Falkkeilen och Kv.fisker

Moderator: MOD_Finnmark

Svar
gj16890
Innlegg: 1
Registrert: 4. september 2012 kl. 13.53
Sted: Finland

Falkkeilen och Kv.fisker

Legg inn av gj16890 » 4. september 2012 kl. 14.05

Per Johansen Kitti (f. 1834), Johan Mölö (f. 1852) och Wilhelm Färdig (f. 1857) dog den 28. april 1877 i olyckan på havet. De bodde i Vadsö men olyckan hände på Falkkeilen.
1. Var ligger Falökkeilen?
2. Framför Per Johansen Kittis namn var ordet Kv.fisker. Vad betyder förkortningen Kv?

Brukeravatar
Marit Lorvik Sørli
Innlegg: 8132
Registrert: 25. juni 2007 kl. 20.15

Re: Falkkeilen och Kv.fisker

Legg inn av Marit Lorvik Sørli » 4. september 2012 kl. 14.11

Link til innførselen i kirkeboken ,- nr 24, 25, 26 her :

Kildeinformasjon: Finnmark fylke, Bysoknet i Vadsø, Ministerialbok nr. 5 (1873-1884), Døde og begravede 1877, side 246.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-223

dn09334
Innlegg: 3545
Registrert: 27. mai 2007 kl. 13.55
Sted: BODØ

Re: Falkkeilen och Kv.fisker

Legg inn av dn09334 » 4. september 2012 kl. 14.22

Falkkeila (Norgeskartet.no) er ca 25 km nordøst for Vadsø.
Jeg antar at Kv står for kvensk.

gj11035
Innlegg: 7
Registrert: 11. juli 2010 kl. 22.27
Sted: Tangen

Re: Falkkeilen och Kv.fisker

Legg inn av gj11035 » 10. oktober 2012 kl. 10.22

Wilfred skrev:Falkkeila (Norgeskartet.no) er ca 25 km nordøst for Vadsø.
Jeg antar at Kv står for kvensk.



Kv = kvensk. Bekreftes.

gj03809
Innlegg: 1943
Registrert: 17. mars 2007 kl. 8.31
Sted: HAMMERFEST

Re: Falkkeilen och Kv.fisker

Legg inn av gj03809 » 10. oktober 2012 kl. 11.25

Det bør opplyses at de finske innvandrerne ikke brukte betegnelsen kven. Ordet er en feilaktig norsk betegnelse på norsk-finner, som de selv betegnet seg som. Dessverre har denne feilen festet seg i ettertid i enkelte akademiske miljøer!

Kjell

gj11035
Innlegg: 7
Registrert: 11. juli 2010 kl. 22.27
Sted: Tangen

Re: Falkkeilen och Kv.fisker

Legg inn av gj11035 » 26. november 2012 kl. 21.45

Kjell skrev:Det bør opplyses at de finske innvandrerne ikke brukte betegnelsen kven. Ordet er en feilaktig norsk betegnelse på norsk-finner, som de selv betegnet seg som. Dessverre har denne feilen festet seg i ettertid i enkelte akademiske miljøer!

Kjell



Dette var et ensidig partsinnlegg fra den "norsk-finske" siden. Det er også feil. Man har nå, endelig, kommet til en felles forståelse for at vi sokner til den samme minoriteten. Man har også kommet til at vi skal respektere hverandres syn og identitetsfølelse. Både kven og norsk-finne et aksepterte betegnelser på oss. hva man selv velger skal ingen andre enn en selv bestemme.

Din påstand om at kvensk kun benyttes i "enkelte akademiske miljøer" får stå for din egen regning, Kjell. Jeg syns det er ganske åpenbart at du tar feil.

Norske Kveners Forbund har ca 900 medlemmer organisert i 13 lokallag i hele landet.
For mere info: www.kvener.no

Norsk-Finsk Forbund organiserer et for meg uvisst (100-150?) medlemmer, i all hovedsak i Varanger. For mere info: www.klubbinfo.no/finskforb/index.html

gj03809
Innlegg: 1943
Registrert: 17. mars 2007 kl. 8.31
Sted: HAMMERFEST

Re: Falkkeilen och Kv.fisker

Legg inn av gj03809 » 27. november 2012 kl. 8.11

De som foretrekker å kalle seg for kven, må selvfølgelig få gjøre det, selv om det aldri har kommet noen mennesker til norge med kvensk statsborgerskap. "Kvenland" er jo bare en myte, og språket disse innvandrerne snakket er gammel-finsk. Finske innvandrere som kom til norge trodde ordet kven var en yrkestittel, de kjente ikke til dette ordet. Så de som fortsatt vil dyrke slike myter må gjerne fortsette med dette. Jeg avslutter for min del denne debatten.

Kjell

gj11035
Innlegg: 7
Registrert: 11. juli 2010 kl. 22.27
Sted: Tangen

Re: Falkkeilen och Kv.fisker

Legg inn av gj11035 » 29. november 2012 kl. 3.22

Kjell skrev:De som foretrekker å kalle seg for kven, må selvfølgelig få gjøre det, selv om det aldri har kommet noen mennesker til norge med kvensk statsborgerskap. "Kvenland" er jo bare en myte, og språket disse innvandrerne snakket er gammel-finsk. Finske innvandrere som kom til norge trodde ordet kven var en yrkestittel, de kjente ikke til dette ordet. Så de som fortsatt vil dyrke slike myter må gjerne fortsette med dette. Jeg avslutter for min del denne debatten.

Kjell



Jeg har stor forståelse for at mange, særlig dagens eldre etterkommere etter den siste innvandringsbølgen til Varanger, har et problem med å bli kalt for kvener. Men det blir veldig søkt å prøve å benekte at det i Norge finnes flere tusen mennesker som definitivt kaller seg for kvener. Vi har tatt til oss utnavnet (det andre kalte våre forfedre) og bruker det om oss selv. Det er for mange av oss vår identitet, på samme måte som noen definerer seg selv som samer. Det er vår rett. Det er dypt krenkende når noen, som deg, prøver å forfekte at det bare er tull. Da må du selv åpne øynene og se hva som er fakta i dag. Selv Norsk-finsk Forbund har nå kommet til å akseptere og respektere at vi kaller oss for kvener, og de forstår at vi respekterer at de ikke gjør det, men velger å definere seg selv som norsk-finner. Dette er begge formelt godkjente navn på den minoritetsgruppen vi sokner til. Størrelsesforholdet på gruppene på landsbasis er helt klart at de som kaller seg for kvener er størst og mest organisert. Det er forskjeller på Øst-Finnmark og Vest-Finnmark i syn og ikke minst historie. Men det tar ikke fra oss at vi er samme folk.
Kvenland er ingen myte. Men dagens kvener kan selvsagt ikke si å ha noen direkte forbindelse til dette gamle kongeriket. Det er da heller ingen diskusjon i dag, selv om kvenenes motstandere(!) ynder å trekke dette fram som et godt argument mot vår sak. At noen i det hele tatt gidder å jobbe aktivt mot kvenenes sak (Stig Thuv, Norsk-Finsk Forbund) har jeg ingen som helst forståelse for. De er heldigvis få og jobber for en død sak.
Språk: Gammelfinsk er en god beskrivelse på språket. Der er det variasjoner mellom øst- og vestkvener fordi de bosatte seg i Norge med 100-200 års mellomrom, og mens vestkvener fikk en betydelig innblanding av samisk språk og låneord, så viser språket i Varanger, med betydelig større kontaktflate mot dagens Finland, et mer "moderne" preg. Dog vil nok mange kunne bekrefte at finlendere på besøk i Norge nok mer enn en gang har flira og gjort narr av det gammeldagse språket - med mange norske låneord som finnene ikke forstår. I svenske Tornedalen kalles språket for meänkieli. Bytter man ut svenske låneord med norske så er man temmelig nær kvensk. Og KVENSK er i dag det offisielle navnet på kvenenes språk. Dessverre gis det lite eller ingen midler til språkopplæring, så om vi berger det eller ikke er slett ikke åpenbart. La oss håpe vi klarer det.


Ystävällisin terveisin,
Harjun Reidari

Geir Wulff
Innlegg: 193
Registrert: 19. januar 2007 kl. 22.46
Sted: LAKSELV

Re: Falkkeilen och Kv.fisker

Legg inn av Geir Wulff » 18. april 2013 kl. 20.40

Kvænene som kom vandrende til Ruija, kom fra dagens Sverige, Finland og Russland.

Finland var frem til 1809 et storhertugdømme under Sverige, men ble fra da av et fyrstedømme under Russland. Først i 1917 ble Finland løsrevet fra Russland og etablert som en selvstendig nasjonalstat.

Under 2. verdenskrig har Russland anektert betydelige landområder fra Finland i øst (Karelen) og i nord (Petsamo/Petchenga/Beahcam).

Geir Wulff
9711 LAKSELV
geir@sagat.no

gj21552
Innlegg: 5
Registrert: 7. april 2014 kl. 22.58
Sted: Vadsø

Re: Falkkeilen och Kv.fisker

Legg inn av gj21552 » 7. april 2014 kl. 23.04

Hei,
om du har tid å reise til Vadsø kan du finne et gammelt hus i området ved Falkekjeila som eides av familien Hellistø. Finnene som kom på sesongfiske pleide å losjere der og brukte knivene sine til å ripe inn sine navn og årstall. Flere har satt ulike årstall bak sitt navn som tyder på at de kom regelmessig på sesongarbeid.

Ingulf Niskavara

Svar

Gå tilbake til «Vadsø»