Aner til Claus Andersen, gift i Nordreisa i 1807.

Moderator: MOD_Troms

Svar
gj03934
Innlegg: 18
Registrert: 11. november 2006 kl. 3.09
Sted: AUSTRALIA

Aner til Claus Andersen, gift i Nordreisa i 1807.

Legg inn av gj03934 » 14. november 2006 kl. 12.32

Jeg håper at noen kan hjelpe meg med aner til Claus Andersen som ble gift med Elen Johansdatter i Nordreisa i 1807. Hun var født i 1773 og døde i 1829.
De hadde sønnen Anders Klausen, Hysingjord.

Jeg leter også etter aner til Ane Estensdatter, f. 1773 i Røros og død 1846 i Nordreisa. Hennes datter Ane Marie Persdatter ble gift med Anders Klausen, Hysingjord.

Geir Allan Andersen
Innlegg: 6
Registrert: 7. juli 2005 kl. 9.16
Sted: SANDVIKA

Re: Aner til Claus Andersen, gift i Nordreisa i 1807.

Legg inn av Geir Allan Andersen » 1. januar 2007 kl. 14.05

Faren til Claus Andersen var Anders Thoresen, født omk 1735 og var den første rydningsmannen på Hysingjord. Han ble i 1791 brutalt myrdet på Rotsund av Michel Hansen og Moses Samuelsen, som året etter ble henrettet for udåden sin.

Dette er en velkjent historie som er gjengitt i mange bygdebøker og slektsbøker, men den beste versjonen er skrevet av Ernst Isaksen og finnes her: Mordene i Sør-Rotsund

Når det gjelder Ane Estensdotter, så har jeg dessverre ikke kommet noe lenger enn deg.

PS: Det kan virke som vi har felles slekt gjennom Antone Marie Andersdatter Hysingjord og Ole Andreas Jakobsen Bjørkli. Kontakt meg gjerne på mail hvis du har lyst :-)

Britt Helen Dalheim Hjeltnes
Innlegg: 519
Registrert: 4. desember 2004 kl. 12.51
Sted: VOSS

Re: Aner til Claus Andersen, gift i Nordreisa i 1807.

Legg inn av Britt Helen Dalheim Hjeltnes » 1. januar 2007 kl. 17.08

Et lite tips ang. Anne Estensdtr. f.1773, på Røros : Hun kan komme fra ei av de omliggende bygder.
Hadde samme problemet med en av mine forfedre , han skulle være født på Røros i flg. militære lister 1801. Klarte ikke å finne ham der , men derimot i Tolga , der fant jeg både vielse og barnedåp. Tolga ligger bare noen få mil fra Røros.

Svar

Gå tilbake til «Nordreisa»