Hei
Jeg søker opplysninger (hvem hans forfedre er) om Johannes Johannesen f. 1808. Han var gift med Brithe(?) Stine Larsdatter f. 1897, Sverige.
Hilsen
Jan-Gunnar Guttormsen
Johannes Johannesen f. 1808
Moderator: MOD_Troms
-
- Sted: OTEREN
Re: Johannes Johannesen f. 1808
Heisan Jan-Gunnar Guttormsen,
Et meget interessant spørsmål. Hva vet du om Johannes Johannessen s historikk ?.
Jeg har søkt i fra 1976 etter Ole Johannessen, f. ca. 1823 - 1824, og konfirmert i 1847 da
boende på Elvebakken, Oxvig i Lyngen.
Jeg har hatt etterlysninger flere runder i Sverige og på Suku, Finland.
Det har kommet "tips"; Døde i Lyngen, Johannes Jacobsson, 30.12.1833 druknet på
Lyngen, 55 år gml. Qvän, född i Sverige.
"tips 2" I Ouluborg län i Finland; Johannes Jacobsson, f. 1772 og hustru Helena, hadde i 1815 i allefall 3 levende barn, derav også Johannes Johansson, f. 1809. Farsnamn (Johannessen i Norge)
Hvor tok disse menneskene veien ?
Samme år som Johannes og Britha Stina Larsdatter gifter seg - gifter også i Oxvig seg,
Johannes Johannessen, Oxvig 34 utydelig, er det Sverige ? med Malena Abrahamsdatter,
Qvalvid 22, ???.
Det merkelige er at begge brudeparene har samme forlover "Esaias?" Petersen, så
Hans Petersen og Hans Svendsen.
Med vennlig hilsen
Eric Hermod Eriksson
Et meget interessant spørsmål. Hva vet du om Johannes Johannessen s historikk ?.
Jeg har søkt i fra 1976 etter Ole Johannessen, f. ca. 1823 - 1824, og konfirmert i 1847 da
boende på Elvebakken, Oxvig i Lyngen.
Jeg har hatt etterlysninger flere runder i Sverige og på Suku, Finland.
Det har kommet "tips"; Døde i Lyngen, Johannes Jacobsson, 30.12.1833 druknet på
Lyngen, 55 år gml. Qvän, född i Sverige.
"tips 2" I Ouluborg län i Finland; Johannes Jacobsson, f. 1772 og hustru Helena, hadde i 1815 i allefall 3 levende barn, derav også Johannes Johansson, f. 1809. Farsnamn (Johannessen i Norge)
Hvor tok disse menneskene veien ?
Samme år som Johannes og Britha Stina Larsdatter gifter seg - gifter også i Oxvig seg,
Johannes Johannessen, Oxvig 34 utydelig, er det Sverige ? med Malena Abrahamsdatter,
Qvalvid 22, ???.
Det merkelige er at begge brudeparene har samme forlover "Esaias?" Petersen, så
Hans Petersen og Hans Svendsen.
Med vennlig hilsen
Eric Hermod Eriksson
-
Det eg vet at Johannes Johannessen er født 1803 i Stubeng, Storfjord og at han giftet seg den 8.nov.1828 i Lyngen med Brithe Stine Larsdatter. Men det kan hende at det er noe som ikke stemmer, som mellom navnet til Brithe, at det er kristina, at dem som har skreve i kirkeboka ikke har fådt med seg helle mellom navnet, det er ikke første gang eg har våre borti det.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-110
står som nr 10
men om det er riktig det vet ikke eg
men Ole Johannessen har eg ikke våre borti
Da dar eg endret linken
Jan-Gunnar
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-110
står som nr 10
men om det er riktig det vet ikke eg
men Ole Johannessen har eg ikke våre borti
Da dar eg endret linken

Jan-Gunnar
Sist redigert av Jan Gunnar Guttormsen den 10. august 2010 kl. 10.59, redigert 1 gang totalt.
Hei Jan - Gunnar.
Det "opereres" med mange årstall her som jeg ikke får til å stemme...........se på innleggene dine.
Ettersom linken til vielsen ikke virker (se oppskrift i et annet innlegg på en av dine andre Etterlysninger om hvordan det skal gjøres) legger jeg den inn på nytt.
Kildeinformasjon: Troms fylke, Lyngen, Ministerialbok nr. 3 (1822-1838), Ekteviede 1827-1828, side 382-383.
Vielse nr. 10 høyre side
Her er Johannes oppgitt å være 24 aar - altså født ca. 1804. Berith Stine Larsdtr. er oppgitt å være 20 aar - født ca. 1808.
Den lenken du hadde laget ligger bare ca. 30 minutter - følg oppskriften så går det bedre neste gang
Lever disse i FT 1865? Om du har funnet det så legg inn lenke.
Det "opereres" med mange årstall her som jeg ikke får til å stemme...........se på innleggene dine.

Ettersom linken til vielsen ikke virker (se oppskrift i et annet innlegg på en av dine andre Etterlysninger om hvordan det skal gjøres) legger jeg den inn på nytt.
Kildeinformasjon: Troms fylke, Lyngen, Ministerialbok nr. 3 (1822-1838), Ekteviede 1827-1828, side 382-383.
Vielse nr. 10 høyre side
Her er Johannes oppgitt å være 24 aar - altså født ca. 1804. Berith Stine Larsdtr. er oppgitt å være 20 aar - født ca. 1808.
Den lenken du hadde laget ligger bare ca. 30 minutter - følg oppskriften så går det bedre neste gang

Lever disse i FT 1865? Om du har funnet det så legg inn lenke.
Lillian Kristiansen
Siden samme spørsmål også ligger annet sted på dette forumet, så hadde det kanskje vært greit å opplyse om det: Storfjord, Nord-Troms
-
Nu skal linken fugere 

-
Takker så mye for mye fin informasjon som eg fikk
Jan-Gunnar

Jan-Gunnar