Peder Pedersen Fantinberg

Moderator: MOD_Troms

Svar
gj24972
Sted: Spania

Peder Pedersen Fantinberg

Legg inn av gj24972 » 10. januar 2018 kl. 11.51

Jo mer jeg roter med denne familien, jo flere spørsmål dukker opp.
En ting jeg også lurer på, er om det finnes andre kilder enn Nordreisa Bygdebok som bekrefter at Peder Pedersen het Fantinberg og kom fra Härjedalen?
I alle kilder jeg finner, står han kun omtalt som Peder Pedersen el. Peder Pedersen Qvæn.
Ikke finner jeg noen Fantinberg i Sverige heller. (Mulig det er en finere variant av Fantenberg)

gj12185
Sted: OSLO

Re: Peder Pedersen Fantinberg

Legg inn av gj12185 » 11. januar 2018 kl. 2.33

Hvis du googler Peder Pedersen Fantinberg, så får du endel treff. Men dessverre ser det ut som om alle som nevner ham, er kommet like langt som deg når det gjelder å finne opphavet hans. :(
Men ikke gi opp; det er mange som leter, så om en stund (noen år?) dukker det nok plutselig opp et spor som bringer deg litt videre. :D
Med vennlig hilsen, Olaf Larsen.

gj24972

Legg inn av gj24972 » 11. januar 2018 kl. 19.13

Takk!
Ja, man finner ham mange steder, men alle ser ut til å ha kun bygdeboka som kilde når det gjelder Fantinberg-navnet og hvor han opprinnelig kom fra...
Om det er sant at svenske kirkebøker blir tilgjengelige snart, skal jeg ta opp søket igjen, og sette min lit til Fanti(e)nberg, for Peder Pedersson er det nok litt for mange av!

Brukeravatar
Astrid Mollan
Sted: KRISTIANSUND N

Legg inn av Astrid Mollan » 12. januar 2018 kl. 0.47

Navnet Fantenberg finnes, også Van den Berg. Søkte på nb.no og fant denne. 1921.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Astrid M

gj24972

Legg inn av gj24972 » 12. januar 2018 kl. 21.54

Takk! Ja, Fantenberg har jeg funnet, også i Sverige. Fantinberg derimot finner jeg ingen andre steder enn når Peder Pedersen nevnes, (og det virker som eneste kilden er bygdeboka for Nordreisa) derfor lurer jeg litt.

dn29243
Sted: Tomasjord

Legg inn av dn29243 » 22. april 2018 kl. 13.12

Jeg vet ikke om dette kan ha noen sammenheng med vår Peder , men jeg kom over noe interessant som viser at det har vært en annen Per fra Jemtland, som er nabodistrikt til Härjedalen, her oppe i nord på 1500-tallet

I M. Fugelsøys bok Skjervøy bind 1 s 56-57 står følgende :
"De to oppsitterne i Skjervø i den tiden kan det ikke gis nærmere opplysninger om- man får bare være tilfreds med å få oppgitt kjente stedsnavn i de tørre regnskapsbøkene. Men noen antydninger og gjetninger kan man likevel gjøre, selv i et historisk verk når man gjør oppmerksom på at det bare er antydninger. Det kan synes som sannsynlig at de personene bodde på Skjervøya, og det er også rimelig å sette dem i forbindelse med finnehandelen.
Kanskje var de finnenes og skipperens mellom menn.
Disse antagelsene kan også knyttes til en liste over tienden, hvor to skippere og to andre personer oppgis å stå i restanse for året 1522. For Skjervø er oppført 3 personer :PER JEMT, Willum Skott og Nils Kven.
Den første var altså fra Jemtland, Willum Skott var skottlender. Det var et så betydelig beløp W.S skulle betale i tiende, at man må tro han var skipper på en handelsskute. Han kjøpte da opp finnevarer, fisk, kobbe-og selskinn, dyreskinn av forskjellig slag, dun og fugleegg, dvs de mest alminnelige handelsvarer på den tiden.
PER JEMT og Nils Kven var vel mellommen i denne handelen og man kan uten videre si at de var de samme personene som ovenfor er omtalt uten navn."

:roll: Sollaug

gj24972

Legg inn av gj24972 » 24. april 2018 kl. 14.52

Dette er et par hundre år før vår Per, men det er jo interessant allikevel. :)

Arne Berg
Sted: RØYSE
Kontakt:

Legg inn av Arne Berg » 5. mars 2019 kl. 0.43

Hei!
Svenske kirkebøker er gratis tilgjengelig via det svenske riksarkivet (svart/hvitt/grått):
https://sok.riksarkivet.se/kyrkoarkiv

Det finnes også en del kirkebøker som er tilgjengelig i farger og bedre kvalitet hos ArkivDigital: https://www.arkivdigital.se/

Svar

Gå tilbake til «Nordreisa»