Johannes Mattisen og Sølvi (Solvi) Johnsdatter, Tømmernes
Moderator: MOD_Troms
Johannes Mattisen og Sølvi (Solvi) Johnsdatter, Tømmernes
Vet noen om hvem som var foreldrene til disse to, eller hvor de to kommer fra?
Johannes Mattisen (Mathisen) var født ca 1738 og døde 29.04.1804.
Sølvi (Solvi) Johnsdatter var født ca 1748 og døde 07.05.1831.
De var gift og bodde på Tømmernes i Nordreisa ved folketellingen 1801. De hadde fire barn.
Da Solvi døde bodde hun i Sukkelvik som enke - sannsynligvis hos ett av barna.
Johannes Mattisen (Mathisen) var født ca 1738 og døde 29.04.1804.
Sølvi (Solvi) Johnsdatter var født ca 1748 og døde 07.05.1831.
De var gift og bodde på Tømmernes i Nordreisa ved folketellingen 1801. De hadde fire barn.
Da Solvi døde bodde hun i Sukkelvik som enke - sannsynligvis hos ett av barna.
- Øyvind Servio Larsen
- Sted: SKUDENESHAVN
Re: Johannes Mattisen og Sølvi (Solvi) Johnsdatter, Tømmerne
Kom over denne vedr Solvi Johnsdatter Indre Storvik, her er søsken og foreldre i ekstraskatten.
Kan event. sjekke opp mot faddere ved dåp:
Kildeinformasjon: Troms fylke, Senja og Troms fogderi, Ekstraskatt RA/EA-4070/Ol/L0022b (RA/EA-4070/Ol/L0022b), 1765-1768, oppb: Riksarkivet.
www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-rk10051201090307.jpg
Kan event. sjekke opp mot faddere ved dåp:
Kildeinformasjon: Troms fylke, Senja og Troms fogderi, Ekstraskatt RA/EA-4070/Ol/L0022b (RA/EA-4070/Ol/L0022b), 1765-1768, oppb: Riksarkivet.
www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-rk10051201090307.jpg
Mvh
Øyvind
Øyvind
- Øyvind Servio Larsen
I flg de militære rullene fra 1796 skal Johannes Mathisen Tømernæs være 50 år. Fødested oppgitt til å være Tømmernæset. (Ofte feil på årstall i 1801 tellingen.)
Mvh
Øyvind
Øyvind
Tusen takk! Da fikk jeg navnet på foreldrene. Har også med god hjelp fra andre funnet dåpen for Solvi, og den bekrfeter farens navn.
Det med militære ruller var interessant. Jeg har ikke vært borte i de tidligere. Hva kan jeg lese ut av det? Er det bare at han avtjente verneplikt i den perioden?
Takk igjen!
MVH
Arne
Det med militære ruller var interessant. Jeg har ikke vært borte i de tidligere. Hva kan jeg lese ut av det? Er det bare at han avtjente verneplikt i den perioden?
Takk igjen!
MVH
Arne
- Øyvind Servio Larsen
Disse listene inneholder en oversikt over menn og gutter. De har med navn, alder, bosted, fødested. Står ofte noe om helse i tillegg. Listene/rullene for Skjervøy ligger på Statsarkivet i Tromsø. Det er signalisert at de skal bli lagt ut på digitalarkivet. Denne listen fra 1796 rommer dagens kommuner: Skjervøy, Kvænangen, Nordreisa og Kåfjord.
Mvh
Øyvind
Øyvind
Takk for nyttig informasjon! Jeg skal til Statsarkivet i Tromsø i neste måned - så da må jeg få ta en titt på de der.
Mvh
Arne
Mvh
Arne
- Øyvind Servio Larsen
Foreldre til Johannes(Johan) Mathiasen (Mathisen)
Her er det vrient både med bruk av navn, bosted i tillegg til at to personer med samme navn går igjen i Reysen i perioden. Ekstraskatten bruker mellom annet Johan på begge.
Jeg har kommet over skifte etter Mathias Andersen Reysen fra 10. august 1761. Enken er Kirsten Johansdatter, barna er Anders Mathiasen 25 år, Johannes Mathiasen 22 år, Peder Mathiasen 13 år, Beret Mathiasdatter 18 år, Marit Mathiasdatter 16 år.
Ser en i ekstraskatten er bostedet på to av tellingene satt til Elvenæs. Men Hysingjor? og Tømmernes blir og brukt i kildene.
Når Johannes Mathiasen og Solvi Jonsdatter får døpt Kirsten i 1771 er Anders Mathiasen første fadder. Ved Mathias sin dåp i 1780 er Peder og Bereth faddere.
Jeg er kommet til at Johannes Mathiasen sine foreldre er Mathias Andersen og Kirsten Johansdatter.
Kildeinformasjon: Troms fylke, Senja og Tromsø sorenskriveri, Tromsø distrikt, Skifteutlodningsprotokoll 140 , 1751-1770, oppb: Statsarkivet i Tromsø.
arkivverket.no/URN:sk_read/25021/172/
Her er det vrient både med bruk av navn, bosted i tillegg til at to personer med samme navn går igjen i Reysen i perioden. Ekstraskatten bruker mellom annet Johan på begge.
Jeg har kommet over skifte etter Mathias Andersen Reysen fra 10. august 1761. Enken er Kirsten Johansdatter, barna er Anders Mathiasen 25 år, Johannes Mathiasen 22 år, Peder Mathiasen 13 år, Beret Mathiasdatter 18 år, Marit Mathiasdatter 16 år.
Ser en i ekstraskatten er bostedet på to av tellingene satt til Elvenæs. Men Hysingjor? og Tømmernes blir og brukt i kildene.
Når Johannes Mathiasen og Solvi Jonsdatter får døpt Kirsten i 1771 er Anders Mathiasen første fadder. Ved Mathias sin dåp i 1780 er Peder og Bereth faddere.
Jeg er kommet til at Johannes Mathiasen sine foreldre er Mathias Andersen og Kirsten Johansdatter.
Kildeinformasjon: Troms fylke, Senja og Tromsø sorenskriveri, Tromsø distrikt, Skifteutlodningsprotokoll 140 , 1751-1770, oppb: Statsarkivet i Tromsø.
arkivverket.no/URN:sk_read/25021/172/
Mvh
Øyvind
Øyvind
- Øyvind Servio Larsen
Tar og med den andre Johannes Mathiasen/Mathisen sin familie for å bekrefte/avkrefte slekten.
Her er foreldrene Mathias Michelsen og Eli Johannesdatter, Reisen i flg skifte fra 1751 har de 7 barn, 1. Inger gift med Jens Johannesen, 2. ?Inger 19 år,3. Susana 15 år, 4.Michel 11år, 5.Eli 8 år 6. Johannes 5 år, 7. Beret 1 år. Tar dette med da jeg kan ha feil Johannes fra de militære listene. Johannes her er nok den som dør med bosted Tømmernes i 1822.
Kildeinformasjon: Troms fylke, Tromsø sorenskriveri -1755, Skifteprotokoll 4 , 1713-1751, oppb: Statsarkivet i Tromsø.
arkivverket.no/URN:sk_read/25020/243/
Her er foreldrene Mathias Michelsen og Eli Johannesdatter, Reisen i flg skifte fra 1751 har de 7 barn, 1. Inger gift med Jens Johannesen, 2. ?Inger 19 år,3. Susana 15 år, 4.Michel 11år, 5.Eli 8 år 6. Johannes 5 år, 7. Beret 1 år. Tar dette med da jeg kan ha feil Johannes fra de militære listene. Johannes her er nok den som dør med bosted Tømmernes i 1822.
Kildeinformasjon: Troms fylke, Tromsø sorenskriveri -1755, Skifteprotokoll 4 , 1713-1751, oppb: Statsarkivet i Tromsø.
arkivverket.no/URN:sk_read/25020/243/
Mvh
Øyvind
Øyvind
Dette er fantastisk! Jeg tror du har funnet de rette foreldrene til den Johannes som var gift med Solvi. Tusen takk!
Jeg har vært klar over at det var to med samme navn som var omlag jevngamle og bodde nær hverandre. Jeg har slitt noe med det. Nå viser det seg at den andre Johannes Mathisen er i en anne gren i min familie. Jeg hadde nettopp begynt å undersøke hans bakgrunn og kom etter hvert frem til at det måtte være han som var i de militære rullene - noe du bekrefter her. Her gir du meg foreldrene hans uten at jeg har bedt om det. Utrolig bra!
Igjen tusen takk for veldig nyttig hjelp!
Mvh
Arne
Jeg har vært klar over at det var to med samme navn som var omlag jevngamle og bodde nær hverandre. Jeg har slitt noe med det. Nå viser det seg at den andre Johannes Mathisen er i en anne gren i min familie. Jeg hadde nettopp begynt å undersøke hans bakgrunn og kom etter hvert frem til at det måtte være han som var i de militære rullene - noe du bekrefter her. Her gir du meg foreldrene hans uten at jeg har bedt om det. Utrolig bra!
Igjen tusen takk for veldig nyttig hjelp!
Mvh
Arne
Hei Øyvind,
Den Johannes Mathisen som var sønn av Mathias Michelsen og Eli Johannesdatter var i følge folketellingen 1801 gift med en Elen Mathiasdatter (ca 1748). Har du mulighet til å se om du kan finne hennes foreldre?
Jeg er svært takknemmelig for din hjelp.
Mvh
Arne
Den Johannes Mathisen som var sønn av Mathias Michelsen og Eli Johannesdatter var i følge folketellingen 1801 gift med en Elen Mathiasdatter (ca 1748). Har du mulighet til å se om du kan finne hennes foreldre?
Jeg er svært takknemmelig for din hjelp.
Mvh
Arne
- Øyvind Servio Larsen
Bare kjekt å hjelpe. Er selv sammen med mange etterkommere etter Johannes gift med Elen. Har selv "rotet" litt med disse to Johannes-ene. Derfor ble jeg motivert til å finne ut av hvem som hører til hvem. Slik jeg har sett i de ulike kildene nå bodde nok Johannes og Solvi på Elvenes mens Johannes og Elen bodde på Tømmernes. (Av og til virker det som om Tømmernes er brukt som navn langs hele Reisaelva.) Ekteskapet til begge ser ut til å skje på samme dag i 1770. De står ved siden av hverandre der. Elen har jeg ikke funnet løsning på pr i dag.
Mvh
Øyvind
Øyvind