Nordreisa - stedsnavn
Moderator: MOD_Troms
Nordreisa - stedsnavn
Hva er navnet på disse stedene i dag? Kan ikke si jeg har hørt om disse stedene til tross for at jeg har tilbrakt mye tid i Nordreisa. Kanskje det ikke tilhører Nordreisa??
Semeldalen og Kaphold
Semeldalen og Kaphold
- Else Berit Rustad
Re: Nordreisa - stedsnavn
Slettet
Sist redigert av Else Berit Rustad den 31. mai 2015 kl. 18.46, redigert 1 gang totalt.
- Øyvind Servio Larsen
- Sted: SKUDENESHAVN
Litt om grense Skjervøy, Nordreisa og Kvænangen i kirkebøkene/folkretellingene.
www.disnorge.no/genress/index.php?todo=visKategori&kid=100513
www.disnorge.no/genress/index.php?todo=visKategori&kid=100513
Mvh
Øyvind
Øyvind
Takk til Øyvind for informasjonen. Jeg var nok litt uklar med innlegget mitt. Jeg er klar over at Nordreisa og Kvænangen var Skjervøy kommune den gang da, men ikke akkurat når de ble utskilte fra Skjervøy. Men hadde en viss fornemmelse ihht kirkebøkene.
Jeg satt i går kveld og sjekket kart over Nordreisa, og distriktet til "mine" folk, da "dukket" Samueldal opp. Kan det være dagens navn på Semeldal??
Så var det Kaphold, Navnet dukket opp i søk etter Elen Johannesd. Ser ut som det kun bor en familie der i FT 1801. Finner ikke gården i FT 1865. Virker ikke som det er fork fra "mine" familier som bodde der i 1801.
Er kanskje ikke så nøye, men nysgjerrigheten er vakt. Så hvis noen vet hvor det er, hadde det vært fint

Jeg satt i går kveld og sjekket kart over Nordreisa, og distriktet til "mine" folk, da "dukket" Samueldal opp. Kan det være dagens navn på Semeldal??

Så var det Kaphold, Navnet dukket opp i søk etter Elen Johannesd. Ser ut som det kun bor en familie der i FT 1801. Finner ikke gården i FT 1865. Virker ikke som det er fork fra "mine" familier som bodde der i 1801.
Er kanskje ikke så nøye, men nysgjerrigheten er vakt. Så hvis noen vet hvor det er, hadde det vært fint

Da fikk jeg svar om Semeldal; I Nordreisa bygdebok står det på side 360 at Johannes Johannesen og Inger Erichsdatter bor i Kildal i 1801.
Hei
Kaphollen er på Kågen i Skjervøy, ikke langt fra Taskeby.
Heidi
Kaphollen er på Kågen i Skjervøy, ikke langt fra Taskeby.
Heidi
Tusen takk, da slipper jeg å gruble mer på det, og da utelukker jeg i hvert fall at det er noen av "mine" folk der. 

Inger..
Ikke utelukk NOE når du driver slektsforskning i nordtroms
Kaphollen er bare en ro-tur unna nordreisa...
Heidi
Ikke utelukk NOE når du driver slektsforskning i nordtroms

Kaphollen er bare en ro-tur unna nordreisa...
Heidi
Akkurat i dette tilfelle kan jeg utelukke Kaphollen, Jeg lette etter Elen Johannesdatter, og hun var nok fra Krakenes.
Selv om jeg bor i Oslo, er jeg ganske så kjent "der oppe" i Nord Troms, det var derfor jeg var så interessert i hvor dette Kaphold var. Er nok bedre kjent i Nordreisa, der jeg har nær familie, enn nåværende Skjervøy.

Selv om jeg bor i Oslo, er jeg ganske så kjent "der oppe" i Nord Troms, det var derfor jeg var så interessert i hvor dette Kaphold var. Er nok bedre kjent i Nordreisa, der jeg har nær familie, enn nåværende Skjervøy.