Ingeborg Katrine Jakobsdatter - foreldre???

Moderator: MOD_Troms

Svar
Rolf Bjørn Arne Solberg
Innlegg: 17
Registrert: 15. desember 2012 kl. 20.13
Sted: STAVANGER

Ingeborg Katrine Jakobsdatter - foreldre???

Legg inn av Rolf Bjørn Arne Solberg » 15. desember 2012 kl. 20.16

Mors slekt kommer fra Troms. Min morfars mormor het Ingeborg Katrine Jakobsdatter (eller Jakobsen) og kom fra Lyngen. Spørsmål: Hvem er foreldrene og hvor kom de fra?

Her er hva jeg vet: a) født i 1845, b) giftet seg i Tromsø med skomaker Johan Rognan, tok Rognan som etternavn, c) var trolig tjenestejente på Lyngseidet hos en Hammervold i 1865. Referanse er folketellingen i 1865 hvor det også står kven, forstår norsk, d) I 1910 bodde hun og mannen i Strandgaten 27 i Tromsø.

Hvordan kan jeg komme videre. Bygdebøker? Databaser på nettet? Søkbar informasjon om finner som kom til Norge? Andre muligheter?

Takknemlig for veiledning.
RS

Brukeravatar
Marit Lorvik Sørli
Innlegg: 8133
Registrert: 25. juni 2007 kl. 20.15

Re: Ingeborg Katrine Jakobsdatter - foreldre???

Legg inn av Marit Lorvik Sørli » 15. desember 2012 kl. 20.44

Legger til en link til 1900-tellingen :

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 035&lnr=01

Det må vel være dette som er Johan og Ingeborgs vielse (nr 6, den 7.mars 1872 )
Kildeinformasjon: Troms fylke, Tromsø, Ministerialbok nr. 13 (1872-1877), Ekteviede 1872, side 185.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-168

Der står hennes far som Jakob Mikkelsen .

gj10822
Innlegg: 2526
Registrert: 9. mars 2010 kl. 1.46
Sted: KONGSBERG

Re: Ingeborg Katrine Jakobsdatter - foreldre???

Legg inn av gj10822 » 15. desember 2012 kl. 20.48


Brukeravatar
Marit Lorvik Sørli
Innlegg: 8133
Registrert: 25. juni 2007 kl. 20.15

Re: Ingeborg Katrine Jakobsdatter - foreldre???

Legg inn av Marit Lorvik Sørli » 15. desember 2012 kl. 20.55

Foreldrene hennes viet 22.november 1840 :
par nr 16
Kildeinformasjon: Troms fylke, Lyngen, Klokkerbok nr. 2 (1839-1860), Ekteviede 1841, side 229.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-220

Britt Helen Dalheim Hjeltnes
Innlegg: 519
Registrert: 4. desember 2004 kl. 12.51
Sted: VOSS

Re: Ingeborg Katrine Jakobsdatter - foreldre???

Legg inn av Britt Helen Dalheim Hjeltnes » 15. desember 2012 kl. 21.28

Ingeborg Katrina :
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Rolf Bjørn Arne Solberg
Innlegg: 17
Registrert: 15. desember 2012 kl. 20.13
Sted: STAVANGER

Re: Ingeborg Katrine Jakobsdatter - foreldre???

Legg inn av Rolf Bjørn Arne Solberg » 17. desember 2012 kl. 17.07

Hei,

Takk! Dere ga meg en TRÅD – status:

Ingeborg Katrine Jakobsdatter er født i 1845 i Lyngen, Troms. Foreldre er husmann med jord Jakob Mikkelsen på Nordmannvik Indre i Kåfjord, født i 1809 og Helena Henriksdatter født i Sverige i 1815.

Far til Jakob er Michael Thomassen, født i Tolonen i 1769, et lite sted nordvest for Rovaniemi i Finland (på den tid i Sverige). I 1805 var han etablert i Nordmannvik og flyttet senere til Hammervik (Engenes). Han giftet seg med Ingeborg Katrine Jacobsdatter født 1782. De fikk åtte barn. Ingeborg døde allerede i 1833. Michael (eller Mikkel) døde i 1855, 86 år gammel som en forholdsvis «holden mann». Han må ha drevet med mer enn jordbruk og noe fiske – ellers hadde han ikke hatt så mye penger. Foreldre til Michael kan være Thomas Ericsson og Britha Johansdotter.

Om Helena har jeg ikke funnet noe.

Hilsen RS, Stavanger

Geir Martin Jensen
Innlegg: 66
Registrert: 26. juli 2013 kl. 13.40
Sted: TROMSØ

Re: Ingeborg Katrine Jakobsdatter - foreldre???

Legg inn av Geir Martin Jensen » 1. oktober 2013 kl. 18.40

Hei!

Ser av både vedlegget over og av opplysningene i forrige innlegg at det oppgis at kvænen Michel Thomassen, som kommer til Nordmannvik tidlig på 1800-tallet og gifter seg med Ingeborg Cathrine Jacobsdatter, trolig er identisk med Michael Thomasson født 1769 i Tolonen. Har også sett dette oppgitt flere andre steder på nettet.

Dette mener jeg må være feil

Har dessverre ikke sett denne tråden før idag, så derfor kommer jeg ikke på banen før nå.

Mikkel Thomassen i Nordmannvik (etterhvert Hammervik), er min 3x tipp, og jeg arbeidet endel med denne slektsgrenen for noe tid tilbake. Jeg fant da en klar pekepinn på at denne teorien ikke kan stemme. Har nemlig funnet at Michel Tolonen dør "av stærke drycker" i Rovaniemi i 1826:

http://hiski.genealogia.fi/hiski/4am0x9?se+0457+haudatut+2049

Dette må være identisk med Michael Thomasson, Tolonen. Det er ingen andre Michael fra/på gården Tolonen som dette kan være.

Michel Thomasson Tolonen er ved sin død ugift og uten barn, og hangen til "stærke drycker", som antydet ved hans død, er sikkert årsaken til at han er "usynlig" i de svenskfinske kirkebøkene i tiden fra starten av 1800-tallet og frem til sin død i 1826.

Jeg tipper at Tolonen-linken har sitt utspring fra en etterlysning som ble gjort på Anbytarforum i 2002. Her etterlyses Michel Thomassen, Nordmannvik, og det tipses da om at Michael Thomassen Tolonen kan være mulig kandidat, basert på et Hiski-søk. Tipper dette igjen skyldes at man kun har gjort søk i Hiski på Tolonen, og demed ikke sett Michel Tålonen.

Et annet viktig moment er at vi hverken blant Michel Thomassens egne barn, eller hans senere etterslekt, finner noen Erik oppkalt. Det ville vel vært naturlig at et av deres
9 barn, eller i det minste noen av hans 40 barnebarn skulle kalles opp etter hans farfar Erik.

Som det oppgis her er Michel Thomassen i Hammervik en holden mann ved sin død. Men jeg mener dette ikke trenger ha noe med at han har tatt med seg formue når han kom til Norge, slik det spekuleres i på nettet. Michel Thomassen og Ingeborg Cathrine Jacobsdatter arver nemlig relativt mye når Jacob Nielsen, hennes far, dør i 1822. Han var tydeligvis en holden mann. Kan også oppgi at han (Jacob Nielsen) blir utnevnt til Dannebrogsmand i 1811, og figurerer da i Kongelig dansk hof- og statskalender.

Jeg har forøvrig ingen løsning eller tips om hvor Michel Thomassen i Nordmannvik kommer fra...

Mvh

Geir Martin

Svar

Gå tilbake til «Lyngen»