Arnhild-, datter til Elise Augusta Berg

Moderator: MOD_Finnmark

Svar
Jarl Christen Christensen
Sted: BODØ

Arnhild-, datter til Elise Augusta Berg

Legg inn av Jarl Christen Christensen » 21. mars 2006 kl. 11.48

Jeg etterlyser Arnhild Berg. Hun er født 11 okt 1906 i Vardø. Jeg har tidligere etterlyst henne med utgangspunkt i Vardø uten å få respons.
Hun ble som nevnt født i Vardø 11 okt 1906. Hennes far er Hans Henrik Kristensen fra Vardø. Hennes mor er Elise Augusta Berg. Hun kom fra Vadsø, men bodde i Vardø i 1906. Begge foreldrene var ugift da Arnhild ble født.
Hans Henrik Kristensen ble senere gift med Astrid Holt, også hun fra Vardø. Hans Kristensen og Astrid Holt er mine besteforeldre.
Hva som skjedde med Arnhild og hennes mor er ukjent for meg. Kanskje flyttet de til Vadsø. Elise Augustas foreldre var Peter Nicolai Berg og Grethe Marie Thrane. De bodde i Vadsø og hadde flere barn. Han drev som bødker eller tønnemaker. Han kom opprinnelig fra Trondheim, hun fra Nesseby.
Dersom noen har opplysninger om Arnhild og hennes mor, er jeg takknemmelig for svar.

Hilsen
Jarl Christensen

Jarl Christen Christensen
Sted: BODØ

Re: Arnhild-, datter til Elise Augusta Berg

Legg inn av Jarl Christen Christensen » 22. mars 2006 kl. 20.17

Jeg har mottatt en personlig e- mail fra Astrid Harjo i Vadsø som har funnet Arnhild i klokkerbok for Østre Aker kirke i 1938. Hun giftet seg 12 nov 1938 med Erling Roar Knudsen fra Oslo. Hun er oppført med etternavn Kristiansen. Moren het Berg til etternavn og faren Kristensen. Oppført etternavn kan være en feilskrift for Kristensen. Imidlertid er farens etternavn skrevet korrekt. Det er imidlertid vanskelig å se hvor etternavnet Kristiansen skulle komme inn. Dette er Arnhilds første ekteskap og ingen av hennes foreldre og besteforeldre har har navn som peker i retning av Kristiansen. En mulig forklaring kan være at moren hennes er blitt gift med en som het Kristiansen og at Arnhild er adoptert.
Jeg vet nå at hun flyttet til Oslo og ble gift der. Etter navneskikken på den tiden har hun sannsynligvis tatt Knudsen som etternavn.
Jeg håper fremdeles på å finne mer ut om både Arnhild og hennes mor.

Hilsen Jarl Christensen

Svar

Gå tilbake til «Vadsø»