Johannes Røielen

Moderator: MOD_Troms

Svar
19411
Innlegg: 267
Registrert: 17. november 2005 kl. 13.15
Sted: FLATEBY

Johannes Røielen

Legg inn av 19411 » 30. mars 2007 kl. 4.41

Hei, jeg leter etter en mann som kan ha kalt seg for Johannes Røiel/Røielen. Han skal ha fått en datter ca 1819 med navnet Anne Grethe Johannesdatter.

Jeg har fått med meg at det finnes mange i Røielelv med navnet Johannessen til etternavn. Kanskje noen kan være søsken til min Anne G.

Jeg vet heller ikke noe om datterens dåp, konfirmasjon eller lignende, hun finnes ikke med i ft. da hun døde før 1865.

Jeg vet at jeg ikke har så mange opplysninger, men jeg håper noen har kommet over denne personen og datteren.

Mvh Monica

Arne Berg
Innlegg: 51
Registrert: 19. desember 2004 kl. 22.58
Sted: RØYSE
Kontakt:

Re: Johannes Røielen

Legg inn av Arne Berg » 19. desember 2007 kl. 1.07

Hei!
I FT 1865 står en Johannes Abrahamsen oppført som bosatt på Røielv/Røielelv. Han er da i sitt 70. leveår. Han står sammen med kona Beret Johannesdatter som er 10 år eldre enn ham. Begge har der Skjervøy som fødested. Dersom de hadde fått en datter rundt 1819, ville de da vært hhv ca 24 og 34 år gammel.
Dette kan være en kandidat.
Tok en rask kikk gjennom kirkeboka (fødte i Skjervøy 1817-1820), men fant ingen Anne Grethe. Johannes Abrahamsen Røielen var nok gift to ganger. Han fikk sammen med Elen Johannesdatter to sønner: Johannes f. 17 sep 1826 og Lars f. 17 aug 1828. Johannes og Lars kan være mulige brødre til den Anne Grethe du søker. Både Johannes og Lars står i 1865 oppført som bosatt på Røielelv. Lars var da enkemann og bodde sammen med sine barn. Ikke mye konkret, men kan være en ledetråd.

Mvh
Arne

19411
Innlegg: 267
Registrert: 17. november 2005 kl. 13.15
Sted: FLATEBY

Re: Johannes Røielen

Legg inn av 19411 » 20. desember 2007 kl. 1.24

Tusen takk for tips og råd. Jeg funderer også på hvordan stedet Røielv fikk navnet sitt fra. Kommer det navnet fra innflyttere??? Er navnet opprinnelig fra Finland/Sverige???

Mvh Monica

Arne Berg
Innlegg: 51
Registrert: 19. desember 2004 kl. 22.58
Sted: RØYSE
Kontakt:

Re: Johannes Røielen

Legg inn av Arne Berg » 21. desember 2007 kl. 0.41

Hei!
Har du prøvd Nordreisa Bygdebok av Emil Hansen? Den er fra 1957 og ikke lenger i salg (kontakt biblioteket).
O Rygh skriver følgende om Røielselv i "Norske Gaardnavne":
22. Røielselv. Kaldes Røielen.
Ligger ved Røielelvens Munding i Reisenelven; Dalen kaldes Røieldalen.
Efter Qvigstad skyldlagt 1779 under Navn af Røielbugten. Gaardens kvænske
Navn skal være Rojalu. Dette Navn er formodentlig det oprindelige og det
norske Navn Røielen en Forvanskning deraf.

Mvh
Arne

Brukeravatar
Greta Hysvær
Innlegg: 144
Registrert: 12. desember 2004 kl. 20.02
Sted: OSLO

Re: Johannes Røielen

Legg inn av Greta Hysvær » 21. desember 2007 kl. 8.56

Hei,
jeg sitter her med Nordreisa bygdebok av Emil Hansen og han skriver på s. 332: Den første rydder man vet om på Røyelen er Anders Larsen sen. Litt etter, eller kanskje samtidig, har også Isak Johannesen fått bruksrett på Røyelbukten.
Det står ingen årstall, men etterpå står det at "Røyelelven" sees å være skyldlagt allerede i 1777. Det er imidlertid et spørsmål om denne skyldlegningen i det hele er blitt utført i lovlige former. [...] Imidlertid gjelder også for disse bruk at her har vært oppsittere før noen landskyld ble betalt.
I det hele tatt er neppe noen bruk inne i Reisa blitt skyldlagt i tiden mellom 1723 og 1779. [...] I 1772 har så Anders Larsen overdratt bruket eller en del av det til sønnen Lars f. 1756.
[...]I følge manntallet av 1801 var dette år 2 familier bosatt på Røyelen og 4 i Røyelsbukten. Dette siste bruk hadde allerede i 1771 1 oppsitter, nemlig Isak Johannesen, trolig kvæn. Han hadde fått sin boplass "bevilget" av Ole Kleppe.
[...] I det hele tatt er brukene på Røyel-gårdene troligvis gått til sønner od døtre gjennom alle ledd i slektene fra de første 2 oppsitterne, som for mer enn 180 år siden var de første bokførte rydningsmenn her.

Vil du ha en kopi av dette kan jeg hjelpe deg med det, bare si ifra.
Med vennlig hilsen
Greta

gj01107
Innlegg: 616
Registrert: 31. mars 2005 kl. 8.20
Sted: KIRKENES

Re: Johannes Røielen

Legg inn av gj01107 » 21. desember 2007 kl. 19.41

Vil tro at det er denne Ane Grethe det er snakk om, konfirmasjon, Skjervøy, 1837, piker nr 21:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-259

Hun er altså tjenestepike hos Anders Clausen på Røielen, 18 år og født i Sverige. Dette skulle tilsi at familien (eller kanskje hun kom alene) må har vært innflyttet til Skjervøy i tidsrommet 1819-1837, og følgelig er det lite sannsynlig at Johannes Abrahamsen (som er født i Skjervøy) er hennes far.

Mvh Odd Villy

19411
Innlegg: 267
Registrert: 17. november 2005 kl. 13.15
Sted: FLATEBY

Re: Johannes Røielen

Legg inn av 19411 » 2. januar 2008 kl. 6.25

Hei, unnskyld at jeg svarer så sent. Denne jenta jeg leter etter er en vanskelig nøtt. Jeg vet ærlig talt ikke hvor jeg skal lete etter henne og det jeg har av opplysninger er få. Jeg kan jo legge ut en link til vielsen hennes. Det jeg har prøvd å finne ut er ulike tips på hvor jeg kan begynne letingen etter hennes opphav. Jeg fikk hjelp til å finne hennes vielse som var i Talvik, Finnmark. Hun ble gift med en mann fra Skjervøy i 1841 og jeg tror hun bodde i Lyngen 1842-1848 da de 3 barna jeg har funnet er født/døpt der i denne tiden, jeg tror hun døde 1858 Skjervøy.

Det jeg reagerte på var at faren hennes er oppgitt til å hete Johannes Røiel. Jeg tenkte at kanskje Anne Grethe var i Skjervøy/ Reisen (Røielen) før hun ble gift i Talvik, men det vet jeg jo ikke med sikkerhet. Jeg vil takke for den konfirmasjonen som ble funnet. Den må jeg undersøke nærmere.

Her er vielsen til Anne Grethe og mannen Lars Petersen nr 20:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-197

Jeg håper jeg en gang kan finne ut mere om henne og hennes opphav.

Tusen takk for all hjelp så langt...

Mvh Monica

Svar

Gå tilbake til «Nordreisa»