Ludvig Bergstrøm i Jeretek på Russekysten - Svend Bergstrøm

Moderator: MOD_Finnmark

Svar
Mads Anders Rongen Jensen
Innlegg: 58
Registrert: 11. desember 2004 kl. 11.46
Sted: Hamar
Kontakt:

Ludvig Bergstrøm i Jeretek på Russekysten - Svend Bergstrøm

Legg inn av Mads Anders Rongen Jensen » 9. mai 2012 kl. 16.36

Den den uekte sønnen Svend Bergstrøm ved dåpen i 1889 er innført i kirkebok for Vadsø landsokn, er faren oppgitt å være Norsk Rus. undersått gift handelsmann Ludvig Bergstrøm f.1835 med oppholdssted i Jeretek på Russekysten. Moren er tjenestepige Jørgine Kristense Sivertsen fra Ekkerøy.

Hvor er Jeretek på Russekysten?

Er det noen som har en kort historikk på Ludvig Bergstrøm? (Jeg har sett Johan Ludvig Bergstrøm i folketellingen 1865 i Vadsø).

Svend Bergstrøm vokste opp hos besteforeldrene på Ekkerøy. Han ble utdannet lærer fra Tromsø seminarium i 1914. Han var lærer på Tromsø seminarium (Tromsø Off. Lærerskole) fra 1921 til 1947. Fra 1947 var han skoleinspektør i Nesna, hvor han døde i 1972.

Hva gjorde Svend Bergstrøm fra 1914 til 1921?

Svend (Svein) giftet seg med Signe Wilhelmine Jervidalo fra Vadsø? Jeg klarer ikke å finne ut av hvor og når de giftet seg. Er det noen som kan hjelpe?

Svend og Signe fikk ingen barn.

Mvh Mads Rongen Jensen

Carsten Henrik Schanche
Innlegg: 3417
Registrert: 9. desember 2004 kl. 18.49
Sted: JESSHEIM

Re: Ludvig Bergstrøm i Jeretek på Russekysten - Svend Bergst

Legg inn av Carsten Henrik Schanche » 9. mai 2012 kl. 17.19

Norske skolefolk 1934:

Svein Bergstrøm, øvelsesskolelærer, Tromsø, f. 3-12-1888 i Ekkerøy, Nord-Varanger. Foreldre: Russisk undersått handelsmann Ludvig Bergstrøm, Ora, Russland og Jørgine Kristense Sivertsen, Ekkerøy.

Eksamen Tromsø lærerskole 1914. Lærer Tromvik og Vengsøy, Tromsøysund, 1914-21. tromsø lærerskoles øvelsesskole 1921-. Vært medlem av styret for Troms Indremisjonskrets fra 1916. I flere år form. Deltar i Indremisjonsarbeidet og ellers i det kr. arbeid. Medlem av styret for Norsk Søndagsskoleforbund. Medlem av lærerorganisasjoner.

Gift med lærerinne Signe Vilhelmine Jervidalo. Foreldre: Urmaker Oluf Jervidalo og hustru, Vadsø. To adoptivsønner. Studerte skoleåret 1931-32, på egen kostnad, undervisningen ved norske, svenske, danske og finske folke- og lærerskoler. Har deltatt i en rekke kurser av forskj. art.

Mads Anders Rongen Jensen
Innlegg: 58
Registrert: 11. desember 2004 kl. 11.46
Sted: Hamar
Kontakt:

Re: Ludvig Bergstrøm i Jeretek på Russekysten - Svend Bergst

Legg inn av Mads Anders Rongen Jensen » 9. mai 2012 kl. 17.28

Strålende, takk, kjempefin tjeneste du gjør med dine oppslag.

Jeg leser det siste avsnitt som at det er Signe som studerte 1931-32 o.s.v. Er det korrekt?

Har forøvrig lagt inn spørsmål også på Digitalarkivet. Det må jeg bare be deg overse. Var ikke klar over at du også følger med har på DIS.

Mvh Mads

Brukeravatar
Gry Iris Onarheim-Dahlmo
Innlegg: 4728
Registrert: 18. november 2004 kl. 16.52

Re: Ludvig Bergstrøm i Jeretek på Russekysten - Svend Bergst

Legg inn av Gry Iris Onarheim-Dahlmo » 9. mai 2012 kl. 17.41

Mads skrev:"...Har forøvrig lagt inn spørsmål også på Digitalarkivet. Det må jeg bare be deg overse. Var ikke klar over at du også følger med har på DIS..."

Derfor viktig at man nevner at samme etterlysning ligger ute flere steder, for å unngå at folk leter i vei - og så viser det seg at informasjonen allerede er på plass :wink:

Lite miljø i Norge, så det er disse 2 fora man søker til.

Lykke til :)
Vennlig hilsen Gry

Mads Anders Rongen Jensen
Innlegg: 58
Registrert: 11. desember 2004 kl. 11.46
Sted: Hamar
Kontakt:

Re: Ludvig Bergstrøm i Jeretek på Russekysten - Svend Bergst

Legg inn av Mads Anders Rongen Jensen » 9. mai 2012 kl. 20.07

Det må jeg si var en anmasende og uheldig kommentar.

Hvis moderatoren hadde tatt seg bryet med en rask sjekk, ville hun sett at det er to grunnleggende forskjellige innlegg i henholdsvis DIS og Digitalarkivet.

I Digitalarkivet er det et konkret spørsmål til Carsten om oppslag i Norske skolefolk. Innlegget inneholder intet av det som står her i innlegget på DIS og ingen av de spørsmål som reises her.

Moderatorens belærende innlegg er i denne sammenheng kun egnet til å hindre at eventuelle interesserte og kyndige personer tar seg bryet med å svare.

Derfor, spørsmålene ovenfor står fortsatt åpne og de er ikke reist på Digitalarkivet:

- Hvor er Jeretek på Russekysten?

- Er det noen som har en kort historikk på Ludvig Bergstrøm?
(Jeg har sett Johan Ludvig Bergstrøm i folketellingen 1865 i Vadsø).

- Svend (Svein) giftet seg med Signe Wilhelmine Jervidalo fra Vadsø? Jeg klarer ikke å finne ut av hvor og når de giftet seg. Er det noen som kan hjelpe?

Brukeravatar
Gry Iris Onarheim-Dahlmo
Innlegg: 4728
Registrert: 18. november 2004 kl. 16.52

Re: Ludvig Bergstrøm i Jeretek på Russekysten - Svend Bergst

Legg inn av Gry Iris Onarheim-Dahlmo » 9. mai 2012 kl. 22.37

Mads: Beklager at du oppfattet min kommentar på denne måten. Det var ikke min hensikt å "sperre" for nye innlegg. Min kommentar forekommer i de fleste nye innlegg der trådstarter er "ny" på forumet, og vi har ikke opplevd at folk holder seg borte pga slike velmenede kommentarter.

Jeg gikk kun ut fra din kommentar/det jeg siterte, vedr det at vi slektsinteresserte følger ofte både DIS og DA.

Vi, moderatorer, følger dusinvis av innlegg hver dag, men ikke alltid vi har tid å åpne andre lenker etc. Men i ditt tilfelle, burde jeg absolutt gjort dette. Beklager dette.

Dette er bare et velment råd vi gir til alle som vi ser har få innlegg her på Slektsforum. Ikke vet vi om dere er nybegynnere eller drevne innen hobbyen, så vi håper dere har litt tålmodighet med oss, om vi er litt "pirkete". Alt er basert på frivillig arbeid i vår fritid.

********************

Nå til det viktige og dine spørsmål:

Vedr L. Bergstrøm, lurer jeg på om han kan være finsk, mtp ordlyden russisk undersått. Finland var under Russland den tiden, så kanskje du finner noe mer her:

http://hiski.genealogia.fi/hiski?en

At han er nevnt under Norske Skolefolk som født i Ora, Russland, synes pussig, hvis det er kun et sted med dette navn i Russland - langt i innlandet ned mot Asia.

Ikke lett dette, da faren gift mann, og ikke ville legge spor etterr seg?

Jeretek - det var et fremmed sted iflg mange kart. Vi skulle vel gjerne visst den russiske stavemåten/uttale... Kan det være i området Arkhangelsk, der det var mye handel bl a med nordmenn?

Legger inn lenke til konfirmasjon Svend, men denne har du vel.

Kildeinformasjon: Finnmark fylke, Landsoknet i Vadsø, Ministerialbok nr. 9 (1881-1917), Konfirmerte 1904, side 221.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-216
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 020753.jpg

Legger også lenke til dåpen til Svend:

Kildeinformasjon: Finnmark fylke, Landsoknet i Vadsø, Ministerialbok nr. 9 (1881-1917), Fødte og døpte 1889, side 41.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-46
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 020583.jpg

Er greit å legge inn lenker, da andre kan gjenkjenen faddere etc.

Ser at Signe studerte i flere land, så en mulighet kan være at de ble gift i utlandet? Vet du når Signe ble født?

Her kom jeg bare med litt tanker som evt kan spinnes videre.
Vennlig hilsen Gry

dn25622
Innlegg: 243
Registrert: 15. september 2010 kl. 18.06
Sted: KIRKENES

Re: Ludvig Bergstrøm i Jeretek på Russekysten - Svend Bergst

Legg inn av dn25622 » 12. mai 2012 kl. 11.55

Hei Mads. Du skriver at du har registrert at det finnes en Johan Ludvig Bergstrøm i Vadsø ved FT-1865: lenke Vet ikke om du mener denne Johan Ludvig er identisk med far til Svend, men for meg ser det ut til å være ganske sannsynlig, selv om fødselsår varierer en del (1835 til 1847).

Ved dåpen til Svend oppgis faren å være handelsmann Ludvig Bergstrøm, og det er vel all grunn til å tro at han tilhørte det relativt store antall nordmenn (og finlendere) som drev handelsvirksomhet mellom Øst-Finnmark og Kolakysten på 1800-tallet. På en oversikt over luteranere på Kolakysten (1887/1888) finner du Johan Ludvig Bergstrøm med kone og fem barn: lenke Han bor da i Ura (Uura/Uurakuba) som ligger i en fjord like øst for Fiskerhalvøya. Ora som er nevnt tidligere er ganske sikkert en annen stavemåte for Ura. Johan Ludvig Bergstrøm er her oppgitt født 25/3-1846 i Karunki (hvilket stemmer nogenlunde bra med FT-1865 som sier født i 1847 i Haparanda). (Johan) Ludvig Bergstrøm var et heller sjeldent navn i Øst-Finnmark/Kolakysten på den tiden, derfor tror jeg det er all grunn til å tro at Johan Ludvig Berstrøm er identisk med far til Svend (han er jo også oppgitt som gift ved dåpen til Svend).

Mads Anders Rongen Jensen
Innlegg: 58
Registrert: 11. desember 2004 kl. 11.46
Sted: Hamar
Kontakt:

Re: Ludvig Bergstrøm i Jeretek på Russekysten - Svend Bergst

Legg inn av Mads Anders Rongen Jensen » 13. mai 2012 kl. 10.54

Hei Odd Villy!

Du er et orakel når det gjelder slektsforskning i Varanger og det virker som om du har spesialkunnskap om den finsknorske befolkning.

Er på reise og har kun litt fra og til nettforbindelse. Må vente noen dager før jeg får fordypet meg i dine informasjoner.

Mvh Mads Rongen Jensen

Mads Anders Rongen Jensen
Innlegg: 58
Registrert: 11. desember 2004 kl. 11.46
Sted: Hamar
Kontakt:

Re: Ludvig Bergstrøm i Jeretek på Russekysten - Svend Bergst

Legg inn av Mads Anders Rongen Jensen » 2. juni 2012 kl. 20.39

Vedlagt som en pdf.fil en familie- og livshistorie for Svend Bergstrøm og Signe Jervidalo.

Det er fortsatt spennende tråder som som burde vært utforsket videre, ikke minst skjebnen til Svends farsslekt som slo seg ned på Murmankysten i Russland. Men det får bli en annen gang. Skulle det imidlertid være noen som kan noe om dette, er det være svært interessant å høre nærmere.

Det samme er for øvrig tilfelle om det er noen som vet hvilke arkiver i Russland som kan være aktuelle og om hvordan man arbeider med disse.

Det er et elementært fakta som mangler i familiehistorien. Det er når Sven og Signe giftet seg.

Ved folketellingen i 1910 bodde Signe og var lærerinne på Ekkerøy, så de var sikkert kjente før Svend begynte på lærerskolen i Tromsø. Da Svends halvsøster Hildas datter Jenny den 31/12 1916 ble innført som døpt i kirkeboken for Vadsø bysokn, er lærer Svend Bergstrøm og hustru oppgitt som faddere. De har altså giftet seg i løpet av perioden 1911-1916.

Ekteskapet finnes ikke i kirkebok for Vadsø landsokn. Og det finnes ikke i kirkebok for Vadsø bysokn i årene 1911 og 1912.

Det finnes ikke skannet kirkebok for Vadsø bysokn på Digitalarkivet med ekteskapsinngåelser fra 1913 og fremover. En hypotese, som det må arbeides videre med, kan være at de giftet seg i Vadsø bysokn i løpet av perioden 1913-1916.

Er det noen som vet om det finnes kirkebok for Vadsø bysokn for denne periode?

Mvh Mads Rongen Jensen
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Else Berit Rustad
Innlegg: 18145
Registrert: 3. november 2006 kl. 9.10

Re: Ludvig Bergstrøm i Jeretek på Russekysten - Svend Bergst

Legg inn av Else Berit Rustad » 2. juni 2012 kl. 23.01

Er det denne kirkeboka du tenker på?

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?ls=1&idx_id=89

Mvh
Else B.

Mads Anders Rongen Jensen
Innlegg: 58
Registrert: 11. desember 2004 kl. 11.46
Sted: Hamar
Kontakt:

Re: Ludvig Bergstrøm i Jeretek på Russekysten - Svend Bergst

Legg inn av Mads Anders Rongen Jensen » 3. juni 2012 kl. 14.48

Der kan man se, hvor gærnt det kan bli når man ikke leser ordentlig korrektur av siste versjon. Det riktige om ekteskapsinngåelsen er på nåværende tidspunkt:

Hvor og når de giftet seg er ikke klarlagt. Ved folketellingen i 1910 bodde Signe og var lærerinne på Ekkerøy, så de var sikkert kjente før Svend begynte på lærerskolen i Tromsø. Da Svends halvsøster Hildas datter Jenny den 31/12 1916 ble innført som døpt i kirkeboken for Vadsø bysokn, er lærer Svend Bergstrøm og hustru oppgitt som faddere. De har altså giftet seg i løpet av perioden 1911-1916.

Ekteskapet finnes hverken i kirkebok for Vadsø landsokn eller i kirkebok for Vadsø bysokn for årene 1911 til 1916. Det finnes heller ikke i kirkebok for Vardø bysokn eller landsokn eller i kirkebok for Tromsø for de samme årene. Og det finnes ikke i kirkebok for Tromsøysund i 1914 (kirkebok for Tromsøysund med ekteskapsinngåelser i 1915-1919 finnes ikke skannet på Digitalarkivet).

Svar

Gå tilbake til «Vadsø»