8.31
Sted: HAMMERFEST

Re: Hvilken Kirsten Aslaksdatter Gaup er gift med Anders Mon

Legg inn av gj03809 » 10. oktober 2012 kl. 18.10

Ja, da var du like langt. Var ikke klar over denne feilen i nevnte bok, men det er ikke første gang man finner feil i slike bøker, det er vel heller unntaket å ikke finne feil. Håper du finner løsningen til slutt.

Kjell

Brukeravatar
Gunnhild Synnøve Engstad
Innlegg: 53
Registrert: 17. august 2005 kl. 0.47
Sted: LAKSELV

Re: Hvilken Kirsten Aslaksdatter Gaup er gift med Anders Mon

Legg inn av Gunnhild Synnøve Engstad » 10. oktober 2012 kl. 18.57

Bruk av bøker, hjemmesider, nettbaserte registere som geni.com osv, er å bygge på andres arbeid. En ting denne hobbyen har lært meg, er at basen aldri blir helt komplett og fullstendig riktig. Stadig kommer nye kilder. Og ny tolkning av de til tider snirklete bokstavene i kildene. Skal det publiserers, må man si stopp engang og gi ut det man har med de feil og usikkerhetsmomenter det innebærer. Ellers får vi aldri slike flotte bøker som "Slekter i Indre Finnmark", "Tanadalens slekter historie", "Kautokeino sognebok" m.fl. Arbeidet som ligger bak er uansett imponerende.

Data har revolusjonert hobbyen og gitt oss tilgang på uhorvelige mengder kilder. Og forenklet arbeidsmetodikken i hobbyen (bruk av arbeidslister m.m.) som gjør at vi oppdager feil. Vi må bare være mer bevisst når vi bruker andres arbeid og fortolkninger. Kildekritikk. Jeg har stor respekt for det nitidige arbeidet som ligger bak publiseringer.

Selv har jeg ikke jobbet så mye med de forskjellige Kirsten Aslaksdatter Gaup født +/- 1800 rundt Kautokeino. Det er nok flere andre som er interessert i problemstillingen her. Håper noen har informasjon å dele.

Britt Helen Dalheim Hjeltnes
Innlegg: 519
Registrert: 4. desember 2004 kl. 12.51
Sted: VOSS

Re: Hvilken Kirsten Aslaksdatter Gaup er gift med Anders Mon

Legg inn av Britt Helen Dalheim Hjeltnes » 12. oktober 2012 kl. 10.00


gj08930
Innlegg: 4
Registrert: 3. mars 2009 kl. 15.28
Sted: HAMMERFEST

Re: Hvilken Kirsten Aslaksdatter Gaup er gift med Anders Mon

Legg inn av gj08930 » 14. oktober 2012 kl. 20.06

Hei.

Jeg ser at i dåpen til sønnen Niels er Aaneth Pedersen og Elen Aslaksdatter oppført som faddere. Jeg har etterlyst noe mer informasjon om Elen i dette innlegget: https://slektsforum.slektogdata.no/view ... p?t=109899

Er det noen som har oversikt om kanskje Elen og Kirsten var søstre? Det er jo nærliggende å spjekulere det når de har samme etternavn og Elen er fadder. Kanskje Kirsten flyttet til Øksfjord pga av søstra bodde der?

Åse Kvitle Kristiansen
Innlegg: 670
Registrert: 22. juli 2010 kl. 0.45
Sted: BRØSTADBOTN

Re: Hvilken Kirsten Aslaksdatter Gaup er gift med Anders Mon

Legg inn av Åse Kvitle Kristiansen » 14. oktober 2012 kl. 23.20

Kirsten og Anders hadde to barn som ble døpt Niels, og deres eneste datter ble døpt Gunild Marie. Oppkalling var et viktig element i både norske og samiske familier, derfor har jeg en følelse av at Kirsten er datter av Aslak Aslaksen Gaup. Kirsten har en søster Ellen som var 18 år i FT 1801.

Kirsten Aslaksdatters mor het Gunild Nilsdatter, og det ser ut som om det var viktig å kalle opp både mor og morfar. Hun hadde også en bror Nils og en søster Gunild.

Brukeravatar
Gunnhild Synnøve Engstad
Innlegg: 53
Registrert: 17. august 2005 kl. 0.47
Sted: LAKSELV

Re: Hvilken Kirsten Aslaksdatter Gaup er gift med Anders Mon

Legg inn av Gunnhild Synnøve Engstad » 17. oktober 2012 kl. 1.19

Ollu gittu fuolki.
Jeg hadde ikke lett så langt ut mot kysten etter familien. Holdt på å lete i Finland/Sverige.
Imponerende stykke arbeid og enig med Åses resonnement. Det er nok Aslak Aslaksen Gaup og Gunhild Nilsdatter Siri som mest sannsynlig er Kirstens foreldre.

Gøy å se en person i basen få et liv med mange hendelser. Og fikk herved inspirasjon til registrere gravminnene jeg fotograferte på Loppa øy i fjor og sende inn til GravReg.

Antakelig er det ikke denne Kirsten sin søster Ellen som Trond etterlyser. Kirstens søster, Ellen var 18 år i FT 1801. Harmonerer dårlig med 28 i 1822 og 39 i 1937 selv om alder ofte varierer en del i ulike kilder. Her må nok letes mer i Ellens barns faddere og kanskje også i skifte for finne ut hvilken Ellen som er gift med Aaneth Pedersen, Øksfjord for hjelpe Trond.

Tusen takk for gode svar på innlegget.

Svar

Gå tilbake til «Guovdageaidnu-Kautokeino»